![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarmee kun je naar de juridische dienst van het ocmw ( in Antwerpen tenminste, neem daar anders contact mee op om te weten waar je in eigen woonplaats terecht kunt) en zij kunnen beroep aantekenen, doe dat, vaak krijg je van de rechter gelijk en moet het ocmw alsnog betalen. Maar iets in je verhaal klopt niet, je wordt geweigerd wanneer je ouders wel kunnen, maar niet willen betalen en je niet officieel alleen woont. Onderzoek eens bij de gemeente of je je studentenadres als tweede verblijfsplaats kunt laten registreren. Je loopt wel kans dat een rechter beslist dat je niet op kot hoeft maar ook vanuit je officieel adres je studies verder kunt zetten; wat fin steun niet nodig maakt. Heb je dan wel tweemaal jaren in je studie overgedaan? Want je krijgt toch wel kansen bij vakken, eerste zit, tweede zit en bij ziekte wordt de tweede zit verplaatst naar een andere datum. Het ocmw geeft natuurlijk geen geld wanneer ouders wel kunnen betalen en je ieder jaar twee keer doet? Succes! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Even werken (jaar of 2, max 3), geld sparen, en dan opnieuw er tegenaan gaan met een volle spaarrekening. Je gaat merken dat studenren veel gemakkellijker gaat als je een volle spaarrekening hebt en wat zekerheid. En probeer een andere unief, en neem de vrijstellingen mee. Dan heb je dat gezever van de KUL ook niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat er daar gebeurde hou je niet voor mogelijk: het ocmw heeft me vooraf de argumenten die zij zouden gebruiken niet gegeven en heeft alles heel verkeerd weergegeven op dat moment. Bewust of niet, dat weet ik niet. Sowieso deels wel en deels niet want het kan niet dat ze me zooo verkeerd begrepen hebben, dat klopt ook niet want ze hebben vaak geantwoord op bv iets wat ik zei, wat aangaf dat men mijn situatie wel begreep ... Omdat wij niet wisten dat zij plots allerlei verzinsels gingen bovenhalen, kon ik me niet verdedigen daarop met andere dan mondelinge argumenten (waarin ik gewoon zei dat het pertinent onwaar was). Maar meer kon toen niet ... Ik denk dat zelfs mijn advocate perplex stond en moest gedacht hebben dat ik loog of min een deel van de waarheid had verzwegen. Het resulteerde er ook in dat ze amper nog iets zei en ik vooral voor mijn eigen verdediging moest zorgen. Ik kreeg trouwens ook een leefloon samenwonende, niet correct... ik had nochtans mijn huurcontract afgegeven en de eerste beambte zei me heel duidelijk dat ik een leefloon alleenstaande zou krijgen... Ik heb haar hier nadien nog op gewezen maar ze gebaarden van krommen haas ... Dat ik erna werd doorverwezen naar een Turkse assistente hielp helemaal niet ... Met haar ging het helemaal mis. Zoals ik zei zag ik gewoon dat zij dingen verkeerd noteerde. Akkoord, mijn situatie is ingewikkeld. Maar als je het niet begrijpt, vraag dan gewoon om verduidelijking in plaats van zomaar van iets uit te gaan. ![]() Die medische redenen waren bv de oorzaak en reden dat ik er überhaupt ooit ben moeten gaan aankloppen. Daar bleek niks van op de zitting waarin ik blijkbaar een luie studente was die veel feestte en op vakantie ging (met welk geld????) op de verkeerde momenten (??) en daardoor buisde en vond dat de overheid dat moest betalen. ![]() Omdat ik de tijd had en niets erop wees dat ik plots ziek zou gaan worden, was ik ook al een tweede master aangevangen. Het ocmw beschuldigde me ervan dat nooit gezegd te hebben (pertinent onwaar, ik heb dat al vanaf seconde één gezegd en nadien ook altijd herhaald hoe het met die tweede master stond ![]() Maar dus die hele zitting was vrij genant, zeker als je hoorde welke andere soort gevallen er dan nog behandeld werden daar, dat waren dus wel types van ieder jaar zeven keer gedaan, sociale woning gekregen, afgebroken, fiets gestolen, ... asielaanvraag nummer 77, etc. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nja hoe dan ook ik denk dat ik in de rechtszaal absoluut gelijk had kunnen halen als ik hun argumenten had gekend (die duidelijk onwaar waren) en Cynisch was overigens dat één geit vooraan van het arbeidsauditoriaat me verweet dat ik toch had kunnen telefoneren, toch naar x of y had kunnen gaan om iets in orde te maken (mbt verkrijgen advocaat of aanklagen beslissingen inzake studies van univ) ... Ze had duidelijk totaal geen weet van de ocmw problematiek of definitie van kansarmoede. Of had ze voorgesteld dat ik zwart met de treinen moest rijden en een gsm moest stelen om te bellen ofzo? En alsof één telefoontje een oplossing zou teweeg hebben gebracht. ![]() ![]() Dat examens bij ziekte verplaatst worden naar een andere datum is absoluut niet altijd zo. ![]() ![]() In theorie volgens het reglement wel ja. Maar alsof één van die instellingen (zowel onderwijsinstelling niet als ocmw niet) hun eigen reglementen nakomen. Schone schijn ja. Citaat:
