Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 00:33   #61
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Hier is een interessant (hoewel misschien een beetje lang) filmpje waar het interessantste is als in het begin van het filmpje enkele Europese bekenden uit het verleden worden geciteerd, waaronder Voltaire.
http://www.youtube.com/watch?v=fnCrrF6kwbI
Bedankt, afgezien van de ouderdom en de slechte beeldkwaliteit van het filmpje, heb ik de negen volle minuten geduldig uitgezeten, maar het was niet meer dan wat stilstaande plaatjes en tekeningen, over hoe het toen moet geweest zijn.
De begeleidende stem deed me denken aan voorlichtingsfilmpjes van de jaren '50-60, met alle tekenen van een eenzijdig educatief niveau.
Echt wijzer ben ik er niet van geworden.

Trouwens, over Voltaire (1694-1778) gesproken: wat zou ie vandaag vinden over de maatschappelijke toestand in de meeste moslimlanden en belangrijker: hoe zouden vrome moslims van vandaag op Voltaire reageren met zijn uitspraken tegen de RK en alle andere vormen van onderdrukkend geloof, als ware hij een Franse Theo Van Gogh avant la lettere?

Citaat:
Daaruit blijkt hoe men vroeger , toen het nog bestond keek naar het 'islamitische' rijk. Maar nu, door de onbewuste dreiging die minder verlichte geesten ondervinden wanneer men met mensen wiens cultuur ietwat verschillend is wordt geconfronteerd, gaat men natuurlijk ervan uit dat zij kwaadaardig zijn.
Over welke minder verlichte geesten heeft u het, die van de oorspronkelijke inwoner of die van de immigrant met een zich van de rest onderscheidende religie ?

Citaat:
Dat zit nu eenmaal in de genen (letterlijk). Bij mensen die minder sterk verschillen zijn er enkele genetische mutaties die men er gemeen mee heeft, en dus zal men automatisch een 'wij-zij-mentaliteit' ontwikkelen.
Die 'wij-zij mentaliteit' ervaar ik alvast niet bij niet-islamitische migranten.
In de 25 jaren van mijn beroepsgewijze omgang met West-en Oost-Europeanen, Latijns-Amerikanen, Oost- en Zuid Aziaten, Joden tot zelfs authentieke Hawaiianen toe, in A'pen en de grote steden van onze buurlanden, heb ik tot nog toe er geen enkele keer een 'wij-zij' gevoel aan overgehouden, integendeel zelfs, de meeste formeel-zakelijke en het handvol regelmatige contacten in mijn privekring, die ik deel met andere nationaliteiten en rassen, geven me eerder een gevoel dat er geen 'wij-zij bestaat, eerder een gevoel van 'ons kent ons'.

Laat me gelijk ook melden dat ik in de jaren '80 moslimvrienden had waarvan ik sommigen, off the record, buiten de vastenperiodes en het wekelijkse vrijdaggebed, meer als westerlingen beschouwde dan enkel van mijn autochtone kenissen.
Op zeker moment echter,begon mijne frank stilaan te zakken toen enkele van die 'modelmoslims' mij op zeker moment toevertrouwden 'een goeie vriend' te vinden, omdat ik volgens hen 'niet was zoals al die andere kaffirs' waarbij ik na verloop van tijd, steeds duidelijker een verbale en mentale 'wij-zij' mentaliteit begon op te merken, die me uiteindelijk van hen deed vervreemden toen op zeker moment een van hen, vriendelijk doch kordaat weigerde de hand te schudden van een dame in mijn gezelschap en zich hiervoor op religieuze gronden verantwoordde.
In '86 om precies te zijn.

Dit 'wij-zij' initiatief ging spontaan uit van mijn toenmalige moslimkennis en aangezien ik toen de 'islamitische wetten' nog niet echt doorhad, kon ik me derhalve hierop niet 'aanpassen'.
Gelukkig maar, zou ik zeggen, op die manier werd me een en ander vroeg genoeg duidelijk...

Mijn conclusie hieruit ?
Het islamitische 'wij-zij' gevoel dateert niet vanaf 9/11, maar reeds vanaf de 7-de eeuw en is een van de ideologische grondslagen, in het voor moslims heilige 'wij-zij' boek.

Citaat:
Maar mensen zijn ook met een sterk bewustzijn en rede gegeven, dus kan men zich best over die primitieve gevoelens heen zetten.
Als de zoekende logica en de kritische rede van het reine vernunft levenslang wordt weggedrukt door een opgedrongen,autoritair, verplichtend en dwangmatig geloof, zal het gevoel en verstand van de mens, zich nooit boven de primitieve status van gevoelens en dwangmatige impulsen kunnen verheffen, uitzonderingen niet te na gesproken.

