Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2003, 15:31   #61
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vraagje aan pacifisten op dit forum:

geen oorlog = vrede ?
Mja, da's natuurlijk héél simpel gezegd & ben geneigd om ja te antwoorden maar elke mens met een beetje gezond verstand weet dat soms een oorlog onvermijdelijk is. Maar in dit geval (IraQ vs Vs) kan ik wel volmondig JA! antwoorden.
Zegt u dat voor de Amerikaanse inval er in Irak vrede heerste?
Er was alleszins geen oorlog & er zouden enkele tienduizenden burgers minder omgekomen zijn. Nogmaals, dit wil NIET zeggen dat pacifisme het Iraakse regime steunt. Enkel dat er ander oplossingen waren om dit conflict op te lossen.
Voor zover ik het begrijp is het pacifisme tegen de oorlog, maar niet voor de vrede:
Een regime mag haar burgerbevolking terroriseren en uitmoorden ( honderdduizenden) zolang het maar geen "oorlog" voert volgens de strikte termen van het internationaal recht?
Gij leest echt alleen wat ge wilt lezen precies. Zolang er andere middelen zijn die een oorlog voorkomen, moeten deze uitgeput worden. En als jij daaruit begrijpt dat pacifisme niet voor de vrede is, dan begrijp jij dat maar zo. Ik ga noch tijd noch energie verspillen aan iets dat zo klaar is als een klontje.
Ik lees enkel dat je veel belang hecht aan het voorkomen van een oorlog maar daarbij de feitelijke omstandigheden waar de Irakese burgerbevolking onder gebukt gaan uit het oog verliest. Het kan toch niet dat het belang dat men hecht aan de bestrijding van het menselijk leed afhankelijk gaat maken van het regime dat de gruweldaden pleegt? Dit heeft dan ook niets meer met vredesactivisme te maken maar wel met zuivere politiek.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2003, 15:49   #62
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees enkel dat je veel belang hecht aan het voorkomen van een oorlog maar daarbij de feitelijke omstandigheden waar de Irakese burgerbevolking onder gebukt gaan uit het oog verliest. Het kan toch niet dat het belang dat men hecht aan de bestrijding van het menselijk leed afhankelijk gaat maken van het regime dat de gruweldaden pleegt? Dit heeft dan ook niets meer met vredesactivisme te maken maar wel met zuivere politiek.
Ok, maar ken jij één oorlog die nix met politiek te maken heeft? Dus, ja vredesactivisme & politiek zijn nauw verweven, kan moeilijk anders. Is het proberen stoppen hetzelfde als niet inzitten met een bevolking die lijdt onder een wreed regime? Neen, geenszins, enkel is het zo dat de schattingen (van de meest optimistische tot de meest pessimistische) gingen van enkele tienduizenden tot een half miljoen mogelijke burgerslachtoffers, afhankelijk van de lengte van de oorlog. Ok? En dan hebben we het natuurlijk niet over de rechtstreekse doden alleen maar vooral over vluchtelingen die sterven aan honger & dorst.

Ik geloof, dat deze oorlog te voorkomen was & dat het regime op een andere manier ten val kon worden gebracht & ja, dan zouden er minder mensen gestorven zijn, sowieso.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2003, 16:04   #63
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof, dat deze oorlog te voorkomen was & dat het regime op een andere manier ten val kon worden gebracht
Hoe?
Oud 4 april 2003, 17:58   #64
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ok, maar ken jij één oorlog die nix met politiek te maken heeft? Dus, ja vredesactivisme & politiek zijn nauw verweven, kan moeilijk anders. Is het proberen stoppen hetzelfde als niet inzitten met een bevolking die lijdt onder een wreed regime? Neen, geenszins, enkel is het zo dat de schattingen (van de meest optimistische tot de meest pessimistische) gingen van enkele tienduizenden tot een half miljoen mogelijke burgerslachtoffers, afhankelijk van de lengte van de oorlog. Ok? En dan hebben we het natuurlijk niet over de rechtstreekse doden alleen maar vooral over vluchtelingen die sterven aan honger & dorst.

Ik geloof, dat deze oorlog te voorkomen was & dat het regime op een andere manier ten val kon worden gebracht & ja, dan zouden er minder mensen gestorven zijn, sowieso.
Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dit regime niet zonder oorlog ten val kon gebracht worden.
Oud 5 april 2003, 10:45   #65
Bruno
Burger

Bruno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik het begrijp is het pacifisme tegen de oorlog, maar niet voor de vrede:
Een regime mag haar burgerbevolking terroriseren en uitmoorden ( honderdduizenden) zolang het maar geen "oorlog" voert volgens de strikte termen van het internationaal recht?
En wat dan met Angola, Somalië enz?? Daar woedt al meer dan 2 decennia een burgeroorlog, hongersnood , Aidsepidemie enz..
Mij lijkt het dat deze landen VEEL meer baat zouden hebben met een "bevrijding en wederopbouw"... Ach ja, maar die hebben geen olie
Deze discussie vind ik nu echt wel zinloos...NIEMAND kan deze oorlog goedpraten (alhoewel TomB wél zijn best doet als Anglofiel..)

Het kapitalisme spreekt altijd wel over welvaart, vooruitgang en democratie maar in de praktijk is het gewoon een iets subtielere vorm van dictatuur...winst is de heilige koe, en wie daar aan raakt wordt vernietigd, zo simpel is dat! Geen ethiek of morele waarden:als de verwachte winst hoog genoeg is zouden kapitalisten hun moeders verkopen!
Wil je de schuldigen voor deze oorlog vinden? Volg het geld en je komt er wel!
Bruno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2003, 13:47   #66
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Bruno,
200% akkoord met U.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2003, 21:33   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Angola heeft net wel Olie ,en diamanten.Maar gebruikt die bodemschatten om de oorlog mee te financieren.

Somalië, daar hebben ze wel een interventie gedaan,maar doordat er geen centraal regime was wist men niet welke koppen te raken en is men er snel vandoor gegaan.(Black Hawk Down,iemand?)
Oud 7 april 2003, 11:57   #68
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno
Citaat:
En wat dan met Angola, Somalië enz?? Daar woedt al meer dan 2 decennia een burgeroorlog, hongersnood , Aidsepidemie enz..
Mij lijkt het dat deze landen VEEL meer baat zouden hebben met een "bevrijding en wederopbouw"... Ach ja, maar die hebben geen olie
Deze discussie vind ik nu echt wel zinloos...NIEMAND kan deze oorlog goedpraten (alhoewel TomB wél zijn best doet als Anglofiel..)
Ik heb nergens geprobeerd de smerige motieven van de V.S. goed te praten. Wel tracht ik aan te tonen dat het antwoord op de vraag of een oorlog al dan niet illegitiem is vanuit het standpunt van de Irakese burgerbevolking, niet zo eenvoudig is.
Oud 7 april 2003, 12:58   #69
kiezel
Vreemdeling

Standaard

Als ze een klinkende overwinning behaald hebben dan hebben ze ook bewezen dat deze oorlog illegaal is, en met valse motieven gevoerd is. Er zijn nog steeds geen 'weapons of mass destruction' gevonden.

Ze hebben ook een heel vreemde opvatting over nationalisme. Amerikaans nationalisme is goed, eerlijk en mag niet in vraag gesteld worden, maar als de Iraqi dezelfde nationalistische reflex vertonen en hun land verdedigen tegen de buitenlandse troepen die hun land binnentrekken, dan is dit plots een slechte reflex van misleide mensen die onder dwang handelen.

Als de Iraakse media, en bij uitbreiding de Arabische media berichten over deze oorlog doen ze aan stemmingmakerij, en proberen ze de publieke opinie te misleiden. Maar als de Amerikanen de media misbruiken voor hun propaganda is er niets aan de hand. Zelfs als 'non-embedded' journalisten geïntimideerd, opgepakt, uitgewezen of neeschoten worden is dit ter bescherming van de geällieerde troepen.

De vlaams blokkers die altijd zo over veiligheid leuteren zouden beter eens inzien dat het Saddam regime een toepassing van hun veiligheidsconcept was. Kriminaliteit werd er streng gestraft, en voor wie zich onthield van enige politieke kritiek was Irak een van de veiligste landen in de regio. Wat gebeurt er nu de ordehandhavers van Saddan verdwenen zijn en de orde zou moeten gehandhaafd worden door de geällieerde bezetter? Er wordt massaal geplunderd.
kiezel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 16:06   #70
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Kiezel,
ik vind dat u een HELE goede ontleding hebt gegeven. Ik st adaar 100% Achter.

Maar een klein vraagje, WAT KOMT HET VLAAMS BLOK daar bij doen.

Ik weet alleen dat het Blok nog geen enkel komentaar heeft gegeven
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be