Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben u voor of tegen het terugkerend testen van (rijvaardigheid)ouderen?
Ik ben voor 10 40,00%
Ik ben voor(maar enkel na bekeuring of ongeval. (maar niet obv leeftijd)) 8 32,00%
Ik ben tegen 7 28,00%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2006, 00:50   #21
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik ben compleet voor. Men mag daar zelfs wat soepel in zijn.

Maar een tijdje terug is mijn zus en nog twee andere mensen (allen in de wagen gelukkig) van de baan gekegeld door een bejaarde dame die even daarvoor uit het ziekenhuis was ontslagen na een lange ziekte. Ze heeft de wagen van mijn zus over de middenberm gekeild (gelukkig had mijn zus niets... de wagen was wel voor het schroot maar dat is het minste), een andere ook nog over middenberm gesmeten, is er toen zelf overgereden heeft een tegenligger geramd en na even stil te hebben gestaan is ze vol gas doorgereden recht op twee geparkeerde wagens in.

Nu kijk. Ik wil niet moeilijk doen. Het oudje had dit natuurlijk niet voorzien. Maar ze verloor op een zelfs niet-kritiek moment alle controle over haarzelf met een gelukkig niet-fatale afloop maar met een massa aan blikschade en een hoop schrammen en zenuwen. Gezien wat er was gebeurd, was 1 tegenligger (op een anders erg drukke baan) voldoende geweest om van de hele zaak een bloedbad te maken.

De oude dame was zelf kras en is er ook zonder noemenswaardige verwondingen vanaf gekomen (maar wel zwaar in shock). Maar ik moet toegeven... 6 wagens betrokken en 4 daarvan total-loss maar zonder doden of gewonden, dat is serieus geluk hebben.

De vergrijzing gaat meer en meer onder deze vorm ook zijn tol heffen. Ik denk dat het helemaal niet unfair is om mensen boven de pakweg 70 of 65 af en toe eens te gaan testen op hun reflexen en hun alertheid. Ik denk dat je daar ook soepel kan zijn. Je moet van die mensen niet de opmerkingszin en reflexen verwachten van een 18-jarige. Je weet dat dat deel gecompenseerd wordt door hun voorzichtiger manier van rijden. Maar de balans zal op een gegeven moment doorslaan en dan is het beter die mensen voor te bereiden op een andere mobiliteit in plaats van in naam der gelijke rechten te wachten op doden. Dit probleem stelt zich momenteel nog niet ten volle, maar de komende 15-20 jaar gaat dit erger worden.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 10:05   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Ik kan niet begrijpen dat er zelfs nog mensen bestaan die vinden, dat je rijbewijs levenslang mag gebruiken zonder verdere commentaar.

Er zijn mensen die thuis een alarmsysteem hebben staan tegen dat als er iets gebeurt, de hulpdiensten direct verwittigd worden. Die zelfde mensen rijden bijna dagelijks met hun auto naar de winkel, want ze kunnen de afstand van 3�*4 km niet meer fietsen. Begint er een belletje te rinkellen.
Dat er meer ongelukken gebeuren met jongeren dan met bejaarden, zal niemand ontkennen. Maar de vraag was dan ook niet, moet bejaarden uit de auto blijven om de jongeren beter te laten racen. De vraag is mogen mensen die niet bekwaam zijn om hun eigen kleren aan te doen en amper nog weten wat hun eigen naam is, nog in het bezit zijn van een geldig en dus bruikbaar rijbewijs.
Mijn eigen moeder is 83 jaar en heeft reeds een hersenbloeding gehad, maar mag volgens de Belgische wet nog steeds met de auto rijden.
Mijn buurman heeft een paar maanden geleden een zwaar ongeval gehad en lijd aan geheugenverlies.
Hij is 29 jaar en heeft nog steeds een rijbewijs op zak voor het besturen van een bus. Zijn medische keuring was een paar dagen voor de ongeval geweest, wat maakt dat hij nu nog een goedkeuring heeft voor 5 jaar om met mensen rond te rijden, ondanks het feit dat hij totaal werkonbekwaam is verklaart
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 10:20   #23
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik kan niet begrijpen dat er zelfs nog mensen bestaan die vinden, dat je rijbewijs levenslang mag gebruiken zonder verdere commentaar.

Er zijn mensen die thuis een alarmsysteem hebben staan tegen dat als er iets gebeurt, de hulpdiensten direct verwittigd worden. Die zelfde mensen rijden bijna dagelijks met hun auto naar de winkel, want ze kunnen de afstand van 3�*4 km niet meer fietsen. Begint er een belletje te rinkellen.
Dat er meer ongelukken gebeuren met jongeren dan met bejaarden, zal niemand ontkennen. Maar de vraag was dan ook niet, moet bejaarden uit de auto blijven om de jongeren beter te laten racen. De vraag is mogen mensen die niet bekwaam zijn om hun eigen kleren aan te doen en amper nog weten wat hun eigen naam is, nog in het bezit zijn van een geldig en dus bruikbaar rijbewijs.
Mijn eigen moeder is 83 jaar en heeft reeds een hersenbloeding gehad, maar mag volgens de Belgische wet nog steeds met de auto rijden.
Mijn buurman heeft een paar maanden geleden een zwaar ongeval gehad en lijd aan geheugenverlies.
Hij is 29 jaar en heeft nog steeds een rijbewijs op zak voor het besturen van een bus. Zijn medische keuring was een paar dagen voor de ongeval geweest, wat maakt dat hij nu nog een goedkeuring heeft voor 5 jaar om met mensen rond te rijden, ondanks het feit dat hij totaal werkonbekwaam is verklaart
Enkel en alleen de statistieken van de verzekeringsmaatschappijen kunnen uitsluitsel geven en die wijzen er tot op heden niet op dat het gros van de probleemchauffeurs bij de "oudere" bevolking zou liggen. Wel integendeel!

Ik nodig iedereen eens uit om de proef op de som te nemen en één dag (ééntje maar) op een ultrastipte manier de verkeersregels na te leven. Snelheidsbeperkingen, voorrangsregels, ... de hele reutemeteut. Je zal heel snel merken dat het niet alleen beestig lastig is, maar dat vooral de mede-weggebruikers het je nog een heel pak lastiger maken. (bumpertje kleven, snijden, het vingertje etc...) Voorzichtigheid wordt immers veel te vaak verward met "suf in de kop".

Mijn oma zaliger was 87 toen ze haar laatste nieuwe wagen kocht; 50 jaar volledig ongevalvrij gereden alsjeblieft! En niet voor kleine ritjes; ze deed ruim 15.000 km elk jaar. Ja, ze had een rijbewijs waarmee ze zelfs een trekker-met-oplegger mocht besturen, maar dat heeft ze uiteraard nooit gedaan (zelfs nooit overwogen). Het aantal oudere mensen die "in theorie" nog spektakel zouden kunnen maken op onze openbare wegen is véél groter dan de minieme minderheid die zich er effectief nog aan waagt. (duur, lastige verzekeraars die je de facto aan de ketting kunnen leggen, en het toch zo "hoffelijke" gedrag dat de gemiddelde chauffeur vandaag aan de dag weet te leggen)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 10:47   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Enkel en alleen de statistieken van de verzekeringsmaatschappijen kunnen uitsluitsel geven en die wijzen er tot op heden niet op dat het gros van de probleemchauffeurs bij de "oudere" bevolking zou liggen. Wel integendeel!

Ik nodig iedereen eens uit om de proef op de som te nemen en één dag (ééntje maar) op een ultrastipte manier de verkeersregels na te leven. Snelheidsbeperkingen, voorrangsregels, ... de hele reutemeteut. Je zal heel snel merken dat het niet alleen beestig lastig is, maar dat vooral de mede-weggebruikers het je nog een heel pak lastiger maken. (bumpertje kleven, snijden, het vingertje etc...) Voorzichtigheid wordt immers veel te vaak verward met "suf in de kop".

Mijn oma zaliger was 87 toen ze haar laatste nieuwe wagen kocht; 50 jaar volledig ongevalvrij gereden alsjeblieft! En niet voor kleine ritjes; ze deed ruim 15.000 km elk jaar. Ja, ze had een rijbewijs waarmee ze zelfs een trekker-met-oplegger mocht besturen, maar dat heeft ze uiteraard nooit gedaan (zelfs nooit overwogen). Het aantal oudere mensen die "in theorie" nog spektakel zouden kunnen maken op onze openbare wegen is véél groter dan de minieme minderheid die zich er effectief nog aan waagt. (duur, lastige verzekeraars die je de facto aan de ketting kunnen leggen, en het toch zo "hoffelijke" gedrag dat de gemiddelde chauffeur vandaag aan de dag weet te leggen)
Ik ben dan ook geen voorstander van het enkel testen van oudere mensen. Er rijden ook een boel andere mensen rond die NIET achter het stuur thuis horen, vandaar ook mijn voorbeeld van mijn buurman. Als je hem vraagt welke kleur zijn auto heeft moet hij eerst gaan kijken om het terug te weten en hij is nog maar 29 jaar.
Er zijn idd ook oudere mensen die nog heel goed en veilig met een auto kunnen rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 10:53   #25
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is mogen mensen die niet bekwaam zijn om hun eigen kleren aan te doen en amper nog weten wat hun eigen naam is, nog in het bezit zijn van een geldig en dus bruikbaar rijbewijs.
Dat was de vraag ook niet Jantje, de vraag was:
Moeten ouderen meer gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid.

Ik zou niet weten waarom dat zou moeten gebeuren, het zijn tenslotte de mensen die ondertussen de meeste rijervaring hebben, dat met de jaren hun reactiesnelheid wat afneemt is normaal maar daar moet jij als mede weggebruiker maar rekening mee houden,
wees een heer in het verkeer was en is nog steeds een prachtige slogan.

En ouderen, aan welke leeftijd denkt men dan?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 11:20   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Dat was de vraag ook niet Jantje, de vraag was:
Moeten ouderen meer gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid.

Ik zou niet weten waarom dat zou moeten gebeuren, het zijn tenslotte de mensen die ondertussen de meeste rijervaring hebben, dat met de jaren hun reactiesnelheid wat afneemt is normaal maar daar moet jij als mede weggebruiker maar rekening mee houden,
wees een heer in het verkeer was en is nog steeds een prachtige slogan.

En ouderen, aan welke leeftijd denkt men dan?
Wel het antwoord is JA, maar niet enkel de ouderen. Iedereen moet regelmatig opnieuw gekeurd worden op rijvaardigheid. Zowel kennis, als reactie, als medisch, als moreel. Ja, moreel, want veel mensen zijn beesten achter het stuur omdat zij te gestresseerd zijn door de tijdsdruk en maakt hen zo moreel on-rijvaardig. Zij willen dan immers dat alles en iedereen zich aan hen aanpast.
En indien men de techniek zou gebruiken die reeds jaren bestaat om het verkeer veiliger te maken op de gewone wegen, dan zouden er vanzelf minder ongelukken gebeuren

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 augustus 2006 om 11:22.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 11:43   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben dan ook geen voorstander van het enkel testen van oudere mensen. Er rijden ook een boel andere mensen rond die NIET achter het stuur thuis horen, vandaar ook mijn voorbeeld van mijn buurman. Als je hem vraagt welke kleur zijn auto heeft moet hij eerst gaan kijken om het terug te weten en hij is nog maar 29 jaar.
Er zijn idd ook oudere mensen die nog heel goed en veilig met een auto kunnen rijden.
Ik denk dat Desiderius ook daar onrechtstreeks antwoord op gaf.
Mensen die onbekwaam zijn om een wagen te besturen worden wel vaker bij ongevallen betrokken en door de verzekeringsmaatschappijen uitgesloten.
Zou het niet nuttiger zijn het rijbewijs te koppelen aan de bonusmalus van uw verkering.?
Nu richten we fondsen op om brokkenmakers die door hun maatschappij geschorst worden toch nog aan een verzekering te helpen.
En dan maar kankeren op die ouwe die een volle minuut nodig heeft om te draaien.
Misschien werd hij wel in de war gebracht door ongeduldige bestuurders die hem bij zijn manoeuvre hinderden.
Zullen we om de vijf jaar ook maar psychologische tests en stressbestendigheidtests afnemen bij alle bestuurders?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 11:45   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel het antwoord is JA, maar niet enkel de ouderen. Iedereen moet regelmatig opnieuw gekeurd worden op rijvaardigheid. Zowel kennis, als reactie, als medisch, als moreel. Ja, moreel, want veel mensen zijn beesten achter het stuur omdat zij te gestresseerd zijn door de tijdsdruk en maakt hen zo moreel on-rijvaardig. Zij willen dan immers dat alles en iedereen zich aan hen aanpast.
En indien men de techniek zou gebruiken die reeds jaren bestaat om het verkeer veiliger te maken op de gewone wegen, dan zouden er vanzelf minder ongelukken gebeuren
Wat zal het stil worden op onze wegen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 15:35   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Jonge mannen van 18 - 30 jaar maken de meeste brokken op de weg. Iedere week is wel wel ergens raak: uit de bocht gevlogen en tegen een boom geknald, eventueel onder invloed van genotsmiddelen.
Niet voor niets betalen zij (althans in Nederland) een hogere premie dan ouderen en vrouwen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 10:34   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ga mezelf eens controleren op mijn rijvaardigheid.
't Is tien jaar geleden dat ik in een auto kwam en nu moet ik een verhuisje doen.
Kan ik geen politie-escorte krijgen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:33   #31
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Sla er eens de krant op na en je zal zien dat de meeste ongevallen gebeuren met jonge mensen. Jongeren die wel ik weet niet hoeveel uur versleten hebben op de rijschool dus!

