![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Amerikaan wil geen electrische auto meer.
1 op 5 koopt geen 2e keer een EV. Kevin Tynan, een journalist bij Bloomberg, kwam tot de vaststelling dat het 1 uur duurt om 5 km aan rijbereik te krijgen voor een Ford Mustang Mach-E met een huishoudelijk stopcontact. Na een nachtje laden kwam hij amper aan 36 mijl (58 km). https://www.autogids.be/autonieuws/m...ingsmotor.html Komt er nog bovenop dat door biden alle EV uit het buitenland, ook onderdelen of gemaakt met buitenlandse onderdelen het ook mogen vergeten. Dus Amerika als afzetmarkt valt al een pudding in elkaar. KENTEKEN Home Nieuws EUROPESE UNIE: 'AMERIKAANSE EV-SUBSIDIE ONEERLIJK' IN STRIJD MET DE WTO-REGELS 74 Ford F-150 Lightning MAX VELDHUIS 11 augustus 2022 om 16:28 De Europese Unie maakt zich zorgen over de EV-subsidies die de overheid van de Verenigde Staten wil gaan verstrekken. Dat meldt persbureau Reuters. De voorwaarden van de subsidie zouden namelijk in strijd zijn met de internationale handelsregels van de World Trade Organisation (WTO) en nadelig zijn voor buitenlandse producenten. De Amerikaanse EV-subsidie is onderdeel van de 'Climate and Energy Bill', een pakket van 430 miljard dollar dat de energietransitie in de Verenigde Staten moet bespoedigen. Amerikaanse consumenten krijgen dan een belastingvoordeel van circa 7.500 dollar op auto's die lokaal geen CO2 uitstoten. Er is echter een 'maar': alleen auto's waarvan de materialen voor de accu afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, komen in aanmerking voor de subsidie. Dat betekent dus dat veruit de meeste Europese en Aziatische EV's buiten de boot vallen. Die voorwaarde is opgenomen om de EV-industrie minder afhankelijk te maken van China en lokale investeringen in het delven van de benodigde grondstoffen en fabricage van de accu's te bevorderen. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...die-oneerlijk/ Europa zegt dat het niet eerlijk is. Uiteraard gaan ze failliet gaan hierdoor.
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Automarkt gaat imploderen
Maar dat gaat nog helemaal fout, aldus Arnaud Deboeuf, de CMO (Chief Manufacturing Officer) van Stellantis. Dat laat hij weten aan Bloomberg. Volgens hem gaat de markt compleet imploderen en is het allemaal de schuld van de EU! De autoindustrie is gedoemd! https://www.autoblog.nl/nieuws/autom...-en-eu-3363903
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() 10,6 miljoen BEV's & PHEV's verwacht voor 2022 Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over drie jaar wordt de beschikbare netcapaciteit in drieduizend buurten overschreden, zegt Rutger Croon van ElaadNL. Daar is volgens hem geen plek voor nieuwe laadpalen.
