Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2015, 12:47   #61
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk éénmaal boven de 100 Km/u er geen ontkomen meer aan is.Als je aan 140 tegen een brug knalt zal je dood zijn....aan 100 eveneens.
Als je aan 50km tegen een betonnen brug rijdt, ben je dood (tenzij je een ferrari hebt met ingebouwde cel die je beschermd ofzo). Alleen zal een persoon die op de weg let, aan 50km per uur nog een brug kunnen ontwijken of bijsturen (zijdelingse klap) of remmen. Aan 140 heb je veel minder tijd om te reageren en zijn remafstanden veel langer, heeft een kleine afwijking een veel grotere impact etc.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 12:58   #62
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Blijkbaar is de wereld nog niet vergaan, noch is er iets gebeurd.
U wenst de snelheid op te drijven totdat er iemand sterft, of wat is uw plan juist?

Citaat:
Waarom dan heel de tijd deze strikte snelheidslimiet die duidelijk niet gedragen en gerespecteerd wordt door de bevolking?
Uit respect voor de mensen die daar werken misschien? Ga eens op een baan staan waar de mensen 70 mogen rijden en zie ofdat jij daar in alle gemak of plezier zou werken.

Citaat:
Is men 24/7 daar aan het werk?
Is het daar altijd even druk?
Ja, 24/7. Drukte maakt niet uit.

Citaat:
Wanneer de automobilist weet dat snelheidslimieten er zijn voor de veiligheid, gaat hij zich er aan houden.
Blijkbaar niet. 16000 mensen vegen er hun voeten aan.

Citaat:
Echter, wanneer deze snelheidslimiet er altijd staat, zelfs wanneer hij bijna alleen op het stuk rijdt en er geen mensen werken, is het onbegrijpelijk voor deze automobilist waarom de zo strikte limiet nog geldt. Dan gaat hij een verkeersovertreding maken.
Speculatie. Altijd plezant.

Citaat:
In heel België gelden belachelijk lage snelheidslimieten, niet moeilijk dat er zo los mee wordt omgesprongen.

Dus, nu mijn vraag aan u, is het dan zo moeilijk om normale snelheidslimieten te maken overal die de automobilist respecteren?
Is het zo moeilijk gewoon de regels te volgen? Denk je dat 20 per uur meer, je veel tijd bespaart? Of dat je dat gelukkiger gaat maken? Geduld is blijkbaar niet iedereen gegeven.

Citaat:
Trouwens, dit toont nog maar eens aan dat trajectcontroles er staan om geld in het laatje te brengen en NIET voor de verkeersveiligheid. Anders hadden ze wel duidelijk aangegeven dat er trajectcontrole stond zodat iedereen de snelheid zou respecteren.
Lol wat? Komen de trajectcontroles niet genoeg in het nieuws? Zijn trouwens aangekondigd in het nieuws (snelheid ging naar gemiddeld 70km/u op traject).

Citaat:
Door de heimelijkheid en achterbaksheid van trajectcontroles, wordt dit echter niet opgemerkt. Daardoor doet de natuur zijn werk (zie eerste alinea) waardoor het geld in het laatje komt en de hardrijder zijn weg kan vervolgen en, volgens de filosofie van de staat, mensen in gevaar brengt (wat natuurlijk niet zo is....).
De hardrijders kunnen niet hard genoeg bestraft worden imo. Hou je aan de regels. Idem mbt middenvakrijders, mensen die doorlopende lijnen overgaan en vele andere.
Oud 1 juli 2015, 12:59   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Wie wind zaait zal storm oogsten.
Inderdaad, wie te vlug rijdt of de verkeersregels aan zijn laars lapt, mag een ferme enveloppe in de bus verwachten. Dat is maar goed ook!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 13:01   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je geeft toe...snelheidsbeperkingen zijn vooral leuk voor de opbrengst..Wie het niet kan schelen te betalen mag gerust verder doen ?
Natuurlijk is het bijzonder leuk dat de overheid een flinke stuiver er aan overhoudt. Wel is het natuurlijk niet het doel van de zaak. Maar ja, je hebt altijd hardleerse mensen en die kan men maar niet genoeg in de portemonnee zitten.
Oud 1 juli 2015, 13:03   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan staat er iedere 20 meter een andere limiet 30 dan 70 en 15 meter verder nog is 50 ...zonder dan nog de borden te vermelden die er nog stonden van de vorige werken en die van de werken die nog moeten beginnen en al die bijgeteld waar ze een vod hebben rondgedraaid en een kleefband hebben overgeplakt.....ga maar eens in Duitsland rondrijden en zie hoe het er daar aan toe gaat.
In Duitsland zijn er natuurlijk geen snelheidsbeperkingen bij werken...
Oud 1 juli 2015, 13:31   #66
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Duitsland zijn er natuurlijk geen snelheidsbeperkingen bij werken...
Toch wel.....echter zijn deze iets duidelijker en realistisch.Ik moet er nog altijd het eerste bord tegenkomen waar een vod is rondgedraaid of een verkeersbord dat daar halfstok staat te staan en of werd vergeten sinds de vorige werken.
Doe binnenkort maar eens je ogen open in Zwitserland....of je geen verscil merkt met de bewegwijzering en verkeersborden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 juli 2015 om 13:35.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 13:50   #67
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht

Maar u geeft net zelf aan niet te weten hoe snel u rijdt. U kijkt constant naar uw snelheid... Als ge het verschil nt kent tussen 100, 120 en 140 zonder op uw teller te kijken, dan ben je gewoon slecht in het inschatten en zal een cruise control dat zeker niet op een negatieve manier beinvloeden, integendeel.
Ik kijk niet constant naar mijn snelheid, net omdat de snelheid niet belangrijk is om veilig te kunnen rijden.......

