Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ouders die hun kinderen onwettig van school halen om vroeger op reis te vertrekken
dienen gesanctioneerd te worden door hen een administratieve geldboete te laten betalen. 1 4,55%
gesanctioneerd te worden door een deel van het kindergeld (tijdelijk) af te nemen. 4 18,18%
dienen een 'alternatieve' straf opgelegd te krijgen door de rechtbank (bijvoorbeeld taakstraf of gemeenschapsdienst). 3 13,64%
dienen een waarschuwing of vermaning te krijgen, maar niets meer. 6 27,27%
dienen niet gesanctioneerd te worden. Het is hun goed recht. 10 45,45%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2012, 19:33   #61
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Feitelijk is dit heel simpel. Om praktische redenen is het schooljaar ingedeeld in periodes van vakantie en lesdagen. Iedere school en zelfs klas doet zijn curriculum en testen in een eigen tempo en planning. Wanneer dat gedaan is en er nog een aantal dagen overschieten, wordt er nu eenmaal nutteloze activiteiten georganiseerd.

Doe toch eens even normaal. Biedt die kinderen de mogelijkheid om te gaan. Wat heeft een leraar er aan met een bende kinderen te zitten die niet gemotiveerd de minuten aftellen tot de vakantie? Kicken ze daarop misschien? Meer zelfs: als men de zaken nu eens efficiënter zou aanpakken en gewoon opvang zou voorzien, dan kunnen een deel van de leraars OOK al weg als ze dat willen. En geloof me vrij, zij die nu zo afgunstig staan te roepen "normvervaging" zullen dan, bij gelegenheid, ook een dagje vroeger aanzetten.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 19:37   #62
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
men doet onnozel
elk kind heeft 4 dagen toegelaten congé (briefje ouder). dat ze die gebruiken om een dag vroeger op congé te vertrekken is hun goed recht.
wilt ge dat niet moet ge die toegelaten congé afpakken.
Dat klopt misschien wel, maar dat is de "juridische" kant van de zaak. De feitelijke kant van de zaak is: zelfs zonder die 4 dagen hou ik mijn kinderen van het school als er daarmee een betere vakantie in zit. Ze hebben leerplicht, geen schoolplicht, en als ze niets leren op school in die periode, zie ik mij niet gebonden.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 20:45   #63
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hmm ??? normvervaging bij een onderwijssysteem die zich al permitteert om te zorgen dat mijn kinderen al vanaf maandagmiddag liggen te luieren voor TV, en die dan zorgt dat mijn kinderen een ganse week geen les meer krijgen omdat overwerkte leraren ipv tijdens de vakantie de proefwerken te verbeteren perse in maratontempo hun proefwerken willen verbeteren tijdens de schooluren. EN dan diezelfde leraren die eisen dat ze hun pedagogische studiedag altijd tijdens het schooljaar moeten nemen, en diezelfde leraren die op schoolreis gaan met mijn kindjes tijdens het schooljaar, en diezelfde leraren die alle wedstrijdjes van sportdagen en bezoekjes aan theater en bezoekjes aan de cinema, en bezoekjes aan andere scholen allemaal tijdens de schooldagen doen...

waarom kunnen ze dat allemaal niet plannen tijdens de vakanties ???

Weet je wat, omdat ze zelf normvervaagd zijn. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot nog geen 200dagen lesgeven per jaar. Hun norm van school is vervaagd tot 4 maand vakantie. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot geen extra overtijd meer. Hun norm van lesgeven is niet meer buizen en nooit meer streng zijn. Hun norm van opvoeden is vervaagd dat ze geen godsdienst meer moten doceren en dus geen normen meer moeten hanteren.

Dus je oogst wat je zelf zaait. Capité
Paul, ik verwacht nog een reactie in de apothekers gebuisd draad. Daar blijf je wijselijk weg
Oud 2 april 2012, 20:47   #64
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Als de leerkracht niet het elementaire respect heeft voor de ouder die slechts 3 weken congé per jaar kan pakken, mag dat ook gevolgen hebben. Alle leraars in het prison

Kortom: je redenering houdt geen steek. Temeer mijn voormalige leraars er een sport van maakten aan pensionitis te lijden. En dat terwijl ik op mijn 65e pas op pensioen kan gaan...

En zo kan ik nog even doorgaan...
maar 1 oplossing vito, ga het onderwijs in.

En bij mijn weten is de wettelijke verplichting 20 dagen congé, dus tenzij ge in één of andere uitzondering zit (zoals deeltijds werken misschien), geloof ik van die 3 weken niks
Oud 2 april 2012, 21:07   #65
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunt u even duiden welke normen vervagen en welke verantwoordelijkheid de ouders dragen?

Dank u.
Dat je je als burger aan de regels dient te houden. Je kinderen vroeger van school halen om op reis te vertrekken is onwettig en bovendien niet erg netjes tegenover die 'domme' ouders die wel hun kinderen de week laten uitdoen en helaas duurder op reis moeten vertrekken. Het is tegenwoordig ieder voor zich en al de rest kan stikken, een 'mooie' boodschap om als ouder aan je kinderen door te geven.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 21:09   #66
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom "zou dat moeten"? Omdat jij je er aan ergert?
Zolang touroperators kortingen blijven aanbieden, zal dit mensen in de verleiding brengen. Buiten de schoolvakanties zouden reisorganisatoren sowieso alle schoolgaande kinderen tussen 6 en 18 jaar moeten weigeren. Ik ging eens einde november een week naar de Caraïben en zelfs daar zaten ouders op met Vlaamse schoolgaande kinderen. Hoe is dit in godsnaam mogelijk !?
Oud 2 april 2012, 21:12   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feitelijk is dit heel simpel. Om praktische redenen is het schooljaar ingedeeld in periodes van vakantie en lesdagen. Iedere school en zelfs klas doet zijn curriculum en testen in een eigen tempo en planning. Wanneer dat gedaan is en er nog een aantal dagen overschieten, wordt er nu eenmaal nutteloze activiteiten georganiseerd.

Doe toch eens even normaal. Biedt die kinderen de mogelijkheid om te gaan. Wat heeft een leraar er aan met een bende kinderen te zitten die niet gemotiveerd de minuten aftellen tot de vakantie? Kicken ze daarop misschien? Meer zelfs: als men de zaken nu eens efficiënter zou aanpakken en gewoon opvang zou voorzien, dan kunnen een deel van de leraars OOK al weg als ze dat willen. En geloof me vrij, zij die nu zo afgunstig staan te roepen "normvervaging" zullen dan, bij gelegenheid, ook een dagje vroeger aanzetten.
We kunnen ook ineens maandagochtenden en vrijdagmiddagen afschaffen!
Oud 2 april 2012, 21:13   #68
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat klopt misschien wel, maar dat is de "juridische" kant van de zaak. De feitelijke kant van de zaak is: zelfs zonder die 4 dagen hou ik mijn kinderen van het school als er daarmee een betere vakantie in zit. Ze hebben leerplicht, geen schoolplicht, en als ze niets leren op school in die periode, zie ik mij niet gebonden.
Dat is onzin wat je vertelt, je hebt de keuze tussen je kinderen thuisonderwijs aan te bieden of ze naar school te sturen. Kies je voor dat laatste, zoals praktisch iedereen, ben ja als voogd voor je kinderen gebonden aan het schoolreglement. Ongewettigd afwezig zijn is een overtreding op dat schoolreglement. In prinicpe kan de inrichtende macht van de school daar een sanctie voor opleggen. Helaas gebeurt dit in de praktijk zelden, omdat men geen commotie wenst te veroorzaken. Het inhouden van rapporten of attesten zou al een goed afschrikmideel zijn voor die onverantwoorde ouders.

Dat 'briefje' van vier dagen zou overigens stante pede moeten afgeschaft worden, ongewettigd afwezig zou nooit mogen plaatsvinden.
Oud 2 april 2012, 21:52   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Het gaat toch niet over de werkload van de leerkrachten, noch over het feit dat leerkrachten extra dagen zouden moeten krijgen.

Het gaat over het feit dat INDIEN ouders op reis vertrekken voor het einde van het schooljaar (wegens hoog/laagseizoen) of die ouders dan een sanctie zouden moeten krijgen.
Tijdens die dagen wordt geen les meer gegeven maar de schoolresultaten bekeken/besproken. Leerlingen zijn op dat moment niet noodzakelijk.
Het probleem ligt daarbij niet alleen bij de ouders, maar ook bij de scholen. Strikt genomen zouden ze dergelijke onwettige afwezigheden moeten doorgeven, iets wat ze evenwel niet doen. Op die manier werp je natuurlijk geen enkele dam op tegen dit misbruik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 21:57   #70
TaAlveriFikateuR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Sommige scholen beëindigen hun lessenpakket een maand voor het einde van het schooljaar. Maar zelfs indien dit niet het geval is...de ouders zijn de eerste verantwoordelijken in de opvoeding. Het zijn de resultaten die tellen.
Voorbeelden van scholen die een maand voor het einde van het schooljaar hun lessen beëindigen?
Scholen hem maar een beperkt aantal dagen om examens af te nemen en deliberaties te houden.
TaAlveriFikateuR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:10   #71
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het probleem ligt daarbij niet alleen bij de ouders, maar ook bij de scholen. Strikt genomen zouden ze dergelijke onwettige afwezigheden moeten doorgeven, iets wat ze evenwel niet doen. Op die manier werp je natuurlijk geen enkele dam op tegen dit misbruik.
Waarom zouden ze zich die onwettige afwezigheden aantrekken?
Er is geen stok achter de deur.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:19   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom zouden ze zich die onwettige afwezigheden aantrekken?
Er is geen stok achter de deur.
Jawel, het kindergeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:21   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Paul, ik verwacht nog een reactie in de apothekers gebuisd draad. Daar blijf je wijselijk weg
nog niet gezien ik wil daar gerust op reageren hoor
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:25   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, het kindergeld.
Dat is niet waar, Jan.
Veel mensen denken dat.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 april 2012 om 23:27.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 14:52   #75
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Scholen zelf dienen inderdaad strenger op te treden. We zijn echter ook in de scholen in het 'klantentijdperk' terecht gekomen, waarbij het voor de directies vooral een rol speelt zoveel mogelijk leerlingen aan te trekken en ze het - en vooral dan hun ouders - naar de zin te maken en ze zeker niet voor de borst te stoten. Want de meeste directies willen confrontaties met de ouders, laat staan processen, vermijden en daarbij zijn ze bereid veel toegevingen te doen, ook indien dat het gezag van de leerkachten ondermijnt. Is volgens mij 30 tot 40 % van de leerkrachten onbekwaam, ligt dit percentage bij de directies op 70 tot 80 %. Een slecht of inconsequent beleid van de directie, en zeker een 'soft' beleid in de zin van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden', kan de gehele school verpesten, mocht ik ook al aan den lijve ondervinden. De normen om schooldirecteur te worden dienen dringend te worden verstrengd en 'geprofessionaliseerd'! Maar dat is ook weeral een afzonderlijk topic waard.
Oud 3 april 2012, 15:30   #76
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat je je als burger aan de regels dient te houden.
Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is je als burger aan alle mogelijke regels te houden. Eigenlijk zouden ze tegenwoordig beter een extra vak 'wetgeving' vanaf de lagere school inlassen want wie kent alle regels? Ben je dan zelfs nog normaal en geen masochist?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 15:51   #77
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is je als burger aan alle mogelijke regels te houden. Eigenlijk zouden ze tegenwoordig beter een extra vak 'wetgeving' vanaf de lagere school inlassen want wie kent alle regels? Ben je dan zelfs nog normaal en geen masochist?
Voor het school en de vakanties is dat nochtans niet zo heel erg ingewikkeld. De meeste scholen geven de eerste schooldag van het nieuwe jaar immers een kalender mee of een agenda met daarin de data van de schoolvakanties. Indien een schoolvakantie nog niet begonnen is, dien je naar school te gaan. Simpel, toch !? Als alles macheert om kinderen te maken, zal je als ouder ook wel dat hersencelletje hebben meegekregen om af en toe eens deze kalender te raadplegen.
Oud 3 april 2012, 16:02   #78
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Indien een schoolvakantie nog niet begonnen is, dien je naar school te gaan. Simpel, toch !?
Zou het niet weten, heb die regels nooit gevolgd. Op reis gaan tijdens het jaar, op café zitten, brossen, ... ik heb alle regels getart. En ik had dan nog de beste resultaten ook. Het leven leert je zoveel waardevolle lessen waar ze op school immers geen aandacht aan besteden.
Oud 3 april 2012, 16:11   #79
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Zou het niet weten, heb die regels nooit gevolgd. Op reis gaan tijdens het jaar, op café zitten, brossen, ... ik heb alle regels getart. En ik had dan nog de beste resultaten ook. Het leven leert je zoveel waardevolle lessen waar ze op school immers geen aandacht aan besteden.
Kan je daar enkel maar gelijk in geven, maar er is een verschil tussen als tiener wat rebellerend gedrag vertonen (lijkt me zelfs gezond) en het feit dat de ouders respectloos hun kinderen dagen op voorhand van school halen.

Het probleem in het hedendaagse onderwijs ligt hem niet zozeer in het feit dat de kinderen / jongeren af en toe eens over de schreef gaan, dat gebeurde vijftig jaar geleden ook wel eens, maar in het gegeven dat ouders hun kinderen niet meer (durven te) sanctioneren voor dit gedrag op school naar de leerkrachten toe. Indien je vroeger als kind op school iets mispeuterd had en daar dan straf voor kreeg, kreeg je er van je ouders nog een paar 'peren' bij, tegenwoordig komen de ouders naar school en ze willen de leerkracht een pak rammel geven of ze dienen een klacht in. Daar zit het grootste probleem hem in de dag van vandaag, een fundamenteel gebrek aan respect voor het onderwijzend personeel. En hoe kan je verwachten dat de kinderen respect vertonen als hun ouders zelf geen greintje respect hebben?
Oud 3 april 2012, 16:20   #80
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Het onderwijzend personeel legt de vakantiedata toch niet vast?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be