![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ben u voor of tegen het terugkerend testen van (rijvaardigheid)ouderen? | |||
Ik ben voor |
![]() ![]() ![]() |
10 | 40,00% |
Ik ben voor(maar enkel na bekeuring of ongeval. (maar niet obv leeftijd)) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 32,00% |
Ik ben tegen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben compleet voor. Men mag daar zelfs wat soepel in zijn.
Maar een tijdje terug is mijn zus en nog twee andere mensen (allen in de wagen gelukkig) van de baan gekegeld door een bejaarde dame die even daarvoor uit het ziekenhuis was ontslagen na een lange ziekte. Ze heeft de wagen van mijn zus over de middenberm gekeild (gelukkig had mijn zus niets... de wagen was wel voor het schroot maar dat is het minste), een andere ook nog over middenberm gesmeten, is er toen zelf overgereden heeft een tegenligger geramd en na even stil te hebben gestaan is ze vol gas doorgereden recht op twee geparkeerde wagens in. Nu kijk. Ik wil niet moeilijk doen. Het oudje had dit natuurlijk niet voorzien. Maar ze verloor op een zelfs niet-kritiek moment alle controle over haarzelf met een gelukkig niet-fatale afloop maar met een massa aan blikschade en een hoop schrammen en zenuwen. Gezien wat er was gebeurd, was 1 tegenligger (op een anders erg drukke baan) voldoende geweest om van de hele zaak een bloedbad te maken. De oude dame was zelf kras en is er ook zonder noemenswaardige verwondingen vanaf gekomen (maar wel zwaar in shock). Maar ik moet toegeven... 6 wagens betrokken en 4 daarvan total-loss maar zonder doden of gewonden, dat is serieus geluk hebben. De vergrijzing gaat meer en meer onder deze vorm ook zijn tol heffen. Ik denk dat het helemaal niet unfair is om mensen boven de pakweg 70 of 65 af en toe eens te gaan testen op hun reflexen en hun alertheid. Ik denk dat je daar ook soepel kan zijn. Je moet van die mensen niet de opmerkingszin en reflexen verwachten van een 18-jarige. Je weet dat dat deel gecompenseerd wordt door hun voorzichtiger manier van rijden. Maar de balans zal op een gegeven moment doorslaan en dan is het beter die mensen voor te bereiden op een andere mobiliteit in plaats van in naam der gelijke rechten te wachten op doden. Dit probleem stelt zich momenteel nog niet ten volle, maar de komende 15-20 jaar gaat dit erger worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Ik kan niet begrijpen dat er zelfs nog mensen bestaan die vinden, dat je rijbewijs levenslang mag gebruiken zonder verdere commentaar.
Er zijn mensen die thuis een alarmsysteem hebben staan tegen dat als er iets gebeurt, de hulpdiensten direct verwittigd worden. Die zelfde mensen rijden bijna dagelijks met hun auto naar de winkel, want ze kunnen de afstand van 3�*4 km niet meer fietsen. Begint er een belletje te rinkellen. Dat er meer ongelukken gebeuren met jongeren dan met bejaarden, zal niemand ontkennen. Maar de vraag was dan ook niet, moet bejaarden uit de auto blijven om de jongeren beter te laten racen. De vraag is mogen mensen die niet bekwaam zijn om hun eigen kleren aan te doen en amper nog weten wat hun eigen naam is, nog in het bezit zijn van een geldig en dus bruikbaar rijbewijs. Mijn eigen moeder is 83 jaar en heeft reeds een hersenbloeding gehad, maar mag volgens de Belgische wet nog steeds met de auto rijden. Mijn buurman heeft een paar maanden geleden een zwaar ongeval gehad en lijd aan geheugenverlies. Hij is 29 jaar en heeft nog steeds een rijbewijs op zak voor het besturen van een bus. Zijn medische keuring was een paar dagen voor de ongeval geweest, wat maakt dat hij nu nog een goedkeuring heeft voor 5 jaar om met mensen rond te rijden, ondanks het feit dat hij totaal werkonbekwaam is verklaart |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Ik nodig iedereen eens uit om de proef op de som te nemen en één dag (ééntje maar) op een ultrastipte manier de verkeersregels na te leven. Snelheidsbeperkingen, voorrangsregels, ... de hele reutemeteut. Je zal heel snel merken dat het niet alleen beestig lastig is, maar dat vooral de mede-weggebruikers het je nog een heel pak lastiger maken. (bumpertje kleven, snijden, het vingertje etc...) Voorzichtigheid wordt immers veel te vaak verward met "suf in de kop". Mijn oma zaliger was 87 toen ze haar laatste nieuwe wagen kocht; 50 jaar volledig ongevalvrij gereden alsjeblieft! En niet voor kleine ritjes; ze deed ruim 15.000 km elk jaar. Ja, ze had een rijbewijs waarmee ze zelfs een trekker-met-oplegger mocht besturen, maar dat heeft ze uiteraard nooit gedaan (zelfs nooit overwogen). Het aantal oudere mensen die "in theorie" nog spektakel zouden kunnen maken op onze openbare wegen is véél groter dan de minieme minderheid die zich er effectief nog aan waagt. (duur, lastige verzekeraars die je de facto aan de ketting kunnen leggen, en het toch zo "hoffelijke" gedrag dat de gemiddelde chauffeur vandaag aan de dag weet te leggen)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Er zijn idd ook oudere mensen die nog heel goed en veilig met een auto kunnen rijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
|
![]() Citaat:
Moeten ouderen meer gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid. Ik zou niet weten waarom dat zou moeten gebeuren, het zijn tenslotte de mensen die ondertussen de meeste rijervaring hebben, dat met de jaren hun reactiesnelheid wat afneemt is normaal maar daar moet jij als mede weggebruiker maar rekening mee houden, wees een heer in het verkeer was en is nog steeds een prachtige slogan. En ouderen, aan welke leeftijd denkt men dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
En indien men de techniek zou gebruiken die reeds jaren bestaat om het verkeer veiliger te maken op de gewone wegen, dan zouden er vanzelf minder ongelukken gebeuren Laatst gewijzigd door Jantje : 17 augustus 2006 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Mensen die onbekwaam zijn om een wagen te besturen worden wel vaker bij ongevallen betrokken en door de verzekeringsmaatschappijen uitgesloten. Zou het niet nuttiger zijn het rijbewijs te koppelen aan de bonusmalus van uw verkering.? Nu richten we fondsen op om brokkenmakers die door hun maatschappij geschorst worden toch nog aan een verzekering te helpen. En dan maar kankeren op die ouwe die een volle minuut nodig heeft om te draaien. Misschien werd hij wel in de war gebracht door ongeduldige bestuurders die hem bij zijn manoeuvre hinderden. Zullen we om de vijf jaar ook maar psychologische tests en stressbestendigheidtests afnemen bij alle bestuurders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Jonge mannen van 18 - 30 jaar maken de meeste brokken op de weg. Iedere week is wel wel ergens raak: uit de bocht gevlogen en tegen een boom geknald, eventueel onder invloed van genotsmiddelen.
Niet voor niets betalen zij (althans in Nederland) een hogere premie dan ouderen en vrouwen.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Ik ga mezelf eens controleren op mijn rijvaardigheid.
't Is tien jaar geleden dat ik in een auto kwam en nu moet ik een verhuisje doen. Kan ik geen politie-escorte krijgen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
Men wil het totaal aantal verkeerslachtoffers verminderen! Dus moet men ook durven kijken naar andere factoren dan 'de jongeren'. Een hoop oudere bestuurders zijn gewoonweg een gevaar op de weg omwille van.... niet kunnen, onzekerheid, medische redenen, etc......vandaar dat een (terugkerende)testing noodzakelijk is. Dat jongeren soms ook een gevaar zijn op de weg heeft niets met hun rijvaardigheid op zich te maken, maar eerder met hun onstuimigheid en overmoed(rap rijden, drugs, alcohol,...). Wel, deze dingen worden zeer zeker bestreden door oa. snelheidscontroles, wodka, ...enz. Dus waarom ouderen buiten schot houden??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
![]() Daar zie ik elke dag het tegendeel van!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
Als je elke dag de baan op moet(maar wel deftig kan rijden), zal je veel meer het slachtoffer worden van deze methode. Want bij de minste snelheidsovertreding zal je wat punten aangesmeerd krijgen. Langs de andere kant zal een oudere bestuurder die niet omwille van woon-werk verkeer de baan op moet veel minder kans maken op strafpunten.....hoewel hij mogelijks minder goed in staat is om bepaalde verkeerssituaties goed in te schatten. Ook zal een oudere quasi geen snelheidsovertredingen maken, gewoonweg omdat hij al moeite heeft om de maximumsnelheid aan te kunnen(visueel, besturing,...etc). Wel, dit maakt van hem allerminst een veiliger bestuurder dan een bvb. woon-werker!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
-degene die niet de capaciteiten heeft om deftig een voertuig te besturen. (Met als gevolg dat men 30rijdt, waar 50toegestaan is..of 50, waar 70 kan....enz.) -of degene (alle -40'ers volgens u) die een vlot en veilig verkeer wensen(en aankunnen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
Vanaf 60j is voor mij ook geen vaststaand feit......om de 5jaar voor iedereen moet zeker kunnen. Een auto wordt ook elk jaar (verplicht) gecontroleerd of ie nog wel 'straatwaardig' is. En idd spelen de veranderende verkeersregels ook een rol. Immers, na onderzoek is gebleken dat oudere bestuurders de voorrangsregels op rotondes niet kenden ![]() ![]() Laatst gewijzigd door zorlac : 19 augustus 2006 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
Onthou uw uitspraak als ge de volgende keer ene tegenkomt die plots de baan opkomt omdat hij u niet tijdig gezien had. Btw, je zou net hetzelfde kunne zeggen over jongeren eh. Hou er rekening mee dat ze wat ontstuimiger zijn op de weg...... Want ze zijn nog zo jong meneer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
|
![]() Citaat:
Btw, gelden dezelfde mistoestanden in NL wat betreft mensen die nog nooit getest zijn mbt hun rijvaardigheid? Ik neem aan(hoop) van niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Het gaat toch om het verminderen van ongevallen ? Of gaat het om hrt spekken van de staatskas ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is de volgende groep die ge wilt viseren ? De vrouwen, gehandicapten, laaggeschoolden ? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Wie dagelijks de baan op moet wordt geacht meer oefening te hebben ,bekwamer te zijn en dus minder fouten te maken. Het is geen wedstrijd bekwaamste chauffeur maar veilige chauffeur. |
|
![]() |
![]() |