Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2022, 09:21   #61
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Laat de zottekes maar doen, ik ga je nu al voorspellen dat er van al de, zo voor de EV 's heet gelopenen, binnen dit en enkele jaartjes een grote hoop nog gaan staan janken.
Als je weet dat er heel wat belastinggeld zal nodig zijn om de boel de verkeerde kant uit te sturen ...
Als je weet dat het vervolgens een fortuin gaat kosten om de zottigheden terug te herstellen vrees ik dat iedereen gaat staan janken.
Oud 3 januari 2022, 09:33   #62
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dan laat je uw motor een tijdje draaien tot warm ...stilleggen tot het koud begint te worden terugdraaien enz .....dan gebruik je de warmte die je motor levert.
Al die testen die door 'slimme' ingenieurs (?) zijn uitgevoerd om het E-verhaal doen te kloppen zitten vol gaten.
Een kip braden in je oven is iets heel anders dan die kip een leefbare leefomgeving te bezorgen.
Ik lees nergens om de hoeveel tijd de lucht binnen het interieur van zo'n E-wagen wordt ververst. Niet echt prettig als je passagier gisteren ui of prei heeft gegeten.
Om nog te zwijgen over al dan niet gezonde lucht.
Oud 3 januari 2022, 16:04   #63
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die sjoemel-berekeningen van de constructeurs zijn enkel goed om de mensen wat voor te liegen. De echte wereld telt Michel.
Wat een E-wagen in het gewoon verkeer verbruikt en wat de providers van laadpalen effectief rekenen. Al de rest is zever.

Duizenden kilo's te verslepen om een mens van 75kg van punt A naar punt B te krijgen kost nu eenmaal energie. 750 kilo verslepen om een mens van 75 kg van datzelfde punt A naar datzelfde punt B te krijgen is nu eenmaal een stuk ecologischer.
Mijn thuislaadpaal heeft 1K gekost. Ik zie de issue niet. Ik kan u verzekeren dat een tankbeurt heel wat goedkoper is dan benzine of diesel. En het is ook veel gemakkelijker want ik moet nooit meer stoppen aan een tankstation.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 januari 2022 om 16:04.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 16:15   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn thuislaadpaal heeft 1K gekost. Ik zie de issue niet. Ik kan u verzekeren dat een tankbeurt heel wat goedkoper is dan benzine of diesel. En het is ook veel gemakkelijker want ik moet nooit meer stoppen aan een tankstation.
Leg mss eens uit wat je juist betaald hebt als je al eens een Supercharger opzoekt om een verre afstand te rijden.

Je krijgt alvast een afrekening per kWh die de batterij ook effectief bijkreeg neem ik aan. Of is dat inclusief kW-verlies van de laadpaal an sich? (zoals je laadpunt thuis)

Dus kan men aan een Tesla-Suc 60 kWh bijladen en 65 kWh betalen? (voor sommige op hun gemak te stellen die elke cent omdraaien, anders begrijp ik hun punt niet)

Ik neem aan dat bij de Tesla-laadpunten de auto zelf=account de kWh-rekening maakt en niet de laadpaal:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging

voor de leken:
De superchargerkosten zijn natuurlijk veel goedkoper dan bij een ICE, hier nog een verouderd voorbeeld waar de benzine nog €1,30 stond:
https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 16:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 16:54   #65
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Leg mss eens uit wat je juist betaald hebt als je al eens een Supercharger opzoekt om een verre afstand te rijden.

Je krijgt alvast een afrekening per kWh die de batterij ook effectief bijkreeg neem ik aan. Of is dat inclusief kW-verlies van de laadpaal an sich? (zoals je laadpunt thuis)

Dus kan men aan een Tesla-Suc 60 kWh bijladen en 65 kWh betalen? (voor sommige op hun gemak te stellen die elke cent omdraaien, anders begrijp ik hun punt niet)

Ik neem aan dat bij de Tesla-laadpunten de auto zelf=account de kWh-rekening maakt en niet de laadpaal:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging

voor de leken:
De superchargerkosten zijn natuurlijk veel goedkoper dan bij een ICE, hier nog een verouderd voorbeeld waar de benzine nog €1,30 stond:
https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger
Laadverliezen zijn voor rekening van de klant hé. Ik heb misschien al 2 keer aan zo een supercharger gestaan. Denk een goeie 30 cent
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 januari 2022 om 16:55.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 16:55   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die sjoemel-berekeningen van de constructeurs zijn enkel goed om de mensen wat voor te liegen. De echte wereld telt Michel.
Dat geldt nog meer voor de ICE-sjoemelberekeningen nietwaar?

Citaat:
Wat een E-wagen in het gewoon verkeer verbruikt en wat de providers van laadpalen effectief rekenen. Al de rest is zever.
Alleszins gemiddeld veel goedkoper dan ICE-verbruik, je moogt elke EV-rijder persoonlijk om raad vragen. Maar de prijsspanne (behalve bij Tesla, plug and charge) is zodanig groot, van gratis stroom tot prijs 0,xx/kWh dat men toch maar best een gemiddelde moet nemen per jaar ofzo.
Jij tankt toch ook niet altijd bij de duurste pomp die je kunt vinden? Hoeveel was je minimum en maximum prijs in 2021?

Citaat:
Duizenden kilo's te verslepen om een mens van 75kg van punt A naar punt B te krijgen kost nu eenmaal energie. 750 kilo verslepen om een mens van 75 kg van datzelfde punt A naar datzelfde punt B te krijgen is nu eenmaal een stuk ecologischer.
Dat hangt er vanaf met welk vervoermiddel.
Uiteraard is een ICE veel minder ecologisch.

ADAC doet daar duizenden CO2 well-to-wheel berekeningen mee, dit met brutostroomverbruik versus bruto benzine-dieselverbruik. Dit aan Duitse stroommix die nog altijd redelijk vuil is.

Kan ik hier plakken zeg maar welke ICE of EV of PHEV je wilt, ook CNG-wagens zijn er gemeten.

Uiteraard is well-to-wheel nog niet levenscyclus maar ook daar zijn EVs gemiddeld 63% ecologischer bij gemiddelde EU-27-stroommix, en elk jaar beter, zie rood streepje = schatting 2030.

(dit is zeker de 10e keer dat ik dit plak)

Vertaald via ADAC testprotocol: (uit het kleingedrukte)

Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._Style_DSG.pdf
EcoTest-Verbrauch 6,1 l/100km
Stadt/Land/BAB 6,3/5,2/7,4 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 145 g/km (WTW* 170 g/km)
Reichweite 820 km

* WTW: (Well-to-Wheel):
Naast de gemeten CO2-emissies worden ook de CO2-emissies meegenomen die voortvloeien uit de levering van de brandstof. De well-to-wheel-benadering maakt een betere vergelijkbaarheid met alternatieve aandrijfconcepten (bijvoorbeeld e-voertuig) mogelijk.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 17:15.
Oud 3 januari 2022, 17:34   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laadverliezen zijn voor rekening van de klant hé. Ik heb misschien al 2 keer aan zo een supercharger gestaan. Denk een goeie 30 cent
Je hebt de laadverliezen van de AC-wisselstroomaansluiting van de laadpaal (via AC-DC-omvormer) en laadmanagement tot de DC-uitgang van het laadpunt. Dan heb je nog de laadverliezen van de DC-uitgang van de laadpaal tot aan de batterij. Dus je bent 100% zeker dat Tesla beide meerekend? OK, bij die lage Tesla-prijs maakt dat weinig uit, en winst moeten ze ook nog maken.

Dat zal dan pakweg 5 tot 10% (meestal 10%) meer zijn naargelang diverse parameters (vooral temperatuur), is het batterijpack voorverwarmd (zoals bij Tesla pre heating) zal dat wat minder zijn.

Bij een Ionity-paal kun je op de laadpaaldisplay aflezen wat de laadpaal bruto aflevert. Een Tesla-laadpaal heeft dat niet, en kun je enkel in de wagen aflezen wat er "netto" bijkomt neem ik aan.

Tesla-laadpalen hebben een temp°-managementsysteem, inclusief de kabel én plug. (Bjorn Nyland heeft diverse snellaadpunten eens vergeleken bij -15°C en kouder in Noorwegen)

Recente Tesla laadpalen hebben ook daarom wat minder energieverliezen per vermogen als de concurrentie die pas veel later op de markt kwamen.

Edit: proefondervindelijke tabel via Bjorn Nyland en link https://forums.moneysavingexpert.com...harging-losses

Indien men wil weten waaraan die soms grote verschillen te wijten zijn, deze 17 min-video... getest bij Tesla model 3 aan diverse laadpunten, ook trage AC-laadpunten (ook thuis mogelijk)
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=iLmIIe9N_aI

Charging loss on Model 3 on AC and DC

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 18:03.
Oud 3 januari 2022, 22:37   #68
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Alleszins gemiddeld veel goedkoper dan ICE-verbruik, je moogt elke EV-rijder persoonlijk om raad vragen.
Raad hoef ik niet te vragen.

