Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2004, 15:44   #61
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
[font=Verdana]Toeval of niet , tonnen kritiek moet je als Belg van Hollandse internettoeristen slikken op België maar als je eventjes hen met de vinger wijst , eventjes de minpuntjes op het grote Nederland wijst , olala , dan zijn ze in hun gat gebeten . Wie kan er dan niet tegen kritiek op zijn heilig landje ??? [/font]
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana]Het is dus duidelijk : Belgen en Nederlanders kunnen niet echt samenleven . Nog een geluk dat we ons in 1830 hebben kunnen verlossen .[/font]
Ik zie geen probleem. Ik voel me bepaald niet onwelkom op dit forum, heb er al veel geleerd over Belgie en haar inwoners, en heb van animositeit nog nooit iets gemerkt.

Natuurlijk ben ik mij er ter dege van bewust er te gast te zijn.

Ik snap dus eigenlijk niet waar deze draad over gaat.

Laatst gewijzigd door rroloff : 9 november 2004 om 15:45.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2004, 15:45   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Ah neen. Ik ijver voor een sterker Europa. Dan zijn Belgen en Nederlanders ook niet langer zo irrelevant voor elkaar, behalve jij dan .
Goed dan. EURONATIONALIST!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2004, 16:23   #63
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik ga nu noet heel deze fadeno afwaffen om me te vermeien in allerlei engnationalistische overpeinzingen.. & Nee Pelgrimo ik ben zelfs geen Euronationalist,
alhoewel een zeker eŭronationalisme sommige geesten zeker geen kwaad zou doen.

Herinner me een krantenbericht van enkele jaren geleden volgens hetwelk duitse ultranationalistische jongeren ergens op een aŭtostrade een belgische aŭto in de fik staken omdat ze het een zeer vreemde nummerplaat vonden. Van dat soort nationalisme moeten we duidelijk van af...

90 % van de bevolking in het noorden van Limburg/Antwerpen bestaat intussen uit
redelijk begoede "Ollanders" of "Nederbelgen" & dat gaat nog zo door in het zuiden van
West Vlaanderen krijgen we een fransche invasie van fiskusvluchtelingen... de grotere invasie van lobbyiusten, eŭrobeambten en hun aanhang in la région brŭelloise moet nog goed op gang komen. Wat mij doet denken aan een bezoek van het "Holländische Viertel" in Potsdam alwaar de plaatselijke nieŭwe (ex SED) middenstand zich opmaakte om de ambtenarij die verwacht werd naar aanleiding van het hervestigen van de hoofdstad in Berlijn gepast commercieel te verwelkomen.

Zijn wij belgen even enthoesiast ? Of onverschillig(er) ?

Door de démarches van onze "Michel" - ook weer een tijdje geleden - toen de grote
broer van over de Atlantische oceaan dreigde sommige hoofdkwartieren weg te trekken uit ons kleine koninkrijkje - realizeerden sommigen dat hoofdkwartier en zo zijn ook economisch interessant is..

Ha Esperanto ! Ook weer een onderwerp(je) op deze draad - ik verwijs met graagte naar 10 bladzijden diskussie op het debatforum. Wat kregen we nu ?
Esperanto een "links" fenomeen ??
Ja : ikzelf ben "Links", Pelgrimo is eerder nationalist, Jan Van den Berghe uitgesproken rechts.. (alledrie notoire Esperantisten op dit forum)
& Inderdaad als we het wenselijk zouden vinden dat iedereen of zo talrijk mogelijk
minstens 2-talig is is Esperanto een uitmuntende optie als 2de taal en wel hierom

1° Eenvoudig aan te leren
2° Neŭtraal in de zin dat er niemand door bevoordeeld wordt
3° Beproefd bestaat reeds meer dan 100 jaar

Het enige nadeel is dat er slechts ca. 6 miljoen spekers zijn verspreid over de wereld
en de taalop de Unsesco na geen enkele internationale erkenning heeft. Het is een uitdaging voor de esper-idealisten om hier voortdurend over te blijven berichten, zodat
"men" begrip heeft voor deze optie en aanzetten doet om dit te realizeren.

Nationalisten aller landen verenigt U (?)
Oud 9 november 2004, 16:31   #64
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Goed dan. EURONATIONALIST!
LOL

goed dan
Oud 10 november 2004, 14:52   #65
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Gij wilt gewoon mijn Vaderland kapot maken!
Zielig betoog.

België: 'Vaderland' met grote letter, maar zonder inhoud.

Dwaze belgische separatist!

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 10 november 2004 om 14:53.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 17:07   #66
Westland New Post
Banneling

Westland New Post's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat de Nederlanders hier op het forum zich steeds meer de privilegie toe-eigenen van België te komen belachelijk maken , het af te breken en de Vlaamsnationalisten steunen . Ze zijn als het ware Partners in Crime geworden . Echter ; wanneer men dan eens wat commentaar geeft op Nederland , olala , dan zijn ze in hun gat gebeten . In Nederland blijkt het toch allemaal zoveel beter te gaan . Want wanneer je zegt dat ze daar de politieke moorden aan elkaar breien , 2 op goe 2.5 jaar , dan krijg je toegesmeten dat het in België minstens even er is (Lahaut en Cools) , 2 op 30 jaar . Een serieus verschil alles bij elkaar bekeken . België zou een onstabiele politeik hebben . Tja , we kunnen moeilijk anders stellen , maar mensen uit het land waar de mensen als konijnen naar een lichtbak staren naar een snobistische ‘relnicht’ , die dan massaal gaan volgen , waar de politiek voorstelt om de toiletten uit de treinen te halen die in piekuren rijden wegens tijd en geldbesparende maatregelen , die zouden beter opletten wat ze zeggen en in plaats van hier de boel te verzieken schoon schip gaan maken in eigen huis .

Bovendien blijkt België lelijk te zijn , vuil , vol criminelen , separatisten (waar ze dan wel mee meeheulen) , problemen met andere culturen te hebben , crisissen , kortom , het is slecht . En dat terwijl Nederland een heilig huisje is waar alles goed gaat . Ze breken je land af en je moet zwijgen of anders ben je "Nog een die niet tegen kritiek kan op zijn heilige landje, zeker niet als het van een Nederlander komt. “

[font=Verdana]Toeval of niet , tonnen kritiek moet je als Belg van Hollandse internettoeristen slikken op België maar als je eventjes hen met de vinger wijst , eventjes de minpuntjes op het grote Nederland wijst , olala , dan zijn ze in hun gat gebeten . Wie kan er dan niet tegen kritiek op zijn heilig landje ??? [/font]
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana]Het is dus duidelijk : Belgen en Nederlanders kunnen niet echt samenleven . Nog een geluk dat we ons in 1830 hebben kunnen verlossen .[/font]
1830 was de grootste vergissing ooit in de wereldgeschiedenis. Een Latijnse en Germaanse cultuur in 1 unitaire staat. Het zou hetzelfde zijn of morgen worden Frankrijk en Duitsland samengevoegd. België is een schurftige schimmelvlek die de meerderheid van haar bevolking: "de vlamingen" steeds hééft onderdrukt en bezet. België ontplof!
Westland New Post is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 17:09   #67
Westland New Post
Banneling

Westland New Post's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Eigen volk eerst! Baas in eigen land! Aanpassen of opkrassen!
Belgen zijn géén volk Yannet!!!! 8)
Westland New Post is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 17:29   #68
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Westland New Post
1830 was de grootste vergissing ooit in de wereldgeschiedenis. Een Latijnse en Germaanse cultuur in 1 unitaire staat. Het zou hetzelfde zijn of morgen worden Frankrijk en Duitsland samengevoegd. België is een schurftige schimmelvlek die de meerderheid van haar bevolking: "de vlamingen" steeds hééft onderdrukt en bezet. België ontplof!
LOL

Als de Vlamingen 1 ding niet zijn, dan is het wel een Germaanse cultuur. Germanen hebben bv. een voorliefde voor het respecteren van wetten. Daar merk je in VL maar weinig van .
Oud 10 november 2004, 19:07   #69
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
LOL

Als de Vlamingen 1 ding niet zijn, dan is het wel een Germaanse cultuur. Germanen hebben bv. een voorliefde voor het respecteren van wetten. Daar merk je in VL maar weinig van .
Dat zou wel meegevallen zijn als Vlaanderen in 1830 bij Nederland gebleven was. Wat ik wél toegeef is dat Walen van alle Romaanse culturen het meest Germaans zijn. Nog Germaanser dan de Fransen (die al vrij Germaans zijn). Ik geloof enkel dat de Vlaming zijn cultuur op "stand-by" heeft staan. Sinds de 17e eeuw heeft de Vlaming een culturele ondergang meegemaakt. Dat zou verbeterd zijn onder het bewind van Willem I, maar dat baatte niet wegens onwetenheid. Vele Vlaamse én Nederlandse historici geloven ook dat die man nooit iets deed om de Vlamingen te benadelen tegenover de Nederlanders.

