Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2012, 19:56   #61
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben dan ook al langer een voorstander om verpakkingsmateriaal te standariseren. Het is uiteindelijk toch afval. Zelfs glas.

Om sortering te vergemakkelijken

1) beperkt aantal materialen. Glas, staal , HDPE en aluminium. Al de rest is alleen maar moeilijk doen om moeilijk te doen. Er is letterlijk geen voeding wat niet veilig verpakt kan worden in de voorgenoemde materialen.
2) Vormen. Kubus is het meest efficient in transport, maar bol of cylindervorm geeft betere druk-bestendigheid voor een gegeven hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Dus alles wat stevigheid vereist in cylinders, al de rest in kubus of balkvorm.

Opdruk en versiering. Alleen gerecycleerd papier gekleurd met milieuvriendelijke inkten opgekleefd met lijm die gemakkelijk en milieuvriendelijk verwijderd kan worden.

Producenten die per se iets anders willen gebruiken omdat ze willen opvallen, die mogen dat. Een detectiemethode die sortering en verwijdering uit de afvalstroom vergemakkelijkt verplichten alswel een stevige taks erbij. Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Als dikkenek Y een frisdrank uit een "speciale" fles wil, dat ie er dan voor betaald.

Het HDPE kan gerust bij het staal en aluminium blik, de sorteermachines om die 3 te scheiden bestaan al zeer lang.

Glas, zeker als we kiezen voor alleen groen of bruin glas, is zoals al jaren appart in te zamelen. Zelfs al laat men de deksels en stoppen erop zitten, na het malen is het redelijk gemakkelijk te scheiden, en de laatste beetjes zijn er wel uit te bakken na een tijdje in de smeltoven.

En al de rest? Dat kan prima in een peperdure restafvalzak. Die piepschuimen doos van die nieuwe 65" flatscreen, die kan op zolder, die kan terug naar de leverancier, of naar het containerpark. Om maar 1 voorbeeld te geven.
Dat is de logica zelve. Best zou men ook alle producten belasten naargelang de latere recyclage kost en dit meteen verrekenen bij de aankoop zodat men de ophaling nadien gratis kan laten verlopen. Geen gezever meer met mensen die gaan sluikstorten. Blikjes en drankflesjes kan men met een PAND systeem inzamelen ( statiegeld dat men terug krijgt bij binnenbrengen ) zodat men ze niet meer verspreid over het hele landschap hoeft terug te vinden. Is reeds in Duitsland ingevoerd met zichtbaar resultaat.

Kortom meer reguleren (enkel te recycleren materialen) en meer taxeren bij aankoop naargelang de recyclagekost.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 augustus 2012 om 20:04.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 20:44   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
De Duitse SA had als bijnaam biefstukken: bruin van buiten, rood van binnen.
De groenen noemt men watermeloenen, groen van buiten, rood van binnen.
Hoe noem je eigenlijk een ecologisch VB'er?
een Vito
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 20:54   #63
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga nu niet beweren dat ik een heilige ben op vlak van sorteren van afval en dies meer.

Maar ik tracht daar toch constructief aan mee te werken.

Het is dus nog niet zo slecht dat de mensen af en toe gecontroleerd worden of ze de regeltjes, die uiteindelijk ecologisch nuttig zijn èn legaal gestemd in uw gemeenteraad, nageleefd worden.

Met de technologische vooruitgang zal het wel gemakkelijker worden. Tot voor een paar jaar moesten we (nou ja, moeten ...) glas apart sorteren naargelang het wit, groen of bruin was (of vergis ik me even van een kleurtje?).
Eén gekleurde glasfles in de container van wit glas, en de recyclage-mogelijkheden daalden spectaculair.
Nu schijnt dat feilloos door een combinatie van scanning.

Allez dus, wees allemaal niet zo pisnijdig en doe simpelweg een klein beetje je best. En als ze er al eens mee rammelen, dan rammel je even terug, maar niet teveel en niet te lang.

We zijn toch propere Vlamingen niet ?

.
Nu we het toch over glas hebben, wat moet men volgens jullie doen met die glazen azijn-en-olieflessen waar een plastiek ring om de hals gelast is voor het stopsel.
Dat plastiek stopsel kan je er wel af trekken, maar die las rond de hals krijg je er niet af. Ik vermoed dat het daarom niet in de glasbol mag. Maar glazen flessen mogen eigenlijk ook niet in de restafval. Wat doen jullie daarmee ?
(Ik gooi het toch maar in de glasbol, wel met een slecht geweten)
Oud 27 augustus 2012, 22:15   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Is dat nu werkelijk de bedoeling?
Neen, de bedoeling is dat u de zak correct vult. Toch niets moeilijks aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2012, 10:25   #65
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Komaan, man ! Heb je nu nog niet door dat heel dat vuilniszakkenbeleid van onze gemeenten een vorm van verkapte belastingen zijn die in de jaren 1990 geïntroduceerd zijn ? Onder het mom van het milieu verplichtte toen gemeente na gemeente zijn burgers om dure afvalzakken te kopen (tot 1 Euro per zak) en alzo een heel kleurenarsenaal aan vuilniszakken te bewaren. Diverse internationale wetenschappelijke studies wijzen uit dat op die manier afval sorteren weinig zoden aan de dijk brengt voor het welzijn van het milieu. Overigens leuk als je - zoals toch wel aanzienlijk wat mensen in bijvoorbeeld Antwerpen - woont op een studio of appartement zonder tuin of degelijk balkon, dan zit je met die verschillende stinkzakken in je te kleine woning en moet je ze ergens kwijt geraken. Zeer amusant tijdens warme zomerperiodes !

Ik geef zonder schaamte toe dat ik het mezelf redelijk makkelijk maak. Ik heb nog het geluk mijn afval buiten te kunnen plaatsen, ik gebruik wel een afgescheiden PMD zak, maar een GFT groenzak heb ik allang afgeworen en buiten blikjes en flesjes, komt al mijn afval in mijn restafvalvuilniszak terecht. Ook kleine electronica en zogenaamd resten van 'gevaarlijke' producten. Je denkt toch niet dat ik daarmee naar het containerpark ga liggen lopen, dat ook hier in de toekomst betalend (!!!) dreigt te worden. Batterijen lever ik wel afzonderlijk netjes af in de winkel en ook mijn gebruikte frituurolie gooi ik niet zomaar in de riolering. Daarmee heb ik toch al heel wat goeds gedaan.

Wat de glascontainer betreft: olie- en azijnflessen met een plastic flacon gaan er bij mij gewoon in, je denkt toch niet dat ik er dat eerst ga proberen uit te halen? Ze moeten deze dan maar anders fabriceren. En als er geen vuilbakje in de buurt van de container is, blijkbaar maakt men er hier een kunst van deze systematisch te verwijderen, gooi ik het plastic zakje waarin ik mijn leeg glas vervoer gewoon mee in de container. Ik ga niet een nat of stinkend zakje terug mee naar huis nemen ! Nieuwe vuilbakjes voor restafval op straat zouden nuttig kunnen zijn. Maar ja, 't stad is beducht dat mensen daar dan hun huishoudafval zouden 'sluikstorten' en de goeden moeten het dus alweer met de slechten bekopen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2012, 10:47   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
dat klopt.
blijkbaar zijn er nog mensen - zoals U ongetwijfeld - die dit voor 100% en foutloos kunnen. Maar sommige anderen - zoals ik - maken af en toe een foutje.

Als dat foutje dan onderaan in de zak zit, ga ik niet heel die troep leegmaken om het foutje recht te zetten;

Blijkbaar vindt men het dus beter dat ik een volle zak netjes gesorteerde PMD producten dan maar in een extra grijze zak dump ipv dat foute potje gewoon mee te laten sorteren (ik zie op het filmpje dat er zelfs filmfolie wordt meegegeven want de machines laat verstroppen, een fout potje ertussen zal het dus niet uitmaken.)

D�*t was mijn vraag: is het voor één fout potje de bedoeling dat een hele zak naar de verbranding gaat en niet gerecycleerd wordt.

(tenzij men denkt dat ik een stinkende zak die twee weken in de zon heeft gestaan even ga leegkieperen in mijn living om daar dan dat éne foute potje uit te halen).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2012, 11:07   #67
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat klopt.
blijkbaar zijn er nog mensen - zoals U ongetwijfeld - die dit voor 100% en foutloos kunnen. Maar sommige anderen - zoals ik - maken af en toe een foutje.

Als dat foutje dan onderaan in de zak zit, ga ik niet heel die troep leegmaken om het foutje recht te zetten;
.
Aan de universiteit heeft men sinds vorig jaar ook van die zakken geplaatst. Het moet natuurlijk niet gezegd worden dat daar gewoonweg alles in terecht komt.

Ik betwijfel ten sterkste dat men zich erna bezig houdt met die te hersorteren. Toch ligt de ingang niet vol met verlaten PMD-zakken, ik veronderstel dus dat die zonder probleem opgehaald worden. Er wordt dus weer met verschillende maten en gewichten gewerkt dunkt me.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be