![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voor directe democratie? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
38 | 65,52% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
20 | 34,48% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat negatief beeld van politici lijkt me terecht, het negatief beeld dat jullie ophangen van de gewone man blijkt in de praktijk dus niet bestaande...
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Dat beeld is niet terecht, mag ik u aanraden om eens een gesprek te regelen met een parlementarier (de meesten hebben daar wel 10 minuten voor over), 9 op 10 dat hun kennis van zaken u heel erg mee zal vallen.
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Ik zou voor een directe democratie zijn moesten we leven in een sterk gedecentraliseerde staat met beperkte bevoegdheden.
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat heel wat politiekers OOK niet echt op de hoogte zijn van een aantal belangrijke zaken. Ze zijn er niet om te doen wat zij denken en willen maar als vertegenwoordigers van het volk. En ja, het volk kan ook al eens iets verkeerd inschatten! Men heeft bvb een groter en invloedrijker "Europa" erdoor gesleurd, tegen de zin van veel, zoniet de meeste mensen. Denkt u dat iedere politieker op de hoogte is van dat begrip "Europa" + gevolgen? Of zijn ze meer op de hoogte van de mogelijkheden die zoiets kan bieden voor hun eigen carrière?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Vreemdeling
|
![]() Absoluut voor, als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen die de basisdemocratie moeten herstellen. Directe democratie heeft tot gevolg dat mensen zich meer betrokken voelen bij de politiek, wat alleen maar positief is. Ons huidig systeem is verder ondemocratisch; het is niet de kiezer die beslist wie er in het parlement zetelt, maar de partijen (door het systeem van lijststemmen en het opvolgerssysteem). Vandaar de noodzaak tot afschaffing van de lijststem. Hervormen van het systeem van opvolgers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Tuurlijk is de ene al wat slimmer als de andere, neemt nog steeds niet weg dat je mijn vraag niet beantwoordt hebt. Waarom denk je bij de 20 % te behoren? Welke creteria? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Wat jij negatisme noemt is voor anderen helaas realiteit.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ondertussen ben je al weer een paar jaar verder en is het kwaad geschied. En het neemt soms meer tijd in beslag om domme beslissingen (vb faciliteitengemeenten, Brussel als derde gewest enz) weer goed te krijgen dan om domme beslissingen te nemen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Het mooiste voorbeeld hoe welingelicht onze representatieve democraten zijn, viel op bij de goedkeuring van de Europese grondwet. Op de vraag of ze het document tout court gelezen hadden, kon men de ja-knikkers op 1 hand tellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkel mijn medemens en dan nog niet allemaal.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat het Belgisch systeem niet geheel representatief is, men kan immers maar de helft van de parlementariers zelf afrekenen, maar dat is een geheel andere discussie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hecht ook weinig waarde aan uw argumentatie dat u "slimmer" zou zijn omdat u een universitaire opleiding gehad heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Partijlid
|
![]() En hoe linkser en Belgicistischer, des te meer contra het referendum. Natuurlijk, die Zwitsers zijn ondemocratische onnozelaars.
Als burgers te dom worden geacht om via referenda aan politiek te doen, zoals sommigen insinueren wanneer ze stellen dat er om de vijf voet over onnozelheden zou worden gestemd, wat maakt hen dan bekwaam om te stemmen voor politici om de zoveel jaar? Als stemmen voor 1 welbepaald thema te moeilijk is voor de doorsnee burger, wat maakt hem dan bekwaam om te stemmen voor een heel programma van een partij? De standpunten van de anti's in deze zijn manifest ondemocratisch en getuigen van een bijzonder negatief beeld op de kiezer die a priori als onbkwaam wordt omschreven. Laatst gewijzigd door "Rechtse zak" : 19 maart 2007 om 16:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Partijlid
|
![]() Nu draai je alles volledig om. Zwart heet plots wit en omgekeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Om maar te zwijgen over't feit dat je absoluut geen garantie krijgt dat men na de verkiezingen effectief zijn woord zal houden (*kuch* VLD *kuch*)
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op uw laatste opmerking:"Corruptie & vriendjespolitiek zijn een vaste waarde in de Belgische politiek, het zijn enkel de zwaardere gevallen van misbruiken die soms bovenkomen, maar het gebeurt veel meer dan dat." wil ik toch even reageren. De corruptie in Belgie is slechts een randverschijnsel en het beinvloedt het functioneren van onze staat totaal niet. Begrijp me niet verkeerd, alle corruptie moet worden aangepakt, maar in Belgie is het pobleem zo klein dat we er geen grote last van hebben. Bij politieke systemen die zijn doordrongen van corruptie verdwijnt al snel een paar procent tot de helft van de begroting. In Belgie zal misschien 0,1% (ruime schating waarschijnlijk is het nog wel een factor 10 kleiner) van de begroting verdwijnen, dit heeft totaal geen invloed op het grotere plaatje.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De kern van de zaak is dat de parlementaire vertegenwoordiging en een vorm van directe democratie mekaar niet uitsluiten. En zoals velen inmiddels terecht opmerken, hebben politici in de particratie, waar enkelingen de standpunten innemen en de overigen blind ja-knikken, nogal eens de neiging om lijnrecht tegen eerder ingenomen standpunten, beslissingen te nemen. Als je volksvertegenwoordiging in de vorm van een echt mandaat ziet, dan moet de vertegenwoordiger zich aan de afspraken houden en dan houdt het verbreken van een belofte of het plots innemen van totaal andere standpunten een contractbreuk in. Dat particraten evenwel tegen alle regels van respect voor hun electoraat steevast op post blijven, bewijst enkel hoe nobel die 'gemandateerde bekwamelingen' wel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb die film inderdaad gezien, en ja, je hebt gelijk. Alleen vertrouw ik niet op het iq van de gemiddelde bewoner van ons land. Sorry.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door "Rechtse zak" : 19 maart 2007 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |