Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2012, 11:17   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. na 6 jaar bso, heb je uw 7de, en daarmee ook een A2 en kun je een A1 opleiding aanvatten.
Ja Dude. Er bestaan witte raven.

Citaat:
Wie 6 jaar aso gevolgd heeft zonder daarbuiten met techniek en/of met zijn handen bezig te zijn geweest die zal het toch echt wel lastig hebben om de loodgieteropleiding aan te vatten.
Daar ben ik niet zo van overtuigd. Inderdaad, iemand met twee linkse handen zal geen goeie vakman worden. Maar een handige harry heeft tegenwoordig tal van mogelijkheden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 11:29   #62
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Dit weekend in De Morgen een interessant artikel gelezen van psychiater Dirk De Wachter. Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met angstaanvallen en depressies. Dit komt onder andere door de immense druk die ouders vaak op hun kinderen leggen. Als ik veel mensen uit mijn omgeving hoor praten dan moet ik inderdaad tot de conclusie komen dat ouders hun kinderen volledig volduwen met allerhande taken en bezigheden. Logopedie, muziekschool, wekelijks naar de sportclub gaan, dan eens naar de scouts of Chiro. Na verloop van tijd krijgen kinderen dan gewoonweg een hekel aan al die taken. Hoe is het verwachtingspatroon van jullie? Wij hebben geluk dat onze zoon verre van slecht presteert op school voor de rest 2 �* 3 keer per week naar de roeiclub. Voor de rest verbieden wij geen computerspelletjes, internet of smartphones aangezien de papa ook regelmatig op de pc tokkelt en een redelijke gadgetfreak is. Wij volgen uiteraard goed zijn schoolresultaten op maar van ons mag hij doen wat hij graag doet. Niks pushen.
Als we zelf willen blijven verkwisten zal het nodig zijn om ons kinderen te drillen om later hard te werken en af te dragen , deze generatie moet daar niet schijnheilig over doen hé
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 11:46   #63
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De multiculturele samenleving is een feit. Als je nu bruin, blank of zwart bent iedereen heeft dezelfde kleur van bloed hoor.
Niet wat hij bedoelde. Zoals je ondertussen gemerkt hebt is Egmond een professionele draadkaper.

Terug op het onderwerp denk ik dat het niet zozeer is wat een kind doet (3 keer per week roeien is best veel) maar hoe ouders daar tegenoverstaan. Ik denk dat het vooral gaat om situaties waarin een kind het idee heeft dat zijn ouders hogere verwachtingen hebben dan hij waar kan maken en hem teveel pushen om dingen te doen die hij niet wil (let wel, alles heeft zijn plaats, een kind dat een halfjaar zeurt om op voetbal te mogen en dan de derde week al geen zin meer heeft hoef je ook niet te accepteren). Een kind dat uit zichzelf liever de verzamelde werken van Mozart op zijn theremin speelt dan dat hij naar buiten gaat mankeert niks (behalve dat hij een luie donder is, hup, buitenspelen jij), het gaat vooral om hoe de ouders hem aansturen. En zelfs als ouders wel te fanatiek zijn zijn er zat kinderen die wel gelukkig worden, sommige mensen zijn blij zat met het vervullen van hun vaders droom om rond de wereld te zeilen. Maar dan moet je dat wel liggen natuurlijk.

Hoe dan ook, waarom praat ik hier eigenlijk over kinderen? Ik ben veel te jong voor kinderen. Rot op met je kinderen. Kom zaterdag maar terug, dan moet ik toch scouts draaien.

En doe Egmond de groeten van me, zeg maar dat ik hem ook prima kan irriteren terwijl ik op zijn negeerlijst sta en dat ik graag zou zien dat hij weer stopt met het forum vol te gooien met kopieën van wat hij al op zat plekken heeft staan. (Oké, bij nader inzien, doe dat misschien aar niet)
Oud 5 januari 2012, 22:56   #64
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit weekend in De Morgen een interessant artikel gelezen van psychiater Dirk De Wachter. Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met angstaanvallen en depressies.
Ik wil niet veralgemenen, maar in vergelijking met enkele generaties geleden zijn kinderen niet veel meer gewend.

