Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2016, 09:45   #61
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Machiels is echt niet dom hoor. Hij heeft gans Genk Zuid volgezet met windturbiens. Die verdient daar bakken geld aan.
Aan subsidies.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 09:46   #62
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is pertinent onwaar. Ik heb enkele studies gedaan om de plaatsing van windturbines in limburg te bekijken, en met een vollast van pakweg 2000 uren is een 2MW turbine reeds na 4 jaar terugbetaald. De overige 16 zijn pure winst.

Als we groene stroomcertificaten buiten beschouwing laten, heb ik een terugverdientijd van ongeveer 8-9 jaar. De overige 11 jaar zijn profit. De IRR's zaten eigenlijk vrij goed.

De kost van windenergie is afgelopen jaren ook fors gedaal, en ze zijn kwa kost/kWh echt competetief geworden. Ongeveer 0.04 euro/kWh op dit moment. Kolencentrales doen 0.05 euro/kWh en heel moderne gascentrals 0.037 euro/kWh, maar dat is sterk afhankelijk van de gasprijs...die laag is op dit moment.

De daling van de kostprijs voor windenergie is vooral het gevolg van de daling in kostprijs/geinstalleerd vermogen. Windturbines zijn groter, efficienter voor dezelfde prijs of goedkoper geworden.
En is er oa rekening gehouden met de kostprijs van vervangingsenergie, tijdens de windstille periodes ?
Oud 19 augustus 2016, 09:49   #63
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op wereldniveau misschien. Maar in het Vlaamse gewest zijn de omstandigheden niet gunstig voor zonne- of windenergie. Tenzij men veel betere technieken zal onwikkelen dan nu voorhanden zijn.
Waarom zouden wij voor zon en offshore wind slechter af zijn dan Nederland?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 09:55   #64
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik volg u even niet. Waaruit zou blijken dat ik die kijk op belastingen heb? Ik heb een zuiver rekenkundig voorbeeld gegeven, zonder daar enig waardeoordeel aan te koppelen...
Uit de berekening zelf en de daaraan gekoppelde conclusie, uiteraard.

Citaat:
Gevolg: de vennootschap betaalt nog steeds 67% van de energiekosten. Dit gebeurt dus niet volledig door 'de anderen'.
De vennootschap betaalt in beide gevallen 100% van de energiekosten; de staat/fiscus/maatschappij betaalt welgeteld 0,0 van die energiekost. Het enige verschil zit hem tussen een belasting op winst of een belasting op omzet en de geldhonger die een staat kan etaleren.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:00   #65
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Waarom zouden wij voor zon en offshore wind slechter af zijn dan Nederland?
De vraag is niet of we wel voldoende energie kunnen opwekken. Dat kunnen we op vele manieren (kernenergie, gas, kolen, olie, zon, wind...).
Maar de vraag is hoe we het op de goedkoopste, ecologisch verdedigbare, manier kunnen doen. En hier moeten we wel het hele plaatje in rekening brengen (bvb bij wind en zonneenergie, rekening houden dat er ook installaties moeten voorzien worden om energie te leveren tijdens de windstille en zonnearme periodes).
Oud 19 augustus 2016, 10:04   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Aan subsidies.
Wat wind, zonne, nucleair en hydro nodig hebben, om echt van de grond te komen, is dat men de echte kost doorrekent: en men dus ook laat betalen voor CO2 uitstoot.

Dan zijn geen subsidies meer nodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:04   #67
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Uit de berekening zelf en de daaraan gekoppelde conclusie, uiteraard.

De vennootschap betaalt in beide gevallen 100% van de energiekosten; de staat/fiscus/maatschappij betaalt welgeteld 0,0 van die energiekost. Het enige verschil zit hem tussen een belasting op winst of een belasting op omzet en de geldhonger die een staat kan etaleren.
Dat is hetgeen ik in deze post ook stel:

Citaat:
Iedereen mag elke beroepskost die hij heeft aftrekken. Zowel werknemers als zelfstandigen.

Dat belastingen bepaald worden aan de hand van het geld dat je hebt verdient (en dus na aftrek van uw kosten) is niet meer dan normaal.

Of vindt u dat wanneer men voor 80 euro goederen aankoopt en men deze goederen voor 100 euro verkoopt, er belast moet worden op 100 in plaats van op 20 (100-80)?

En moet een bedrijf dat voor 100 euro goederen verkoopt maar 70 euro personeelskosten heeft, belast moet worden op 100 in plaats van op 30?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 augustus 2016 om 10:06.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:05   #68
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Drosamadaris: Ik besef nu inderdaad dat ik me in mijn oorspronkelijk post op pagina 1 verkeerd heb uitgedrukt. Ik liet mijn rekenvoorbeeld mee de (weliswaar foute) redenering van vrijzinnige volgen.

Uw opmerking was dus terecht.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 augustus 2016 om 10:07.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:14   #69
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De vraag is niet of we wel voldoende energie kunnen opwekken. Dat kunnen we op vele manieren (kernenergie, gas, kolen, olie, zon, wind...).
Maar de vraag is hoe we het op de goedkoopste, ecologisch verdedigbare, manier kunnen doen. En hier moeten we wel het hele plaatje in rekening brengen (bvb bij wind en zonneenergie, rekening houden dat er ook installaties moeten voorzien worden om energie te leveren tijdens de windstille en zonnearme periodes).
We moeten minder op nationaal niveau kijken, maar zeer lokaal gaan denken.

Thuis opslag dmv batterijen kan ons net fors ontlasten en er voor zorgen dat we veel minder "stand by" capaciteit moeten hebben. Microgrids in nieuwe wijken zijn hier ook een oplossing. Vergeet niet dat de meeste mensen slechts 1.5 -2 kW per uur nodig hebben, en een batterij van 10 kWh kan dus gemakkelijk de avond overbruggen, om dan de dag erna terug op te laden. En dat is niet onrealistisch, zelfs bij matige bewolking.

De overheid zou van de lage rente gebruik kunnen maken om nu massaal te investeren in deze technologie. Dat is nu eens lenen voor een goed doel (ipv lonen te betalen) want hier is er wel degelijk een ROI.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:43   #70
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijt gij zo wereldvreemd?

Gij zijt nog nooit een facteur tegengekomen die na zijn ronde in het zwart vloeren gaat leggen of gras afrijden?
Gij kent geen werknemer sanitair die in het weekend in het zwart gaat bijverdienen op eigen basis?
Gij kent geen leraar houtbewerking die buiten zijn uren in het zwart keukens, trappen, deuren, of kasten maakt en plaatst?

Gij weet niet dat die 'werknemers' de grootste concurrenten zijn van de echte zelfstandige omdat die 'werknemers' aan voor echte zelfstandige onbeconcureerbare lage zwarte prijzen kunnen werken?

Niet zwanzen hé.
Oh jawel, die toestanden ken ik wel degelijk ! Maar....of dit de dag van vandaag nog zoveel van toepassing is voor die beroepsgroepen, dat is een heel andere vraag ! Want.....een zwartwerker werkt NIET gratis !
En....het verschil met een witte uitvoerder is steeds kleiner aan het worden, door de verlaging van de BTW naar 6% en voor sommige werkjes is er ook nog een certificaat nodig voor de brandverzekering, denk maar aan het kuisen van een CV ketel.
En dan heb ik het nog niet over het risico voor beide partijen in geval van betrapping, wat bij zelfstandigen onbestaande is.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 10:44   #71
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wind, zonne, nucleair en hydro nodig hebben, om echt van de grond te komen, is dat men de echte kost doorrekent: en men dus ook laat betalen voor CO2 uitstoot.

Dan zijn geen subsidies meer nodig.
Is in elk geval transparanter.
Oud 19 augustus 2016, 10:52   #72
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Drosamadaris: Ik besef nu inderdaad dat ik me in mijn oorspronkelijk post op pagina 1 verkeerd heb uitgedrukt. Ik liet mijn rekenvoorbeeld mee de (weliswaar foute) redenering van vrijzinnige volgen.

Uw opmerking was dus terecht.
U weze vergeven
Oud 19 augustus 2016, 10:59   #73
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De belastingcontroleurs gaan er als vanzelfsprekend van uit dat zelfs kleine zelfstandigen frauderen.
De belastingcontroleurs zijn verstopte werklozen die mensen die voor echte welvaart zorgen komen pluimen om in hun inkomen te voorzien. Zij hebben zich door de tijd steeds beter gesoigneerd en steeds meer gepluimd.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 11:00   #74
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Oh jawel, die toestanden ken ik wel degelijk ! Maar....of dit de dag van vandaag nog zoveel van toepassing is voor die beroepsgroepen, dat is een heel andere vraag ! Want.....een zwartwerker werkt NIET gratis !
En....het verschil met een witte uitvoerder is steeds kleiner aan het worden, door de verlaging van de BTW naar 6% en voor sommige werkjes is er ook nog een certificaat nodig voor de brandverzekering, denk maar aan het kuisen van een CV ketel.
En dan heb ik het nog niet over het risico voor beide partijen in geval van betrapping, wat bij zelfstandigen onbestaande is.
Ge bevestigt dus dat uw eerdere bewering

Citaat:
Het inkomen van een werknemer is dan ook volledig bekend bij de fiscus
larie is.

Wat betreft prijsverschil: voor gelijk netto uurloon: zwartwerkende werknemer 100% = zelfstandige 100% +33% (gemiddelde belastingen) = 133% + sociale bijdragen is afgerond 150% waarop die 6% BTW moet tellen. Dat geeft 159%.
Een zelfstandige is moet dus ongeveer (minimum) 60% meer tellen om hetzelfde over te houden/concurrentieel te zijn.

Betrapping onbestaande? Mijnheer gij het die en die onkosten gedaan: bewijs uw inkomsten.
Hoeveel werknemers die in het zwart werken krijgen controle over hun inkomsten en uitgaven, zowel zakelijk en privé?
Kent gij één werknemer die bij aankoop van een auto of woning controle gehad heeft over de oorsprong van zijn inkomsten?

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 augustus 2016 om 11:03.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 11:01   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Thuis opslag dmv batterijen kan ons net fors ontlasten en er voor zorgen dat we veel minder "stand by" capaciteit moeten hebben. Microgrids in nieuwe wijken zijn hier ook een oplossing. Vergeet niet dat de meeste mensen slechts 1.5 -2 kW per uur nodig hebben, en een batterij van 10 kWh kan dus gemakkelijk de avond overbruggen, om dan de dag erna terug op te laden. En dat is niet onrealistisch, zelfs bij matige bewolking.

De overheid zou van de lage rente gebruik kunnen maken om nu massaal te investeren in deze technologie. Dat is nu eens lenen voor een goed doel (ipv lonen te betalen) want hier is er wel degelijk een ROI.
Denk wel dat er voldoende wordt geinvesteerd in deze technologie. Momenteel heeft Tesla plannen, of is zelfs bezig, met de bouw van een reuzegroot batterijfabriek. En dacht dat een Duitse autofabrikant ook met plannen rondloopt. Maar of de overheid ondernemer moet spelen, en er dan nog een goede gaat zijn ook, daar heb ik toch mijn twijfels over.
En natuurlijk is veel mogelijk, en zal er in de toekomst nog veel veranderen.
Alleen is het maar de vraag, welk prijskaartje er gaat aanhangen.
Een nucleaire/klassieke kwh kost tegenwoordig een 4ct/kwh. En tel daarbij de reele netkosten van 2ct/kwh, dan komt men aan een kostprijs, thuis geleverd, van 6ct/kwh.
Wie kan met zonnepanelen, plus een batterijinstallatie, dit voor die prijs doen ?
Oud 19 augustus 2016, 11:03   #76
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met batterijen vraag ik me altijd af hoe het zit met onze natuurlijke grondstoffen om batterijen te produceren. Is massa opslag van energie in batterijen wel zo een realistisch toekomstperspectief?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 19 augustus 2016 om 11:04.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 11:33   #77
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een nucleaire/klassieke kwh kost tegenwoordig een 4ct/kwh. En tel daarbij de reele netkosten van 2ct/kwh, dan komt men aan een kostprijs, thuis geleverd, van 6ct/kwh.
Wie kan met zonnepanelen, plus een batterijinstallatie, dit voor die prijs doen ?
Je stelt voor dat we bestaande, afgeschreven kerncentrales gaan bijbouwen?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 11:39   #78
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Altijd lachen; de ene keer zorgen die afgeschreven centrales voor woekerwinsten, de andere keer zorgen ze voor te goedkope stroom.
Oud 19 augustus 2016, 13:07   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de kostprijs per kwh voor een nieuwe kerncentrale is meer dan 4ct ?
Oud 19 augustus 2016, 13:32   #80
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge bevestigt dus dat uw eerdere bewering

larie is.

Wat betreft prijsverschil: voor gelijk netto uurloon: zwartwerkende werknemer 100% = zelfstandige 100% +33% (gemiddelde belastingen) = 133% + sociale bijdragen is afgerond 150% waarop die 6% BTW moet tellen. Dat geeft 159%.
Een zelfstandige is moet dus ongeveer (minimum) 60% meer tellen om hetzelfde over te houden/concurrentieel te zijn.

Betrapping onbestaande? Mijnheer gij het die en die onkosten gedaan: bewijs uw inkomsten.
Hoeveel werknemers die in het zwart werken krijgen controle over hun inkomsten en uitgaven, zowel zakelijk en privé?
Kent gij één werknemer die bij aankoop van een auto of woning controle gehad heeft over de oorsprong van zijn inkomsten?
Waar lees jij dat pajoske ?
Want wat ik wil zeggen is, dat die verhalen mij ook wel bekend zijn, net zoals de verhalen over de frauderende zelfstandigen niets meer en ook niets minder.
Want de hele discussie is eigenlijk begonnen over jou elektriciteitsrekening, en jou vraag of ik die zou betalen ! Waarop ik antwoorde, dat jij die elektriciteit factuur als zelfstandige ook nog eens kan aftrekken van je belastingen als beroepsonkosten, ook al reken jij als zelfstandige die elektriciteitsprijs reeds door aan je klanten ! Dus twee keer langs de kassa
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be