Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat zou u stemmen moest men u vandaag vragen of België een confederatie moet worden?
ja 31 73,81%
nee 11 26,19%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2006, 15:20   #61
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik reken erop fat Le Roi Gustave I lang en voorspoedig zal heersen over zijn gelukkige volk
Hij is uiterst flexibel, dus dat zit wel snor.

Laatst gewijzigd door Egidius : 28 maart 2006 om 15:21.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 15:22   #62
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
EN hoe ga je de Walen overtuigen om hun luxezetel te verlaten?
Hoe pak je het koningshuis aan? De vakbonden? De Lippens en de Avignons?
Vlaanderen moet van zijn eigen kracht uitgaan, niet van die van een ander. Als je echt een 'Vlaams project' op de rails wil brengen, wat zou je je dan nog laten gelegen zijn aan Wallonië? Zeker, je zal met hen onderhandelen en het hele proces zo pijnloos mogelijk moeten laten verlopen, maar dat wil niet zeggen dat je ze steeds als een blok aan je been moet meesleuren. 'Wallonië is buitenland' hoor ik vele 'flaminganten' beweren, maar ze gedragen zich er helemaal niet naar; bij elke beslissing die ze nemen, politiek of elders, komt steeds Wallonië of België om de hoek kijken, alsof ze niet zonder kunnen. Vlaanderen ontwikkelt zelfbewustzijn, maar het is louter negatief; het krijgt pas vorm naast België, zou je kunnen stellen. Maar het is net die emancipatie van 'België' die Vlaanderen nodig heeft: eigen verantwoordelijkheid nemen, zelf de handen uit mouwen steken, in plaats van steeds te zitten zeuren over 'die andere', zoals men nu veel te gemakkelijk doet. Het is opnieuw dat minderwaardigheidscomplex, dat er velen overigens ook toe brengt om Vlaanderen in het rijtje van regio's als Baskenland, Corsica of Bretagne te zetten... Als Vlaanderen zich ergens mee wil meten, dan moeten dat pakweg de performante Scandinavische landen zijn, Catalonië misschien, niet een stelletje bommengooiende geitenboeren in de Pyreneeën. Op net dezelfde manier moet je niet blijven zeuren over die vakbonden of de D'Avignons van deze wereld: ofwel overtuig je ze (de vakbonden), ofwel negeer je ze door eigen macht te ontwikkelen: als Mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mohammed gaan, niet meer, maar zeker niet minder. Misschien moeten we die oude slogan, 'Vlaams geld in Vlaamse handen', maar eens actualiseren tot 'Vlaamse verantwoordelijkheid in Vlaamse hoofden' of zo... Overtuigen, sensibiliseren, emanciperen: een positief zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid dus.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 28 maart 2006 om 15:25.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 15:26   #63
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Kan ik u echt niet overtuigen om naar het Belgische kamp te komen.

Wij kunnen mensen als u gebruiken (misschien als adviseur van de prins, wie weet )
Ik denk niet dat Ossaert dorpsmalloot wil worden...
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 15:56   #64
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Vlaanderen moet van zijn eigen kracht uitgaan, niet van die van een ander. Als je echt een 'Vlaams project' op de rails wil brengen, wat zou je je dan nog laten gelegen zijn aan Wallonië? Zeker, je zal met hen onderhandelen en het hele proces zo pijnloos mogelijk moeten laten verlopen, maar dat wil niet zeggen dat je ze steeds als een blok aan je been moet meesleuren. 'Wallonië is buitenland' hoor ik vele 'flaminganten' beweren, maar ze gedragen zich er helemaal niet naar; bij elke beslissing die ze nemen, politiek of elders, komt steeds Wallonië of België om de hoek kijken, alsof ze niet zonder kunnen. Vlaanderen ontwikkelt zelfbewustzijn, maar het is louter negatief; het krijgt pas vorm naast België, zou je kunnen stellen. Maar het is net die emancipatie van 'België' die Vlaanderen nodig heeft: eigen verantwoordelijkheid nemen, zelf de handen uit mouwen steken, in plaats van steeds te zitten zeuren over 'die andere', zoals men nu veel te gemakkelijk doet. Het is opnieuw dat minderwaardigheidscomplex, dat er velen overigens ook toe brengt om Vlaanderen in het rijtje van regio's als Baskenland, Corsica of Bretagne te zetten... Als Vlaanderen zich ergens mee wil meten, dan moeten dat pakweg de performante Scandinavische landen zijn, Catalonië misschien, niet een stelletje bommengooiende geitenboeren in de Pyreneeën. Op net dezelfde manier moet je niet blijven zeuren over die vakbonden of de D'Avignons van deze wereld: ofwel overtuig je ze (de vakbonden), ofwel negeer je ze door eigen macht te ontwikkelen: als Mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mohammed gaan, niet meer, maar zeker niet minder. Misschien moeten we die oude slogan, 'Vlaams geld in Vlaamse handen', maar eens actualiseren tot 'Vlaamse verantwoordelijkheid in Vlaamse hoofden' of zo... Overtuigen, sensibiliseren, emanciperen: een positief zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid dus.
' overtuigen, sensibiliseren en zo nodig emanciperen.', nu , het is wel duidelijk dat het in Vlaanderen snor zit. Het zijn de Walen die zo 'genieten' van Belgie. Overtuig hen maar.
Of verwacht je dat de Vlaamse partijen plots gaan zeggen tegen de Walen waar het op staat? Dat Leterme of VRHFSTDT zegt van 'en nu gaan jullie eens doen wat wij zeggen!'
Hoe ga je de vakbonden overtuigen? Ze teren net op de werkloosheid. Je zal ze eerder hard moeten aanpakken, uitmesten eer je ze kan overtuigen, en binnen België lukt dat nooit. Stinkende potjes moeten bedekt blijven.

En m'n punt blijft, federalisme is in wezen een goeie staatsvorm, maar niet in België, waarom zou een overstap van federale naar confederale staat plots wel deftig zijn? Of ben je ook voor een onmiddelijke splitsing �* la mij?
Oud 28 maart 2006, 16:04   #65
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
' overtuigen, sensibiliseren en zo nodig emanciperen.', nu , het is wel duidelijk dat het in Vlaanderen snor zit. Het zijn de Walen die zo 'genieten' van Belgie. Overtuig hen maar.
Of verwacht je dat de Vlaamse partijen plots gaan zeggen tegen de Walen waar het op staat? Dat Leterme of VRHFSTDT zegt van 'en nu gaan jullie eens doen wat wij zeggen!'
Hoe ga je de vakbonden overtuigen? Ze teren net op de werkloosheid. Je zal ze eerder hard moeten aanpakken, uitmesten eer je ze kan overtuigen, en binnen België lukt dat nooit. Stinkende potjes moeten bedekt blijven.

En m'n punt blijft, federalisme is in wezen een goeie staatsvorm, maar niet in België, waarom zou een overstap van federale naar confederale staat plots wel deftig zijn? Of ben je ook voor een onmiddelijke splitsing �* la mij?
Ik ben bang dat Ossaert gelijk heeft. Ik verbaas me al heel lang over de houding van de vlamingen. U heeft zowel een democratische meerderheid als economische macht maar u (de vlaming in het algemeen) gedraagt zich als een inwoner van een bezet land. Meer zelfbewustzijn zou beter zijn.

Vlaanderen heeft zichzelf omhooggewerkt tot wat het nu is. Daar mag u best trots op zijn. Vanaf het moment dat de houding verandert zullen de franstaligen vanzelf meer rekening met u moeten houden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 16:23   #66
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het is opvallend hoe je blijkbaar mijn kritiek op de Vlaamse Beweging volledig mist en steeds maar dezelfde rondjes blijft lopen. Wat jij hier nu schrijft, bevestigt enkel wat ikzelf hier duidelijk probeer te maken: je blijft maar doorgaan over die 'verradende' politici (Leterme en Verhofstadt), je blijft maar drammen over die 'belgicistische vakbonden', die 'profiterende Walen', alles om maar niet te moeten erkennen dat jezelf verantwoordelijk bent, om maar aan de zijlijn, waar enkel de bankzitters zich thuisvoelen, te kunnen blijven ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Wat overigens nog het voordeel is van dat 'overtuigen, sensibiliseren en emanciperen', en de geleidelijke weg, is dat je een breed draagvlak creëert, meer nog dan door de confrontatie. Dat is nodig, want een democratie werkt nu eenmaal het best als er enige maatschappelijke steun is: als morgen Vlaanderen onafhankelijk wordt door het VB en andere extremisten, of na een geleidelijke, zachte evolutie, dat zal een wereld van verschil uitmaken. In het eerste geval heb je een groot deel van de bevolking tegen je, al van in het begin, terwijl je in het tweede geval dan toch op minstens de zwijgende instemming kan rekenen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 28 maart 2006, 17:10   #67
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Overtuigen, sensibiliseren, emanciperen...ik vind het maar holle woorden...
Oud 28 maart 2006, 17:15   #68
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Het is dan ook geen programma, maar een principe... Denk je dat 'Vlaanderen' ook maar één stap dichterbij komt door IJzerbedevaarten, Zangfeesten, 'België Barst!' roepen of mekkeren over postzegels?
Oud 28 maart 2006, 17:18   #69
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem dan eens iets wat niet hol is en wat kan gedaan worden.

Laatst gewijzigd door Egidius : 28 maart 2006 om 17:19.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 17:42   #70
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is opvallend hoe je blijkbaar mijn kritiek op de Vlaamse Beweging volledig mist en steeds maar dezelfde rondjes blijft lopen. Wat jij hier nu schrijft, bevestigt enkel wat ikzelf hier duidelijk probeer te maken: je blijft maar doorgaan over die 'verradende' politici (Leterme en Verhofstadt), je blijft maar drammen over die 'belgicistische vakbonden', die 'profiterende Walen', alles om maar niet te moeten erkennen dat jezelf verantwoordelijk bent, om maar aan de zijlijn, waar enkel de bankzitters zich thuisvoelen, te kunnen blijven ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Ah, en zeg eens, wat kan IK dan doen? Trainingspak en zweetbandjes aandoen en vol goeie moed erinspringen?
Of erger, meebesturen �* la n-va? Denk je dat we zo snel veel gaan veranderen??

Sorry als ik drammerig overkom, maar ik vind deze topic dan ook dikke zever.
Confederalisme zal onder dezelfde voorwaarden gebeuren als federalisme. Zal op niet veel lijken. Alles wat minder is dan onafhankelijkheid vind ik dan ook maar zwak en kruiperig. Welke garantie heb ik?
Trouwens, het is net door de inertie van België dat men ertegen is. Door de vakbonden, door de vorm van het federalisme, door de sleutels en blokkeringen van de Walen. Hoe kan je dat dan in godsnaam binnen België oplossen? Moest ik denken dat er binnen België er iets kon veranderen, was ik geen separatist.
Citaat:
Wat overigens nog het voordeel is van dat 'overtuigen, sensibiliseren en emanciperen', en de geleidelijke weg, is dat je een breed draagvlak creëert, meer nog dan door de confrontatie. Dat is nodig, want een democratie werkt nu eenmaal het best als er enige maatschappelijke steun is: als morgen Vlaanderen onafhankelijk wordt door het VB en andere extremisten, of na een geleidelijke, zachte evolutie, dat zal een wereld van verschil uitmaken. In het eerste geval heb je een groot deel van de bevolking tegen je, al van in het begin, terwijl je in het tweede geval dan toch op minstens de zwijgende instemming kan rekenen.
Vlaanderen wil al meel Vlaanderen, er hoeft niet meer gesensibiliseerd worden (of toch niet zo hard als vroeger). Het zijn de Walen, de bonden, het koningshuis en heel de santeboetiek die alles tegenhouden. Met wollige praat krijg je die niet aan uw kant noch zal je fundamentele veranderingen kunnen doorvoeren samen met hen.
Oud 28 maart 2006, 17:42   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook geen programma, maar een principe... Denk je dat 'Vlaanderen' ook maar één stap dichterbij komt door IJzerbedevaarten, Zangfeesten, 'België Barst!' roepen of mekkeren over postzegels?
Een klein beetje...en alle kleine beetjes helpen.
Oud 28 maart 2006, 17:44   #72
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Noem dan eens iets wat niet hol is en wat kan gedaan worden.
Politici met ballen kweken en geen schoothondjes.
Oud 28 maart 2006, 18:09   #73
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Politici met ballen kweken en geen schoothondjes.
Een volk MET ballen accepteert geen politici zonder.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 19:23   #74
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah, en zeg eens, wat kan IK dan doen? Trainingspak en zweetbandjes aandoen en vol goeie moed erinspringen?
Of erger, meebesturen �* la n-va? Denk je dat we zo snel veel gaan veranderen??
Eens te meer dreig je met je hoofd tegen de muur te lopen... Twee opmerkingen, die je los van elkaar mag zien.

1. Ga je ervan uit dat meebsturen 'verraad' is, als je elke coöperatie binnen de Belgische staat a priori afwijst, dan plaats je jezelf buiten de arena en ben je blij op de tribune te zitten. Maar kom, laat ik mezelf niet helemaal onmogelijk maken bij de preciezen en stellen dat de rodeoclowns ook goed werk kunnen doen... (maar zelf op het paard kruipen, ho maar).

2. Er zijn talloze andere manieren buiten de eigenlijke politiek, waar je jezelf nuttig kan maken, maar blijf in godsnaam niet binnen dezelfde kringen: wat is het nut van je 'flamingantisme' te bewijzen binnen de N-VA, binnen het TAK, binnen de VVB? Geen, het is louter preaching for the converted... Die verenigingen zijn vehikels om je ideeën te bundelen, maar de echte strijdt vindt buiten dat nauwe kringetje plaats: nogmaals, politiek draait om overtuigen. Kijk, laat ik even een kleine bekentenis doen: als student was ik lid van een Vlaamsgezinde studentenvereniging en daar zag je ze veel, de bierflaminganten: het is natuurlijk leuk om op een cantus Vlaamse liederen te zingen, om met de Vlaamse Leeuw te zwaaien, om... enfin, de hele reutemeteut... en sommigen denken dat ze het daarmee kunnen doen, maar de kater komt pas 's anderendaags, en niet alleen fysiek. Op zo'n cantus is het niet moeilijk om 'flamingant' te zijn, maar des te meer daarbuiten.

Citaat:
Sorry als ik drammerig overkom, maar ik vind deze topic dan ook dikke zever.
Confederalisme zal onder dezelfde voorwaarden gebeuren als federalisme. Zal op niet veel lijken. Alles wat minder is dan onafhankelijkheid vind ik dan ook maar zwak en kruiperig. Welke garantie heb ik?
Trouwens, het is net door de inertie van België dat men ertegen is. Door de vakbonden, door de vorm van het federalisme, door de sleutels en blokkeringen van de Walen. Hoe kan je dat dan in godsnaam binnen België oplossen? Moest ik denken dat er binnen België er iets kon veranderen, was ik geen separatist.
Confederalisme is een (noodzakelijke) tussenstap, niet meer, niet minder: werkt het, mij niet gelaten, werkt het niet, tant pis...

Citaat:
Vlaanderen wil al meel Vlaanderen, er hoeft niet meer gesensibiliseerd worden (of toch niet zo hard als vroeger). Het zijn de Walen, de bonden, het koningshuis en heel de santeboetiek die alles tegenhouden. Met wollige praat krijg je die niet aan uw kant noch zal je fundamentele veranderingen kunnen doorvoeren samen met hen.
Wollige praat? Kijk, vroeger zei men 'Wees de Vlaming die God geschapen heeft'. Nu ben ik niet bepaald een adept van één of ander mytisch-religieuze volksidentiteit, dus stel ik: 'Wees de Vlaming die je zelf wil zijn'. Maak een keuze en draag je verantwoordelijkheid ervoor. Het gaat niet om het overtuigen van 'de tegenpartij' van je eigen gelijk, maar om het doorduwen van je eigen standpunten: als je jezelf al op voorhand verloren geeft, als je weigert van je eigen kracht uit te gaan, dan verdien je niet enig resultaat te boeken. Het zijn inderdaad de Walen, de bonden, het koningshuis et al. die 'Vlaanderen' tegenhouden, maar dat is alleen omdat de Vlamingen het zelf willen. Elders heb ik het al eens gezegd en ik wil het hier best herhalen: als de Vlamingen dat niet inzien, verdienen ze de onafhankelijkheid niet. Wat zouden ze anders daarna doen? Wie moeten ze dan verantwoordelijkheid stellen voor hun eigen falen?

Laatst gewijzigd door ossaert : 28 maart 2006 om 19:25.
Oud 28 maart 2006, 19:45   #75
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, in 1985 zei ook iedereen dat de Berlijnse muur nooit zou vallen...

Als een systeem barslecht is, dan verdwijnt het wel snel. Het Belgisch federalisme is er zo één.
Ach, in 1967 zeiden de Belgische bischoppen dat de KULeuven steeds unitair zou blijven...

Als een systeem barslecht is, dan verdwijnt het wel snel. Het Belgische staatsapparaat is er zo één.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2006, 09:30   #76
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De tsjeven willen dat ook.
Zouden dat wel willen, moesten ze durven.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2006, 11:52   #77
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Een volk MET ballen accepteert geen politici zonder.
Vlamingen zijn geen volk met ballen.
Oud 1 april 2006, 12:21   #78
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Voor mij is het dus ook NEEN!
Laat dit klotekoninkrijk maar uiteenvallen van rottigheid inplaats van dat we nog wat meer pleisters op ongeneeslijke wonden gaan plakken.
Niet akkoord. Confederalisme is logisch gezien de volgende stap op de weg naar de onafhankelijkheid. Wanneer belgië een confederale staat zou worden, is Vlaanderen vrij om over zijn eigen lot te beslissen. De onafhankelijkheid zou zeer snel volgen, aangezien 'belgië' volledig overbodig zou zijn geworden.

Ik zou dus akkoord gaan met confederalisme, maar enkel en alleen als er op termijn onafhankelijk uitgroeit (wat ik gelooft dat zou gebeuren).
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2006, 12:23   #79
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Nee, maar dat is ook de bedoeling niet van deze manifestaties. Ze zijn er om de Vlamingen zelfzekerder over hun identiteit te maken. Ze laten belgië ook zien dat de Vlaamse Beweging niet met zich laat sollen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 april 2006, 12:26   #80
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat strookt dan weer geheel niet met mijn toekomstvisie voor België.
Als belgië geen overlevingskansen heeft met het huidige federale systeem (dat is ingevoerd omdat het unitaire belgië zou hebben doen barsten), moet er toch een andere oplossing gezocht worden?

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be