![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kreeg indertijd ook Frans vanaf het derde leerjaar.
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Het is moeilijk om voor jezelf te denken, als anderen voor jou denken. Na 181 jaar, zitten we in België nog altijd met Franstaligen die de touwtjes op federaal vlak in handen hebben. En niet toevallig zitten we hier in de discussie over taal. Want het uitbuiten van de zeer simpele - maar krachtige - strategie van de antipathie voor het Nederlands, naar politieke macht, is nu juist de kernstrategie van de Franstaligen. In de eerste plaats zijn ze op zoek naar de ontnederlandsing, de politieke stemmen volgen hier automatisch uit.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 8 december 2011 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het verplicht aanleren van een 2de en 3de taal moet zeker behouden worden en één van die talen is best Engels. Die derde mag voor mij part Frans of Duits zijn.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementslid
|
![]() Probeer maar eens te werken met werknemers die enkel hun eigen taal willen spreken, vooral als die taal niets voorstelt in de wereld.
Waar geraak je verder mee? Met Indisch, Chinees, Engels, Frans, Spaans, Duits, Arabisch,... Waar kan je Nederlands terugvinden in dat lijstje? Nergens. Tenzij je een hele kleine markt in de wereldeconomie wil bespelen. En dan blijf je ofwel kleinschalig of je wordt weggeconcureerd. Ik zou persoonlijk nog voorstellen om het Nederlands als derde taal te zetten na het Engels en het Frans.
![]() |
#66 |
|
![]() Duits vanaf in de crêche ! europese taal een het worden.
Jaren 40 waren toch zo veel meer geschikt voor wereldburgers....
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Of geheel europa verduitst bv. heel juist
![]() |
#70 | ||
|
![]() Citaat:
De muziek van Laura Lynn en konsoorten vind ik erger dan het geschraap van nagels over een bord en het 'gerap' dat ze in Nederland zo graag draaien heeft me de neiging om breinaalden door mijn oren te rammen. Echt goede Nederlandstalige muziek is zeldzaam, niet omwille de taal, maar omwille een gebrek aan muzikanten die weten wat muziek is.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() ALS je een taal leert, dan kan je die best op vroege leeftijd leren.
Het is schandalig dat we wereldwijd geen lingua franca invoeren die iedereen die met anderstaligen in contact komt kan leren. Eén taal leren kan met een goed internationaal politiek beleid volstaan om met iedereen te kunnen communiceren. Dat het goed is om meerdere vreemde talen goed te beheersen is dan ook iets dat ik in twijfel trek. Dat is opdraaien voor andermans fouten. Andermans fouten zijn de enige reden dat het 'handig' is om meer dan twee talen te kennen. Maar goed, dit gaat een beetje off-topic. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ga uit van uw eigen sterkte. Als Vlaamse jongeren 3 tot 4 talen kennen, dan is er geen stoppen aan Vlaanderen als meest welvarende regio in de wereld. We hebben alles ervoor. Dit niet doen omdat Frans de taal is van de Walen lijkt me dom, zeer dom. Ik spreek zelf meer dan vlot Frans, maar dat houdt mij niet tegen om Vlaming te zijn. Het motiveert me zelfs om mijn eigen - kleine - taal verder te ontdekken, verdedigen en omarmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Ik herinner me dat eigenlijk niet meer.... Ik sprak al Frans en Engels op mijn 7de. Eigenlijk herinner ik me bitter weinig van school...
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Hebben ze al 2 keer geprobeerd, 't wilt nie lukken
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Met het aanleren van talen is niks mis.
Wat wel mis is, is dat er automatisch en verplicht gekozen wordt voor het Frans. In internationale context is dit niet echt een goede keuze. Als je je echt internationaal wil profileren, ben je meer met Engels. Als je continentaal-economisch denkt, is Duits zéér belangrijk. Wat mij betreft, maar ja, ik maak de regels niet, zouden deze drie talen in het lessenpakket dienen opgenomen te worden, net zoals dat nu al eigenlijk is, maar met dat grote verschil dat de leerlingen zelf tussen deze drie talen hun eerste vreemde taal, dan een tweede vreemde taal en evt. een derde vreemde taal kiezen op een bepaalde leeftijd, zoals dat nu al voorzien is. Ik vermoed dat bij velen het Engels dan met grote voorsprong als eerste vreemde taal genomen zal worden. Er is immers erge nood aan een goed Engels onderricht, daar de westerse wereld onder een Engelstalige invloedsfeer staat. Het is absoluut onvoldoende te stellen dat het Engels dat de jeugd oppikt via de media en internet hen een voldoende kennis zal opleveren. Integendeel.
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |