Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2012, 01:18   #61
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revoleto Bekijk bericht
No my dear brothers

allah says in the Holy Qur'an

(56) Indeed, [O Muhammad], you do not guide whom you like, but Allah guides whom He wills. And He is most knowing of the [rightly] guided
Search your feelings my poor naïve muslim friend,
You know what I am talking about, that feeling, that sting that just does not go away, is there.

And regardless of whatever “guided” you towards islam, as I explained above you will always live with that feeling deep down that tells you that you might have been “misguided”, that you might be throwing your life away for a non existing cause, possibly the only life you will ever have.
For there is no way of you ever finding out for sure whether the commandments in that book you treasure so dearly, were actually passed down to man by a mysterious creator, or just an invention of man.

That is why you will always live in doubt, why you will never be in peace with any choices you make in life, because there is always that possibility that it was all in vain.

Laatst gewijzigd door Rizzz : 8 maart 2012 om 01:19.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 14:06   #62
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yes, my dear brother

I want you to look at your body
Zit er niet supermooi uit, maar ook weer niet lelijk. Het kon erger, denk ik

Citaat:
Who is the creator?
De maker van wat, mijn lichaam? Dat zijn mijn ouders die op hun huwelijksnacht besloten een kind te maken, en ik ben daarvan het resultaat.

Citaat:
Where did you came?
Als je bedoelt van welk land ik kom: België
Als je bedoelt van welke gemeente ik kom: Boom
Als je bedoelt hoe ik tot deze aarde kom zal ik het je nu uitleggen (pas op u zal uzelf nog eens kunnen bekeren):

26 jaar geleden hadden mijn ouders seksuele betrekkingen met elkaar. Hierbij kwam de penis van mijn vader in de vagina van mijn moeder, en loosde daar zijn sperma. Die sperma ging dieper de baarmoederhals en de baarmoeder binnen en kwam terecht in één van de twee eierstokken die elke vrouw rijk is. Het eitje van mijn moeder was rijp, en aldus kon van de vele 10.000 spermacellen eentje in het eitje geraken en die bevruchten. De chromosomen begonnen zich te delen en al gauw had je enkele cellen. Via meiose en mitose werden het meer en meer cellen, totodat het leek op een soort championschijfje. De foetus dat later mezelf zou zijn bleef groeien en groeien gedurende 9 maanden totdat het tijd was dat ik ter wereld kwam, wat ook gebeurde. Ziedaar het wonder van het nieuwe leven. Heeft geen bal te maken met sprookjesfiguren of leven scheppen uit klei.

Citaat:
Why do humans die?
Omdat het lichaam nog niet in slaagt om zichzelf tot het einde der tijden te reparen. Eens is de "houdbaarheidsdatum" overschreden en dan sterf je, en dat is bij ieder individu anders.

Citaat:
Who controls the human spirit?
Er is maar 1 persoon die zijn menselijke geest kan controleren, en dat is jijzelf. Sommige mensen laten hun geest liever leidden door derden en worden religieuze zombies waar ik ontzettend veel medeleven mee heb, omdat zij hun leven wegsmijten voor iets dat niet bestaat.

Citaat:
Who created the sun and the moon?
Simpel

Voor de zon: Een ster zoals de zon ontstaat uit een gaswolk. De trekt samen onder invloed van zijn eigen zwaartekracht. Hierdoor wordt het centrum via die samenhangende gaswolk steeds heter en heter. Na verloop van vele 1000'den jaren is de druk en de hitte in het centrum van die gaswolk zo immens, dat kernfusie ontstaat, waarbij waterstof wordt omgezet in helium. Hierbij komt er een enorme hoeveelheid hitte en energie vrij zodat wij nu kunnen genieten van de zon.

Voor de maan: Men is nog niet 100% zeker hoe de maan juist is ontstaan, maar de meest plausibele theorie is dat de maan vroeger een planeet was. Deze planeet, Thetis, ramde vele miljoenen jaren geleden, vlak na de aarde.

Citaat:
For me this is evidence of faith
Citaat:
These things have to be a creator of her
Oud 8 maart 2012, 14:11   #63
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Yes, my dear brother

I want you to look at your body
Ziet er niet supermooi uit, maar ook weer niet lelijk. Het kon erger, denk ik

PS: Ik ben uw broer niet want ik heb geen genetische verbinding met u.

Citaat:
Who is the creator?
De maker van wat, mijn lichaam? Dat zijn mijn ouders die op hun huwelijksnacht besloten een kind te maken, en ik ben daarvan het resultaat.

Citaat:
Where did you came?
Als je bedoelt van welk land ik kom: België
Als je bedoelt van welke gemeente ik kom: Boom
Als je bedoelt hoe ik tot deze aarde kom zal ik het je nu uitleggen (pas op u zal uzelf nog eens kunnen bekeren):

26 jaar geleden hadden mijn ouders seksuele betrekkingen met elkaar. Hierbij kwam de penis van mijn vader in de vagina van mijn moeder, en loosde daar zijn sperma. Die sperma ging dieper de baarmoederhals en de baarmoeder binnen en kwam terecht in één van de twee eierstokken die elke vrouw rijk is. Het eitje van mijn moeder was rijp, en aldus kon van de vele 10.000 spermacellen eentje in het eitje geraken en die bevruchten. De chromosomen begonnen zich te delen en al gauw had je enkele cellen. Via meiose en mitose werden het meer en meer cellen, totodat het leek op een soort championschijfje. De foetus dat later mezelf zou zijn bleef groeien en groeien gedurende 9 maanden totdat het tijd was dat ik ter wereld kwam, wat ook gebeurde. Ziedaar het wonder van het nieuwe leven. Heeft geen bal te maken met sprookjesfiguren of leven scheppen uit klei.

Citaat:
Why do humans die?
Omdat het lichaam nog niet in slaagt om zichzelf tot het einde der tijden te reparen. Eens is de "houdbaarheidsdatum" overschreden en dan sterf je, en dat is bij ieder individu anders.

Citaat:
Who controls the human spirit?
Er is maar 1 persoon die zijn menselijke geest kan controleren, en dat is jijzelf. Sommige mensen laten hun geest liever leiden door derden en worden religieuze zombies waar ik ontzettend veel medeleven mee heb, omdat zij hun leven wegsmijten voor iets dat niet bestaat.

Citaat:
Who created the sun and the moon?
Simpel

Voor de zon: Een ster zoals de zon ontstaat uit een gaswolk. De trekt samen onder invloed van zijn eigen zwaartekracht. Hierdoor wordt het centrum via die samenhangende gaswolk steeds heter en heter. Na verloop van vele 1000'den jaren is de druk en de hitte in het centrum van die gaswolk zo immens, dat kernfusie ontstaat, waarbij waterstof wordt omgezet in helium. Hierbij komt er een enorme hoeveelheid hitte en energie vrij zodat wij nu kunnen genieten van de zon.
Niet elke gaswolk kan een ster worden, en mislukken. De druk in het centrum is niet zwaar genoeg voor kerfusie. Deze zijn 'mislukte sterren' zoals de planeten Jupiter en Saturnus.

Voor de maan: Men is nog niet 100% zeker hoe de maan juist is ontstaan, maar de meest plausibele theorie is dat de maan vroeger een planeet was. Deze planeet, Thetis, ramde vele miljoenen jaren geleden, vlak na het ontstaan van ons zonnestelsel de aarde. Na de botsing ontstond de Maan uit weggeslagen materiaal van het zowel het inslaande planeet als de proto-Aarde, dat na de botsing in een baan om de Aarde beland was.

U ziet: Wederom geen almachtig wezen nodig om een verklaring te geven.

Citaat:
For me this is evidence of faith
Voor mij zijn de (al dan niet met het blote oog zichtbare) bewijzen en wetenschappelijke theorieën voldoende om te beseffen dat u gelooft in sprookjesfiguren.

Citaat:
These things have to be a creator of her
Deze zin snap ik niet zo goed. Haperde uw vertalingsmachine daar toevallig? Wat bedoelde u met deze zin?

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 maart 2012 om 14:15.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 17:15   #64
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zou het niet beter zijn om dit audio-visueel voor te stellen aangezien brother revoleto onze taal niet zo machtig is.
Oud 8 maart 2012, 17:24   #65
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U ziet: Wederom geen almachtig wezen nodig om een verklaring te geven.
Wie heeft dan dat eicel van je moeder gemaakt en al die zaadcelletjes van de vader?

De ooievaar?....

Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 maart 2012 om 17:25.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 18:31   #66
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
No my dear brothers

allah says in the Holy Qur'an

(56) Indeed, [O Muhammad], you do not guide whom you like, but Allah guides whom He wills. And He is most knowing of the [rightly] guided

Predestination is a bliss to the ignorant and a folly to the wise.

- Piero 2012, Free after Thomas Gray (1742).
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 20:01   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Jahweh is een joodse stammengod daarom sprak die enkel een semitische taal. De Inuit en Amerikaanse Indianen hebben hun eigen Goden. Je zou beter de vraag stellen waarom Europeanen zo nodig een Joodse stammengod moeten opvrijen?
Wel, ge weet hoe dat gekomen is he. We hadden onze eigen goden, Zeus of Jupiter en zijn bende voor de beschaafden, en Thor en compagnie voor de barbaren.

Maar toen is die semitische godsdienst met open armen in Rome ontvangen (zoals ook alle andere godsdiensten)... En toen die geimmigreerde godsdienst genoeg aanhangers had, heeft-ie de oorspronkelijke Europese goden verdrukt. Met als hoogtepunt het in brand steken van de bibliotheek van Alexandrie. Zo is die semitische godsdienst hier gekomen: via immigratie en het verdrukken van de autochtone goden, tot het vernietigen van wat ermee verbonden leek te zijn.

Koekoeksstreken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:03   #68
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, ge weet hoe dat gekomen is he. We hadden onze eigen goden, Zeus of Jupiter en zijn bende voor de beschaafden, en Thor en compagnie voor de barbaren.

Maar toen is die semitische godsdienst met open armen in Rome ontvangen (zoals ook alle andere godsdiensten)... En toen die geimmigreerde godsdienst genoeg aanhangers had, heeft-ie de oorspronkelijke Europese goden verdrukt. Met als hoogtepunt het in brand steken van de bibliotheek van Alexandrie. Zo is die semitische godsdienst hier gekomen: via immigratie en het verdrukken van de autochtone goden, tot het vernietigen van wat ermee verbonden leek te zijn.

Koekoeksstreken.
Het christendom is mogelijk de eerste godsdienst die om louter ideologische (politieke redenen) is verkozen. Normaal was het dat met geweld overwonnen volken de eigen goden inruilden voor de goden van de overwinnaar, meestal vrijwillig, maar desnoods gedwongen. De god van de overwinnaars was immers sterker gebleken dan de eigen god. De Romeinen hebben een veel te tolerant beleid gevoerd. Ze hebben Jupiter en zijn entourage wel ingevoerd maar ze hebben de plaatselijke goden vaak getolereerd. Dat liep in Palestina (!) verkeerd met de opstandige Joden en toen hebben ze uiteindelijk in 70 de tempel van Jeruzalem vernietigd. 'Dat joodse gebroed' verzon toen een list, ze zagen af van de status van een letterlijk volk Israël en via een metamorfose werden ze een geestelijk Israël. Onder die dekmantel werden hun heilige boeken in veiligheid gebracht.

'Keizer Constantijn werd door zijn moeder Helena tot het Christendom bekeerd.' In werkelijkheid zag hij het christendom als de ideale godsdienst om het volk van alle onderworpen landen te depolitiseren. En zo richtte hij het keizerrijk in en hij verbood op den duur alle privégoden. Hierop volgde een eerste poging tot een volledig iconoclasme. Dat werd nog een keer teruggedraaid door keizer Flavius Claudius Julianus (361-363), later "Julianus Apostata" (d.i. de Afvallige) genoemd, zonder blijvend sucses. Hij kondigde godsdienstvrijheid af, maar benadeelde daarbij het christendom en liet christenen uit het leger en het onderwijs ontslaan. Deze zwarte bladzijde in de kerkgeschiedenis en de geschiedenis van Gods Rijk op aarde wordt als onbelangrijk terzijde geschoven. Het zou eens mensenwerk genoemd kunnen worden. Stel je voor!

Het principe van oude goden opruimen heeft ook Mohammed goed geholpen. Alleen in 1553 in Byzantium heeft Mehmed II een steekje laten vallen omdat hij weer patriarchen aanstelde toen de christenen zich niet wilden bekeren. De mohammedanen wilden toch ook bedienden hebben en boeren die op het veld werken, dus het doorgaan met afslachten was niet zo een goed idee. Uiteindelijk hebben de Grieken het oorspronkelijke Griekenland volledig bevrijd. In Spanje waren de kaliefen eigenlijk ook veel te tolerant en dat heeft ze opgebroken. Karel Martel heeft de arabieren een lesje geleerd en de bevolking voelde zich bevrijd.

En verder kostte het toch nog wel een zeshonderd jaar om Europa vervolgens te kerstenen, want de Duitse ridders organiseerden in de middeleeuwen nog jaarlijkse campagnes om de Noordelijke volken te kerstenen ofwel te decimeren. Dat was leuker dan altijd maar jagen en het leverde ook vaak een fraaie buit op. Nou dat was het dan wat betreft Europa.

In moderne tijden willen we graag denken dat de meeste christelijke volken door het evangelie zijn bekeerd, maar volgens mij zijn er andere middelen toegepast.
Oud 8 maart 2012, 22:18   #69
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het christendom is mogelijk de eerste godsdienst die om louter ideologische (politieke redenen) is verkozen.
Mij lijkt het duidelijk een politieke keuze van Constantijn. Elke keizer streeft naar één rijk met één wetgeving één munt enz. De Romeinen hadden de gewoonte om bij ingelijfde territoria de bijbehorende cultuurgoden mee op te nemen in hun pantheon. Dit heeft geleid tot een ongelooflijke bazaar van Goden en halfgoden en huisgoden. Dit zal ongetwijfeld maatschappelijke spanningen meegebracht hebben. Lijkt mij dan ook niet zo ongewoon dat een keizer ook daarin naar een eenheid streeft. Maar waarom nu juist zo'n obscure Joodse sekte? Door zijn moeder Helena, misschien. Maar er zit in het Paulinistisch Christendom toch iets dat voor een keizer zeer aantrekkelijk is dat andere godsdiensten niet hebben namenlijk de claim van universalisme. De paulinistische god is niet meer territoriaal gebonden noch tribaal en volksgebonden. Katholiek (καθολικός-ή-όν - katholikos), wat algemeen of universeel betekent.
Oud 8 maart 2012, 22:37   #70
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wie heeft dan dat eicel van je moeder gemaakt en al die zaadcelletjes van de vader?

De ooievaar?....
Meiose, biologie uit de basisschool FFS.
Oud 9 maart 2012, 09:14   #71
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Zou het niet beter zijn om dit audio-visueel voor te stellen aangezien brother revoleto onze taal niet zo machtig is.
Maar dat komt zo intellectueel over...

Citaat:

De ooievaar?....
Ik vind de theorie van de ooievaar minstens even plausibel als die van Allah, Jahweh of microwezentjes. Ga terug naar de biologielessen van de 1ste graad secundair onderwijs, and all shall be revealed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Meiose, biologie uit de basisschool FFS.
Iets zegt me dat harrie nooit voorbij de leerstof van de kleuterschool is geraakt, gezien zijn "theorie"...
Oud 9 maart 2012, 10:08   #72
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vind de theorie van de ooievaar minstens even plausibel als die van Allah, Jahweh of microwezentjes. Ga terug naar de biologielessen van de 1ste graad secundair onderwijs, and all shall be revealed.
het sprookje van de wetenschap: er was eens een atoom......en floep daar was een levend wezen......

Nu: dat de atomen en ons leven door intelligente microwezentjes is geschapen is heel wat logischer.
Citaat:

Iets zegt me dat harrie nooit voorbij de leerstof van de kleuterschool is geraakt, gezien zijn "theorie"...
Dus jij hebt mijn atoomtheorie al geleerd op de kleuterschool?

WAAROM MOETEN ATOMEN INTELLIGENTIE BEZITTEN?
Onze maatschappij functioneert ook niet vanzelf, maar berust op onze intelligentie, terwijl ons lichaam nog veel ingewikkelder is dan onze maatschappij en ons lichaam zou vanzelf functioneren.
Dat vind ik dan onlogisch.
Volgens mij is ons lichaam ook weer een maatschappij op zichzelf, met daarin 10^40 microwezens, die ons lichaam besturen en alles dus draaiende houden.
Oud 9 maart 2012, 11:15   #73
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
het sprookje van de wetenschap: er was eens een atoom......en floep daar was een levend wezen......

Nu: dat de atomen en ons leven door intelligente microwezentjes is geschapen is heel wat logischer.Dus jij hebt mijn atoomtheorie al geleerd op de kleuterschool?

Onze maatschappij functioneert ook niet vanzelf, maar berust op onze intelligentie, terwijl ons lichaam nog veel ingewikkelder is dan onze maatschappij en ons lichaam zou vanzelf functioneren.
Volgens mij is ons lichaam ook weer een maatschappij op zichzelf, met daarin 10^40 microwezens, die ons lichaam besturen en alles dus draaiende houden.
aangezien een prentje meer kan zeggen dan ik ooit kan na het lezen van dit...

Laatst gewijzigd door Schelfie : 9 maart 2012 om 11:15.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 11:29   #74
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wetenschap volgens harrie.

Ik denk dat je gelijk hebt schelfie, iemand die zo hard weigert om zich ook maar een klein beetje te verdiepen in de materie heeft nooit de basisschool afgemaakt.
Oud 9 maart 2012, 11:44   #75
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je gelijk hebt schelfie, iemand die zo hard weigert om zich ook maar een klein beetje te verdiepen in de materie heeft nooit de basisschool afgemaakt.
Ja, dat vermoeden heb ik ook. Ik zie geen andere, logische verklaring. Het is bbeangstigend bijna...
Oud 9 maart 2012, 11:53   #76
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mij nog niet opgevallen harrie. Een beetje overdreven als je het mij vraagt.

Maar goed, klopt die metafoor wel? De mens en de maatschappij zijn toch een en dezelfde?

En intelligentie is een naam voor een ingewikkelde vorm van causaliteit, zoals de maatschappij en als je wilt, voor het automatisch functioneren van het menselijk lichaam.
Oud 9 maart 2012, 14:40   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat was mij nog niet opgevallen harrie. Een beetje overdreven als je het mij vraagt.
niet overdreven, maar volkomen logisch.
Citaat:
Maar goed, klopt die metafoor wel? De mens en de maatschappij zijn toch een en dezelfde?
Zeker, maar er is ook een onderscheid dat de maatschappij het totale volk is als een organisme, dat niet vanzelf functioneert, maar op onze intelligentie berust.

En zo is ons lichaam ook een organisme dat ook niet vanzelf functioneert, maar op de intelligentie van de microwezentjes berust.
Citaat:
En intelligentie is een naam voor een ingewikkelde vorm van causaliteit, zoals de maatschappij en als je wilt, voor het automatisch functioneren van het menselijk lichaam.
Ons lichaam functioneert niet automatisch evenmin als onze maatschappij automatische functioneert.
Oud 9 maart 2012, 14:42   #78
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De wetenschap is alom bekend aan iedereen.
Het is wel heel dom te denken dat ik die niet zou kennen.

Maar wie weigert zich in mijn atoomtheorie te verdiepen is wel heel erg conservatief.
Oud 9 maart 2012, 14:43   #79
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aangezien een prentje meer kan zeggen dan ik ooit kan na het lezen van dit...

Inderdaad: als je nog in het stenen tijdperk leeft dan begrijp je niks van mijn atoomtheorie......
Oud 9 maart 2012, 17:49   #80
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet overdreven, maar volkomen logisch.
Zeker, maar er is ook een onderscheid dat de maatschappij het totale volk is als een organisme, dat niet vanzelf functioneert, maar op onze intelligentie berust.
Beste Harrie, zonder intelligentie is de mens geen mens evenmin als de mens bestaat zonder genen. De mens berust dus op genen? Er bestaat geen maatschappij zonder mensen. Berust de maatschappij dan op mensen en intelligentie en genen?

Je moet geen analogie maken met iets dat naar zichzelf verwijst.

Waarom is functioneren met intelligentie niet vanzelf functioneren? Die intelligentie hoort toch bij het zelf?

Citaat:
En zo is ons lichaam ook een organisme dat ook niet vanzelf functioneert, maar op de intelligentie van de microwezentjes berust.
Ons lichaam functioneert niet automatisch evenmin als onze maatschappij automatische functioneert.
Sofisme Harrie. Zowel theoretisch als empirisch niet aantoonbaar.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be