![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister
|
![]() Waarom? Hoe kwantificeer je trouwens de complexiteit van een god? De Mandelbrot Set is oneindig complex, toch is de god van de Mandelbrot Set slechts een zeer eenvoudige wiskundige formule.
![]() |
#62 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is wetenschappelijk gezien onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Dat geldt voor god, voor eenhoorns, buitenaards leven, het monster van Loch Ness, de Yeti en voor de boze heks.
Voor atheïsten hoeft dat ook niet echt bewezen te worden. Ik ga er - tot nader order - van uit dat god niet bestaat omdat het me onmogelijk, onlogisch, onwetenschappelijk en onverklaarbaar toeschijnt. Indien een god zich morgen aan mij en tegelijkertijd aan alle andere mensen op manifeste wijze zou openbaren, zal ik er nog steeds niet in geloven; geloven hoeft dan namelijk niet meer aangezien zijn bestaan in dat geval zou bewezen zijn. Ik hou enkel rekening met dingen waarvan is aangetoond dat ze bestaan of waarvan het bestaan zeer waarschijnlijk is en die een impact hebben op mezelf en de mijnen. Ik hou geen enkele rekening met zaken waarvan ik tot nader order aanneem dat ze onmogelijk kunnen bestaan of waarvan alle indicatoren aantonen dat ze wellicht niet bestaan of die geen impact hebben op mijn leven en dat van de mijnen. Overigens blijf ik me de vraag stellen bij de bedoelingen van al die goden: als ze het dermate belangrijk vinden dat we hen zouden eren, dan is het voor hen een klein kunstje om hun bestaan aan te tonen.
![]() |
![]() |
#63 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Neen. Ik heb een hekel aan die vent. Maar ik weet wel waar hij voor staat.
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het ultieme godsbewijs? Dat ligt in jezelf. U bent een wezen dat voelt, denkt, zich bewust is. Dit is onmogelijk allemaal puur biologisch te verklaren. Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Staatssecretaris
|
![]() Voorlopig kan ik dat inderdaad niet, maar ik ben er vast van overtuigd dat de wetenschap zelf ooit met het ultieme bewijs zal komen.
Maar los van elke wetenschappelijke uitleg is het feit dat wij denkende en voelende wezens zijn voor mij voldoende bewijs. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Religies zijn bijna allemaal ontsproten in oude 'verlichte' culturen met een gigantische hoeveelheid 'onverklaarbare' dingen in combinatie met een (zelf)bewustzijn...waarvan 99% nu gereduceerd is tot simpele wetenschap.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het heeft deels te maken met opvoeding (die sommigen 'indoctrinatie van kinderen' noemen) en deels met een stimulans van een deel van de hersenen waar zich ook hallucinaties en dromen situeren. Het godsgevoel is in die zin een fysieke reactie die getrigerd kan worden door concentratie op één idee, het onthouden van lichaamsbeweging en een ritmische ademhaling waardoor de zuurstoftoevoer wordt beperkt. Dat is dus de definitie van gebed, de mis, meditatie, enz. Zij triggeren dat fysieke proces. Dat u dus god meent te ervaren, kan een fysieke oorzaak hebben en is zeker geen bewijs van het bestaan van god. Citaat:
Citaat:
Als u god voor mogelijk houdt en dat als een redelijke verklaring ziet, waarom dan niet zo iets voor de handliggends als de biologische wetmatigheden?
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 2 september 2010 om 10:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat wordt nog in uw leven opgelost vermoed ik. Het kan zelfs dat we hier in Vlaanderen daar een bepalende bijdrage aan leveren. Rond deze tijd start immers NERF op, op de Imec-campus in Leuven. http://www.nerf.be/ Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 2 september 2010 om 10:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De werking van het menselijk brein is maar een fractie van de miljoenen 'raadsels' die gedurende duizenden jaren zijn opgeheldert.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Er een "hekel aan hebben" is weer maar eens de easy way out. Citaat:
![]() Gelovigen zijn dom omdat ze allerlei dingen verzinnen en die dan voor waar nemen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 2 september 2010 om 10:49. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mag ik ook opmerken dat, toen men nog in god geloofde, de grootste kunstwerken werden gemaakt? En wat maakt men tegenwoordig, in deze "verlichte" tijden, aan "kunst"? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Ik heb niets tegen 'geloven' in een hogere macht en een hiernamaals..integendeel..dit kan best leed-tegenslag dragelijker maken op een volslagen onschuldige manier..
Ik heb wel iets tegen geloven in een strikt volgen van een 'AREI voor gelovigen' zogenaamd geopenbaard aan een paar profeten ten behoeve van iedereen...daar geloof ik hoegenaamd geen reet van..en dat is hoogstwaarschijnlijk de allergrootste oplichtingszaak / zaak van collectieve waanzin die er ooit op deze aardkloot is geweest.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geloofde de piramidebouwsers in god? Weet je nog in welke? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De grootste kunstwerken werden gebouwd in periodes dat slavernij nog 'in was ( goedkope werkkrachten) of er fortuinen werden verzameld/uitgegeven om een 'vlotte' hemelpassage te bekomen ( kathedralen,vaticaanstad ) |
|
![]() |
![]() |