Dit geeft als gevolg dat velen bij de eerste moeilijkheden of tegenslag dit niet of moeilijk kunnen verwerken, met alle gevolgen, zoals stress en een depressie, vandien.

Citaat:
Dit komt onder andere door de immense druk die ouders vaak op hun kinderen leggen.
Ik vind dit een zeer gevaarlijke en simplistische conclusie. Het is ten eerste niet te bewijzen, en ten tweede vraag ik me af op basis van wat men tot die conclusie komt. Door met de kinderen te spreken ? Kinderen hebben er immers het handje van weg om de schuld van veel zaken naar de ouders door te schuiven.

Net alsof er vroeger geen druk was. Ik sta zeer argwanend tegenover de hypothese dat er de dag van vandaag zo veel meer druk is van de ouders t.o.v. vroeger.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 23:24   #65
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Over Afrika gesproken: wat vertel je de kinderen over het handenafhakkend verleden van den Belgen in Congo? En de moord op Lumumba? En de racistische Kuifje verhalen? Dit is geen beschuldiging: ik wil alleen weten hoe de moderne, beschaafde, ontwikkelde, bezorgde ouder met deze zaken omgaat.
Nu vertellen we ze hoe ze elkaars hoofden afhakken.
Oud 6 januari 2012, 01:15   #66
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Of de eisen vroeger groter waren dan nu zou ik niet zo direct durven stellen. De keuzemogelijkheden waren beperkter, zeker binnen gezinnen met heel wat kinderen, temeer omdat er niet altijd geld was om alle kinderen te laten studeren.
Het beroep van vader speelde een belangrijke rol. De dokter wilde dat zijn zoon kost wat kost dokter werd, of iets gelijkaardigs, of toch zeker niet iemand die permanent handenarbeid moet uitvoeren. Zo had ik destijds een klasgenoot, twee jaar ouder dan ik maar te lomp om te helpen donderen, maar waarvan vader de veearts absoluut wou dat z'n zoon iets deed in de medische sector.
Anderzijds, waren er kinderen hoe intelligent ook die zo snel mogelijk met pa mee moesten gaan werken, kwestie dat iemand de job moest erven.
En inderdaad, dit leidt nadien tot stresstoestanden, discussies tussen broers en zussen over wel of niet gekregen kansen.

Als je nu probeert je kind te overtuigen iets te doen waar het niet direct veel voor voelt, of het nu gaat om studie of vrije tijd, dan krijg je tegenwind, uit alle richtingen: school, CLB, welzijnswerker ....

Iets anders. Ik herinner mij gezinnen waar de ouders nogal afkerig waren als hun zoon of dochter langer op de schoolbanken zou zitten dan zijzelf.
Mijn grootvader stuurde alle kinderen naar unief, wat destijds inderdaad heel veel geld kostte!

Ik denk wel dat vroeger eisen groter waren, kinderen moesten luisteren en zich gedragen, punt.
Nu mogen kinderen meepraten, is er veel meer dialoog, zijn ouders meer aanspreekbaar en kun je wanneer je jezelf inspant met een studiebeurs toch een behoorlijk diploma halen.
Bovendien is er inderdaad hulpverlening en welzijnszorg waar ook kinderen en jongeren zelf zich op kunnen richten..bestond vroeger allemaal niet...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 03:11   #67
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik wil niet veralgemenen, maar in vergelijking met enkele generaties geleden zijn kinderen niet veel meer gewend.

Dit geeft als gevolg dat velen bij de eerste moeilijkheden of tegenslag dit niet of moeilijk kunnen verwerken, met alle gevolgen, zoals stress en een depressie, vandien.

Ik vind dit een zeer gevaarlijke en simplistische conclusie. Het is ten eerste niet te bewijzen, en ten tweede vraag ik me af op basis van wat men tot die conclusie komt. Door met de kinderen te spreken ? Kinderen hebben er immers het handje van weg om de schuld van veel zaken naar de ouders door te schuiven.

Net alsof er vroeger geen druk was. Ik sta zeer argwanend tegenover de hypothese dat er de dag van vandaag zo veel meer druk is van de ouders t.o.v. vroeger.
In de eerste en laatste zin heb je wel een deel gelijk in maar verder aan de hand van deze en andere posts kan ik stilaan enkel besluiten dat jij zoals velen een ontkenner bent. Om uw overtuiging te staven zoek je nep argumenten of negeer je simpel de feiten die je niet geod uitkomen.