Integendeel, aan mijn "ouders" heb ik niets, vandaar ook dat ik overal nogal voor lul sta. Ook nu weer, en dat er nooit iemand is om mij te verdedigen, ook al kan dat wettelijk gezien wel (bv tgo ocmw, tgo KUL, ...) roept natuurlijk ook vragen op hé. Helaas sta ik alleen. Het is niet omdat je uit iemand bent gekomen ooit dat deze persoon ook maar enigszins de functies uitoefent die daaraan verbonden zouden zijn hé. Integendeel, ik denk niet dat er ooit iemand mijn leven meer gesaboteerd en in de weg gelegd heeft dan zij. En dat helpt natuurlijk absoluut niet in deze situatie. Dat er niemand is om je te helpen is één ding, maar dat er constant iemand is om alle mogelijkheden en rechten die je hebt met de grond gelijk te maken zodat je nergens kan van genieten, al heb je er recht op, dat is nog iets anders.... Dank je.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 augustus 2012 om 16:07. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar hoé kan ik ze aanpakken? Hoé, echt? Blijkbaar niet. Nu ja, na procedure één wou mijn pro deo niet meer in hoger beroep gaan. Alllicht was ze door de bijdrage van het ocmw haar geloof in mij kwijt of stond het allicht op de helling. (Want daarvoor had ze duidelijk haar mening over mij jegens het ocmw gegeven en zei ze ook dat het helemaal niet klopte en zelfs min of meer schandalig was dat mijn steun werd stopgezet ... zeker gezien ze een bepaalde uitspraak deed "als je dan ziet wat wij hier soms binnen krijgen". Blijkbaar vond die rechtbank dat dan ook maar normaal dat er verkeerde bedragen werden gegeven, er plots een stopzetting kwam ipv een schorsing, ze brieven pertinent naar een adres stuurde waar ik niet woonde, ze logen over allerhande dingen die ik zogezegd niet gezegd of doorgegeven zou hebben (en hun heeft de rechtbank geenszins om bewijzen gevraagd. Dat had ze beter wel gedaan want dan had ze gezien dat dingen die ik zogezegd zou verzwegen hebben (bv andere opleiding, dat ik een kot huurde, ...) mooi neergepend werden door de sociaal assistentes dus ![]() Het toppunt was nog: ocmw was er blijkbaar van overtuigd dat ik wel bij mijn studentenstad terecht kon. Of bij invaliditeit als ik dan toch ziek was ... dat was hun mening. Dat hebben ze me achteraf gezegd want ik heb er nog contact mee opgenomen natuurlijk. Beide dingen tonen maar één ding aan: een stuitend gebrek aan kennis over de ocmw-wetgeving en wetgeving rond ZIV-uitkeringen... want beide klopten natuurlijk niet. En dan wordt het nog schrijnender: ocmw dwong me min of meer me in te schrijven als werkzoekende en me uit te schrijven als student ... Ze wisten echter dat ik maar heel weinig studiepunten had (<27) wat bleek nadien combineerbaar was met het werkzoekende statuut ... ... ![]() Indien ze dat wel hadden geweten was heel die batteklang niet eens nodig geweest en hadden ze ook niet alles stopzetten, want dan kon ik voldoen aan hun grillen en toch leefloon blijven krijgen (ook al was het dan 300 euro minder per maand dan waar ik recht op had en moet ik er geen tekening bij maken dat je met iets meer dan 450 euro als alleenstaande niet veel kan doen). En zeggen dat ik daardoor maandenlang zonder inkomsten heb gezeten, terwijl mijn medische kosten de pan uit swingden en in ongelofelijke stress heb geleefd. Nja, nu is nieuwe aanvraag lopende ... wat ik gehoord heb: "waterkans" dat het wordt aanvaard. Some are blijkbaar more equal then others? De zorgstaat is heel leuk, maar ze werkt enkel voor sommigen. Nu uit beide ocmw's heb ik begrepen dat het heel fel helpt als je niet van Belgische afkomst bent...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 augustus 2012 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je bent werkloos, je woont alleen, je hebt geen geld en je leeftijd vraagt toch stilletjes aan dat je gewoon gaat gaan werken neem ik aan. Of heb je een studeer fobie? 't zou kunnen hé? |
|
![]() |
![]() |