Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 10:27   #61
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Elke keer vraagt men de definitie van het Vlaams-Belgisch confederalisme. Er blijken meerdere vormen te bestaan in de hoofden van Vlamingen en Franstaligen. Weyts zoekt een Vlaamse meerderheid rond een Art.35 confedralisme. In N-VA-ogen lijkt dit een haalbare kaart voor 2014.

Zij dwalen of doen alsof. Ik ga voor de tweede optie.

Voor de Franstaligen is elke vorm van confederalisme een gruwel en een zekere opstap naar onafhankelijkheid en zo wie zo verlies van geld en macht. De N-VA zal geen gesprekspartner vinden aan de andere kant van de taalgrens. Weyts poogt een breed gedragen confederatief Vlaams voorstel te vormen. An offer they certainly will refuse.

En dan maar hopen dat de Vlamingen zich koppig houden aan hun redelijk voorstel met als gevolg dat de "beledigde" Franstaligen hun plan B starten.

De zwakke schakel in deze strategie is en blijft de onbetrouwbare tjevenpartij. Daar moet de strijd geleverd worden. Het gevecht om het Vlaamse middenveld zal de onafhankelijkheid beslechten.
Bij de vorige federale regeringsvorming had het naar het schijnt niet lang meer geduurd eer de Franstaligen overstag waren gegaan. Ze wisten niet meer van welk hout pijlen te maken en moesten hun achterban steeds wijsmaken dat het allemaal de schuld was van die grote boze NVA. De Vlamingen hadden gewoon wat langer het been moeten stijfhouden. De lafheid van de tsjeven en in hun kielzog OVLD en SPA doet ons keer op keer de das om.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 4 januari 2013 om 10:27.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 10:34   #62
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Bij de vorige federale regeringsvorming had het naar het schijnt niet lang meer geduurd eer de Franstaligen overstag waren gegaan. Ze wisten niet meer van welk hout pijlen te maken en moesten hun achterban steeds wijsmaken dat het allemaal de schuld was van die grote boze NVA. De Vlamingen hadden gewoon wat langer het been moeten stijfhouden. De lafheid van de tsjeven en in hun kielzog OVLD en SPA doet ons keer op keer de das om.
m.i. ligt de beslissingsmacht in deze uitsluitend bij CDNV ... OVLD volgt CDNV en SPa is verwaarloosbaar en houdt vast aan de voordelen van de PS relatie.

N-VA gaat nergens komen indien ze de CDNV niet kunnen decimeren.

Peeters sterk houden lijkt me in deze GEEN goeie strategie ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 10:39   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Algemeen vind ik de visie van den Ben ok.

Zelfs al staat er niets nieuws in eigenlijk.

Bekijk die zever van sommigen in deze draad, dat den Ben eindelijk snapt dat hij partners nodig heeft. Wees realist aub, zelfs na de landslide zou er een tweede landslide daar bovenop nodig zijn, eer wij zo sterk zouden staan dat wij geen partners nodig zouden hebben.

Ik ga ook niet met alles akkoord wat den Ben zegt.
Bijvoorbeeld defensie.
Defensie voor ons is eigenlijk beperkt tot het leveren van een bijdrage aan de navo of aan soortgelijke.
Niemand heeft kritiek op het kleine Luxemburg en diens bijdrage op vlak van defensie.
Niemand zal kritiek hebben op het kleine (maar vele malen groter dan Luxemburg) Vlaanderen op onze toekomstige bijdrage op dit vlak.
Niemand zal kritiek hebben op de coördinatie van de bijdrage van de diverse kleinere landen 'van goede wil', dus tesamen Benelux dat dan VlaWaNeLux(Bru?) ... zou worden.
Ook nog: wat hebben de Franstaligen nu te maken met onze zeemacht ??

In eenzelfde zin gaat het over globaal politiek-buitenlands (niet econmisch) beleid.
Dat de Walen de Latijnse as volgen; wij zullen de Anglo-Saxische as volgen. Waarschijnlijk.

Toch is den Ben slim aan het spelen met zijn stellingen omtrent defensie en buitenlands beleid. Het zijn 'snoepjes' die mee moeten bewerkstelligen dat het draagvlak zich uitbreidt tot het sterk genoeg zal zijn om in gebruik genomen te kunnen worden.

noot: over dat calimero-gedrag en het feit dat wij toch in vele gemeentelijke coalities zijn kunnen stappen. Het is duidelijk voor mij. De 'nationale' figuren van de oude machtspartijen deden het onmogelijke om 'het gevaar van de nva' in de verf te zetten. Maar plaatselijk kent men mekaar beter ... en er zijn dus blijkbaar plaatselijke leden van de oude machtspartijen die hun politieke vrienden in Brussel met ietwat achterdocht bekijken.
Ik vermoed onder andere vooral die burgemeesters die beseffen hoeveel subsidies er gaan naar Waalse gemeenten, en hoe weinig naar de Vlaamse gemeenten.
Mijn persoonlijk besluit: de grondstroom zit goed. Zeer goed.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 10:56   #64
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
N-VA gaat nergens komen indien ze de CDNV niet kunnen decimeren.
Dat zal ook wel de bedoeling zijn. Maar de N-VA leiding zou dom en overmoedig zijn om er van uit te gaan dat ze alleen in staat zullen zijn om iets te forceren in 2014. Ze moeten potentiële partners zoeken.

Het gebrek aan ruggengraat van CD&V kan dan ook een voordeel zijn. Als de trein zich in beweging zet in de richting van autonomie/onafhankelijkheid, zullen het ook geen CD&V'ers zijn die zich voor de trein gaan gooien. Wie weet wat Peeters - die altijd opvallend mild voor N-VA is en binnen zijn eigen partij tot de laatste snik het kartel heeft verdedigd - bereid is om te doen om de volgende Vlaamse regering te leiden. Het vooruitzicht om de founding father van de eerste "autonome" Vlaamse staat/deelstaat te worden is daarbij eerder aanlokkelijk dan afschrikwekkend.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:01   #65
demonen
Banneling

Standaard

In 2015 mag België geen schulden meer maken en vanaf 2016 moeten wij onze staatsschuld met 2% afbouwen.
De franstaligen hebben het nog nooit klaar gespeeld om een begroting in evenwicht te krijgen.
Dan komen we tot de situatie dat de franstaligen vragen aan de Vlaamse Gemeenschap en/of het federale niveau om bij te springen.
Benieuwd welke "Vlaamse" partijen daarmee akkoord zullen gaan!?

Laatst gewijzigd door demonen : 4 januari 2013 om 11:02.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:02   #66
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel,het is dat dus dat moet stoppen. Dat kan alleen als de Vlamingen beseffen dat ze de meerderheid uitmaken in dit land.
En hoe ga je dat stoppen door een meerderheid Vlamingen tegen franstaligen in het parlement? zoals de oplossing van BHV
Citaat:
die blancocheque is een pertinente leugen, BDW heeft dat helemaal niet gedaan.
Gelieve me dan eens uit te leggen hoe de Franstaligen hun levenslange cheque voor Brussel al binnen hadden in september 2010 ?
Oud 4 januari 2013, 11:05   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
En hoe ga je dat stoppen door een meerderheid Vlamingen tegen franstaligen in het parlement? zoals de oplossing van BHV
door gewoon eens ook "neen" te zeggen. zo moeilijk is dat niet hoor, de Franstaligen gebruiken die taktiek al decennia, met succes, waarom zouden wij dat niet kunnen???

Citaat:
Gelieve me dan eens uit te leggen hoe de Franstaligen hun levenslange cheque voor Brussel al binnen hadden in september 2010 ?
BDW stelde een herfinanciering van Brussel voor, maar met duidelijke doelstellingen, dat is iets compleet anders wat er nu is beslist. Beetje eerlijk blijven hé.
Oud 4 januari 2013, 11:19   #68
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Waarom is dit plots groot nieuws? N-VA zegt dit al jaren.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:30   #69
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Misschien om aan te tonen dat die traditonele verraders hun "doomscenariootje" van "nva wil einde van België!" larrie is.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:34   #70
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Goed.
O-VLD in coallitie met N-VA ?
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:42   #71
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
O-VLD in coallitie met N-VA ?
O-VLD zal dit jaar moeten opschuiven richting N-VA om nog een toekomst te hebben in Vlaanderen.
Alleen op rechts kunnen de liberalen nog stemmen trekken.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:44   #72
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Inderdaad N-VA zegt al jaren dat een confederatie een eerste stap en eerste fase is, op de weg naar de onafhankelijkheid