De verwachtingspatronen van de ouders zijn nog hoger dan vroeger maar in basis inderdaad hetzelfde, aangevuld met de maatschappelijke.
Men doelt vandaag de dag op hogere opleidingen maar paradoxaal genoeg leveren deze enkel weliswaar intelligente maar geesteloze robotten af die de complexe facade structuren beheersen maar sociaal en emotioneel compleet ontspoord zijn. Zelfs nu al is de schade gekend maar vermits deze trend van generatie op generatie overgeleverd wordt zal de fallout daarvan telkens groter en groter worden.
Maar ja, diegene die tegen die stroom in zwemmen en anderen bewust willen maken daarvan worden beschimpt, genegeerd en niet geloofd tot het te laat is en dan roept de hele wereld in koor of chaotisch; "wir haben es nicht gewusst!"
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 06:47   #68
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
De verwachtingspatronen van de ouders zijn nog hoger dan vroeger maar in basis inderdaad hetzelfde, aangevuld met de maatschappelijke.
Dat is simpelweg niet waar. Er is geen reden om aan te nemen dat er heden aanzienlijk meer druk vanwege de ouders is op de kinderen dan vroeger.

Er zijn altijd ouders die onredelijk hoge verwachtingen hebben van hun kinderen, maar die waren er vroeger ook.

Citaat:
Men doelt vandaag de dag op hogere opleidingen maar paradoxaal genoeg leveren deze enkel weliswaar intelligente maar geesteloze robotten af die de complexe facade structuren beheersen maar sociaal en emotioneel compleet ontspoord zijn.
Dit is 100 procent nonsens, gebaseerd op vooroordelen en een gebrek aan inzicht. Ik daag je uit om je beweringen te staven.
Oud 6 januari 2012, 09:37   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verwachtingspatronen zijn tegenwoordig niet noodzakelijk hoger, wel anders. Het hebben van kinderen was vroeger een "toevallige gebeurtenis", eentje meer of min maakte niets uit, tot moeke vond dat het wellekes was en zich liet steriliseren. Niet studeren betekende gaan werken, en er was werk voor iedereen, de leerjongen verdiende zijn boterham.
Het hebben van kinderen maakt tegenwoordig meer deel uit van een planning, en die kinderen worden liefst perfect, hoogopgeleid, mooie toekomst met huisje en tuintje enz ...
Oud 6 januari 2012, 09:39   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mijn grootvader stuurde alle kinderen naar unief, wat destijds inderdaad heel veel geld kostte!
Toffe verstandige grootvader
Oud 6 januari 2012, 09:56   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk wel dat vroeger eisen groter waren, kinderen moesten luisteren en zich gedragen, punt.
Nu mogen kinderen meepraten, is er veel meer dialoog, zijn ouders meer aanspreekbaar en kun je wanneer je jezelf inspant met een studiebeurs toch een behoorlijk diploma halen.
Bovendien is er inderdaad hulpverlening en welzijnszorg waar ook kinderen en jongeren zelf zich op kunnen richten..bestond vroeger allemaal niet...
Akkoord, maar ik vrees dat je het over twee verschillende onderwerpen hebt.
Het rollenpatroon in huis waarbij het gezag van de ouders niet werd betwist heeft mijn inziens weinig te maken met de verwachtingen van de ouders tegenover hun kinderen naar de toekomst toe. Ouders konden een drastische beslissende rol spelen in de loopbaan van de kinderen, of ze konden op z'n minst met "zachte hand" de loopbaan bijsturen.

De democratisering van het onderwijs heeft daar samen met andere factoren verandering in gebracht. Als meer kinderen de kans krijgen op een hogere opleiding stijgt ook het aantal ouders met ambitieuzere verwachtingen. Ook de professionele stempelaar wilt dat zoon of dochter naar de universiteit gaat ook al kan je de voorbeeldfunctie van de ouder in vraag stellen.
Oud 6 januari 2012, 12:42   #72
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord, maar ik vrees dat je het over twee verschillende onderwerpen hebt.
Het rollenpatroon in huis waarbij het gezag van de ouders niet werd betwist heeft mijn inziens weinig te maken met de verwachtingen van de ouders tegenover hun kinderen naar de toekomst toe. Ouders konden een drastische beslissende rol spelen in de loopbaan van de kinderen, of ze konden op z'n minst met "zachte hand" de loopbaan bijsturen.

De democratisering van het onderwijs heeft daar samen met andere factoren verandering in gebracht. Als meer kinderen de kans krijgen op een hogere opleiding stijgt ook het aantal ouders met ambitieuzere verwachtingen. Ook de professionele stempelaar wilt dat zoon of dochter naar de universiteit gaat ook al kan je de voorbeeldfunctie van de ouder in vraag stellen.
Rudy, wanneer er tussen ouders en kinderen een rollenpatroon is waarbij kinderen gehoorzaamheid opgelegd krijgen aan ouders, dan bepalen die ouders ook de toekomst van hun kinderen.
Niet in dialoog en overleg maar vanuit hun opvattingen over wat goed is voor hun kinderen, kijk maar bij traditionele moslimgezinnen, juist die beweging maar dialoog en overleg wordt vaak niet gemaakt. De ouders bepalen of je studeert ne met wie je trouwt is daar nog heel gebruikelijk, honderd jaar geleden was dit hier ook zo, vooral de tweede wereldoorlog heeft die patronen doorbroken tussen mannen en vrouwen, ouders ne kinderen...

Maar denk je niet dat ouders hoe dan ook proberen kinderen te sturen in een richting waarvan zij denken dat dit zekerheid en geluk zal brengen? Dat loslaten, die eigen voorstelling van wat een kind gelukkig zou moeten maken vond ik als ouder in ieder geval de moeilijkste opgave hoor!
Ouders die een autoritaire opvoedingsstijl hanteren kennen dat dilemma niet, het kind is fout en stout wanneer hun wensen niet vervuld worden als ouders.

Inderdaad, voorbeeld van ouders is ontzettend belangrijk, vandaar dat ouders zonder werk voor kinderen op meerdere domeinen een serieuze belasting zijn!
Oud 6 januari 2012, 18:04   #73
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is simpelweg niet waar. Er is geen reden om aan te nemen dat er heden aanzienlijk meer druk vanwege de ouders is op de kinderen dan vroeger.

Er zijn altijd ouders die onredelijk hoge verwachtingen hebben van hun kinderen, maar die waren er vroeger ook.

Dit is 100 procent nonsens, gebaseerd op vooroordelen en een gebrek aan inzicht. Ik daag je uit om je beweringen te staven.
Vooroordelen?! gebrek aan inzicht?!
Ik had je nog de voordeel van de twijfel gegund wat betreft de ouders maar wat dat laatste betreft moet je zelf maar eens rond u kijken.

Ik kan mijn bewering heel makkelijk staven met simpelweg naar de uitspraken hier op het forum te verwijzen, naar hoe men tegen de stakingen kijkt en hoe men niet enkel het toekomstbeeld maar de hedendaagse realiteit invult.

Kun jij morgen foert zeggen tegen de maatschappelijke en persoonlijke druk die dicteert hoe je je leven leidt?
Kan jij morgen nee zeggen tegen huisje-tuintje-kindje, tegen het kapitalisme en tegen het geld in het algemeen, tegen deze verdoken slavernij,...?
Of vind je het nog normaal zoals de wereld nu draait? Vind je het logisch of zie je uberhaupt in hoe je door je levensstijl bijdraagt tot het sociaal verval waarin we zitten en we elkaar niet het licht gunnen?
Waarom blijf jij trouw aan datgene wat jouw persoonlijk benadeeld of de samenleving waarin jij leeft of je kinderen moeten opgroeien?

Kortom dit is wat ik bedoel met geesteloze robotten; zolang we de hedendaagse realiteit als normaal en enige weg blijven zien loopt men geestloos mee met zijn eigen onderdrukking. Onze gedachten, ons handelen is niet die van een verlicht, vrij en respectvol menseljk ras maar van een afgestompt consumerende, klagende maar niet tot werkelijke verlichting bereide grijze massa. Een massa die blind achter allerlei valse of halve waarheden aanholt.

