Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2006, 11:00   #61
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En door verzen uit de koran uit hun context te lezen, kan men ook de werkelijke boodschap uit het oog verliezen.
Citaat:
En waarom is er dan wel een minderwaardigheid als de koran dit zou voorschrijven?
Ik vraag me af: hoe interpreteer je een vers, van de profeet mo himself, dat oproept om je vrouw te slaan als ze 'ongehoorzaam' is zodat de vrouw er toch niet minderwaardig uitkomt ?
Oud 12 september 2006, 11:03   #62
Kim_F
Burger

Standaard

Ik heb die vers waarover jij het hebt, waar letterlijk zou in slaan de vrouw te slaan, nooit gevonden.
Kim_F is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:10   #63
Kim_F
Burger

Standaard

Trouwens, dat staat ook niet vermeld in de Koran.

Moslims hanteren twee soorten regels:

Ze proberen te leven volgens wat de Koran zegt ( die dus niet vermeld dat ze vrouwen mogen slaan)

En ten tweede zijn er de zaken die Muhammed zou gezegd hebben. Die ook zij met een korreltje zout nemen, omdat niemand aanwezig was toen Muhammed het zou gezegd hebben.

Wat Muhammed heeft gezegd staat ook niet vermeld in de Koran, dus misschien zit daar het probleem?
Oud 12 september 2006, 11:12   #64
BoBoS
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
"Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more (strength) than the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient, and guard in (the husband's) absence what Allah would have them guard. As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly); but if they return to obedience, seek not against them means (of annoyance):... "
The Book of Women 4.34
BoBoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:22   #65
BoBoS
Vreemdeling

Standaard

Maar uit de bijbel:

Citaat:
Corinthe 11:1 Volg mijn voorbeeld, vrienden, zoals ik het voorbeeld van Christus volg. 2 Ik ben blij dat u steeds aan mij denkt en nog precies weet wat ik heb gezegd en dat u zich houdt aan alles wat ik heb doorgegeven. 3 Maar ik wijs u op iets dat u moet weten; elke man is ondergeschikt aan Christus en een vrouw is ondergeschikt aan haar man; en Christus is ondergeschikt aan God.
Hmm, moeilijk kiezen.
BoBoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:28   #66
Kim_F
Burger

Standaard

Het is zoals hier al gezegd is geweest, in elke godsdienst heeft de vrouw een lichte onderdanigheid tegenover de man te volgen.
Alleen jammer is dat men daar bij het christendom niet over struikelt, maar dat het in de islam wordt aangekaart als een slechte zaak.
Oud 12 september 2006, 11:30   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim_F Bekijk bericht
Het is zoals hier al gezegd is geweest, in elke godsdienst heeft de vrouw een lichte onderdanigheid tegenover de man te volgen.
Alleen jammer is dat men daar bij het christendom niet over struikelt, maar dat het in de islam wordt aangekaart als een slechte zaak.
waarvan akte.
Maar Kim je mag niet vergeten dat de meesten die zich Kristen noemen in Europa niet volgens de Kristelijke wetten leven. En deze verder zelfs heel vrij interpreteren.

Laatst gewijzigd door Jantje : 12 september 2006 om 11:33.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:34   #68
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En waar vindt u die ongelijkheid in onze maatschappij ? Het christendom heeft hier al lang zijn schup afgekuist - toch op vlak van wereldlijke macht. Maar in de islamitische wereld daarentegen...
Oud 12 september 2006, 11:48   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
En waar vindt u die ongelijkheid in onze maatschappij ? Het christendom heeft hier al lang zijn schup afgekuist - toch op vlak van wereldlijke macht. Maar in de islamitische wereld daarentegen...
Het Kristendom is in Europa en zeker in de noordelijke helft er van nog slecht een tint in de samenleving en heeft er voor de rest idd niks meer in te zeggen of mee te maken. De geestelijke leiders van het Kristendom kunnen nog enkel wat staan zagen tegen de mensen maar worden voor de rest hier totaal genegeerd.
En dat is het grote verschil met de geestelijke leiders van de Islam zij willen , net als de Roomse kerk vroeger, hun zeg blijven behouden in de samenleving en schrikken daarvoor niet terug om de maatschappij in een oorlog te sleuren, zolang zij maar baas mogen blijven spelen over alles en iedereen. Zelfs misbruik van de Koran is voor hen niet vreemd om hun doel te bereiken.
En ik ben bang dat hier pas een einde gaat aan komen nadat ze door hun eigen gelovigen zijn wandelen gestuurt of via het hakblok van hun gelovigen zijn geweest.
Oud 12 september 2006, 11:52   #70
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze proberen te leven volgens wat de Koran zegt ( die dus niet vermeld dat ze vrouwen mogen slaan)

En ten tweede zijn er de zaken die Muhammed zou gezegd hebben. Die ook zij met een korreltje zout nemen, omdat niemand aanwezig was toen Muhammed het zou gezegd hebben.

Wat Muhammed heeft gezegd staat ook niet vermeld in de Koran, dus misschien zit daar het probleem?
Wat dat tweede punt betreft blijf ik met de vraag zitten hoe we die uitspraken dan te weten gekomen zijn. Wie heeft ze opgeschreven en als hij er niet bij was toen ze gedaan werden, hoe is hij ze te weten gekomen?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:59   #71
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En ik ben bang dat hier pas een einde gaat aan komen nadat ze door hun eigen gelovigen zijn wandelen gestuurt of via het hakblok van hun gelovigen zijn geweest.
Inderdaad. Het is naïef te denken dat het westen de islam kan veranderen, ze moeten dat zelf doen.
Oud 12 september 2006, 12:09   #72
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat is toch logisch. Als jij noch je partner hiv/AIDS heeft, is het gebruik van een condoom (als bescherming tegen besmetting) vrij zinloos.
idd... zeer logisch ... en wanneer kom je dat te weten ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 12:19   #73
Kim_F
Burger

Standaard

Citaat:
Het Kristendom is in Europa en zeker in de noordelijke helft er van nog slecht een tint in de samenleving en heeft er voor de rest idd niks meer in te zeggen of mee te maken. De geestelijke leiders van het Kristendom kunnen nog enkel wat staan zagen tegen de mensen maar worden voor de rest hier totaal genegeerd.
En dat is het grote verschil met de geestelijke leiders van de Islam zij willen , net als de Roomse kerk vroeger, hun zeg blijven behouden in de samenleving en schrikken daarvoor niet terug om de maatschappij in een oorlog te sleuren, zolang zij maar baas mogen blijven spelen over alles en iedereen. Zelfs misbruik van de Koran is voor hen niet vreemd om hun doel te bereiken.
Dat is zo. Heb ook meermaals aangetoond of gezegd dat vele mensen en vele leiders de mislam misbruiken om hun misdaden goed te keuren, wat dus niet wil zeggen dat de islam dit echt vermeld.
Dit wou ik aantonen.

En inderdaad, vroeger gebeurde net hetzelfde in het Christendom. Maar 'wij' zijn inderdaad gëevolueerd. Nu wou ik net aantonen dat vele moslimlanden net zozeer gëevolueerd zijn, en nog steeds aan het evolueren zijn.Dat vind ik net een goede zaak, maar het is datgene dat verscheidene forumgebruikers hier ook afbreken. Daarom bedoelde ik net dat het hier blijkbaar niet gaat om een discussie over godsdienst, maar dat vele mensen hier bevooroordeeld zijn, en gewoon niet moet hebben van moslims e.d. Dat vind ik jammer.
Oud 12 september 2006, 12:20   #74
Kim_F
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Wat dat tweede punt betreft blijf ik met de vraag zitten hoe we die uitspraken dan te weten gekomen zijn. Wie heeft ze opgeschreven en als hij er niet bij was toen ze gedaan werden, hoe is hij ze te weten gekomen?
Zoals ik al gezegd heb, er is inderdaad een boek(je) dat de levensvisie van Mohammed beschrijft, en daar kunnen inderdaad zo'n zaken instaan. Maar dit representeert dus niet de koran, met als gevolg ook niet de islam, en de geloofsovertuiging.
Oud 12 september 2006, 12:33   #75
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al gezegd heb, er is inderdaad een boek(je) dat de levensvisie van Mohammed beschrijft, en daar kunnen inderdaad zo'n zaken instaan. Maar dit representeert dus niet de koran, met als gevolg ook niet de islam, en de geloofsovertuiging.
Dit geeft geen antwoord op mijn vraag naar wie de uitspraken van mohammed genoteerd kan hebben zonder erbij geweest te zijn en hoe deze krachttoer gepresteerd werd.

Als u het over de hadith heeft dan heb ik altijd gehoord dat deze samen met de koran de basis van de islam vormt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 15:22   #76
Kim_F
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Dit geeft geen antwoord op mijn vraag naar wie de uitspraken van mohammed genoteerd kan hebben zonder erbij geweest te zijn en hoe deze krachttoer gepresteerd werd.

Denk dat dat dezelfde was die erbij was toen Mozes de tien geboden van God te horen kreeg

Als u het over de hadith heeft dan heb ik altijd gehoord dat deze samen met de koran de basis van de islam vormt.
Dat hebt u dan verkeerd gehoord, want de uitspraken van Mohammed vormen geen basis voor de islam. Dit is enkel een levensvisie die Mohammed erop na hield, en geen enkele moslim wordt 'verplicht' die visie te volgen.
Oud 12 september 2006, 16:13   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wie heeft u dat wijsgemaakt ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 16:17   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En wie heeft u dat wijsgemaakt ?
Dat is een algemene opvatting van vele mensen.
Maar verstandige mensen weet wel beter.
Oud 12 september 2006, 16:19   #79
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat hebt u dan verkeerd gehoord, want de uitspraken van Mohammed vormen geen basis voor de islam. Dit is enkel een levensvisie die Mohammed erop na hield, en geen enkele moslim wordt 'verplicht' die visie te volgen.
Zeg eens tegen een diepgelovige moslim dat de 'hadith' een prul is. Kunt ge rap lopen?
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 16:26   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch even nuanceren.
De geestelijke leiders van het Christendom zouden dat waarschijnlijk willen blijven doen maar ze worden door hun achterban teruggefloten denk ik.
Wellicht is dat het grote verschil met de moslims waar de achterban in veel gevallen nog steeds blindelings volgt. . Uiteindelijk is een leider geen leider meer zonder achterban.

Laatst gewijzigd door Bobke : 12 september 2006 om 16:26.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be