Audi E-tron: verbruik 26,45 kW/100km
Prijs kWh laadpaal tot 0,79 euro (en snel stijgend ?)
Dat komt op net geen 21 euro voor 100 km.
Met 21 euro koop je net geen 13 liter benzine of diesel.
Met 21 euro koop je 32 liter lpg
Met 21 euro koop je voor je door de overheid zwaar gesubsidieerde CNG ....
10 kg CNG. Enig idee waarom men CNG plots per kilogram gaat verkopen?

En weet je al het debiet opgewarmde verse lucht tijdens winterritten (of stilstand) bij een E-wagen?
Maakt niet uit dewelke.
Oud 3 januari 2022, 22:40   #69
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
ADAC doet daar duizenden CO2 well-to-wheel berekeningen mee, dit met brutostroomverbruik versus bruto benzine-dieselverbruik. Dit aan Duitse stroommix die nog altijd redelijk vuil is.
ADAC geloof ik door al uw post's niet meer. Te veel gaten in hun redenering.
Oud 4 januari 2022, 12:08   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De staat moeit zich actueel met de prijszetting van autobrandstoffen.

Zou de staat zich ook moeten of mogen moeien met de prijszetting van de elektriciteit die je tapt via publiek toegankelijke laadpalen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 12:59   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De staat moeit zich actueel met de prijszetting van autobrandstoffen.

Zou de staat zich ook moeten of mogen moeien met de prijszetting van de elektriciteit die je tapt via publiek toegankelijke laadpalen?
Doen ze dat dan niet?

https://www.creg.be/nl/consumenten/p...rijs-opgebouwd

~ 90% wordt enkel al thuis-privaat opgeladen, en de stroomprijzen in Be moet je wel weten waarom die de derdehoogste van Europa zijn.

Dat de EVs veel zuiniger met energie omgaan (3-4 maal) dan een ICE daar kan de verbruiker niets aan doen hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2022 om 13:25.
Oud 4 januari 2022, 17:50   #72
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je weet dat er heel wat belastinggeld zal nodig zijn om de boel de verkeerde kant uit te sturen ...
Als je weet dat het vervolgens een fortuin gaat kosten om de zottigheden terug te herstellen vrees ik dat iedereen gaat staan janken.
Alleen moet zich daar niet iedereen schuldig over voelen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 17:56   #73
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan elkaar nog eens spreken wanneer strak zo goed als iedereen elektrisch rijd. Begint nu maar al vast te gaan janken.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 januari 2022 om 17:57.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2022, 11:20   #74
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat de EVs veel zuiniger met energie omgaan (3-4 maal) dan een ICE daar kan de verbruiker niets aan doen hé.
Een discussie naast de kwestie.

Aanschaf van een EV is een veelvoud van een IC.
Met een EV rijden is duurder dan met een IC,

Zelf onderhouden is gezien het gevaar van electrocutie (400/800 volt) onmogelijk - hou dus rekening met torenhoge herstelfacturen.

Zelf onderhouden is gezien de complexiteit en mogelijk aanwezige sjoemelsoftware ook onmogelijk - je moet je 'hersteller' of 'mogelijk oplichter' blindelings vertrouwen.

De beschikbaarheid van 'energie' is hoogst onzeker en gezien 'opslag' als 'reserve-energie' onmogelijk is ben je dagelijks afhankelijk van uw energieleverancier.
Vandaag alles, morgen afschakelplan en je staat stil.

De informatie die over EV's wordt verspreid is meestal sterk gekleurd en dus op zijn minst misleidend.
Voorbeeld ... een EV zou in winterperiodes X-uren kunnen zorgen voor een aangename binnentemperatuur. Hoeveel maal de binnenruimte door zuivere lucht wordt ververst zie ik nergens vermeld.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 januari 2022 om 11:23.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2022, 11:37   #75
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

5 redenen om géén elektrische auto te kopen

Kan het elektriciteitsnetwerk de groei van de elektrische wagens wel aan?

Zal dat netwerk in de problemen komen nu men alle atoomcentrales wil 'sluiten?'

p.s.

Mercedes moet honderdduizenden auto's terugroepen wegens mogelijk brandgevaar door technisch defect, maar wacht nog op onderdelen

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 januari 2022 om 11:40.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2022, 11:53   #76
Johan Daelemans

Standaard

Niks dan miserie met die complexe rommel. Ze snappen hun techniek zelf niet meer of
is het de mentaliteit waar wat aan schort?

pffffff..... t'is al lang goed ... verkoop maar.

Oud 9 januari 2022, 17:02   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
10 goede redenen voor een elektrische auto
Oud 9 januari 2022, 17:17   #78
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Weeral onverstaanbaar Duitse bladvulling.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be