![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De trein heeft daarenboven een aantal grote voordelen: je krijgt een zicht op een andere kant van ons Vlaanderen, weg van lintbebouwing bijvoorbeeld. Je hoeft ook niet zelf te rijden, waardoor je met andere zaken bezig kan zijn: gezelschapspelletje spelen met de kinderen, iets lezen, gezellig keuvelen met mijn vrouw en desnoods wat dichter aanschuiven ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Ik heb hier wel eens een piano op de trein gezien...
Maar ik laat gewoon alles leveren. En een leuke dienst van de SBB is dat ik bijvoorbeeld dingen die ik bij Amazon of elders bestel naar het station kan laten opsturen, waar ik het dan gewoon op weg naar huis ophaal.
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ikzelf woon in Gent, maar niet in de buurt van het Sint-Pietersstation (ik woon op zo een 5-6km van het station). Ik heb het traject Gent-Brussel en omgekeerd al zovaak afgelegd, zowel met de auto als met het OV. Met de auto ben ik meteen op de snelweg, als ik met het OV wil reizen moet ik eerst ongeveer 25 minuten in een trage bus zitten om naar het station te gaan. Op het moment dat ik in de trein zit, ben ik met ik de auto al in Vlaams-Brabant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Goed OV. levert voor een stad een behoorlijke meerwaarde op. Dus mag het wel wat kosten. Maar ik ben wel voorstander van efficiëntie. Dus de uitvoering kan je het beste aanbesteden.
![]() |
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er moet ook gekeken worden naar de rendabiliteit. Een beetje liberaal ben ik toch wel ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En in verreweggistan zie je nog gekkere dingen.
Citaat:
Ook, je zal je hobby maar moeten kiezen op je beschikbaar vervoer.
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook zelfstandigen en ondernemers die hun stalen ros van de belastingen kunnen aftrekken, die hebben geen besef meer van de werkelijke kostprijs van een wagen. De meeste dikke bakken die je ziet rondrijden in het straatbeeld zijn ofwel bedrijfswagens van kaderpersoneel ofwel auto's van ondernemers en omhooggevallen middenstanders. Enkele patsers en drugsdealertjes niet te nagesproken uiteraard. Of een occassionele erfgenaam met een rijke tante. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarentegenover , ik vervoer op regelmatige basis dingen zoals op maat gemaakte stalen werkbanken, aangepaste gereedschappen enzoverder. Als ik daar telkens een firma voor moet ter hand nemen, dan wordt dat een prijzige grap.
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo is nu eenmaal de mens ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij is het overigens de plicht van de overheid om iedereen op zijn werk te krijgen, ook al zijn daarvoor enkele onrendabale lijnen nodig. De overheid moet niet enkel op winstbejag gericht zijn, maar primair op het welzijn van de burgers. Althans mijn mening. En moeten daarvoor enkele bussen, trams en treinen uitrijden voor vier man en een paardenkop, het zij zo. Voor dat principe betaal ik graag belastingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben overigens nog steeds ontzet door de reclametest van het programma 'Volt' van eind vorig jaar, waarin men het OV afschilderde als een inefficiënt transportmiddel voor woon-werkverkeer (per uitzondering duurde de reistijd hier van de bus enorm lang) en men geen enkele van de nadelen van de auto deftig opsomde. Ik ken trajecten waarbij men er met de wagen dubbel zo lang over doet en men ook nog eens ellenlang moet zoeken naar parkeerplek en ook nog eens massa's geld kwijt is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfs als je als volwassen alleenstaande de volle pot moet betalen en geen recht heb op enige terugbetaling of korting, kom je ettelijke malen goedkoper uit met het OV dan met de eigen wagen. Voor de meeste mensen hoeft het OV in verhouding met het particuliere vervoer dus helemaal niet duur te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Niet elke verplaatsing kan op een andere manier gebeuren, dan met de wagen, nog verergerd door onze geweldige ruimtelijke ordening. Zelfs de meeste groene jongens en meisjes (sic) zijn daarvan overtuigd. Maar er zijn wel meer alternatieven dan sommige mensen zich rekenschap van geven.
Die stadsbus die een halfuur over 5-6 km doet, kan net zogoed door een rit met de fiets vervangen worden. Een kwartiertje, en je bent aan St-Pieters. Hoewel stallingen er bijna zo hard een ramp zijn als parkeerpaatsen, is er meestal nog wel een plaatsje te vinden. Die plooifiets, waar Jan over sprak, kan de tocht van Halle tot Zellik ook al een flink stuk inkorten. Fiets tot Halle, daarna tot St-Agatha-Berchem of desnoods Jette, en je bent er ook in een wip. Qua prijs zijn er kortingskaarten, passen, B-dagtrips, en dergelijke meer. Een halveprijskaart, zoals in Duitsland of Zwitserland, of een dagkaart, ontbreken jammer genoeg in het NMBS-aanbod, maar zo slecht doen we het al bij al niet. De bus is zelfs ronduit goedkoop, voor amper iets meer dan 200 euro kan je een heel jaar de Lijnbus nemen. En opnieuw, een fietstochtje naar een frequentere buslijn kan een wereld van verschil uitmaken. OV is zeker niet perfect, maar kan toch voor een heel aantal verplaatsingen een alternatief bieden, al dan niet in combinatie met de fiets. Voor vele mensen is de auto echter de passe-partout geworden. Ook al is hij niet altijd goedkoper en sneller. Probeer maar eens de trein te verslaan op pakweg Groenplaats - De Brouckère. Buiten de spits doe je er ongeveer even lang over met de wagen, zonder het zoeken van een parkeerplaats of andere moeilijkheden. Tijdens de spits doe je er langer over. Of stel je voor, je moet op diezelfde Groenplaats zijn, komende uit het Waasland. Bon, de eeuwige files in de Kennedytunnel ben je beu, maar die wagen is toch wel handig, want je moet daarna nog ergens anders zijn. Waarom zou je dan niet tot op de P&R van Melsele rijden, en vanaf daar de tram nemen? Vanaf 1 euro enkel tot in het centrum van Antwerpen, de meeste parkings in 't stad kosten meer. En je vermijdt de Kennedytunnel, hebt geen parkeerperikelen meer in centrum Antwerpen, etc. Overigens, ja, iedereen betaalt mee voor het openbaar vervoer, ook zij die het niet gebruiken. Maar ik betaal ook mee voor steun aan kinderopvang, hoewel ik geen kinderen heb, ik steun ook het onderhoud van de autosnelwegen, hoewel ik geen auto heb, ik betaal ook voor politieagenten die dan hun gezicht kunnen laten bewerken door wat oververhitte 'supporters', hoewel ik totaal geen uitstaans heb met voetbal, voor fiscale cadeautjes als zonnepanelen en bedrijfswagens, hoewel ik geen van beide heb... Ik betaal desondanks zonder morren. Omdat het voor het algemeen goed is (al durf ik dat bij bedrijfswagens betwijfelen).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien is wandelen gezond en aangenaam als het niet regent. Je spaart er dus ook een duur fitnessabonnement mee uit ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het OV gebruikte ik niet, en mijdt ik ook nu zo veel mogelijk wanneer ik in België ben, dus dat kan ik niemand kwalijk nemen. Te duur, nooit op tijd en rijdt amper in mijn omstreken. Maar ik nam/neem dan wel de fiets voor elke verplaatsing van minder dan 20 km. In Luxemburg combineer ik die twee ook vaak, fiets mee op de trein (zelfs geen plooifiets, maar een full-size), en je geraakt wel rond.
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 6 mei 2014 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |