![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() 100 keer beter dan wat we vandaag hebben, maar een goede provinciale decentralisatie is ook al veel, is minder ingewikkeld en kost veel minder.
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want schematisch samengevat gaat de werkelijke diskussie natuurlijk hierom: Belgisch staatsnationalisme > anti-Gemeenschap(sdenken) > anti-Gewesten Vlaams volksnationalisme > nadruk op Gemeenschappen Provincies versnipperen de Gemeenschappen en zijn dus zeer aantrekkelijk voor de Belgische staatsnationalist en dat enkel en alleen reeds d�*�*rom. De provinciediskussie is dus slechts een pion op het schaakbord Belgicisme><Vlaams volksnationalisme; kwestie van de diskussie een beetje zuiver te houden en te herleiden tot zijn ware dimensie. Weet dat in België elke politieke diskussie gekommunautariseerd is. De provinciediskussie is daarvan slechts 1 luttel voorbeeld. Diskussies zoals deze, de monarchie enz...worden in België dus vanuit een totaal ander perspektief gevoerd dan in Nederland. In België gaat de diskussie over de monarchie dus helemaal niet over de monarchie an sich. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2013 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? U doet steevast het federalisme af als een dure grap, terwijl u hier juist pleit voor "provinciale decentralisatie". M.a.w. u wil de beslissingsmacht voor een aantal zaken naar een onderliggend niveau brengen. En door welke organen zullen die beslissingen genomen worden? Enkel door een niet-verkozen topambtenaar? Of door een soort provinciaal parlement dat een democratische legitimiteit bezit? Dit is dan wel in strijd met uw kernargument tegen het federalisme: te duur. Centralisme doet u dan af als "goedkoop". Door decentralisatie op provinciaal niveau wil u evenwel toch weer kosten maken. Onlogisch dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar de symboolfunktie, Eberhard... Ge weet toch dat symbolen belangrijk zijn. Wat is nu in de praktijk de bonus voor de Nederlandstaligheid van de splitsing van BHV...? Precies die symboolfunktie toch!? Zolang de Benelux bestaat k�*n het een springplank vormen tot verdere integratie. Men zou dus beter daarnaar streven ipv naar een afschaffing.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2013 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Europees Commissaris
|
![]() Verklaar U nader...?
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De diskussie zou zuiverder en eerlijker zijn indien men stelt dat de gemeenschappen best ontmanteld worden door ze te vervangen door provincies. Maar dat zo naakt stellen is marketingtechnisch natuurlijk niet zo gelukkig... Of hoe het er dit soort diskussies op aan komt van de mist van opgeblazen zeepbellen te doorprikken om werkelijk te zien waar het kalf gebonden ligt... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2013 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Benelux staat helemaal nergens voor. Anders dan een paar buurlanden een paar extra bestuurderspostjes gunnen. Een lichaam dat de Neerlandofonie in Europa zou vertegenwoordigen zou wél heel interessant kunnen zijn. Maar dát zal Belgie wel niet willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Lijkt me dat zowel Nederland als België hun geld momenteel beter kunnen besteden. Een parlement waar men nauwelijks weet van heeft. Dat parlement heeft zelfs nauwelijks tot geen waarde. Zo snel mogelijk opdoeken. Z'n nut gehad ooit, maar nu slechts een zaak geworden dat het/men zichzelf in stand houdt. Symbool functie .. integratie? Nederland, Luxemburg en België (Wallonië + Vlaanderen) dus? De onderlinge talen zijn o.a. Luxemburgs, Nederlands/Vlaams, Frans en Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, dat is exact wat ik op tafel leg, hoor...
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oplossing op dat probleem kan twee richtingen uitgaan: naar boven of naar beneden: dus schaf je de huidige Gewesten af, met drie mogelijke scenario's: unitair België, scheiding van Belgie, of "federalisme met meer". In dat laatste geval kunnen de provincies als basis fungeren voor de nieuwe deelstaten. Er is dus wel degelijk een derde weg mogelijk, in tegenstelling tot wat De Roover impliceert. Heeft dus niks met unitair België te maken, wel met een federaal België. En, voor diegenen die een beetje traagjes begrijpen, nogmaals: het gaat om een louter theoretische oefening. De realiteit is gewoon dat België verder zal gaan met het huidig systeem, en dat niemand exact weet wat de toekomst ons terzake zal brengen. Maar dat neemt niet weg dat de oefening gemaakt kan worden.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 28 mei 2013 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() ...en dat dus vanuit een Belgicistische agenda!?
Want dat bedoel ik nu net met een zuivere en eerlijke diskussie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stelde het trouwens ook reeds:http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=262 Maar België heeft dat toch niet te willen, het is toch aan Vlaanderen om dat te willen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |