![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#63 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat zijn mijns inziens de drie beste argumenten om van Wallonië af te geraken.
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
#66 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor mij mag de indeling gerust Vlaanderen-Nederland zijn. Al vind ik een onafhankelijk Vlaanderen veel wenselijker en realistischer. Maar ik sluit niets uit, de toekomst is een eeuwigheid lang.
![]() |
#67 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Om die open deur al meteen in te trappen: ja, natuurlijk. Maar een moderne monarchie is geen absolute monarchie meer. President of koning: in de praktijk maakt het allemaal niet zo veel uit, het zwaartepunt ligt toch bij parlement en regering. Tenzij in landen als Amerika, maar wie wil dat model nu aannemen? Blijkbaar werkt de monarchie als een rode lap op een stier bij jou. Terechte afkeer, dat wel, maar moet je het kind met het badwater weggooien? Is het gevoerde beleid niet belangrijker dan een vage republikeinse reflex?
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn republikeinse gezindheid is louter gebaseerd op rationele en materiële overwegingen. Voor de rest houden idealen over die en die vorm van leiderschap me eigenlijk koud. Het enige waar ik wel eens lyrisch durf over te doen is het ideaal van de democratie.
![]() |
![]() |
#69 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#70 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens, naar mijn mening is het Amerikaanse systeem eerder een semi-monarchie dan een republiek. Dankzij een mediamonopolie en een absurd kiessysteem is de macht daar steeds verdeeld tussen twee grote 'partijen'. En in elk systeem heb je uiteraard een establishment. Waar een staat is is een establishment, en ik geloof niet in een anarchistische samenleving. Maar het is niet alles of niets. Waar mogelijk dient te grote machtsconcentratie vermeden te worden. Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Ik neem maar een voorbeeld: alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Dat is artikel 1. Welk materieel belang gaat daar van uit. Of artikel 18. Vrijheid van gedachte. Welk materieel belang gaat daar nu van uit? Vriend Pelgrim, ik heb er geen enkel belang bij of je nu principieel of materieel bent. Ik zeg gewoon dat het beeld van hoe je jezelf niet ziet, niet klopt met de realiteit, free of charge. Wat je daar mee doet, is je eigen zaak, maar een wijs man zou werkelijk dat gewetensonderzoek doen. Citaat:
Citaat:
Ik zou graag de republiek Vlaanderen zien ontstaan maar als de monarchie de prijs is voor onafhankelijkheid, wil ik die wel betalen.
![]() |
#72 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
artikel 18: ik heb als burger de behoefte mijn materiële levensomstandigheden verzekerd te zien, dus is het ook belangrijk dat ik overeenkomstig kan politiek handelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() (ik spreek dan wel over Dewinter, andere Filip kan hooguit de bijnaam "de Stompzinnige" krijgen)[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Praetorian : 16 augustus 2005 om 14:24. |
|||||
![]() |
![]() |
#74 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De unitaire gedachte is naar mijn gevoel sowieso achterhaald. Wereldwijd overigens. Met wat we vandaag aan inzicht hebben in de sociologie, psychologie, groepsvorming, doeltreffendheid van bestuur, konfliktbeheersing en dies meer is het duidelijk dat het unitarisme bijgezet mag worden bij die andere historische miskleunen (teokratieën, diktaturen, kolonialisme, ...) Blijft konfederalisme en federalisme in stijgende orde van verbondenheid. Federalisme zou kunnen als het niet het nep-federalisme is waar we nu mee opgescheept zitten. Konfederalisme laat alle wegen open, scheiding inbegrepen. Hoe je die verschillende regio's gaat klusteren (met twee, met drie, per provincie, per historische indeling, per ekonomische hoofdaktiviteit..., dat moet je uiteindelijk samen en liefst op pragmatische gronden overleggen. Ik zie wel wat in de gedachtengang die ik al eerder aangaf in http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=18 Daar zitten zowel (geklusterde) provincies in als stadstaten. En dat is trouwens in zijn geheel een boeiende draad. Het is een beetje als een reisweg uitstippelen: je wil naar bestemming X, en je zoekt uit of je de snelste, de kortste, de goedkoopste reisweg, met of zonder tussenstops..., volgt. Het enige wat vaststaat is de plaats of de streek of de soort omgeving waar je wil aankomen. In mijn gedachtengoed is dat een erkende en onaantastbare plaats van het Nederlandse kultuurvolk in de kontekst van zowel Europa als de rest van de wereld.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
![]() dat dacht ik niet. De Vlamingen liever door de Oranje's bestuurd dan een republiek te worden? nee hoor. |
|
![]() |
![]() |
#76 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Overigens merk ik dat veel mensen tegen een hereniging zijn, maar wel voor meer samenwerking zijn. Ik zeg hen enkel: zij kennen het concept van een confederatie niet.