Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben u voor of tegen het terugkerend testen van (rijvaardigheid)ouderen?
Ik ben voor 10 40,00%
Ik ben voor(maar enkel na bekeuring of ongeval. (maar niet obv leeftijd)) 8 32,00%
Ik ben tegen 7 28,00%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2006, 22:40   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je weet het mss nog niet, maar de regel op voorrang van rechts gaat binnen kort veranderen. Dus dag jan met je jaren ervaring over de voorrangsregels. En het reglement op de rotondes is reeds veranderd toen ik al met de auto reed. Trouwens hoe is die nu, telt daar de voorrang van recht of voorrang van links. en is dat elke bij grote rotondes of ook bij hele kleintjes en bij de super grote rotondes geld daar ook de zelfde regel, of niet.
De regel voorrang van rechts blijft bij mijn weten bestaan net als de voorrang op rotondes.
Wanneer er details veranderen is dat niet alleen voor ouderen maar ook voor iemand die twee jaar zijn rijbewijs heeft. Gaat ge iedereen terug examens laten afleggen telkens er iets aan het verkeersreglement verandert ? Kijkt u trouwens maar eens hoeveel of liever hoe weinig bestuurders hun richtingaanwijzers gebruiken. En nee, het zijn niet alleen ouderen.
Citaat:
Maar je stelling dat de oudere chauffeurs al jaren ervaring hebben en het verkeersreglement wel kennen is zonder problemen onderuit te halen.
Want zo'n kleine 40 jaar gelden hadden de meeste mensen zelfs nog geen auto. Dus de stelling dat de ouderen reeds jaren ervaring hebben is Fout
Vele van de vrouwelijke bestuurders van boven de 60 jaar zijn zelfs pas beginnen rijden nadat hun echtgenoot is overleden,en moeten dan zelfs nog beginnen met te leren rijden. maar ja zij mogen zich dan in het verkeer begeven want zij hebben immers reeds vanaf hun 18 jaar een rijbewijs, sommige zelfs om met een bus met zware aanhangwagen te rijden. Dit terwijl ze eigenlijk nooit achter het stuur van een voertuig hebben gezeten toen hun echtgenoot nog leefden. .
Dat zou in principe mogelijk zijn maar ik ken geen ouderen die pas op late leeftijd beginnen rijden zijn.
Dat is trouwens eenvoudig te voorkomen door ouderen die een nieuwe verzekering afsluiten te controleren.
Citaat:
En wat de kennis van je rijbewijs heeft te maken met veiligheid, alles.
Want MTM en MTG zijn dingen die ook op je voertuig voor komen en een aanduidinggeven van iets dat heel belangrijk is voor je veiligheid en je voertuig.
Boer Kamiel die om de week zijn auto gebruikt om naar de kerk te gaan of zijn vrouw naar de dokter te voeren heeft daar lak aan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 23:49   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De regel voorrang van rechts blijft bij mijn weten bestaan net als de voorrang op rotondes.
Wanneer er details veranderen is dat niet alleen voor ouderen maar ook voor iemand die twee jaar zijn rijbewijs heeft. Gaat ge iedereen terug examens laten afleggen telkens er iets aan het verkeersreglement verandert ? Kijkt u trouwens maar eens hoeveel of liever hoe weinig bestuurders hun richtingaanwijzers gebruiken. En nee, het zijn niet alleen ouderen.

Dat zou in principe mogelijk zijn maar ik ken geen ouderen die pas op late leeftijd beginnen rijden zijn.
Dat is trouwens eenvoudig te voorkomen door ouderen die een nieuwe verzekering afsluiten te controleren.

Boer Kamiel die om de week zijn auto gebruikt om naar de kerk te gaan of zijn vrouw naar de dokter te voeren heeft daar lak aan.
Je moet dat niet elke keer als er iets veranderd doen, maar op regelmatige bassis.

de regel voorrang van rechts gaat aangepast worden, nu ben je die kwijt als je stopt, en men gaat het nu veranderen dat je die niet meer kwijt bent als je stopt.

Ik ken er nogthans heel veel. Je moet niet vergeten dat de mensen van boven de 60 jaar van nu, de emancipatie van de vrouw wel hebben gestart maar niet hebben geleefd. En hoe gaan de verzekeringen dat na gaan.
In een gezin waar maar één auto is staat die meestal op naam van de man bij oudere mensen toch. En na het overlijden word deze verzekering dan gewoon overgenomen door de echtgenote. Begin dus maar te bewijzen of zij daarvoor al reed met dat voertuig of niet.

En je eigen voorbeeld van Kamiel is toch wel het bewijs dat ik gelijk heb.

En dat de meeste mensen lak hebben aan de gegevens over hun voertuig is algemeen bekent. Waarom mag ik met mijn auto slechts een aanhang wagen van 500kg mtm trekken als die niet geremd is en 1500kg mtm als hij wel geremd is. En wat wil dat nu zeggen mtm dat ik 500kg mag laden ongeremd of telt het gewicht van de aanhanger daar ook bij. Want dan mag ik maar 400kg laden en bij die 1500kg is dat de lading of is dat lading plus aanhanger want dan mag ik maar 1300kg laden.
En natuurlijk heeft boer Kamiel daar lak aan. Die neemt immers gewoon de trekker om dingen te vervoeren. JIJ ook?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 08:39   #63
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Ik vraag me af wie er eigenlijk denkt dat de weg voor hem alleen is.

-degene die niet de capaciteiten heeft om deftig een voertuig te besturen. (Met als gevolg dat men 30rijdt, waar 50toegestaan is..of 50, waar 70 kan....enz.)

-of degene (alle -40'ers volgens u) die een vlot en veilig verkeer wensen(en aankunnen)
De weg is er voor iedereen natuurlijk en je moet rekening houden met alle medeweggebruikers ook al rijden sommigen iets trager of doen ze er wat langer over om naar hun snelheid te gaan.
Veel mensen storen zich eraan dat het bij ouderen wat trager gaat meestal komt dat omdat men thuis te laat vertrekt en men de tijd wat probeert in te halen, gewoon een beetje vroeger vertrekken en die problemen zijn van de baan.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 08:55   #64
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Wat een onzin man.
/quote]
Onthou uw uitspraak als ge de volgende keer ene tegenkomt die plots de baan opkomt omdat hij u niet tijdig gezien had.
Ik probeer daar rekening mee te houden, mijn rijstijl en rustig rijgedrag laten dit toe, wat niet wil zeggen dat ongevallen bij mij ook kunnen gebeuren, iets mis inschatten kan iedereen overkomen.

Citaat:
Btw, je zou net hetzelfde kunne zeggen over jongeren eh. Hou er rekening mee dat ze wat ontstuimiger zijn op de weg...... Want ze zijn nog zo jong meneer
Ontstuimiger zijn op de weg is uit den boze, in de rijscholen leren ze iedereen defensief rijden en niet ontstuimig, dit defensieve rijgedrag heeft zijn voordelen, mocht ontstuimig rijgedrag een voordeel hebben dan zouden ze dat promoten maar dat doen ze niet.
Oud 21 augustus 2006, 09:04   #65
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Dat hele geval had voorkomen kunnen worden mocht de dokter haar een rijverbod kunnen opleggen hebben toen ze pas de dag ervoor uit het ziekenhuis kwam.
Je hebt gelijk, maar dit heeft weinig te maken met ouderdom, dit kan voorkomen bij iedereen die gehospitaliseerd is geweest, de dokter moet duidelijk maken aan deze persoon en ook aan de familie dat rijden voor deze persoon voorlopig of definitief verboden is omdat het te gevaarlijk wordt.

Laatst gewijzigd door alberto : 21 augustus 2006 om 09:07.
Oud 21 augustus 2006, 09:04   #66
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Ik heb 3x rijexamen moeten afleggen. 1x voor auto, 1x voor de vrachtwagen + medische keuring om de vijf jaar, 1x voor de motorfiets. Ik zie niet in waarom ouderen, waarvan er veel nooit iets hebben moeten bewijzen, vanaf een bepaalde leeftijd niet om de, pakweg twee jaar, zouden mogen gecontroleerd worden. Bij mij mag men dat later ook, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er velen schrik hebben van hun eigen 'rijvaardigheid' en/of medische geschiktheid. In een ééngemaakt Europa komt dit er vroeg of laat trouwens toch, protesterende bompa's of niet.

Laatst gewijzigd door Bill : 21 augustus 2006 om 09:06.
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 09:12   #67
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Ik heb 3x rijexamen moeten afleggen. 1x voor auto, 1x voor de vrachtwagen + medische keuring om de vijf jaar, 1x voor de motorfiets. Ik zie niet in waarom ouderen, waarvan er veel nooit iets hebben moeten bewijzen, vanaf een bepaalde leeftijd niet om de, pakweg twee jaar, zouden mogen gecontroleerd worden. Bij mij mag men dat later ook, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er velen schrik hebben van hun eigen 'rijvaardigheid' en/of medische geschiktheid. In een ééngemaakt Europa komt dit er vroeg of laat trouwens toch, protesterende bompa's of niet.
Stel dat het komt zoals je zegt, kan men dan uitsluiten dat deze personen die getest zijn geen ongevallen meer veroorzaken?
Oud 21 augustus 2006, 09:24   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Stel dat het komt zoals je zegt, kan men dan uitsluiten dat deze personen die getest zijn geen ongevallen meer veroorzaken?
Ongevallen zullen er altijd zijn. zelfs toen er nog maar enkele auto's rond reden waren er al ongevallen.
Maar als men iedereen ook medisch keurt zullen er al minder auto's rond rijden en dus minder files, minder fijn stof( belangrijk voor jou en mijn longen), minder school kinderen die op weg naar school verongelukken( want veel kinderen worden met de auto gebracht door opa of oma, en dit voor een afstand van 1of 2 km, die zij niet meer kunnen wandelen).
Maar er rijden nu ook mensenrond die medisch zijn afgekeurd om met de auto van het werk te rijden.
Oud 21 augustus 2006, 09:28   #69
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar het risiko wordt zoals u zelf wel zult weten , kleiner. Dit ontkennen is zondermeer idioot.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Oud 21 augustus 2006, 16:29   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet dat niet elke keer als er iets veranderd doen, maar op regelmatige bassis.
Geldklopperij dus.
Ik geef je op een blaadje dat veel mensen die pas hun rijbewijs behaalden ook zullen buizen als ze hun proeven moeten herdoen.
Niet gezien op TV hoe ( vooral jonge) BV’s stuk voor stuk mislukten in hun proeven. (behalve JM De Decker geloof ik.)
En nog maar eens herhalen, de meeste ongevallen worden veroorzaakt in de eerste jaren nadat ze hun rijbewijs behaalden.
Citaat:
de regel voorrang van rechts gaat aangepast worden, nu ben je die kwijt als je stopt, en men gaat het nu veranderen dat je die niet meer kwijt bent als je stopt.
Vooral om de welles nietes spelletjes, hij was gestopt te vermijden.
Die oude wist misschien niet eens dat men zijn voorrang verliest maar is wellicht niet zo onstuimig om zijn voorrang te nemen. Vervelend voor een onstuimige die ook even achter die oude moet wachten natuurlijk.
Zo ook bij de wet op de rotondes.
Ik zie geen enkel gevaar omdat hij niet weet dat hij alle rijvakken mag gebruiken en nog steeds uiterst rechts houdt.
Citaat:
Ik ken er nogthans heel veel. Je moet niet vergeten dat de mensen van boven de 60 jaar van nu, de emancipatie van de vrouw wel hebben gestart maar niet hebben geleefd. En hoe gaan de verzekeringen dat na gaan.
In een gezin waar maar één auto is staat die meestal op naam van de man bij oudere mensen toch. En na het overlijden word deze verzekering dan gewoon overgenomen door de echtgenote. Begin dus maar te bewijzen of zij daarvoor al reed met dat voertuig of niet.
Ik ken er geen enkele.
De meeste ouderen durven zelfs niet eens meer leren rijden, laat staan zonder meer in een auto stappen en vertrekken..
Maar goed zo zijn er inderdaad wel een paar mistoestanden.
Ik denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor een oudere om zonder meer een motor te kopen en te gaan rijden.
Aangezien de wetgever het niet nodig vindt om in te grijpen wijst er op dat er geen noemenswaardige problemen mee zijn.
Citaat:
En je eigen voorbeeld van Kamiel is toch wel het bewijs dat ik gelijk heb.
Zoals ge wilt.
Voor mij toont het aan dat heel dat verkeersreglement en het rijbewijs in hun juiste verhoudingen moet gezien worden, Kamiel moet voor mijn part helemaal niet weten hoe hij zich op autowegen moet gedragen als hij ze nooit gebruikt.
Vandaar dat men ook verschillende categorieën gebruikt.
Citaat:
En dat de meeste mensen lak hebben aan de gegevens over hun voertuig is algemeen bekent. Waarom mag ik met mijn auto slechts een aanhang wagen van 500kg mtm trekken als die niet geremd is en 1500kg mtm als hij wel geremd is.
Omdat de remmen van uw wagen niet berekend zijn om 2.500 kg af te remmen
Maar Kamiel hoeft helemaal niet te weten waarom. Het volstaat dat hij het weet of navraagt als hij met de caravan op stap gaat. De verkoper zal hem daar wel over inlichten.
Vooral over de achterpoortjes.
Straks wilt ge ook nog eisen dan men examen van automechanieken aflegt om zijn rijbewijs te halen
Hoe hoog moeten uw stoplichten staan, hoever van de rand van het voertuig ?
Citaat:
En natuurlijk heeft boer Kamiel daar lak aan. Die neemt immers gewoon de trekker om dingen te vervoeren. JIJ ook?
Klopt, en de vallen al helemaal niet onder het verkeersreglement en nee ik niet, ik vraag het gewoon aan Kamiel..
Oud 21 augustus 2006, 16:42   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Straks wilt ge ook nog eisen dan men examen van automechanieken aflegt om zijn rijbewijs te halen
Daar word in sommige rijscholen meer tijd in gestoken dan in wat echt noodzakelijk is voor het rijden met een voertuig.

En ook landbouwtrekkers vallen onder het verkeersregelment als ze op de openbare weg komen.

Citaat:
Omdat de remmen van uw wagen niet berekend zijn om 2.500 kg af te remmen
Klopt maar hoeveel mag ik nu laden.

En mag ik dan een caravan trekken die leeg 1450kg weegt of niet?

Laatst gewijzigd door Jantje : 21 augustus 2006 om 16:43.
Oud 21 augustus 2006, 16:47   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot nog toe worden de meeste ongevallen nog steeds door mensen veroorzaakt die wél getest zijn.
Oud 21 augustus 2006, 16:58   #73
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongevallen zullen er altijd zijn. zelfs toen er nog maar enkele auto's rond reden waren er al ongevallen.
Klopt, zelfs meer dan nu en snelheid was er toen zeker niet de oorzaak van.
Citaat:
Maar als men iedereen ook medisch keurt zullen er al minder auto's rond rijden en dus minder files, minder fijn stof( belangrijk voor jou en mijn longen), minder school kinderen die op weg naar school verongelukken( want veel kinderen worden met de auto gebracht door opa of oma, en dit voor een afstand van 1of 2 km, die zij niet meer kunnen wandelen).
Maar er rijden nu ook mensenrond die medisch zijn afgekeurd om met de auto van het werk te rijden.
Absoluut, zoals ik al schreef zou het stil worden op onze wegen.
We kunnen de tests zelfs zo maken dat slechts een enkeling onze wegen onveilig maakt.
Ik stel voor dat we iedereen die een zware verkeersovertreding maakt zijn rijbewijs af te nemen.
Oud 21 augustus 2006, 17:22   #74
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot nog toe worden de meeste ongevallen nog steeds door mensen veroorzaakt die wél getest zijn.
De anderen zullen er dan toch al uitgefilterd worden. Bent u bang voor iets?

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Oud 21 augustus 2006, 17:23   #75
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut, zoals ik al schreef zou het stil worden op onze wegen.
We kunnen de tests zelfs zo maken dat slechts een enkeling onze wegen onveilig maakt.
Ik stel voor dat we iedereen die een zware verkeersovertreding maakt zijn rijbewijs af te nemen.
Niet noodzakelijk. Niet capabele bestuurdes zullen verdwijnen. Wie kan daar tegen zijn?

Oud 21 augustus 2006, 17:49   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk. Niet capabele bestuurdes zullen verdwijnen. Wie kan daar tegen zijn?
Bobke!!
Oud 21 augustus 2006, 22:36   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u bang voor iets?
Nee, ik ben zelfs voorstander van een rijbewijs met strafpunten of koppeling aan de bonus malus. Bang van ?
Oud 21 augustus 2006, 22:37   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

En dat wordt dan zowat mijn laatste post.
De valiezen zijn gepakt en ik ga er een paar weken tussenuit.
Met de auto.
Doei.
Oud 22 augustus 2006, 09:55   #79
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Jonge mannen van 18 - 30 jaar maken de meeste brokken op de weg. Iedere week is wel wel ergens raak: uit de bocht gevlogen en tegen een boom geknald, eventueel onder invloed van genotsmiddelen.
Niet voor niets betalen zij (althans in Nederland) een hogere premie dan ouderen en vrouwen.
Vergeet de categorie tussen 40 en 50 niet. Die zitten soms in een midlife-crisis, en proberen zich vaak ook nog te bewijzen als zijnde jong en fit.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:02   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Vergeet de categorie tussen 40 en 50 niet. Die zitten soms in een midlife-crisis, en proberen zich vaak ook nog te bewijzen als zijnde jong en fit.
Het is ook deze categorie die het meeste dronken rond rijd. Enkel zij doen het overdag en rijden vaak nog enkel op wegen die zij kennnen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be