Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2016, 20:48   #61
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Lang geleden wel.

Maar nu niet meer.
Buiten Hollywood Amerikaans spreekt de doorsnee Vlaming geen enkele vreemde taal meer. Niets om fier op te zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 21:00   #62
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mij heeft mijn kennis van Frans geen windeieren gelegd. Het is trouwens een enorme cultuurtaal om in op te gaan. Frans is trouwens wel een wereldtaal.
Och, Frans wordt minder en minder belangrijk, en dat krijgen ze daar zelf ook wel door. Vroeger keken ze je al vies aan als je geen Frans sprak op hun skipistes en tegenwoordig spreken ze je standaard aan in het Engels. Dito in de rest van het land. Mij niet gelaten, ik ben drietalig, maar je moet al blind zijn om niet te zien dat Engels de taal van de toekomst zal worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 21:07   #63
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Och, Frans wordt minder en minder belangrijk, en dat krijgen ze daar zelf ook wel door. Vroeger keken ze je al vies aan als je geen Frans sprak op hun skipistes en tegenwoordig spreken ze je standaard aan in het Engels. Dito in de rest van het land. Mij niet gelaten, ik ben drietalig, maar je moet al blind zijn om niet te zien dat Engels de taal van de toekomst zal worden.
Als ondernemer gaat een groot deel van mijn omzet naar Frankrijk en de inkopers van grote distributie in Brussel zijn ook Franstalig. Het is schrijnend dat men in Vlaanderen geen personeel meer vind dat perfect Frans beheerd tenzij men een Franstalige in dienst neemt.
Oud 19 januari 2016, 22:37   #64
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ondernemer gaat een groot deel van mijn omzet naar Frankrijk en de inkopers van grote distributie in Brussel zijn ook Franstalig. Het is schrijnend dat men in Vlaanderen geen personeel meer vind dat perfect Frans beheerd tenzij men een Franstalige in dienst neemt.
Dat is een waarheid als een koe !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 22:41   #65
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas heb ik met Franstaligen ook andere ervaringen. Zoals postdoc collega's die geen deftige eenvoudige zin in het Engels kunnen spreken. In FR is dat anno 2016 blijkbaar nog perfect mogelijk.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 23:13   #66
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Helaas heb ik met Franstaligen ook andere ervaringen. Zoals postdoc collega's die geen deftige eenvoudige zin in het Engels kunnen spreken. In FR is dat anno 2016 blijkbaar nog perfect mogelijk.
Ja, ze lopen nog altijd achter op de rest van Europa, maar ze komen er wel. Ze krijgen nu toch al tenminste door dat Engels de toekomst-taal is.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 23:19   #67
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ze lopen nog altijd achter op de rest van Europa, maar ze komen er wel. Ze krijgen nu toch al tenminste door dat Engels de toekomst-taal is.
Engels of Hollywood's?
Oud 20 januari 2016, 00:09   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We groeien steeds verder uit elkaar, zo simpel is het. Zelfs verplicht Franse les op school helpt niet meer, de Vlaming wil gewoon geen Frans meer kennen.

Oprotten met uw Frans.
Oud 20 januari 2016, 00:16   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij heeft mijn kennis van Frans geen windeieren gelegd. Het is trouwens een enorme cultuurtaal om in op te gaan. Frans is trouwens wel een wereldtaal.
Wat houdt "een enorme cultuurtaal om in op te gaan" eigenlijk in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 00:21   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het eerder schrijnend dat die Franstalige inkopers in Brussel blijkbaar geen woord Nederlands kunnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 06:54   #71
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Voor men kritiek geeft op onze kennis van het Engels kan ik jullie toch aanraden om eerst eens naar de gemiddelde Brit te luisteren...of Schot. Alsof die perfect standaard Engels spreken...
You meek van a nest of mouses a flock of elefants.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 10:26   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een basis die men op school ingelepeld zou moeten krijgen, is dat toch opgelost op enkele weken ?

Tegenvoorbeeld: er zijn voldoende Spanje-vakantiegangers die, hoewel vroeger vanzelfsprekend nooit Spaans geleerd op school, toch een behoorlijke graad van taalvaardigheid bereiken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 10:30   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Tussendoortje: ik heb mijn eigen mening omtrent Fr/Eng eens doorgelicht van alle kanten, en ik kom terecht op een ambetante knoop:

onze jongeren, of toch veel van hen, lukken er zelfs niet in om zich in Verkavelingsvlaams uit te drukken op een wijze dat men hen verstaat van De Panne tot in Opgrimbie.
Te zien aan de ondertitels, lukt dat iets beter voor Antwerpenaren dan voor anderen. (dat is van mijnentwege nu niet ernstig, maar gaat wel vuurwerk geven)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 10:50   #74
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat hele taalgedoe.....Dat men eens in gans de wereld begint om als tweede taal Engels te onderwijzen. Binnen één generatie kan iedereen met iedereen communiceren. Wil men andere talen leren doet men dat dan maar op eigen initiatief.
Iedereen zijn moedertaal en om te communiceren met anderen gewoon Engels voor iedereen.
Waarom Engels...? Volgens mij sowieso al de meest verspreide taal en misschien wel de makkelijkste om snel aan te leren....en verder je moet nu éénmaal een keuze maken en dan vind ik Engels de meest verantwoorde.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 januari 2016 om 10:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 11:01   #75
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat hele taalgedoe.....Dat men eens in gans de wereld begint om als tweede taal Engels te onderwijzen. Binnen één generatie kan iedereen met iedereen communiceren. Wil men andere talen leren doet men dat dan maar op eigen initiatief.
Iedereen zijn moedertaal en om te communiceren met anderen gewoon Engels voor iedereen.
Waarom Engels...? Volgens mij sowieso al de meest verspreide taal en misschien wel de makkelijkste om snel aan te leren....en verder je moet nu éénmaal een keuze maken en dan vind ik Engels de meest verantwoorde.
Ik denk dat andere grootmachten niet zo happig zijn om hun volk de taal van de VS aan te leren.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 11:38   #76
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Laten we allemaal maar bescheiden het grote voorbeeld van onze uitstekend meertalige ministers volgen...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 11:45   #77
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Voor men kritiek geeft op onze kennis van het Engels kan ik jullie toch aanraden om eerst eens naar de gemiddelde Brit te luisteren...of Schot. Alsof die perfect standaard Engels spreken...
You meek van a nest of mouses a flock of elefants.
Dat is inderdaad zo. Er is een tijd geweest dat bij de Britten alleen het Engels uit het Z.O. van het land als "civilized" werd beschouwd. Nu hoor je op de BBC de meest uiteenlopende accenten. Zij maken zich daar weinig zorgen over. Persoonlijk ben ik nog steeds een enthousiaste aanhanger van het Brits Engels. Wat bij mij als pijnlijk ervaren wordt is het Engels van de Australiërs. De "a" klank (in het Brits Engels uitgesproken als "ei") wordt in de Australische kelen vervormd tot "aai".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 12:23   #78
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buiten Hollywood Amerikaans spreekt de doorsnee Vlaming geen enkele vreemde taal meer. Niets om fier op te zijn.
Bwa dat is relatief. Van mijn kinderen hoor ik dat bij hen op het labo er dikwijls discussie is tussen Engelse en Amerikaanse collega's over het juiste gebruik van Engels.*
Wie moet ge als Belg dan volgen?

PS de voertaal is daar Engels, behalve op de momenten dat Nederlands vereist/verplicht is als gevolg van overheidsbeslissingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 12:28   #79
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Je kan bijvoorbeeld je kennis van het Engels demonstreren zoals op de VRT. Je interviewt een Duitse vrouw in het Engels, waarop die Duitse vrouw elke vraag die gesteld is in het Engels op haar beurt beantwoordt in het Duits. Het kan natuurlijk ook dat die presentator op die manier zijn onkunde wat betreft zijn kennis van de derde landstaal demonstreert.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 20 januari 2016 om 12:30.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 12:34   #80
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met een basis die men op school ingelepeld zou moeten krijgen, is dat toch opgelost op enkele weken ?

Tegenvoorbeeld: er zijn voldoende Spanje-vakantiegangers die, hoewel vroeger vanzelfsprekend nooit Spaans geleerd op school, toch een behoorlijke graad van taalvaardigheid bereiken.

.
Er zijn bijna geen Vlamingen die een correcte brief of email in het frans kunnen opstellen. Een grondige kennis van een taal leer je niet in "enkele weken" Men moet dan ook nog onderhouden door dagelijks gebruik, boeken lezen, media volgen etc.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 20 januari 2016 om 12:36.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be