Heb geen zin om de ontelbare voorbeelden nog eens op te sommen maar als je ander topics erop naleest dan kun je ze wel zelf terugvinden alsook mijn antwoorden/staving in mijn replieken.
- Albert Einstein
Oud 6 januari 2012, 18:41   #74
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

niet goed wakker zeker?
Paar decennia terug ging je naar d'n unief om te zwijnen (en eigenlijk heel veel te leren over uwzelven) en als't meeviel grabbelde je een diploma mee. Maar het eigenlijk leren gebeurde tijdens het leven op en rond de universiteit.
Nu moet je studeren, nu moeten ze in 4 jaar erdoor zijn, nu moeten ze vanalles, behalve leven.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2012, 20:04   #75
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun jij morgen foert zeggen tegen de maatschappelijke en persoonlijke druk die dicteert hoe je je leven leidt?
Kan jij morgen nee zeggen tegen huisje-tuintje-kindje, tegen het kapitalisme en tegen het geld in het algemeen, tegen deze verdoken slavernij,...?
Wat jij maar niet schijnt te begrijpen, of niet wilt begrijpen, is dat elke maatschappij door de eeuwen heen veel sociale druk kent.

Keur ik dit goed ? Neen. Maar sociale druk is van alle tijden, en als je dat niet kunt verdragen, raad ik je aan om te emigreren naar een onbewoond eiland.

En ik heb tot op heden nog geen enkel argument gelezen waaruit blijkt dat er nu zoveel meer maatschappelijke druk, of ouderlijke druk, is dan vroeger. Het is niet omdat jij dat zegt, dat het ook zo is.

Citaat:
Of vind je het nog normaal zoals de wereld nu draait?
Sommigen zaken draaien goed, andere zaken draaien vierkant. Is het ooit al anders geweest ?
Oud 6 januari 2012, 20:21   #76
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
niet goed wakker zeker?
Paar decennia terug ging je naar d'n unief om te zwijnen (en eigenlijk heel veel te leren over uwzelven) en als't meeviel grabbelde je een diploma mee. Maar het eigenlijk leren gebeurde tijdens het leven op en rond de universiteit.
Nu moet je studeren, nu moeten ze in 4 jaar erdoor zijn, nu moeten ze vanalles, behalve leven.
Paar decennia terug ging je gewoon op je twaalfde werken in de fabriek of op het veld, met een beetje pech werd je tussendoor geneukt door de ploegbaas en wie geen vijftien uur per dag kon fakken of ziek werd, had geen eten. D�*t is druk.

Nooit eerder hebben kinderen en jongeren zoveel vrije tijd gehad en zo lang de mogelijkheid gehad om zich op allerlei manieren te ontplooien. Het hele concept "kind" is een uitvinding die niet ouder is dan de 19de eeuw, voordien werd van kinderen gewoon verwacht dat ze zich gedroegen als volwassenen zodra ze konden spreken. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je dwangarbeid in de vlasindustrie wel zou kunnen zien als een eenvoudiger leven dan de vrijheid om pol & soc of grafische vormgeving of iets dergelijks te studeren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 00:49   #77
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Wat jij maar niet schijnt te begrijpen, of niet wilt begrijpen, is dat elke maatschappij door de eeuwen heen veel sociale druk kent.

Keur ik dit goed ? Neen. Maar sociale druk is van alle tijden, en als je dat niet kunt verdragen, raad ik je aan om te emigreren naar een onbewoond eiland.