![]() |
#65 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nog niet zo lang geleden waren de overgrote meerderheid de dieselwagens, dan beenden de (plug-in) hybrides de diesels bij. PHEV zijn (of waren) ook 100% aftrekbaar (<60g CO2 wat later <50g CO2). En nu komen de pure BEV opzetten omdat enkel die vanaf 2026 100% aftrekbaar zijn. Dat is de logische keuze van een bedrijf hé. En de werknemers hebben enkel die keuze. Maar het gaat ook over de keuze van de particulieren, de mensen die hun nieuwe wagen wellicht minstens 3 maal langer rijden dan de salaris-/ bedrijfswagen. Die rijden tenslotte met de wagens met veel meer CO2-uitstoot. ![]() https://www.febiac.be/public/pressre...D=1398&lang=NL analyse 2021 Maar voor de particulieren heeft de overheid helemaal niets meer voor over, tenzij peanuts (en nog afgeschaft in Vlaanderen per 1.1.2020). "Milieu voor de particulier (=kiesvee?) watisda?" En dan heb je nog de grotere tweedehandsmarkt waar "kiesvee-particulier" ook de vuilere wagens onder zich verdeelt... Kun je alles vinden in de analyses voertuigmarkt van Febiac. 2017-1h-2018, en evolutie teruggaand tot 2012 bedrijven puur electrisch aandeel: In 2017-2018 was de nieuwmarkt nog 50%/50% particulier//bedrijf-zelfstandige en is nu bijna 40%/60% geworden. Analyse 2020: https://www.febiac.be/public/pressre...D=1323&lang=NL Laatste analyse 1H-2022: https://www.febiac.be/public/pressre...D=1426&lang=NL Men ziet duidelijk aan de cijfers dat particulieren ook zonder kleine premie geleidelijk/significant meer BEV kopen dan in het verleden. De BEV keuze heeft er er natuurlijk ook wat mee te maken. Allemaal te lezen in de Febiac-analyses (de laatste jaren jaarlijks of halfjaarlijks). Citaat:
Dat het de jaren ervoor (ook %) een pak minder was kan ik ook aantonen. Ik neem 2021: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 09:54. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Binnen 2 of 3 jaar als de rijtaks voor EV ook een voldongen feit zal zijn is het game over.
Meer dan 500 pk wagentjes zal wel wat kosten. Een tesla 3 Totaal Vermogen 324 kW (441 pk Berekenen? Voor elektromotoren wordt de fiscale PK berekend met deze formule: pk = 0,0012 * n * e * i. In deze formule worden de parameters zo ingevuld: n = het aantal elementen e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt; i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère Verder geraak ik er ook niet wijs uit. tussen 83,95 en 2.148,30 euro (tot 20 pk). Daarnaast betaal je 117,22 euro per extra fiscale pk
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2022 om 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Arm zullen we blijven.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een kleine aanschafsubsudie voor particulieren teweeg kan brengen in het aankoopgedrag bij een auto leest men hier: (uit Nederland, die een potje van 91,4 miljoen per jaar uitdelen wie er snel genoeg bij is)
Citaat:
Het subsidiepotje van Nederland voor 2022 is al rap leeg (91,4 miljoen), maar vanaf 2023 is er weer hetzelfde geld, wel maar € 2950 voor een nieuwe BEV (€400 minder dan in 2022) en € 2000 voor een occasie. Onder voorwaarden, zie quote Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 13:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie weet kan Delorge het uitleggen: https://www.delorgecars.be/blogbericht-fiscale-pk-s Of dezelfde website waar Mambo aan het vissen was: https://www.voertuigkosten.be/auto/j...ing-berekenen/ Of dit: Citaat:
En de BIV is een heel lange formule waar ook euronorm, CO2 en brandstofsoort bepalend is. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 14:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Art. 2.2.3.0.4. In afwijking van de bepalingen van artikel 2.2.3.0.2 wordt het belastbaar vermogen van de motor van de voertuigen (pk) die uitgerust zijn met elektromotoren, berekend volgens de volgende formule : pk = 0,0012 * n * e * i.
De parameters, vermeld in het eerste lid, worden gedefinieerd als volgt : 1° n = het aantal elementen; 2° e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt; 3° i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère. Misschien kan micele het eens berekenen? Iedereen zal u dankbaar zijn. https://etaamb.openjustice.be/nl/dec...13_n2013036154
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2022 om 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is jouw linkje van 2013 nog überhaupt geldig? Want vóór 1.1.2016 , daarna geldt een andere berekening - de groene verkeersbelasting - je moogt het eens lezen, en de lezers uitleggen wat daar staat. Of antwoorden op mijn drie *vragen. Iedereen zal U dankbaar zijn. ![]() Citaat:
Citaat:
* Kun je de lezers eens uitleggen welke de euronorm is van een BEV? * Kun je de lezers eens uitleggen welke soort brandstof een BEV verbrandt in zijn electromotoren? - - - - Overigens heb ik je warboeletje-formule ook in begrijpbare taal gevonden bij een oude link over BIV, in het kleingedrukte: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 14:43. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is uiteraard geldig.
En je kan het dus niet berekenen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2022 om 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat ik de reden gevonden heb waarom dat zinnetje met "electrische voertuigen en hun batterij-n-v-a" onder de tabel fiscale pk staat.
Citaat:
Bij hybride voertuigen ondersteund de electromotor de verbrandingsmotor. Sommige volwaardige hybrides kunnen ook tijdelijk of over een tiental kms enkel de wielen aandrijven enz..., de faq van Volvo ff nemen Citaat:
Door de significant vele soorten en aantal hybrides heeft de overheid nu de groene verkeersbelasting ingevoerd en er 3 milieukenmerken zoals: CO2, euronorm en brandstofsoort aan toegevoegd. Dat Vlaams decreet van 2013 (al een paar maal aangepast) heeft volgend artikel Art. 2.3.6.0.2, wat niet intepreteerbaar is, uitsluitend is duidelijk niet? En plug-in hybrides krijgen ook een vrijstelling, onder max CO2-voorwaarden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het aantal batterijcellen is gekend, de voltage en amperage per cel is ook gekend. Kun je dat echt niet berekenen? ![]() ![]() Je kunt toch ggl ? Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 16:17. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan het bij god niet ontcijferen.
Kan iemand het wel? En daar enkele vb en tarieven bij toveren? formule : pk = 0,0012 * n * e * i. De parameters, vermeld in het eerste lid, worden gedefinieerd als volgt : 1° n = het aantal elementen; 2° e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt; 3° i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère. Misschien heel nuttig de tarieven te kennen alvorens ze in de bus zitten.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2022 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier de simulatie: Citaat:
Fiscale pk (volgens cilinderinhoud) en CO2 en euronorm is alleen bepalend. Nemen we een Prius hybride en 1800 cc = 10 fiscale PK euronorm 6 en 100 g CO2/km. Dus 10 fiscale benzine-PK geef maar in de simulatie, maakt geen fluit uit als je hetzelfde ingeeft bij een benzine. Ik heb het uitgeprobeerd diverse CO2 waardes en diverse fiscale PK van 6 tot 10 PK, euronorm 6. Kan ik hier allemaal plakken. Als men die rare berekening doet komt men pakweg bij een ~3,7 kWh batterijpack of 300 cellen* van 3,7 Volt * 3,3 Ampere * 0,0012 = 4,4 fiscale pk van die batterij, afgerond 4 fiscale electro-pk. formule : pk = 0,0012 * n * e * i. pk = 0,0012 *300 * 3,7 * 3,3 = 4,39 pk Maar als die batterij quasi onder een minimum komt (snelwegrit zonder kans op regeneratief opladen), rij je enkel op de benzinemotor. Geen hybride modus mogelijk. Dus dat zinnetje is enkel voor de show. Of nee het kan zijn dat ergens staat dat indien er twee waardes fiscale pk bestaan dus 10 fossiele fiscale PK en 4 electrisch pk van de voldoende geladen batterij men enkel de grootste in rekening neemt, ik heb het niet uitgepluisd, dat mag jij doen, lol Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 18:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Micele ik heb een heel groot vermoeden dat uw rekening niet klopt.
Niet dat ik het beter kan. Hopelijk brengt iemand duidelijkheid.
![]() |
#80 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar aangezien een vol-electrische wagen volgens uw bron helemaal geen BIV en wegentaks moet betalen speelt dat nu helemaal geen rol. In Frankrijk is dat trouwens ook zo: Formule vind je hier: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien zijn deze links overzichtelijker op basis van hetzelfde Vlaams decreet (VCF) en zijn artikels: verkeerstaks: Citaat:
Tool BIV: https://tools.kluwer.be/BIV_AB/ Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2022 om 20:56. |
|||||
![]() |
![]() |