![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Welke maatregelen tegen ozonvervuiling dringen zich op? | |||
geen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 43,75% |
deze (specifieer) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 56,25% |
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Hier een deeltje van de langetermijnaanpak van Groen! ivm met ozon
Structurele aanpak nodig Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Korte termijn : minder (snel) auto rijden in de zomer
Met dag-op-dag-maatregelen kan je de ozonpieken niet aanpakken. Snelheidsbeperkingen kunnen op korte termijn zelfs tot meer ozon in de lucht leiden. Maar als je gedurende een langere periode minder snel rijdt, of beter nog minder rijdt en meer bus, tram of trein neemt, is er wel degelijk een positief effect op alle vormen van luchtvervuiling, op fijn stof bijvoorbeeld of op N20 (stikstofdioxide), en ook op ozon. Het helpt zelfs al als je minder bruut rijdt. Daarom lanceerde minister Vera Dua indertijd met succes de ROB - campagne (“rustig op de baan�). Het onverstandige beleid van Peeters Het idee van Vlaams milieuminister Kris Peeters (CD&V) om te werken met kortstondige snelheidsbeperkingen, is onbegrijpelijk en een voorbeeld van zeer dom beleid. Tijdelijke snelheidsbeperkingen zijn een slecht idee bij ozonpieken. De bordjes met 90 km/U en SMOG die blijkbaar nu klaar staan langs de autostrades, zijn dus totaal misplaatst: Peeters is bezig een wintercampagne voor te bereiden, en dat in het putje van een snikhete zomer. Zomersmog heeft te maken met ozon en daartegen helpen de bordjes van Peeters niet. Smog door roetdeeltjes komt eerder voor in de winter. En zelfs voor het bestrijden van fijn stof, heeft een snelheidsverlaging van een zestal dagen per jaar, weinig zin. In Nederland zijn de 80 km/u-zones op stadsautostrades onbeperkt in de tijd. Dat heeft effect, mits er niet teveel bijkomende congestie ontstaat. Groen! vraagt een beperking van de snelheid op onze autostrades gedurende de hele zomer. Dat is ook goed voor de veiligheid op onze wegen en vormen van blok rijden kunnen er zelfs voor zorgen dat er vlotter gereden wordt op vakantie - piekdagen. Groen! vraagt de herinvoering van ozontickets: goedkope tickets om tijdens de zomerperiode het gebruik van het openbaar vervoer te promoten. Een nieuwe campagne rond openbaar vervoer en ozon is dringend noodzakelijk, zodat aan reizigers een betaalbaar alternatief voor de auto kan worden aangeboden. BESLUIT Groen! vraagt een verstandige structurele oplossing van het ozonprobleem en dit vereist snelheidsbeperkingen, minder rijden en meer openbaar vervoer. Dat is wat anders dan het aanraden van jongeren en senioren om binnen te blijven als buiten de zon schijnt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Ik vervuil zoveel met ozon als ik maar wil.
Mijn kleinkinderen moeten het boeltje maar opkuisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze hebben die huizen aan belachelijk lage prijzen kunnen kopen, vaak zelfs gemeenschappelijk. Ik weet het want ik heb toen mijn kans voorbij laten schieten... Ten gronde: Citaat:
bronnetje
![]() |
![]() |