En ik heb tot op heden nog geen enkel argument gelezen waaruit blijkt dat er nu zoveel meer maatschappelijke druk, of ouderlijke druk, is dan vroeger. Het is niet omdat jij dat zegt, dat het ook zo is.
Nee maar wat jij zegt is wel de waarheid en niets dan de waarheid? En het is altijd de andere die verkeerd redeneert of onwetend is, enkel jij bent de verlichte.
Je wil niet naar mijn of anderen hun argumenten luisteren en hoeveel ze er ook aanhalen zolang ze je niet naar de mond spreken erken je ze niet!
ZO ZIT DAT MET U EN AL DIE ANDERE KLOTEN HIER. Denk dat verder leuteren met u en uw gelijkgestemden hierover zinloos is. Wat mij betreft stopt de discussie dan ook hier.
Citaat:
Sommigen zaken draaien goed, andere zaken draaien vierkant. Is het ooit al anders geweest ?
Het heeft nog nooit goed gedraaid. Men heeft elkaar altijd al onderdrukt en bedrogen da's waar. Men heeft al altijd geklaagd en gezaagd maar nog nooit iets verandert eraan da's ook waar.
En het is niet omdat het altijd zo geweest is dat het altijd zo moet blijven.
Zolang dat zo blijft blijven wij een mensendom en hebben we geen recht ons een beschaving te noemen. Tenslotte we gaan dankzij onze huidige levensstijl geen 2000 jaar meer mogen of kunnen wachten tot we van mentaliteit veranderen.
- Albert Einstein
Oud 7 januari 2012, 02:49   #78
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Paar decennia terug ging je gewoon op je twaalfde werken in de fabriek of op het veld, met een beetje pech werd je tussendoor geneukt door de ploegbaas en wie geen vijftien uur per dag kon fakken of ziek werd, had geen eten. D�*t is druk.

Nooit eerder hebben kinderen en jongeren zoveel vrije tijd gehad en zo lang de mogelijkheid gehad om zich op allerlei manieren te ontplooien. Het hele concept "kind" is een uitvinding die niet ouder is dan de 19de eeuw, voordien werd van kinderen gewoon verwacht dat ze zich gedroegen als volwassenen zodra ze konden spreken. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je dwangarbeid in de vlasindustrie wel zou kunnen zien als een eenvoudiger leven dan de vrijheid om pol & soc of grafische vormgeving of iets dergelijks te studeren.
Ik vind dat u zeker gelijk hebt..
Oud 7 januari 2012, 07:35   #79
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee maar wat jij zegt is wel de waarheid en niets dan de waarheid? En het is altijd de andere die verkeerd redeneert of onwetend is, enkel jij bent de verlichte.
Je wil niet naar mijn of anderen hun argumenten luisteren en hoeveel ze er ook aanhalen zolang ze je niet naar de mond spreken erken je ze niet!
ZO ZIT DAT MET U EN AL DIE ANDERE KLOTEN HIER. Denk dat verder leuteren met u en uw gelijkgestemden hierover zinloos is. Wat mij betreft stopt de discussie dan ook hier.
Je moet je daarom niet zo druk maken, hoor. Als hij het niet eens is met jouw standpunt, dan mag hij dat toch wel schrijven, zeker? Je standpunt is dan ook maar povertjes onderbouwd en eerder ingegeven door een soort "tegenwoordig-is-het-allemaal-slecht-en-vroeger-was-het-allemaal-beter"-gevoel in plaats van rationele argumenten.

Citaat:
Het heeft nog nooit goed gedraaid. Men heeft elkaar altijd al onderdrukt en bedrogen da's waar. Men heeft al altijd geklaagd en gezaagd maar nog nooit iets verandert eraan da's ook waar.
Het heeft, althans in dit deel van de wereld, nog nooit voor zo veel mensen zo belachelijk goed gedraaid. Daardoor zitten wij hier te discussiëren over ronduit onnozele eerstewereldproblemen zoals kinderen die te gestresseerd zijn doordat ze zo veel vrije tijd hebben en moeten kiezen uit een te gevarieerd aanbod aan activiteiten om die vrije tijd in te vullen. Of volwassenen die instorten als ze overweldigd worden door het te ruime aanbod in de supermarkt. Of andere nonsens met als voornaamste oorzaak de ziekelijke verwendheid van de doorsnee westerling. Je moet het niet alleen in historisch perspectief bekijken, ga anders eens bij de overige 80% van de wereldbevolking klagen over hoe slecht onze kinderen het hebben.

Citaat:
En het is niet omdat het altijd zo geweest is dat het altijd zo moet blijven.
Zolang dat zo blijft blijven wij een mensendom en hebben we geen recht ons een beschaving te noemen. Tenslotte we gaan dankzij onze huidige levensstijl geen 2000 jaar meer mogen of kunnen wachten tot we van mentaliteit veranderen.
Ja, mensdom, dierenrijk.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 7 januari 2012 om 07:35.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be