Laatst gewijzigd door Roderik : 4 januari 2013 om 11:50.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:46   #73
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is geen groot nieuws, maar het mag wel in het nieuws blijven of regelmatig opduiken. De weg van de geleidelijkheid
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:47   #74
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
O-VLD zal dit jaar moeten opschuiven richting N-VA om nog een toekomst te hebben in Vlaanderen.
Alleen op rechts kunnen de liberalen nog stemmen trekken.
Daar heb je gelijk in.

Maar mijn vraag was eigenlijk off-topic : Another Jack beweerde dat in zijn gemeente (de Zuiderkempen rond Antwerpen) de N-VA ook 2 voorakkoorden op zak had, net zoals in Schilde. Daar ik daar niets over gehoord heb, interesseert het mij om te weten wat er daar exact gebeurd is.

Laatst gewijzigd door schietboog : 4 januari 2013 om 11:47.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:50   #75
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad N-VA zegt al jaren dat een confederatie een eerste stap en fase is op de weg naar de onafhankelijkheid
Juist.

Als ik een Belgicist was, zou mij vooral dit zinnetje zorgen baren:
"Voor de Vlaamse onafhankelijkheid is het nog te vroeg, zegt Ben Weyts in Metro. "
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:51   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad N-VA zegt al jaren dat een confederatie een eerste stap en fase is op de weg naar de onafhankelijkheid
Juist. En als de Vlamingen bij meerderheid beslissen dat die eerste stap (confederatie) voor hen voldoende is, dan komt die onafhankelijkheid er niet. Is dit voor u soms te moeilijk?

Ik krijg zowaar de indruk dat u een probleem mee hebt dat N-VA bereid is zich te beperken tot een confederatie als blijkt dat de meerderheid van de Vlamingen zich daarmee tevreden stellen.

Die verklaring van Ben Weyts is eerder vervelend voor de Belgicistische anti-N-VA meute. Het neemt hen immers een wapen (de beschuldiging dat N-VA het einde van la Belgique nastreeft) uit handen.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 januari 2013 om 12:06.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:53   #77
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in.

Maar mijn vraag was eigenlijk off-topic : Another Jack beweerde dat in zijn gemeente (de Zuiderkempen rond Antwerpen) de N-VA ook 2 voorakkoorden op zak had, net zoals in Schilde. Daar ik daar niets over gehoord heb, interesseert het mij om te weten wat er daar exact gebeurd is.
Waar exact heb jij mij horen beweren dat "in de Zuiderkempen rond Antwerpen de N-VA 2 voorakkoorden op zak had, net als in Schilde"?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:55   #78
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
en op welke manier is dat anders dan wat de N-VA sinds 2007, het kartel, zegt????

simpel uitgelegd:

einddoel: onafhankelijkheid.

middel: via stappenplan, geen revolutie, wel evolutie.

volgende tussenstap: confederatie. Hebben andere partijen dat als einddoel, kunnen we daar zeker mee spreken, waarom niet.
Jacky heeft de verkiezingsuitslag en de leegloop van z'n VLD'tje richting N-VA niet zo goed verteerd.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 11:55   #79
-Jo-
Banneling

Standaard

-dubbel-

Laatst gewijzigd door -Jo- : 4 januari 2013 om 11:55.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:05   #80
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zou eerder zeggen "de volksuniebocht is bijna gerond" Nu nog het Vlaams karakter ontkennen en onze vetpotjes zijn verzekerd
Ik wacht nog altijd op Führer Dewinter zijn plan voor onafhankelijkheid.

Dat Weyts op radio 1 vertelde dat onafhankelijkheid weldegelijk het einddoel blijft is natuurlijk maar een voetnoot.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be