Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 20:01   #61
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zonder corridor is geen wallo-brux mogelijk
waarom niet? Vlaanderen is de DDR niet. Het is niet alsof ze een luchtbrug zouden moeten inleggen.
Oud 13 augustus 2010, 20:10   #62
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
ik had het over de politieke (over)vertegenwoordiging van de Nederlandstalige Brusselaars in het Brussels parlement. Dit is een gegeven waar veel Vlamingen niet eens vanop de hoogte zijn. Als men de toon vh debat zou moeten geloven, hebben de Vlaamse onderhandelaars kaakslag na kaakslag geïncasseerd in de opeenvolgende staatshervormingen, terwijl ze natuurlijk ook heel wat hebben kunnen binnenhalen ook.
En veel Nederlandstalige Brusselaars vrezen dat door het nationalistische opbod van de laatste jaren (en de 'laat-Brussel-maar-vallen-strategie van sommige flaminganten), deze luxe-positie in het gedrang zou komen, zeker als men effectief zou terechtkomen in 'Wallo-Brux'
Ik geloof niet dat die oververtegenwoordiging van Nederlandstalige Brusselaars een garantie is voor de bescherming van de Nederlandstaligen in Brussel.
Er zijn zelfs een reeks argumenten aan te halen, om het omgekeerde aan te nemen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:11   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
waarom niet? Vlaanderen is de DDR niet.
Geen Dietse Democratische Republiek?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:30   #64
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zeer eenvoudig. Ze komen in Vlaanderen wonen maar willen eigenlijk met dat Vlaanderen niets te maken hebben. Ze willen zelfs niet gezegd hebben dat ze in Vlaanderen wonen. Voor hen wonen ze in "la périphérie bruxelloise". Bijgevolg geven ze geen fluit om de lokale politieke mandatarissen, om de Nederlandse taal en cultuur, om de Vlaamse deelstaat.
Dat klopt; meer zelfs; je moet in bepaalde wijken van de "périphérie bruxelloise" al heel hard je best doen om te merken dat je in VL bent.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:33   #65
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zonder corridor is geen wallo-brux mogelijk
waarom niet? Een corridor zou handiger zijn, maar een enclave, gescheiden door enkele bomen kan ook.
Door Europa kan VL niets meer barricaderen.
De n-va is nu trouwens een groot supporter van Europa wegens hulp bij verdamping van BE (denken ze).
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 20:34   #66
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
waarom niet?
daarom niet
born2bewild is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:09   #67
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dit stond op 12 augustus overigens ook al in DS:

Zelfs voor BHV zou een oplossing niet zo veraf zijn
Ik citeer de belangrijkste onderhandelaars: "zolang er geen akkoord over alles is, is er geen akkoord".

Vergeet verder niet dat een aantal borrelnootjes van de vorige franstalige tegemoetkomingen nog steeds dode letter zijn. Alles zal nog moeten gestemd worden in kamer en senaat.

Gezien de gevoeligheden en de -hopelijk- fundamentele wijzigingen waarover het hier gaat, zal dit niet zonder slag of stoot gebeuren. Vooral de franstalige Brusselaars zullen zich roeren, daar ze geen deel uitmaken van de onderhandelingen en ze toch een zekere macht hebben, zowel binnen partij als parlement.

Het verder flirten met subnationaliteiten in Brussel (bestaat trouwens al: leerlingen uit het franstalig secundair onderwijs in Brussel hebben 50% korting op hun MIVB-abonnement, voor de Vlamingen telt de korting pas vanaf het Hoger Onderwijs: http://www.stib.be/reduction-korting.html?l=fr vs. http://www.mivb.be/reduction-korting.html?l=nl ) zal de zoektocht naar een win-win situatie niet vergemakkelijken.
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:33   #68
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Ik citeer de belangrijkste onderhandelaars: "zolang er geen akkoord over alles is, is er geen akkoord".
Dat is natuurlijk een foute strategie, met zeven partijen en honderd dossiers. Daarbij kunnen onderhandelingen afspringen op het kleinste detail.
BWarrior is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:44   #69
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

waarom worden niet de punten los van elkaar besproken? uiteindelijk is er toch maar één beste uitkomst voor ieder punt?

dat gekoppel en gesjacher, om moe van te worden.
Hollander is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:50   #70
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een foute strategie, met zeven partijen en honderd dossiers. Daarbij kunnen onderhandelingen afspringen op het kleinste detail.
Vandaar de boodschap om de verdere gebeurtenissen af te wachten. Een interessante tijdslijn, opgemaakt door De Standaard, over de overeenkomsten met 2007:

http://www.standaard.be/extra/regeringsvorming

Ik verwacht Reynders en Maingain nog, zeker nu Le Soir zich duidelijk gepositioneerd heeft en er niet voor terugdeinst een volledig volk te stigmatiseren: 'Comment Les Flamands -als volk dus- veulent assimiler -lees: annexeren, maar gezien de ligging nogal rare term - Bruxelles'

http://www.lesoir.be/forum/reactions...=0&topic=56015

Vooral de reacties op dit artikel leren me dat we het einde nog niet gezien hebben. Het is ondenkbaar dat de franstalige Brusselaars de voorzet van deze Dilbeekse deerne niet zullen binnenkoppen.

Spijtig genoeg staat ons nog meer drama te wachten...
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:53   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt deze maal wel buigen of barsten.
Oud 13 augustus 2010, 21:57   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt; meer zelfs; je moet in bepaalde wijken van de "périphérie bruxelloise" al heel hard je best doen om te merken dat je in VL bent.
Maar er is geen verfransingsdruk.
Over verfransingsdruk moeten we ons geen zorgen maken.

Net zoals over de transferts.

there are no Americans in Badgad ... how comical

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 13 augustus 2010, 21:59   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom niet? Een corridor zou handiger zijn, maar een enclave, gescheiden door enkele bomen kan ook.
Door Europa kan VL niets meer barricaderen.
De n-va is nu trouwens een groot supporter van Europa wegens hulp bij verdamping van BE (denken ze).
Rare formulering.
De nva noch Vlaanderen willen ook maar het minste barricaderen.
We willen juist maar 'recht op bestaan'.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:00   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Dat kan ik het beste met een tegenvraag beantwoorden: Hoe zou jij het vinden als jij op een een franstalige partij moest stemmen? MR, CdH, PS, FDF?

Waarom eis jij van franstaligen om op een vlaamse partij te stemmen, die tegen de belangen van de franstaligen in de rand regeren.
als ik in Wallonië zou gaan wonen, dan zou ik op 1 van die partijen moeten stemmen ja. waarom zou ik dat erg moeten vinden??
Oud 13 augustus 2010, 22:03   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht

Vergeet verder niet dat een aantal borrelnootjes van de vorige franstalige tegemoetkomingen nog steeds dode letter zijn. Alles zal nog moeten gestemd worden in kamer en senaat.

Gezien de gevoeligheden en de -hopelijk- fundamentele wijzigingen waarover het hier gaat, zal dit niet zonder slag of stoot gebeuren. Vooral de franstalige Brusselaars zullen zich roeren, daar ze geen deel uitmaken van de onderhandelingen en ze toch een zekere macht hebben, zowel binnen partij als parlement.

Het verder flirten met subnationaliteiten in Brussel (bestaat trouwens al: leerlingen uit het franstalig secundair onderwijs in Brussel hebben 50% korting op hun MIVB-abonnement, voor de Vlamingen telt de korting pas vanaf het Hoger Onderwijs: http://www.stib.be/reduction-korting.html?l=fr vs. http://www.mivb.be/reduction-korting.html?l=nl ) zal de zoektocht naar een win-win situatie niet vergemakkelijken.
Machtig interessant !!
Een kind = un enfant (heb ik gelezen als frankofwiet en sos/groen argument)

een student = un étudiant ???

Realiteit: niks is gelijk, geen arbeider/bediende, geen werknemer/zelfstandige, geen univ 4/5 jaar, geen ir/ing ...

De schoofzak is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:05   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan ik het beste met een tegenvraag beantwoorden: Hoe zou jij het vinden als jij op een een franstalige partij moest stemmen? MR, CdH, PS, FDF?

Waarom eis jij van franstaligen om op een vlaamse partij te stemmen, die tegen de belangen van de franstaligen in de rand regeren.
Hoe zou jij het vinden om op een Spaanse partij te moeten stemmen ..... mocht je verhuizen naar Benidorm, Sevilla of Allicante ?

De schoofzak is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:09   #77
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Als je echt niet wil stemmen, kan je ook gewoon blanco stemmen. Dit is een typisch compromis �* la belge: er is opkomstplicht, maar geen plicht om te kiezen. Stemrecht is natuurlijk eenvoudiger, maar naar aloude Belgische gewoonte: "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?"
Kawadude is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:13   #78
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als ik in Wallonië zou gaan wonen, dan zou ik op 1 van die partijen moeten stemmen ja. waarom zou ik dat erg moeten vinden??
als Vlaming zou je naar de VRT blijven kijken en een Vlaamse krant lezen en geen voeling hebben met de Franstalige politici.
azert is offline  
Oud 13 augustus 2010, 22:18   #79
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik in Wallonië zou wonen, zou ik dat de logica zelf vinden.
Oud 13 augustus 2010, 22:22   #80
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Als ik in Wallonië zou wonen, zou ik dat de logica zelf vinden.
nee, want je zou naar de Vlaamse tv blijven kijken, of radio en VL kranten blijven lezen.
Met de FR politici zou je geen voeling hebben.
azert is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be