Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2015, 11:29   #61
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het ging mij niet om mensen die in voorarrest zitten/zaten en waar nog niet 100% van 'bewezen' is dat hij/zij een fout gemaakt heeft.
Zijn er eigenlijk cijfers/statistieken enz over het aantal keren dat iemand in voorarrest werd gezet en achteraf onschuldig bleek? En "onschuldig" staat niet gelijk aan een vrijlating omdat een advocaat ergens een komma te veel of te weinig heeft ontdekt...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 11:34   #62
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat heb ik toch niet gezegd? Of vergis ik me?
vraag je nu naar de dingen die jij tegen mij zei in deze discussie of wil je ook de dingen die ik tegen jou zei, waar jij vervolgens op reageerde ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 11:52   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In het stapsgewijs kunnen verlagen van het aantal benodigde gevangenisplaatsen door het afschaffen van gevangenisstraffen voor bepaalde niet-fysieke misdaden zoals diefstal zonder lichamelijke agressie, fraude, drugshandel, &c.?
Er zijn ruw geschat zo'n 2500 cellen conform de wetgeving, er zit +- 11.000 man binnen.

Om uw plan enige kans van slagen te geven moet je de duizend + geinterneerden vanuit de gevangenis overbrengen naar de psychiatrie, waar ze duizenden plaatsen te kort hebben - geen geld voor dus. daarom zitten ze opgeloten in de gevangenissen. Ook hier is het maar kwestie van tijd alvorens er een storm aan processen losbreekt en die mensen allemaal schadevergoeding gaan trekken.

En het belangrijkste obstakel, het parket, want het zijn die mensen die voor de duizenden voorarresten elk jaar zorgen. En we weten uit het verleden dat als de politici die mensen vragen van wat minder mensen binnen te steken in voorarrest ze van razernij er nog meer dan anders beginnen aan te houden.

Dat is wat men bedoelt als men spreekt over de oorlog met de magistratuur.

Gevangenisplaatsen om af te bouwen zijn er niet eens, er is - zelfs nu men autmatisch een bandje krijgt tot drie jaar - enkele tienduizenden plaatsen te weinig.
Oud 19 maart 2015, 11:55   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zijn er eigenlijk cijfers/statistieken enz over het aantal keren dat iemand in voorarrest werd gezet en achteraf onschuldig bleek? En "onschuldig" staat niet gelijk aan een vrijlating omdat een advocaat ergens een komma te veel of te weinig heeft ontdekt...
volgens een woordvoerder van het parket, ik denk in 2008, wordt er normalerwijze tussen de 35 en de 38% van de voorarresten vrijgesproken. Dat is aanvaardbaar voor het parket, terwijl toch de NV rapporten van structureel misbruik spreken.

Dat is wat die man op het nieuws kwam zeggen, een link heb ik niet, het komt uit mijn geheugen.
Oud 19 maart 2015, 14:57   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er zijn ruw geschat zo'n 2500 cellen conform de wetgeving, er zit +- 11.000 man binnen.

Om uw plan enige kans van slagen te geven moet je de duizend + geinterneerden vanuit de gevangenis overbrengen naar de psychiatrie, waar ze duizenden plaatsen te kort hebben - geen geld voor dus. daarom zitten ze opgeloten in de gevangenissen. Ook hier is het maar kwestie van tijd alvorens er een storm aan processen losbreekt en die mensen allemaal schadevergoeding gaan trekken.

En het belangrijkste obstakel, het parket, want het zijn die mensen die voor de duizenden voorarresten elk jaar zorgen. En we weten uit het verleden dat als de politici die mensen vragen van wat minder mensen binnen te steken in voorarrest ze van razernij er nog meer dan anders beginnen aan te houden.

Gevangenisplaatsen om af te bouwen zijn er niet eens, er is - zelfs nu men autmatisch een bandje krijgt tot drie jaar - enkele tienduizenden plaatsen te weinig.
Ik denk ook dat zolang men blijft mensen in voorarrest zetten dat het probleem onoplosbaar is. De magistratuur gaat daar veel te gemakkelijk over.
Vandaag gaf Brice De Ruyver (professor strafrecht ) mee dat voorarrest schrappen geen optie is. Hij zegt dat 40% van de gevangenen vreemdelingen zijn. Als je die niet in voorarrest zet, komen ze nooit opdagen voor hun feitelijk proces en dan dreigt België de aantrekkingspool te worden voor misdadigers uit heel europa.

Misschien moet Geens die raad opvolgen, en voorarrest beperken tot vreemdelingen die op heterdaad betrapt zijn ? Nu zitten er duizenden in de cel waar de magistraten op schandalige manier van zeggen dat er vluchtgevaar is. Waar zou een belg die zijn huis hier heeft maar een misdaad heeft begaan dan wel naar toe vluchten ?

En voor de psychiatrische patiënten zorgen is geen taak van justitie. Laat die mensen desnoods vrij als de zorgsector niet in staat is haar verantwoordelijkheid te nemen. Zij zijn tenslotte geen misdadigers.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 15:02   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk ook dat zolang men blijft mensen in voorarrest zetten dat het probleem onoplosbaar is. De magistratuur gaat daar veel te gemakkelijk over.
Vandaag gaf Brice De Ruyver (professor strafrecht ) mee dat voorarrest schrappen geen optie is. Hij zegt dat 40% van de gevangenen vreemdelingen zijn. Als je die niet in voorarrest zet, komen ze nooit opdagen voor hun feitelijk proces en dan dreigt België de aantrekkingspool te worden voor misdadigers uit heel europa.

Misschien moet Geens die raad opvolgen, en voorarrest beperken tot vreemdelingen die op heterdaad betrapt zijn ? Nu zitten er duizenden in de cel waar de magistraten op schandalige manier van zeggen dat er vluchtgevaar is. Waar zou een belg die zijn huis hier heeft maar een misdaad heeft begaan dan wel naar toe vluchten ?

En voor de psychiatrische patiënten zorgen is geen taak van justitie. Laat die mensen desnoods vrij als de zorgsector niet in staat is haar verantwoordelijkheid te nemen. Zij zijn tenslotte geen misdadigers.
ook dat heeft een onderliggende oorzaak ... in België wordt voorarrest gebruikt als drukkingsmiddel om bekentenissen los te krijgen VANWEGE DE STRUCTURELE INCOMPETENTIE van gerecht en politiediensten.
uiteindelijk zijn het de percentages veroordelingen van mensen die uiteindelijk bekennen (omdat ze al zo lang voorarrest hadden)omdat dit de snelste weg is om buiten te geraken die de cijfers bepalen ... het is een gestructureerd geforceerd manipuleren van efficientiecijfers van justitie en politiediensten.
Oud 19 maart 2015, 15:06   #67
Anna List
Banneling

Standaard

het zou fundamenteel fout zijn het plan Geens te aanvaarden, vroeg of laat moet zo iemand die jarenlang de cijfers manipuleert en een frauduleuze goednieuws voorstelling van justitie en politiediensten ophangt als een Brice de Ruyver hier toch nog voor in de gevangenis kunnen geraken ... wat houdt het woord rechtvaardigheid anders nog in ?
Oud 19 maart 2015, 15:15   #68
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ook dat heeft een onderliggende oorzaak ... in België wordt voorarrest gebruikt als drukkingsmiddel om bekentenissen los te krijgen VANWEGE DE STRUCTURELE INCOMPETENTIE van gerecht en politiediensten.
uiteindelijk zijn het de percentages veroordelingen van mensen die uiteindelijk bekennen (omdat ze al zo lang voorarrest hadden)omdat dit de snelste weg is om buiten te geraken die de cijfers bepalen ... het is een gestructureerd geforceerd manipuleren van efficientiecijfers van justitie en politiediensten.
Ik denk dat je hier groot gelijk hebt. Schandalig misbruik van hun macht.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 17:36   #69
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- decriminalisering van drugs
- afschaffen van effectieve gevangenisstraf voor fraude, diefstal zonder fysieke agressie &c.
- een stevig uitwijsbeleid, unilateraal afgedwongen
- ...

Uit Amerikaanse statistieken blijkt dat 90% van alle gevangenen zit voor niet-gewelddadige feiten. Die zou ik dus allemaal uit de gevangenis halen.
Oud 19 maart 2015, 17:36   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vraag je nu naar de dingen die jij tegen mij zei in deze discussie of wil je ook de dingen die ik tegen jou zei, waar jij vervolgens op reageerde ?
Ik zie mezelf gewoon nergens zeggen dat mijn voorstel een besparing zou opleveren voor de administraties, dat is al.
Oud 19 maart 2015, 19:24   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je moet hier eens lezen:

Citaat:
Mr Geens also plans to reduce transport costs and appeal opportunities.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws.en...News/1.2275364

We kunnen nog teveel beroep aantekenen...

^^

Laatst gewijzigd door Xenophon : 19 maart 2015 om 19:25.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 19:32   #72
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus dit wil zeggen dat meer dan 75% er zitten niet conform de wetgeving?

Dus wil het eigenlijk zeggen dat op de plaats waar mensen terecht komen die de wet niet zouden gerespecteerd hebben, juist daar een loopje met de wet wordt genomen. Begrijp ik dat juist?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 19:33   #73
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Dus wil het eigenlijk zeggen dat op de plaats waar mensen terecht komen die de wet niet zouden gerespecteerd hebben, juist daar een loopje met de wet wordt genomen. Begrijp ik dat juist?
Hij zuigt vooral cijfers uit zijn duim.
Oud 19 maart 2015, 19:38   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja.

Een paar jaar geleden werd Belgie veroordeeld, omdat ze de Europese wetgeving wat betreft gevangenen niet toepast. Onder die wetgeving moet de gevangene een bepaalde hoeveelheid m² hebben voor zichzelf, dat is een recht. Bijvoorbeeld in Antwerpen, waar men met vier mensen op een cel voor één persoon zit is dat dus al een dik probleem, en zelfs één man in die cel heeft niet de m² die door Europa verplicht zijn.

Toen Onckelinx door een journalist gevraagd werd wanneer de gevangenen in Belgie dat recht zouden krijgen antwoordde ze, 'nooit, want anders moeten we morgen driekwart loslaten.'

Laatst gewijzigd door Xenophon : 19 maart 2015 om 19:41.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 22:12   #75
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Noemt ge dat boeten?
Voor 1000€ per dag wil ik daar ook gaan zitten.
Zij ook
Oud 21 maart 2015, 05:01   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ga je er nog steeds van uit dat criminelen een eerbaar beroep uitoefenen?
Mensen die door de staat veroordeeld zijn, zijn niet noodzakelijk misdadigers he. Er zitten natuurlijk een ganse hoop misdadigers tussen, die andere mensen miserie hebben aangedaan. Maar er zitten ook mensen tussen, die zich bijvoorbeeld enkel maar tegen afpersing wilden beschermen (ze noemen dat "belastingsontduiking"), of die sommige dwingelandijen van de staatsmaffia wilden ontlopen (bijvoorbeeld, uitgedeelde privileges niet willen erkennen en zo).

Maar natuurlijk zitten er ook een hoop geweldenaars en dieven tussen.

Opdat iemand van mij het etiket "misdadiger" zou krijgen, moet er een persoon zijn die onder die mens zijn daden geleden heeft. Moet er maw, een menselijk slachtoffer zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 05:07   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is bijvoorbeeld ook een zwaar probleem in Frankrijk. Bijna geen enkele Franse gevangenis voldoet aan de minimum normen die wettelijk voorgeschreven zijn. Ik heb familie die in het gevangeniswezen werkt, en of het 75% is weet ik niet, maar het is minstens een factor 2 overbevolkt. Mijn schoonbroer is psychiater in het gevangeniswezen, en hij heeft bijvoorbeeld 10 individuele isoleercellen voor psychiatrisch gevaarlijke gevangenen, en hij moet er 30 man in plaatsen. Hoe doe je dat ? Hij heeft dus een totaal onwettelijk schema uitgewerkt van welke psychiatrische profielen je met het minste risico bij elkaar kan zetten (normaal moeten ze geïsoleerd zijn). Met de dood in het hart dat het een dag fout zal gaan, en dat hij daar verantwoordelijk voor gesteld zal worden.

De regels van hygiëne, ruimte en weet ik veel zijn bijna nergens toegepast. Niet omdat men van slechte wil is, maar omdat de materiële voorzieningen er gewoon niet zijn, en er veel te veel gevangenen zijn in verhouding tot de ingezette middelen.
Oud 21 maart 2015, 05:18   #78
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Begrijp ik het goed? 16 gevangenen x 10 dagen x 1000 euro?
En wie mag dat betalen? De brave uit te zuigen belastingbetaler?
Zijn die Europafantasten en onze rechters nu echt op hun hoofd gevallen, de centen van onze werkende burgers vergooien aan een bende gespuis die om wie weet welke redenen allemaal, inbraken, diefstallen, geweld enz (en daar moet je toch al één en ander voor op je kerfstok hebben...) eindelijk in de gevangenis zijn beland???
D�*t is pas wraakroepend, en niet dat deze heren een paar dagen een paar ongemakken hebben moeten ondervinden! Hoeveel brave hardwerkende burgers moeten ook al niet eens last van een of ander ondervinden? Of weten we niet dat we ook recht hebben op1000 euro als we te lang op de trein hebben moeten wachten, of geen plaats hadden om te zitten, of dat het brood van de bakker te oud was, of dat onze gsm is uitgevallen???
Leven we nog niet genoeg in een snertmaatschappij?
Waar is de rechter die nu beslist dat die duizenden euro's meteen verbeurd moet worden en dienen voor de kosten die ze veroorzaken met in den bak te zitten?
Waarom bekommert U zich over zulke zaken? Wat is 1000 euro x 100 of 100000000? Het heeft heus niets te betekenen.

Als U er tegen bent... 'set them free' en op naar het 'thuisland' of de 'thuiszee' (indien ze geen familieleden hebben die zouden kunnen klagen).

Ipv. zich te beklagenover die 'vuile' rechters etc., zou men beter eerst in eigen binnenzak zien. Ok ok ok... U protesteert... maar doe toch maar eens een poging.

Het is maar al te gemakkelijk alles op rechter, politie en de rechtbanken af te schuiven. Gaat U dan niet kiezen?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 05:23   #79
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.

Een paar jaar geleden werd Belgie veroordeeld, omdat ze de Europese wetgeving wat betreft gevangenen niet toepast. Onder die wetgeving moet de gevangene een bepaalde hoeveelheid m² hebben voor zichzelf, dat is een recht. Bijvoorbeeld in Antwerpen, waar men met vier mensen op een cel voor één persoon zit is dat dus al een dik probleem, en zelfs één man in die cel heeft niet de m² die door Europa verplicht zijn.

Toen Onckelinx door een journalist gevraagd werd wanneer de gevangenen in Belgie dat recht zouden krijgen antwoordde ze, 'nooit, want anders moeten we morgen driekwart loslaten.'
Beste vriend @Xenophon, veeg die traan weg of plaats er een paar bij.

Wat zal het zijn vriend? Belgie is totaal corrupt. Waarom dacht U dat bvb. le capitale de Europe in BXL (lambert) zetelt, net zoals de NAVO.

Vuile schoften. Ween niet langer, wees trots! Verdomme toch maat!
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 21 maart 2015 om 05:25.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 05:24   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Het is maar al te gemakkelijk alles op rechter, politie en de rechtbanken af te schuiven. Gaat U dan niet kiezen?
Het ultieme schuld aanwrijven. Dat werkt goed, he !
Het feit dat men nu kan doen alsof de kiezer verantwoordelijk is voor alle fratsen die de houders van zijn blanco cheque ("rood bolleke") uitsteken.

Nooit nog een guillotine op de grote markt. Dat was de ultieme vrijstelling van de elektieve aristocratie. De prijs die ze moeten betalen is dat ze nu en dan eens de andere bende aan de macht moeten laten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be