Germaans denken lijkt me echter wél gevaarlijk. Ik denk liever Nederlandisch, Groot-Nederlandisch om precies te zijn. Hoewel ik liever eerst Vlaanderen onafhankelijk zie. Al sterf ik voor dat gebeurt, ik blijf ernaar streven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 november 2004 om 19:09.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 19:33   #70
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Schurftige schimmelvlek ? Van u komt dat zeeeeeeer geloofwaardig over . Sluit jezelf maar gerust verder op in je eigen waanbeelden . Ik begin voorwaar bijn toch medelijden met jullie te krijgen ... [size=1]mmm , nee , eigenlijk toch niet[/size] .8)

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 19:34   #71
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Belgen zijn géén volk Yannet!!!! 8)
Als het Belgische volk niet bestaat , hoe zou t Vlaamse dan ins hemelsnaam kunnen bestaan . Bewijs mij eens onomstotelijk dat het bestaat . 8)

Oud 10 november 2004, 19:39   #72
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Dat zou wel meegevallen zijn als Vlaanderen in 1830 bij Nederland gebleven was. Wat ik wél toegeef is dat Walen van alle Romaanse culturen het meest Germaans zijn. Nog Germaanser dan de Fransen (die al vrij Germaans zijn). Ik geloof enkel dat de Vlaming zijn cultuur op "stand-by" heeft staan. Sinds de 17e eeuw heeft de Vlaming een culturele ondergang meegemaakt. Dat zou verbeterd zijn onder het bewind van Willem I, maar dat baatte niet wegens onwetenheid. Vele Vlaamse én Nederlandse historici geloven ook dat die man nooit iets deed om de Vlamingen te benadelen tegenover de Nederlanders.

Germaans denken lijkt me echter wél gevaarlijk. Ik denk liever Nederlandisch, Groot-Nederlandisch om precies te zijn. Hoewel ik liever eerst Vlaanderen onafhankelijk zie. Al sterf ik voor dat gebeurt, ik blijf ernaar streven.
Dan zijn de Vlamingen nog meer Duits dan "Nederlandisch". Sorry hoor, maar dit is allemaal wishful thinking. De realiteit is dat de Vlamingen helemaal niet "Nederlandisch" zijn.
Oud 10 november 2004, 19:39   #73
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw

Germaans denken lijkt me echter wél gevaarlijk. Ik denk liever Nederlandisch, Groot-Nederlandisch om precies te zijn. Hoewel ik liever eerst Vlaanderen onafhankelijk zie.
Liever onder Bea's paraplu dan onder Albert's parasol dus . Ik snap nog altijd niet hoe je tot zulke dwaze gedachten kan komen . Vlaanderen en Nederland verschillen fundamenteel in cultuur (u hoeft me niet te geloven) . Ze zijn bovendien ver 400 jaar gescheiden en uit elkaar gegroeid . En als je toch zo Nederland minded bent , dan kort vraagje , zonder bijbedoelingen ; Waarom zou je dan België/Vlaanderen willen aanhechten bij Nederland . Je kan er toch ook zo gaan wonen ?

Oud 10 november 2004, 19:59   #74
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze zijn bovendien ver 400 jaar gescheiden en uit elkaar gegroeid
Hierin ga ik dus wél akkoord, daarom vind ik het verstandig eerst naar Vlaanderens onafhankelijkheid te streven. Ik geloof dat de Vlaming het in 1830 onder Nederlands bewind heeft kunnen redden, ware het niet voor die negatieve omstandigheden als ongeschooldheid, strenge winter, mislukte oogste, economische crisis en hongersnood. Nu in 2004 is het inderdaad vrij irreëel Vlaanderen bij Nederland te willen. Ik zie het misschien wél voor mogelijk na enkel generatie, de Vlaming is dichter bij de Nederlander aan het komen.

Ik vind dat ik als Antwerpenaar vrij veel gemeen heb met een Brabander uit Noord-Brabant. Maar dan heb je wel, helaas, veel Noord-Brabanders die anti-Nederlands denken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 november 2004 om 20:00.
Oud 10 november 2004, 20:03   #75
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan zijn de Vlamingen nog meer Duits dan "Nederlandisch". Sorry hoor, maar dit is allemaal wishful thinking. De realiteit is dat de Vlamingen helemaal niet "Nederlandisch" zijn.
Het is maar dat men niet Groot-Germaans mag beginnen te denken. Binnenin de Germaanse culturen bestaan ook onderlinge verschillen. Zo moet je b.v. een Lombardische Italiaan ook niet met een Napoliaan verwarren, als je ruzie wil mijden.
Oud 12 november 2004, 03:03   #76
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Wat betekent in hemelsnaam " germaans" en wat versta je onder "germaanse culturen" en in hoeverre verschillen die dan zogenaamd van "romaanse culturen" behalve dan de linguistieke verschillen?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 05:08   #77
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liever onder Bea's paraplu dan onder Albert's parasol dus . Ik snap nog altijd niet hoe je tot zulke dwaze gedachten kan komen . Vlaanderen en Nederland verschillen fundamenteel in cultuur (u hoeft me niet te geloven) . Ze zijn bovendien ver 400 jaar gescheiden en uit elkaar gegroeid . En als je toch zo Nederland minded bent , dan kort vraagje , zonder bijbedoelingen ; Waarom zou je dan België/Vlaanderen willen aanhechten bij Nederland . Je kan er toch ook zo gaan wonen ?
Kijk hier maak je een fundamentele fout, die ik wel vaker hier tegen kom: mensen gebruiken hier vaak termen als cultuur en volk of dat het vaststaande identiteiten zijn, gegrift in je paspoort en daarmee bepalend voor wat je voelt en denkt...
Cultuur is iets van de mensen zelf, een concept vormgegeven in de gedachten van individuen. Het gaat erom wat het individu ziet als zijn cultuur, zijn volk, zijn gedachtegoed wat uiteindelijk bepalend is.
Oud 12 november 2004, 13:50   #78
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

In de 19de eeŭw werd er nog zo over "volkeren" gedacht. Nu mag je er vanzelfsprekend zo over denken.. maar wat is de realiteit ? Leon Degrelle verzekerde
de hoogste Pangermaanse aŭtoriteiten dat "De Walen" een germaans volk zijn
& hij had er bovendien bewijzen voor ! In 1585 zorgen de spanjolen ervoor dat
de Antwerpenaren verlatinizeerd werden... Kort daarvoor was Antwerpen de wereldhandelshoofdstad : we werden vermulticulturalizeerd (dat dateert van toen , niet van nu...). Kom eens met jullie voetjes op de grond en zie de wereld zoals ze is :
mogelijk woont er achter je hoek een terrorist, 2 straten verder krijgt een 16 jarig joch het in zijn hoofd om zijn grootmoeder te vermoorden omdat ze wat geld in huis heeft
en hij nodig wat moet hebben om te scoren... Het volk van de machtigste democratie
vind het nodig steden uit te vegen omdat er wat terroristen zitten, die op hun beŭrt van mening zijn dat God de wereld moet besturen....

& Op dit forum winden mensen zich op omdat er een paar mensen aan de overkant van de straat waar volgens paragraaf zoveel nederlands moet gesproken worden, gaan wonen en dat die zich niet aan dat regeltje willen houden omdat het hun vrijheid bedreigt ???

Bovendien wordt dit land wereldwijd geprezen om zijn verdraagzaamheid & als voorbeeld van het samenleven van verschillende kulturen ???

Nu ja misschien is het binnenkort wel zo dat de belgen van turkse afkomst eender of ze nu
in Beringen, Brussel of Bierset wonen met elkaar kunnen praten (in het Turks..)
terwijl de vlamingen en walen het niet (meer?) kunnen.

Binnenkort zal de nationale voetbalploeg ten einde betere resultaten te behalen
als voertaal voor intern gebruik het Lingala adopteren ...
Oud 12 november 2004, 14:38   #79
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
400 jaar! Ik was kompleet mis!!!! Wat een geluk dat we deze BUBjongens bij ons hebben. Ik dacht dat België pas 174 jaar geleden zich op schandalige manier, had afgescheurd van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Nou nou...België bestaat dus al 400 jaar. En hoeveel Sexen-Coburgers hebben hier al koninkje gespeeld? Ik dacht 6, maar dat zal ook wel mis zijn. Misschien kan een BUBbrein mij hier bij helpen....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 14:53   #80
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

& Waarom in 's hemelsnaam is er niemand voor het herstel van het Bourgondische rijk ?
Culinair zou het niet beter kunnen - hoofdstad Dijon & zo van die dinges...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be