![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Atheïsme is een hogere vorm van beschaving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 10 november 2004 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=de Vexille]@ Labyrinth:
Citaat:
![]() Velen doen zelfs geen moeite meer om hierover na te denken of ze denken juist te veel na..... ![]() Ook bij primitieve volkeren was er altijd een elementaire hiërarchie. Dat gebeurt ook bij dieren. Het lijkt dus toch ergens een voorwaarde om in groep te kunnen overleven en functionneren. Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=voicelesscharlie]
Citaat:
![]() Toch niet op MORPION ![]() Zalig is dat, wegdromen op een regenachtige namiddag......
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zonder die religies zouden er een pak minder oorlogen zijn (geweest). Dat vind ik al een zeer belangrijk punt. 2/ Zolang er iets niet onomstotelijk bewezen is (zoals dat er een God bestaat) zie ik niet in waarom ik dat dan ook zomaar zou aannemen. Onze 'democratische rechtspraak' is op datzelfde principe toch ook gebaseerd? (Verder is het gewoon een Steviaanse oneliner waar een smilie achter thuishoorde ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
" Maakt van jezelf een eiland opdat men je minder zou kunnen kwetsen, sterker zou zijn.... " maar met die uitspraak ben ik het niet eens want dan ben je volgens mij wat te weinig mens en te veel meditatie......
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 november 2004 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die zullen dan ook de hemel niet erven, ook niet en vooral niet op aarde. Ik ben niet slim, niet begaafd en niet rijk, en ik heb ook geen godsdienst nodig. Echte religie is persoonlijk. En seculier. Laatst gewijzigd door eno2 : 10 november 2004 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2/ Voor gelovigen staat het bestaan van God vast. Net zoals voor niet-gelovigen een aantal andere zaken vaststaan, die je niet onomstotelijk kan bewijzen. Het volstaat bereid te zijn om diep genoeg te graven in je wereldbeeld. Is een boeiend, doch niet altijd pijnloos proces. Wat die Steviaanse oneliner betreft... goed gevonden.
![]() |
![]() |
#73 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb hier zowat gelezen enbedacht het volgende :
De filosofie, de levensbeschouwing van een persoon moet boven het geloof staan. Euh daarmee bedoel ik dat zolang het geloof in een God deel uitmaakt van een bredere (persoonlijke) levensbeschouwing en niet zomaar het blindelings volgen van een kerk, leer of persoon is, dat er dan zeker geen kwaad schuilt in dat geloof en dat er niets doms aan is. Het is niet het geloof dat dom is (leven we niet allemaal voortdurend onder een eb en vloed van wanen ?), het is de persoon die gelooft die kan dom zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Samengevat twee soorten kiezers, zij die bescherming verlangen en zij die geen bescherming willen geven. Toch moeilijk te combineren, lijkt me.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 november 2004 om 18:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Weinig tijd, of geen afdoende argumenten? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Leven onder eb en vloed van wanen? Iets aan het smoren, Schaduw? Je zegt het zelf, het zijn waanbeelden, men waant zich iets te zien of te weten, terwijl het dikke zever is. Het is de persoon die gelooft die dom kan zijn? Geen verdere commentaar, je bevestigt mijn (onze?) stelling volledig. ![]() Het woord "geloven" zegt het zelf al. Men gelooft iets te weten, maar men is er niet zeker van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door dUSK : 10 november 2004 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
We "geloven" eigenlijk allemaal wel ergens is. Aan de basis van ons denken liggen onveranderlijk een aantal dogma's (of axioma's als je de term dogma niet vertrouwt). En die zijn te nemen of te laten. De één gelooft dat het individu hogergeschikt is aan de groep en de ander gelooft net het omgekeerde. "Geloof" dus, maar wel ééntje dat je hele daaropvolgende denken conditioneert, zonder dat er ook maar iets is "bewezen" in de technische zin van het woord. God is ook zo'n uitgangspunt, maar dan wel eentje waarvoor je per definitie niet "kiest" na een potje rationaliseren. Ik wens daar hier op dit forum niet verder op in te gaan omdat de noodzakelijke "openheid van geest" voor een dergelijk debat hier volslagen ontbreekt. Da's geen verwijt, enkel een vaststelling voor wat betreft het format van dit soort communicatie. Maar "geloof" en "wetenschap" en "politiek" zijn totaal verschillende zaken; en in een mystieke benadering hoeft het één het andere niet te dicteren. Sure, ik "geloof" bvb. dat abortus moord is, maar zie de wetenschap vandaag als een middel om hierrond meer te leren en zo mijn ethische standpunten te verfijnen, en ik zal de term "moord" ook niet in juridische zin gebruiken, want de wet is de wet. Of: geef aan de keizer wat de keizer toekomt. Het één scheiden van het andere dus. Tot slot: ik zie niet waarom de geloofspunten van de atheïst per definitie superieur zouden zijn... In beide gevallen is het een kwestie van "geloven", alleen zal de atheïst op de vraag naar het waarom van één en ander antwoorden met het woordje "daarom"; de gelovige zal antwoorden met "God". In beide gevallen een heel onbevredigend antwoord, maar het gaat dan wel telkens om vragen waar je met de menselijke ratio geen zinnig antwoord op kan formuleren. Of "geloof" jij dat we het hele universum kunnen doorgronden met die hersentjes van ons?
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 10 november 2004 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |