![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Terug op het onderwerp denk ik dat het niet zozeer is wat een kind doet (3 keer per week roeien is best veel) maar hoe ouders daar tegenoverstaan. Ik denk dat het vooral gaat om situaties waarin een kind het idee heeft dat zijn ouders hogere verwachtingen hebben dan hij waar kan maken en hem teveel pushen om dingen te doen die hij niet wil (let wel, alles heeft zijn plaats, een kind dat een halfjaar zeurt om op voetbal te mogen en dan de derde week al geen zin meer heeft hoef je ook niet te accepteren). Een kind dat uit zichzelf liever de verzamelde werken van Mozart op zijn theremin speelt dan dat hij naar buiten gaat mankeert niks (behalve dat hij een luie donder is, hup, buitenspelen jij), het gaat vooral om hoe de ouders hem aansturen. En zelfs als ouders wel te fanatiek zijn zijn er zat kinderen die wel gelukkig worden, sommige mensen zijn blij zat met het vervullen van hun vaders droom om rond de wereld te zeilen. Maar dan moet je dat wel liggen natuurlijk. Hoe dan ook, waarom praat ik hier eigenlijk over kinderen? Ik ben veel te jong voor kinderen. Rot op met je kinderen. Kom zaterdag maar terug, dan moet ik toch scouts draaien. En doe Egmond de groeten van me, zeg maar dat ik hem ook prima kan irriteren terwijl ik op zijn negeerlijst sta en dat ik graag zou zien dat hij weer stopt met het forum vol te gooien met kopieën van wat hij al op zat plekken heeft staan. (Oké, bij nader inzien, doe dat misschien aar niet)
|
|
|
|
|
#64 | ||
|
|
Citaat:
Dit geeft als gevolg dat velen bij de eerste moeilijkheden of tegenslag dit niet of moeilijk kunnen verwerken, met alle gevolgen, zoals stress en een depressie, vandien. Citaat:
Net alsof er vroeger geen druk was. Ik sta zeer argwanend tegenover de hypothese dat er de dag van vandaag zo veel meer druk is van de ouders t.o.v. vroeger. |
||
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk wel dat vroeger eisen groter waren, kinderen moesten luisteren en zich gedragen, punt. Nu mogen kinderen meepraten, is er veel meer dialoog, zijn ouders meer aanspreekbaar en kun je wanneer je jezelf inspant met een studiebeurs toch een behoorlijk diploma halen. Bovendien is er inderdaad hulpverlening en welzijnszorg waar ook kinderen en jongeren zelf zich op kunnen richten..bestond vroeger allemaal niet... |
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Minister
|
Citaat:
De verwachtingspatronen van de ouders zijn nog hoger dan vroeger maar in basis inderdaad hetzelfde, aangevuld met de maatschappelijke. Men doelt vandaag de dag op hogere opleidingen maar paradoxaal genoeg leveren deze enkel weliswaar intelligente maar geesteloze robotten af die de complexe facade structuren beheersen maar sociaal en emotioneel compleet ontspoord zijn. Zelfs nu al is de schade gekend maar vermits deze trend van generatie op generatie overgeleverd wordt zal de fallout daarvan telkens groter en groter worden. Maar ja, diegene die tegen die stroom in zwemmen en anderen bewust willen maken daarvan worden beschimpt, genegeerd en niet geloofd tot het te laat is en dan roept de hele wereld in koor of chaotisch; "wir haben es nicht gewusst!"
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
|
|
|
|
|
#68 | ||
|
|
Citaat:
Er zijn altijd ouders die onredelijk hoge verwachtingen hebben van hun kinderen, maar die waren er vroeger ook. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het hebben van kinderen maakt tegenwoordig meer deel uit van een planning, en die kinderen worden liefst perfect, hoogopgeleid, mooie toekomst met huisje en tuintje enz ... |
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het rollenpatroon in huis waarbij het gezag van de ouders niet werd betwist heeft mijn inziens weinig te maken met de verwachtingen van de ouders tegenover hun kinderen naar de toekomst toe. Ouders konden een drastische beslissende rol spelen in de loopbaan van de kinderen, of ze konden op z'n minst met "zachte hand" de loopbaan bijsturen. De democratisering van het onderwijs heeft daar samen met andere factoren verandering in gebracht. Als meer kinderen de kans krijgen op een hogere opleiding stijgt ook het aantal ouders met ambitieuzere verwachtingen. Ook de professionele stempelaar wilt dat zoon of dochter naar de universiteit gaat ook al kan je de voorbeeldfunctie van de ouder in vraag stellen. |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet in dialoog en overleg maar vanuit hun opvattingen over wat goed is voor hun kinderen, kijk maar bij traditionele moslimgezinnen, juist die beweging maar dialoog en overleg wordt vaak niet gemaakt. De ouders bepalen of je studeert ne met wie je trouwt is daar nog heel gebruikelijk, honderd jaar geleden was dit hier ook zo, vooral de tweede wereldoorlog heeft die patronen doorbroken tussen mannen en vrouwen, ouders ne kinderen... Maar denk je niet dat ouders hoe dan ook proberen kinderen te sturen in een richting waarvan zij denken dat dit zekerheid en geluk zal brengen? Dat loslaten, die eigen voorstelling van wat een kind gelukkig zou moeten maken vond ik als ouder in ieder geval de moeilijkste opgave hoor! Ouders die een autoritaire opvoedingsstijl hanteren kennen dat dilemma niet, het kind is fout en stout wanneer hun wensen niet vervuld worden als ouders. Inderdaad, voorbeeld van ouders is ontzettend belangrijk, vandaar dat ouders zonder werk voor kinderen op meerdere domeinen een serieuze belasting zijn! |
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik had je nog de voordeel van de twijfel gegund wat betreft de ouders maar wat dat laatste betreft moet je zelf maar eens rond u kijken. Ik kan mijn bewering heel makkelijk staven met simpelweg naar de uitspraken hier op het forum te verwijzen, naar hoe men tegen de stakingen kijkt en hoe men niet enkel het toekomstbeeld maar de hedendaagse realiteit invult. Kun jij morgen foert zeggen tegen de maatschappelijke en persoonlijke druk die dicteert hoe je je leven leidt? Kan jij morgen nee zeggen tegen huisje-tuintje-kindje, tegen het kapitalisme en tegen het geld in het algemeen, tegen deze verdoken slavernij,...? Of vind je het nog normaal zoals de wereld nu draait? Vind je het logisch of zie je uberhaupt in hoe je door je levensstijl bijdraagt tot het sociaal verval waarin we zitten en we elkaar niet het licht gunnen? Waarom blijf jij trouw aan datgene wat jouw persoonlijk benadeeld of de samenleving waarin jij leeft of je kinderen moeten opgroeien? Kortom dit is wat ik bedoel met geesteloze robotten; zolang we de hedendaagse realiteit als normaal en enige weg blijven zien loopt men geestloos mee met zijn eigen onderdrukking. Onze gedachten, ons handelen is niet die van een verlicht, vrij en respectvol menseljk ras maar van een afgestompt consumerende, klagende maar niet tot werkelijke verlichting bereide grijze massa. Een massa die blind achter allerlei valse of halve waarheden aanholt. Heb geen zin om de ontelbare voorbeelden nog eens op te sommen maar als je ander topics erop naleest dan kun je ze wel zelf terugvinden alsook mijn antwoorden/staving in mijn replieken.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Paar decennia terug ging je naar d'n unief om te zwijnen (en eigenlijk heel veel te leren over uwzelven) en als't meeviel grabbelde je een diploma mee. Maar het eigenlijk leren gebeurde tijdens het leven op en rond de universiteit. Nu moet je studeren, nu moeten ze in 4 jaar erdoor zijn, nu moeten ze vanalles, behalve leven.
|
|
|
|
#75 | ||
|
|
Citaat:
Keur ik dit goed ? Neen. Maar sociale druk is van alle tijden, en als je dat niet kunt verdragen, raad ik je aan om te emigreren naar een onbewoond eiland. En ik heb tot op heden nog geen enkel argument gelezen waaruit blijkt dat er nu zoveel meer maatschappelijke druk, of ouderlijke druk, is dan vroeger. Het is niet omdat jij dat zegt, dat het ook zo is. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#76 | |
|
|
Citaat:
Nooit eerder hebben kinderen en jongeren zoveel vrije tijd gehad en zo lang de mogelijkheid gehad om zich op allerlei manieren te ontplooien. Het hele concept "kind" is een uitvinding die niet ouder is dan de 19de eeuw, voordien werd van kinderen gewoon verwacht dat ze zich gedroegen als volwassenen zodra ze konden spreken. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je dwangarbeid in de vlasindustrie wel zou kunnen zien als een eenvoudiger leven dan de vrijheid om pol & soc of grafische vormgeving of iets dergelijks te studeren. |
|
|
|
|
|
|
#77 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Je wil niet naar mijn of anderen hun argumenten luisteren en hoeveel ze er ook aanhalen zolang ze je niet naar de mond spreken erken je ze niet! ZO ZIT DAT MET U EN AL DIE ANDERE KLOTEN HIER. Denk dat verder leuteren met u en uw gelijkgestemden hierover zinloos is. Wat mij betreft stopt de discussie dan ook hier. Citaat:
En het is niet omdat het altijd zo geweest is dat het altijd zo moet blijven. Zolang dat zo blijft blijven wij een mensendom en hebben we geen recht ons een beschaving te noemen. Tenslotte we gaan dankzij onze huidige levensstijl geen 2000 jaar meer mogen of kunnen wachten tot we van mentaliteit veranderen.
||
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|