Citaat:
By the way de armoede en migratie in en vanuit de derde wereld komt niet door de islam hoor...
Buiten de OPEC en een Aziatische tijger of wat (met boeddistisch verleden), kunnen de meeste islamitische landen, gemeten naar gemiddelde Europese norm, best wel als derde-werelds beschouwd worden.
De telefonieproducent Nokia haalt op zijn dooie eentje meer omzet, dan alle islamitische landen samen, OPEC niet inbegrepen en mochten die geen olie onder hun tentenkampen hebben gehad, dan was die enorme woestijn ook nog derde-wereldgebied..
Islam niet verantwoordelijk voor deze stand van zaken ?
Het is daar eeuwen nooit anders geweest.

Wat het een met het ander te maken heeft weet ik niet, maar sinds de terugtrekking van alle westerse kolonisators uit die gebieden, is er niet echt veel meer 'moderniteit' te bespeuren, voor zover die er al was tijdens de kolonisatie, bewijze de pemanente afhankelijkheid van westerse bijstand en brains, ter voorkoming van algehele chaos in islamitische derde-wereldlanden.

Islam ? Not really my cup of tea, thank you.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 00:35   #62
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Aldus, waar juist ligt dan de grootste bijdrage van 'islamitische moderniteit' die u zo gul aan mohammedanen toeschrijft, en welke daarvan zijn vandaag de dag nog steeds onmisbaar in de wereld of zijn een rechtstreekse afgeleide ervan ?
Waar liggen de islamitische wortels der techniek, heelkunde, biologie, chemie, astronomie, aardwetenschappen ea menselijke ontwikkelingen ?
Waar juist ?

En...

Waarom is er van die zogenaamde 'moderniteit' bij moslims ondertussen geen vlotte voortgang te zien in 'moderne' moslimstaten ?
Waarom moet er anno 2007 nog steeds beroep gedaan worden op 'ongelovige' firma's voor hun economie ?
Waarom moet er nu nog steeds een beroep gedaan worden op buitenlandse hulp en technische bijstand bij natuurrampen ?
Waarom is er zoveel 'economische vlucht' uit islamitische landen naar het ongelovige westen ?
Waarom is in Europa de tewerkstelling van moslims niet evenredig met het bevolkingsdeel dat zij vertegenwoordigen ?
Waarom zitten er tov hun bevolkingsgroep onevenredig veel moslims in de Europese sing-sings en waarom zitten er zo onevenredig veel moslima's in Europese vluchthuizen ?
Zeg Zonlicht, als je eens tijd over hebt, kun je hier dan mss nog eens aan denken ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 11:20   #63
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
En nadat zonlicht ook weer zijn belachelijke bijdrage geleverd heeft, stellen we vast dat Visjnu nog steeds geen antwoord heeft.
Ik moest werken.

Ik vraag me echter af waarom je nog steeds geen antwoord gegeven hebt op de vraag hoe het komt dat vandaag de dag in India meer kinderbruiloften voorkomen dan in Pakistan. Dat er in Pakistan veel fout gaat en veel daarvan ook in naam van de Islam gebeurd, dat weet ongeveer iedereen, het gaat hier echter over of de huidige aanwezigheid van de Islam al dan niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze kinderbruiloften. Maw, moest men daar bijvoorbeeld Hindoe zijn, zouden deze kinderbruiloften dan niet meer voorkomen? De cijfers vanuit India suggereren anders.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 11:55   #64
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik moest werken.

Ik vraag me echter af waarom je nog steeds geen antwoord gegeven hebt op de vraag hoe het komt dat vandaag de dag in India meer kinderbruiloften voorkomen dan in Pakistan. Dat er in Pakistan veel fout gaat en veel daarvan ook in naam van de Islam gebeurd, dat weet ongeveer iedereen, het gaat hier echter over of de huidige aanwezigheid van de Islam al dan niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze kinderbruiloften. Maw, moest men daar bijvoorbeeld Hindoe zijn, zouden deze kinderbruiloften dan niet meer voorkomen? De cijfers vanuit India suggereren anders.
Dat kan hij niet. Het enige wat tom kan is alle kwaad in de wereld linken aan de Islam. Naar diepere onderliggende oorzaken zoeken is niet aan hem besteed.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 20:36   #65
Dan Berisha
Vreemdeling

Dan Berisha's schermafbeelding

Standaard

ziek is dit ZIEK
Dan Berisha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:36   #66
tomcpp
Banneling

Standaard

Tuurlijk kan ik dat niet. Ik was verbannen van dit forum. Ik had namelijk aan de lokale spirit-idioot gevraagd waarom moslims mogen boeken publiceren waarin om religieuze massamoord wordt gevraagd.

Het antwoord op je vraag is simpel. Ik weet niet of je de Hindu religie kent, maar ik veronderstel van niet. Alle regels van de Hindoes zijn flexibel, en er zijn serieus verschillende stromingen binnen de Hindoe religie, die het ook over vanalles oneens zijn. Ze komen bijeen en bespreken wat er gebeurd, en hoe zij de wijsheid van God daarin zien. En vervolgens bespreken ze de problemen en de oplossingen die daarvoor kunnen gegeven worden, waarbij enkel uitgegaan wordt van een aantal basisprincipes zoals een absoluut respect voor het leven, in plaats van van statische regels, met enkele uitzonderingen.