Mooie brainwashing wordt hier weeral tentoon gespreid.

Ik pas mij constant aan naargelang de omstandigheden.
Als het druk is, rijdt ik trager tot ik de snelheid van de auto's rondom mij heb.
Als de wind hard waait en er wordt aan mijn auto getrokken, rijd ik trager tot ik terug stabiel rijd.
Wanneer het regent, minder ik snelheid voor 1) mindere grip en 2) minder goed zicht.

Het kan goed zijn dat ik op de snelweg plots maar 100 kmh rijd omdat de weersomstandigheden niet sneller toelaten. Maar dat is dan geen probleem.

Wanneer de baan echter leeg is, de hemel blauw en het wegdek droog, geef ik ook navenant gas.

Ik heb medelijden met sukkels zoals jullie die denken dat ze zolang ze zich altijd aan de snelheidslimiet houden, veilig zijn.
En dan plots verschieten dat ze toch een ongeval hebben, zelfs onder de snelheidslimiet.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 13:52   #68
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Als ik met mijn cruise-controle rij, staat mijn rechtervoet ter hoogte van mijn rempedaal. Dan wil ik nog wel eens zien wie bij een noodstop éérst stilstaat: iemand met zijn rechtervoet thv het rempedaal, of iemand die eerst nog de gas moet lossen, de verplaatsing naar het rempedaal moet maken en die vervolgens instampen.
Aha, en dan bent u één van die idioten die nog nooit van anticiperend rijden hebben gehoord.
Wanneer er verderop op de snelweg even stroppend verkeer is, vliegt u vol in de rem, terwijl een normale, goede of veilige chauffeur op een rustige manier zijn gas eventjes lost en zo de verkeersdoorstroming niet hindert.

Goed bezig hoor.
Oud 1 juli 2015, 13:55   #69
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Allé kom zeg! Een beetje chauffeur die zijn/haar auto kent, kan perfect nagenoeg de juiste snelheid blindelings inschatten. Ik kan perfect aan een rood licht optrekken tot 50/70 of 90 per uur zonder 1 keer naar mijn snelheidsmeter te kijken.

En iemand die écht veel kilometers rijdt, zal toch wel een auto hebben die cruise-control heeft zeker? Dus dat onnozel 'altijd naar je snelheidsmeter moeten kijken' is al 10 jaar achterhaald hoor de dag van vandaag.
Ik wissel tussen verschillende auto's. Ik rijd geregeld met een auto van meer dan 13 jaar oud, of met een nieuwe Renault, of met een nieuwe Audi.
De snelheidsbeleving tussen deze auto's is zeer verschillend.
Ik kan in elke auto perfect inschatten of ik eerder tegen de 100 rijdt, of eerder tegen de 160. Maar het verschil tussen 115 en 125 kan je niet zomaar voelen. En dat is net belangrijk.
Oud 1 juli 2015, 14:41   #70
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kijk niet constant naar mijn snelheid, net omdat de snelheid niet belangrijk is om veilig te kunnen rijden.......

Als het druk is, rijdt ik trager tot ik de snelheid van de auto's rondom mij heb.
Als de wind hard waait en er wordt aan mijn auto getrokken, rijd ik trager tot ik terug stabiel rijd.
Wanneer het regent, minder ik snelheid voor 1) mindere grip en 2) minder goed zicht.

Het kan goed zijn dat ik op de snelweg plots maar 100 kmh rijd omdat de weersomstandigheden niet sneller toelaten. Maar dat is dan geen probleem.

Wanneer de baan echter leeg is, de hemel blauw en het wegdek droog, geef ik ook navenant gas.

Ik heb medelijden met sukkels zoals jullie die denken dat ze zolang ze zich altijd aan de snelheidslimiet houden, veilig zijn.
En dan plots verschieten dat ze toch een ongeval hebben, zelfs onder de snelheidslimiet.
Ik kan je over de hele lijn gelijk geven.Het is me ook al opgevallen dat ik met mooi zacht niet al te zonnig droog en windstil weer de meeste mensen voorbijrijd.Zogauw het begint te stortregenen en of drukker wordt rijden de meesten aan mij voorbij
Oud 1 juli 2015, 14:41   #71
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha, en dan bent u één van die idioten die nog nooit van anticiperend rijden hebben gehoord.
Wanneer er verderop op de snelweg even stroppend verkeer is, vliegt u vol in de rem, terwijl een normale, goede of veilige chauffeur op een rustige manier zijn gas eventjes lost en zo de verkeersdoorstroming niet hindert.

Goed bezig hoor.
En wat denk je dat er gebeurt als ik op hetzelfde moment dat jij je gas loslaat, ik de knop van de cruise-control uitschakel?

Je bent écht een zonnekindje hé jij...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 14:45   #72
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat denk je dat er gebeurt als ik op hetzelfde moment dat jij je gas loslaat, ik de knop van de cruise-control uitschakel?

Die knop uitschakelen is een toch minder realistische en efficiente beweging dan wat van het gas gaan denk ik.Want sowieso zal je na een tijdje op cruise rijden een zekere dosis aandacht verliezen.
Oud 1 juli 2015, 14:50   #73
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wissel tussen verschillende auto's. Ik rijd geregeld met een auto van meer dan 13 jaar oud, of met een nieuwe Renault, of met een nieuwe Audi..
Tja, niet iedereen pikt blijkbaar evensnel dingen op.

Citaat:
De snelheidsbeleving tussen deze auto's is zeer verschillend.
zie puntje 1: daar moet je toch écht geen 5000km met een auto mee rijden om dat te weten of te kunnen inschatten hé.

Citaat:
Ik kan in elke auto perfect inschatten of ik eerder tegen de 100 rijdt, of eerder tegen de 160.
Ja, je bent echt een talent he jij. Een lijk kan dat ook nog inschatten, denk ik zo.

Citaat:
Maar het verschil tussen 115 en 125 kan je niet zomaar voelen. En dat is net belangrijk.
Waarom? Cruise-control op 120 en je hoeft van héél de rit alleen nog je stuur vast te houden, voor je te kijken, en te anticiperen indien nodig.
Oud 1 juli 2015, 14:50   #74
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Alé bon, gelijk iedereen dus pas je je snelheid aan aan de omstandigheden. Waarom is dat zo'n probleem om je snelheid aan te passen aan mooi weer of op plaatsen waar er werken zijn dan?

Citaat:
Beetje last van superioriteitsgevoel precies. Ik zal je een geheim verklappen. Je bent echt niet zo speciaal.
Oud 1 juli 2015, 14:55   #75
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Je hebt daar geen voeling mee hé. Je kan niet anticiperen met een knopje. Enige mogelijkheid is dat jij vlak voor de file vol in de remmen gaat. Onze expert ivm cruise control heeft dat toch haarfijn uitgelegd.
Oud 1 juli 2015, 14:56   #76
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Die knop uitschakelen is een toch minder realistische en efficiente beweging dan wat van het gas gaan denk ik.Want sowieso zal je na een tijdje op cruise rijden een zekere dosis aandacht verliezen.
Waarom zou je meer aandacht verliezen van met CC te rijden dan met een kramp in je rechtervoet persé dat gaspedaal 2 uur aan een stuk half in te duwen? Daar zit toch wérkelijk geen enkel verschil in.

En dat knopje van de CC in mijn auto zit perfect ter hoogte van waar je handen op het stuur staan. Ik zie écht niet in wat daar minder 'realistisch' of 'effeciënt' aan is: één klein beweginkje met de duim, en de CC ligt af. En voor mensen die daar problemen mee hebben: van zodra je je rempedaal of koppelingspedaal ook maar een fractie induwt, vervalt de CC ook.
Oud 1 juli 2015, 14:58   #77
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt daar geen voeling mee hé. Je kan niet anticiperen met een knopje. Enige mogelijkheid is dat jij vlak voor de file vol in de remmen gaat. Onze expert ivm cruise control heeft dat toch haarfijn uitgelegd.
Ja, het is waar. Silly me!
Oud 1 juli 2015, 14:59   #78
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Goed bezig hoor.
Wanneer de argumenten op zijn, gebruik sterk taalgebruik, speel op de man en gebruik nog wat meer veralgemeningen. Absoluut niemand op dit forum heeft deze manier van 'argumenteren' eerder gezien.
Oud 1 juli 2015, 15:07   #79
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Wanneer de argumenten op zijn, gebruik sterk taalgebruik, speel op de man en gebruik nog wat meer veralgemeningen. Absoluut niemand op dit forum heeft deze manier van 'argumenteren' eerder gezien.
Idioot SMI94 had wel geanticipeerd dat SanderK op een dergelijke manier zou reageren.

Had ik die wijsheid en dat anticiperend vermogen in het verkeer maar...
Oud 1 juli 2015, 15:30   #80
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Idioot SMI94 had wel geanticipeerd dat SanderK op een dergelijke manier zou reageren.

Had ik die wijsheid en dat anticiperend vermogen in het verkeer maar...
Die wijsheid en dat anticiperend vermogen kan je enkel verkrijgen door in een aftandse renault clio te rijden. Je moet op zonnige dagen wel het schuifdak sluiten zodat je geen zonnesteek krijgt anders kunnen andere kwaliteiten en talenten eronder lijden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be