Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2018, 22:23   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voor mij geen lamentabel afgewerkte Tesla. Dan nog liever een Japanner of Franse wagen.
Zelfs eens van de meest kritische journalisten/reviewers:

https://www.wsj.com/articles/first-e...vel-1532022533

De Model 3 is next level. De rest loopt gewoon een generatie achter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:26   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Maar niet alles verloopt vanop afstand.

Tesla mag je dan wel beloven dat alle upgrades gratis zijn (lees: in de prijs inbegrepen). Maar ook hier zal Tesla in de toekomst ondervinden dat meerdere versies onderhouden hogere kosten gaat inhouden.

Tesla gaat in de toekomst niet anders kunnen dan nieuwe inkomsten aan te boren bij Tesla-eigenaars.

Een gebruiker zou zich niet hoeven te bekommeren over een reset.
Dat kan je moeilijk verkopen als feature hé.

En dat kostte geen extra energie? Maw, de radius bleef dezelfde?

Ik wil voor ik vertrek niet eerst een logboek lezen om te weten wat er werd aangepast.
Je zal je maar onwetend in het winters verkeer begeven en niet weten dat de remcapaciteit werd aangepast.

Een 'feature'!
Zo gaat dat in Silicon Valley. Als het u niet aanstaat koop Audi ofzo. Lekker bland bedrijfswagen imago.
Oud 28 juli 2018, 22:27   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doet daar geen afbreuk aan.
Ik lees hier economisch rare zaken hoor.

De ene claimt dat Tesla een heel hoge marge heeft, de kwartaalcijfers laten echter rode cijfers zien.

De andere claimt dat Tesla geen winsten wil maken op onderhoud en laden.
Dat kan, maar of het blijvend zal zijn zou me verbazen. Puur economisch gezien is zoiets unsustainable.
Of het moet net als de vele 'ingebouwde opties' in de prijs verrekend worden.
Maar dan wordt het verschil tussen de aankoopprijs en werkelijke waarde nog wat groter.

Ik kan me geen elektronische panne voor de geest halen bij deze of vorige wagens.
Bij normaal gebruik is dat dus een rariteit. Upgrades verhogen de kans op een panne wel degelijk.

Lees jij alle details wanneer er een update wordt gepushed naar je smartphone? Ik niet.
En dat zal met een heleboel gebruikers het geval zijn.

De werking laten afhangen van de veronderstelling dat de gebruiker er kennis van heeft genomen, is een recipe for disaster vroeg of laat.
Jij bent blijkbaar niet in staat het onderscheid te maken tussen "investeren in productiecapaiciteit voor de toekomst en groei" los te koppelen van "productiekost vs verkoopsprijs".

Als Tesla nu zou stoppen met investeren (geen model Y, geen chinese gigafactory, etc...) zou ze geweldig winstgevend worden.

Maar dat is niet het doel van Tesla. Nu toch nog niet.
Oud 28 juli 2018, 22:29   #64
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tiens wat wil je eigenlijk?
Dat zijn twee verschillende dingen hé.

Als je een model van €70000 produceert, of een model van €35000, dan is de invariabele productiekost van de tweede niet de helft van de eerste. Die zal hoger liggen dan de helft.
Maw, wil men winst maken, dan zal het over een groter aantal wagens verspreid worden.

Dat staat los van de reële waarde van de verkoopsprijs.

Citaat:
Natuurlijk een klein beetje anders. En toch zijn er heel veel ICE-hebbedingskes in die klasse die duurder zijn dan een Tesla model 3. En dan biedt Tesla inde regel nog betere prestaties en goedkoper verbruik enz... tja het is wel anders.
Betere prestaties verliest in ons huidig verkeer aan waarde. En autonomie is een ook een prestatiecijfer.
Verbruik is een factor. Maar ook hier zal de consument gaan rekenen.

Want zo gaat het vaak. Dingen die besparen op energie, brandstof, ... wordt dan vaak doorgerekend op de verkoopsprijs. Soms gewoon omdat de technologie duurder is, in andere gevallen omdat de fabrikant de mogelijkheid ziet om een hogere marge te vragen.

Citaat:
Je hebt heel veel fantasie. Alweer.

Welke automerken hebben dat nog?
Volledig autonoom rijden, daar zal Tesla misschien nog iets verder staan, maar voor de rest?

Onze huidige wagen heeft ook 5 camera's (achteraan, vooraan, voorspiegel en twee zijspiegels), min. 10 sensoren + radarsysteem om de snelheid aan te passen aan de voorliggers en te waarschuwen voor achterliggers in de blinde hoek, te stoppen, automatisch te parkeren, ...

Google is/was ook bezig met autonoom rijden.
Ik zie hen geen auto's bouwen in de toekomst. Ik zie hen wel samenwerken met de autoconstructeurs.
Oud 28 juli 2018, 22:30   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn twee verschillende dingen hé.

Als je een model van €70000 produceert, of een model van €35000, dan is de invariabele productiekost van de tweede niet de helft van de eerste. Die zal hoger liggen dan de helft.
Maw, wil men winst maken, dan zal het over een groter aantal wagens verspreid worden.

Dat staat los van de reële waarde van de verkoopsprijs.

Betere prestaties verliest in ons huidig verkeer aan waarde. En autonomie is een ook een prestatiecijfer.
Verbruik is een factor. Maar ook hier zal de consument gaan rekenen.

Want zo gaat het vaak. Dingen die besparen op energie, brandstof, ... wordt dan vaak doorgerekend op de verkoopsprijs. Soms gewoon omdat de technologie duurder is, in andere gevallen omdat de fabrikant de mogelijkheid ziet om een hogere marge te vragen.

Volledig autonoom rijden, daar zal Tesla misschien nog iets verder staan, maar voor de rest?

Onze huidige wagen heeft ook 5 camera's (achteraan, vooraan, voorspiegel en twee zijspiegels), min. 10 sensoren + radarsysteem om de snelheid aan te passen aan de voorliggers en te waarschuwen voor achterliggers in de blinde hoek, te stoppen, automatisch te parkeren, ...

Google is/was ook bezig met autonoom rijden.
Ik zie hen geen auto's bouwen in de toekomst. Ik zie hen wel samenwerken met de autoconstructeurs.
En die google wagens ga je nooit zien.

Google vertrouwde, de laatste keer dat ik checkte, op LIDAR systemen. Pokke duur.

Tesla vertrouwt op goedkope cameras en krachtige software.

Ik weet al wie gaat winnen....
Oud 28 juli 2018, 22:31   #66
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
35k model is pas duurzaam bij 7-8k.

De huidige modellen zijn nu reeds (> 4500/week) winstgevend. De performance modellen (in feite niks meer als software en de beste pick van batterijen en motoren) zijn dik winstgevend.
Waar blijven die rode cijfers dan vandaan komen? En hoelang duurt het vervolgens nog om de eerdere verliezen te compenseren?
Oud 28 juli 2018, 22:33   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar blijven die rode cijfers dan vandaan komen? En hoelang duurt het vervolgens nog om de eerdere verliezen te compenseren?
Investeren in groei.

Als je denkt in termen van klassieke bedrijven, moet je stoppen met je bezig te houden met Tesla.

Voor Elon Musk en de raad van bestuur is winst iets dat kon komen als ze hun expansie tot grote autofabrikant (miljoenen wagens per jaar) hadden bereikt.

De financiele markten dwingen hun nu reeds om zwarte kwartaalcijfers te voorschijn te toveren. Daarom de push voor duurdere model 3 varianten.

SpaceX is ook zo een beestje. Dat bedrijf wilt naar Mars gaan. Dat is haar misie. Geld verdienen is een middel.
Oud 28 juli 2018, 22:46   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daarnet op kanaal Z was er een iemand aan het woord die blijkbaar toch goed op de hoogte was van alles en nog wat en zaken leveren aan dergelijke wagens.
Enfin het kwam erop uit dat het toch heel wat minder electrisch zal worden dan aanvankelijk gedacht.
Maar wat ik ook belangrijk vond is dat die wagens doorlopend gegevens van de rijders of van de bedrijven die daar mee rijden verzameld voor andere doeleinden.
Net zoals ze bij Facebook of andere sites alles over u trachten te weten te komen.
En daar schijnt geld te zitten.
U hacken feitelijk.
Oud 28 juli 2018, 22:50   #69
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Investeren in groei.
En hoe investeer je in groei? Toch door winsten te maken?
Je kan tenslotte niet onbeperkt op zoek naar vers kapitaal (aandelen) of extra schulden aangaan.

Citaat:
Als je denkt in termen van klassieke bedrijven, moet je stoppen met je bezig te houden met Tesla.

Voor Elon Musk en de raad van bestuur is winst iets dat kon komen als ze hun expansie tot grote autofabrikant (miljoenen wagens per jaar) hadden bereikt.
Zonder winsten is er zonder inbreng van kapitaal geen groei mogelijk.
Jij claimt dus dat ze goed winstgevend zijn, maar alle winsten (en meer) meteen herinvesteren?

Als dat echt zo is, dan zou ik verwachten dat ze minder handelen alsof het mes op de keel staat (cashflow) en dat ze reserves incalculeren zodat er niet meer schulden worden opgebouwd.

Citaat:
De financiele markten dwingen hun nu reeds om zwarte kwartaalcijfers te voorschijn te toveren. Daarom de push voor duurdere model 3 varianten.
Er is een reden waarom Tesla graag geshort wordt.

Musk verbrandt geld snel en het is gewoon wachten wanneer hij vers kapitaal nodig heeft. Elke injectie heeft een daling van de koers tot gevolg.

Citaat:
SpaceX is ook zo een beestje. Dat bedrijf wilt naar Mars gaan. Dat is haar misie. Geld verdienen is een middel.
Oud 28 juli 2018, 22:52   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Daarnet op kanaal Z was er een iemand aan het woord die blijkbaar toch goed op de hoogte was van alles en nog wat en zaken leveren aan dergelijke wagens.
Enfin het kwam erop uit dat het toch heel wat minder electrisch zal worden dan aanvankelijk gedacht.
Maar wat ik ook belangrijk vond is dat die wagens doorlopend gegevens van de rijders of van de bedrijven die daar mee rijden verzameld voor andere doeleinden.
Net zoals ze bij Facebook of andere sites alles over u trachten te weten te komen.
En daar schijnt geld te zitten.
U hacken feitelijk.
Op kanaal Zever?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:54   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe investeer je in groei? Toch door winsten te maken?
Je kan tenslotte niet onbeperkt op zoek naar vers kapitaal (aandelen) of extra schulden aangaan.
Wel, Tesla is opgericht in 2003 als ik me niet vergis.

15 jaar lang is het tot nu toe gelukt.

Citaat:
Zonder winsten is er zonder inbreng van kapitaal geen groei mogelijk.
Jij claimt dus dat ze goed winstgevend zijn, maar alle winsten (en meer) meteen herinvesteren?

Als dat echt zo is, dan zou ik verwachten dat ze minder handelen alsof het mes op de keel staat (cashflow) en dat ze reserves incalculeren zodat er niet meer schulden worden opgebouwd.
Lees de jaarrekening eens. Het is vrij duidelijk af te lezen hoor.

Citaat:
Er is een reden waarom Tesla graag geshort wordt.

Musk verbrandt geld snel en het is gewoon wachten wanneer hij vers kapitaal nodig heeft. Elke injectie heeft een daling van de koers tot gevolg.
Niet als daar een expansie van de activiteiten tegenover staan. De koers staat nu hoger als voor de vorige kapitaalsverhogingen.
Oud 28 juli 2018, 23:00   #72
Tavek
Banneling

Standaard

hamac je praat gewoon de typische bear case na ivm Tesla.

AL jaren horen we dat verhaaltje.

Al jaren is het een fout verhaaltje.

Ik geef u dit: de markten hebben Tesla wel gedwongen om in Q3 en Q4 winstcijfers te tonen. En Tesla doet daar nu alles aan.

Het is een bijzonder gewenst product. Het is een kwestie van ze te produceren tegen prijzen die betaalbaar zijn voor genoeg klanten.
Oud 28 juli 2018, 23:01   #73
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En die google wagens ga je nooit zien.

Google vertrouwde, de laatste keer dat ik checkte, op LIDAR systemen. Pokke duur.

Tesla vertrouwt op goedkope cameras en krachtige software.

Ik weet al wie gaat winnen....
Zoals ik al schreef, Google zal geen wagens produceren.
Ik zie ze in de toekomst wel samenwerken met autoconstructeurs om de technologie te implementeren in hun wagens.

Als ze elke situatie correct kunnen inschatten tegen een veel goedkopere kost, dan is dat positief.
Maar elk ongeval dat het systeem niet weet te voorkomen zal hen in de neus gewreven worden.
Oud 28 juli 2018, 23:06   #74
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef, Google zal geen wagens produceren.
Ik zie ze in de toekomst wel samenwerken met autoconstructeurs om de technologie te implementeren in hun wagens.

Als ze elke situatie correct kunnen inschatten tegen een veel goedkopere kost, dan is dat positief.
Maar elk ongeval dat het systeem niet weet te voorkomen zal hen in de neus gewreven worden.
De uber zelfrijdende wagen die een voetganger neermaaide was uitgerust met LIDAR systemen.

Gewoon ter info.

Tesla vertrouwt op cameras en ultrasoon. En zeer krachtige software.

My best guess: een vorm van iets sterkere AI is noodzakelijk om full self driving capabilities mogelijk te maken.

De concurrentie probeert beter te zien met allerhande dure apparatuur (radar, IR, enz...), Tesla probeert beter te begrijpen en intepreteren.

Ik ben er vrij zeker van dat het tweede het beste is.
Oud 28 juli 2018, 23:08   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Op kanaal Zever?
Dat kanaal ja.
Maar ik had niet de indruk dat het zever was.

Tesla, de Chinezen op kop, Daimler...en misschien nog anderen .
Oud 28 juli 2018, 23:11   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat kanaal ja.
Maar ik had niet de indruk dat het zever was.

Tesla, de Chinezen op kop, Daimler...en misschien nog anderen .
Dit is een vrij typisch scenario.

Ken je Nokia, Ericsson, Blackberry, LG, enz... nog als gsm fabrikanten?

Dat waren ooit reuzen.
Oud 28 juli 2018, 23:27   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tesla vertrouwt op cameras en ultrasoon. En zeer krachtige software.
...gesteund door 1 Radar, 160 meter bereik naar voor. (camera gaat verder)

hier vind je de specs: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...lot#Hardware_2

of https://www.tesla.com/nl_BE/autopilot

Geavanceerde sensordekking

Acht omgevingscamera's bieden 360-gradenzicht rond de auto en tot 250 meter bereik. Twaalf bijgewerkte ultrasone sensoren vullen dit beeld aan. Zo worden in vergelijking met het vorige systeem zowel harde als zachte objecten op een bijna twee keer zo grote afstand gedetecteerd met een twee keer grotere nauwkeurigheid. Een verbeterd radarsysteem aan de voorzijde biedt extra informatie over de omgeving via een eigen golflengte, ongehinderd door hevige regenval, stof en zelfs de auto voor u.

Tesla heeft **die Lidars van de concurrentie ook **uitgeprobeerd is zijn veel geld niet waard en bovendien kan het slechte weersomstandigheden niet aan zoals een (goedkope) radar dat **wel kan. Dat weten we van de (militaire) luchtvaart.

** bron met fotos: https://www.teslarati.com/tesla-lida...ing-palo-alto/

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 23:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 23:42   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Goedkope componenten.

De clou zit em niet in het beter "zien".

De clou zit em in het interpreteren van wazige beelden, en dit snel en efficient. Dat is waar mensen bijzonder goed in zijn.

Daar heb je AI voor nodig.
Oud 29 juli 2018, 00:50   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hamac je praat gewoon de typische bear case na ivm Tesla.

AL jaren horen we dat verhaaltje.

Al jaren is het een fout verhaaltje.

Ik geef u dit: de markten hebben Tesla wel gedwongen om in Q3 en Q4 winstcijfers te tonen. En Tesla doet daar nu alles aan.

Het is een bijzonder gewenst product. Het is een kwestie van ze te produceren tegen prijzen die betaalbaar zijn voor genoeg klanten.
Tja dat komt natuurlijk omdat tesla ...naargelang de bron...een verkoop strategie heeft op basis van "optimisme".

En "optimisme" geen verkoop strategie is.
Oud 29 juli 2018, 01:42   #80
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een vrij typisch scenario.

Ken je Nokia, Ericsson, Blackberry, LG, enz... nog als gsm fabrikanten?

Dat waren ooit reuzen.
Ik begrijp soms toch niet zo goed hoe uw dagelijks ritme voor anderen waardevol kan zijn.
Maar blijkbaar is het wel zo.

Soit als uw auto nu ook al uw locaties doorgeeft is privacy toch wel een erg hol begrip aan het worden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be