Waarom zijn ze nu daar begonnen met kindhuwelijken ? Wel. Ze hadden geen keus. Het was een oplossing voor een groot probleem. Uiteraard was het probleem de islam. Je vind dat op 100 plaatsen, maar hier is een voorbeeld. Ik heb dit reeds vroeger tegen Visjnu gezegd, maar hoewel ze geen enkel argument ertegenin kan brengen, weigert haar geheugen vreemd genoeg dienst.

The origin of child marriages may be found in the Muslim invasions that began more than 1,000 years ago. Legend says that the invaders raped unmarried Hindu girls or carried them off as booty, prompting Hindu communities to marry off their daughters almost from birth to protect them. Today, these invaders have been replaced by superstition: the local view that any girl reaching puberty without getting married will fall prey to sexual depredations, some from men imbued with the common belief that having sex with a "fresh" girl can cure syphilis, gonorrhea and other sexually transmitted diseases, including AIDS.

Noteer dat dit helemaal consistent is met de koran. Dit is wat moslims doen als ze een oorlog winnen, zoals duidelijk gezegd bijvoorbeeld op :

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/033.qmt.html#033.050

Een moslimman mag de volgende vrouwen tot sex dwingen :
-> zijn vrouw(en), zelfs voor het huwelijk, zodra hij de bruidsschat betaald heeft aan haar vader*
-> slavinnen, van hemzelf, of van anderen (mits toestemming van die andere)
-> vrouwen die na een oorlog gevangen genomen zijn

*dit is hoe prostitutie meestal werkt in islamlanden

Ziek ? Jep volledig mee eens dat dit ongelooflijk ziek is. Het is ook een feit. Noteer ook dat zowel in Iran als in Saudi Arabie een man het recht heeft om zijn werkneemsters te neuken, en te verkrachten. Dit wordt dan ook constant gedaan.

Toch mooi, die islam, niet ?

Laatst gewijzigd door tomcpp : 22 februari 2007 om 09:38.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 12:10   #67
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Tuurlijk kan ik dat niet. Ik was verbannen van dit forum. Ik had namelijk aan de lokale spirit-idioot gevraagd waarom moslims mogen boeken publiceren waarin om religieuze massamoord wordt gevraagd.
Welkom terug

Citaat:
Het antwoord op je vraag is simpel. Ik weet niet of je de Hindu religie kent,
Gekke vraag om aan mij te stellen

Citaat:
Alle regels van de Hindoes zijn flexibel, en er zijn serieus verschillende stromingen binnen de Hindoe religie, die het ook over vanalles oneens zijn. Ze komen bijeen en bespreken wat er gebeurd, en hoe zij de wijsheid van God daarin zien. En vervolgens bespreken ze de problemen en de oplossingen die daarvoor kunnen gegeven worden, waarbij enkel uitgegaan wordt van een aantal basisprincipes zoals een absoluut respect voor het leven, in plaats van van statische regels, met enkele uitzonderingen.
Dit moet zowat de meest idylische beschrijving van het Hinduisme zijn dat ik ooit gelezen heb. Statische regels een uitzondering in het Hinduisme? Het Hinduisme steekt er vol van. Om maar een onnozel voorbeeldje te geven, iemand van de hoogste kaste (of de partner) mag niet eens het vuilnis buiten zetten omdat dat onder zijn stand is.

Citaat:
Waarom zijn ze nu daar begonnen met kindhuwelijken ? Wel. Ze hadden geen keus. Het was een oplossing voor een groot probleem. Uiteraard was het probleem de islam. Je vind dat op 100 plaatsen, maar hier is een voorbeeld. Ik heb dit reeds vroeger tegen Visjnu gezegd, maar hoewel ze geen enkel argument ertegenin kan brengen, weigert haar geheugen vreemd genoeg dienst.
'haar'? Ik ben lombas niet!

Aha... een legende van 1000 jaar geleden. Stel dat dit waar zou zijn, wat is daarvan nu nog de relevantie? Zowat elke levensvisie of godsdienst kan op die manier beschuldigd worden. Merk trouwens op dat deze quote de oorzaak van kinderbruiloften vandaag de dag bij bijgeloof legt. Het heeft nu dus niets meer te maken met de Islam, wat mijn punt juist bevestigd.

Om terug te komen naar mijn vraag, die nota bene niet beantwoord werd in je post, kunnen we nu de veronderstelling maken dat de reden waarom er meer kinderbruiloften in Indie zijn dan in Pakistan misschien te maken heeft met een grotere aanwezigheid van bijgeloof in dat eerste land. Een verband tussen de Islam en het in mindere mate aanwezig zijn van bijgeloof laat ik hierbij in het midden.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be