Ouderen hebben ook al eens een ongevalletje ja. Wie niet?
Het gaat gaat ook niet om wie 'de meeste' ongevallen veroorzaakt.

Men wil het totaal aantal verkeerslachtoffers verminderen! Dus moet men ook durven kijken naar andere factoren dan 'de jongeren'.
Een hoop oudere bestuurders zijn gewoonweg een gevaar op de weg omwille van.... niet kunnen, onzekerheid, medische redenen, etc......vandaar dat een (terugkerende)testing noodzakelijk is.

Dat jongeren soms ook een gevaar zijn op de weg heeft niets met hun rijvaardigheid op zich te maken, maar eerder met hun onstuimigheid en overmoed(rap rijden, drugs, alcohol,...). Wel, deze dingen worden zeer zeker bestreden door oa. snelheidscontroles, wodka, ...enz. Dus waarom ouderen buiten schot houden???
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:34   #32
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ik vind het overdreven, de meeste oudere mensen rijden zeer rustig en verstandig. De jongeren zijn een gevaarlijke factor.
Iemand die oud is en geen goede reacties meer heeft of niet meer goed ziet, zal van zijn eigen wel stoppen omdat hij zijn leven niet beu is.


Daar zie ik elke dag het tegendeel van!!
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:44   #33
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb helemaal niet de indruk dat ouderen oververtegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken. Hun eventuele verlaging aan rijvaardigheid compenseren ze meestal door een aangepaste snelheid en grotere voorzichtigheid.
Waarom geen rijbewijs met strafpunten ?
Zo wordt iedereen permanent gecontroleerd op zijn rijvaardigheid.
Slagen voor het rijexamen is helemaal geen garantie dat de kerel in kwestie zich ook inderdaad ook veilig in het verkeer gedraagt.
Niet mee eens!

Als je elke dag de baan op moet(maar wel deftig kan rijden), zal je veel meer het slachtoffer worden van deze methode. Want bij de minste snelheidsovertreding zal je wat punten aangesmeerd krijgen.
Langs de andere kant zal een oudere bestuurder die niet omwille van woon-werk verkeer de baan op moet veel minder kans maken op strafpunten.....hoewel hij mogelijks minder goed in staat is om bepaalde verkeerssituaties goed in te schatten. Ook zal een oudere quasi geen snelheidsovertredingen maken, gewoonweg omdat hij al moeite heeft om de maximumsnelheid aan te kunnen(visueel, besturing,...etc).
Wel, dit maakt van hem allerminst een veiliger bestuurder dan een bvb. woon-werker!!
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:51   #34
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik vind dat de - 40 jarigen om de twee jaar een proef moeten afleggen waarbij ze moeten leren dat ze niet alleen op de baan rijden en dat er nog andere weggebruikers zijn die van het verkeersnet gebruik maken.
Ik vraag me af wie er eigenlijk denkt dat de weg voor hem alleen is.

-degene die niet de capaciteiten heeft om deftig een voertuig te besturen. (Met als gevolg dat men 30rijdt, waar 50toegestaan is..of 50, waar 70 kan....enz.)

-of degene (alle -40'ers volgens u) die een vlot en veilig verkeer wensen(en aankunnen)
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:54   #35
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
elke bestuurder zou om de 5 jaar zijn kennis en rijvaardigheid moeten opfrissen. Het verkeersreglement durft al wat te veranderen
100% mee eens.

Vanaf 60j is voor mij ook geen vaststaand feit......om de 5jaar voor iedereen moet zeker kunnen.
Een auto wordt ook elk jaar (verplicht) gecontroleerd of ie nog wel 'straatwaardig' is.

En idd spelen de veranderende verkeersregels ook een rol. Immers, na onderzoek is gebleken dat oudere bestuurders de voorrangsregels op rotondes niet kenden ...zij gingen ervan uit dat de voorrang van rechts hier gold

Laatst gewijzigd door zorlac : 19 augustus 2006 om 22:58.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:55   #36
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik kan niet begrijpen dat er zelfs nog mensen bestaan die vinden, dat je rijbewijs levenslang mag gebruiken zonder verdere commentaar.
Ik ook niet.....maar ze bestaan weldegelijk!

Da's in deze draad intussen wel gebleken
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 23:04   #37
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Dat was de vraag ook niet Jantje, de vraag was:
Moeten ouderen meer gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid.

Ik zou niet weten waarom dat zou moeten gebeuren, het zijn tenslotte de mensen die ondertussen de meeste rijervaring hebben, dat met de jaren hun reactiesnelheid wat afneemt is normaal maar daar moet jij als mede weggebruiker maar rekening mee houden,
wees een heer in het verkeer was en is nog steeds een prachtige slogan.

En ouderen, aan welke leeftijd denkt men dan?
Wat een onzin man.

Onthou uw uitspraak als ge de volgende keer ene tegenkomt die plots de baan opkomt omdat hij u niet tijdig gezien had.

Btw, je zou net hetzelfde kunne zeggen over jongeren eh. Hou er rekening mee dat ze wat ontstuimiger zijn op de weg...... Want ze zijn nog zo jong meneer
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 23:08   #38
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Jonge mannen van 18 - 30 jaar maken de meeste brokken op de weg. Iedere week is wel wel ergens raak: uit de bocht gevlogen en tegen een boom geknald, eventueel onder invloed van genotsmiddelen.
Niet voor niets betalen zij (althans in Nederland) een hogere premie dan ouderen en vrouwen.
Heeft nix te maken met de afnemende capaciteiten die ouderen hebben om zich op een veilige manier op de weg te begeven.

Btw, gelden dezelfde mistoestanden in NL wat betreft mensen die nog nooit getest zijn mbt hun rijvaardigheid? Ik neem aan(hoop) van niet.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 23:58   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Het gaat gaat ook niet om wie 'de meeste' ongevallen veroorzaakt.
Juist wel.
Het gaat toch om het verminderen van ongevallen ?
Of gaat het om hrt spekken van de staatskas ?
Citaat:
Men wil het totaal aantal verkeerslachtoffers verminderen! Dus moet men ook durven kijken naar andere factoren dan 'de jongeren'.
Precies, en wie veroorzaakt de meeste ongevallen ?
Citaat:
Een hoop oudere bestuurders zijn gewoonweg een gevaar op de weg omwille van.... niet kunnen, onzekerheid, medische redenen, etc......vandaar dat een (terugkerende)testing noodzakelijk is.
Een hoop jongeren zijn dus ook een gevaar op de weg en die zijn pas getest toen ze hun rijbewijs moesten halen..
Citaat:
Dat jongeren soms ook een gevaar zijn op de weg heeft niets met hun rijvaardigheid op zich te maken, maar eerder met hun onstuimigheid en overmoed(rap rijden, drugs, alcohol,...). Wel, deze dingen worden zeer zeker bestreden door oa. snelheidscontroles, wodka, ...enz. Dus waarom ouderen buiten schot houden???
Rijvaardigheid is ook niet onstuimig en overmoedig rijden maar juist rekening kunnen houden met de andere weggebruikers die niet altijd even bekwaam zijn.
Wat is de volgende groep die ge wilt viseren ?
De vrouwen, gehandicapten, laaggeschoolden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 00:06   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Niet mee eens!

Als je elke dag de baan op moet(maar wel deftig kan rijden), zal je veel meer het slachtoffer worden van deze methode. Want bij de minste snelheidsovertreding zal je wat punten aangesmeerd krijgen.
Langs de andere kant zal een oudere bestuurder die niet omwille van woon-werk verkeer de baan op moet veel minder kans maken op strafpunten.....hoewel hij mogelijks minder goed in staat is om bepaalde verkeerssituaties goed in te schatten. Ook zal een oudere quasi geen snelheidsovertredingen maken, gewoonweg omdat hij al moeite heeft om de maximumsnelheid aan te kunnen(visueel, besturing,...etc).
Wel, dit maakt van hem allerminst een veiliger bestuurder dan een bvb. woon-werker!!
Niet mee eens.
Wie dagelijks de baan op moet wordt geacht meer oefening te hebben ,bekwamer te zijn en dus minder fouten te maken.
Het is geen wedstrijd bekwaamste chauffeur maar veilige chauffeur.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be