Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2004, 16:20   #61
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
??? Kunst/Cultuur recuperen? Dat moeten juist de linkiewinkies zeggen die kunstenaars zoals een Rubens of Wagner maar niets vinden maar een strontmakende machine of een pot met lege mosselen het nec plus ultra van de kunst vinden!

Waar haal je dat vandaan???? Ik heb de indruk dat de cliches u met de pap mee zijn toegediend....
Natuurlijk, het huidige "kunstenaars"milieu is rechts tot extreem-rechts! En Hoet is een facist!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 16:31   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb als linkse hoegenaamd niks te maken met die 'kunst' die jij opnoemt.
Oud 6 februari 2004, 16:42   #63
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik heb als linkse hoegenaamd niks te maken met die 'kunst' die jij opnoemt.
Dan zijde gij ne slechte linkse!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 18:37   #64
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Natuurlijk komen ze overeen, maar ieder is wel baas in eigen land. En er is zeker geen sprake van een "alles moet kunnen zolang het de andere niet schaadt"-individualisme.
Ik denk niet echt dat je dat boek gelezen heb, doe eens zou ik zeggen

Citaat:
Waarden, normen, tradities, het volk, eer, bloed: je vindt het allemaal in Tolkien. Dat jij ( en anderen ) hier dan onmiddellijk aan Hitler en de Holocaust denken, is jullie probleem.
Ik aan hitler denk helemaal niet daar vergis je je, feit is en blijft dat boek is tijdens WO2 geschreven en dus ongetwijfeld er invloed van inzit wat tolkien ook zegt.

Citaat:
Het is een laffe poging om bepaalde (politieke ) ideeën in discrediet te brengen, terwijl je langs de andere kant ze wel kunt smaken in een epos.
De iedeen van het nazisme en wat tolkien scrijft zijn iets compleet anders. Jij probeert er juist hetzelfde van te maken in en wanhopige poging om dat op de een of andere manier minder erg te maken.

PS lees het boek want de waarden en normen worden gebroken de tradities stopgezet het volk verdwijnt en bloed en eer, tja het gaat over fantasy zonder dat geen fantasy zou ik zeggen.
Ik zou zeggen, lees het zelf eens, of lees het eens opnieuw. Heb je trouwens de Silmarilion en de "Nagelaten Vertellingen" ook gelezen ?
En nee, de waarden en normen worden niet gebroken, de hobbits leefden nog lang en gelukkig in de Gouw ( zonder importbruiden ) en ook Rohan bestaat volgens mij nog !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2004, 15:17   #65
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik heb het boek ongeveer een jaar of 17 geleden gelezen.

Net zoals Pelgrim vond ik het een prachtig werk, waarin ik volledig ondergedompeld geraakte.

Ik vind de vergelijking met het huidige politieke klimaat dan ook je reinste onzin.

Zelfs ons aller Boeboetje heeft er een theorie over: Tolkien had het over de ARABIEREN die de slechterikken waren begot!
Ge moet er maar opkomen tijdens WOII!

Ik zal eens zien of ik zijn beschouwing nog ergens kan terugvinden! Goed voor een dosis hilariteit!

On American Oarks, Arab brave Warriors, and Hobbits of all peoples

Dyab Abou Jahjah

While the men of the west despite their internal divisions are clearly choosing for the righteous path of resisting the evil empire, the men of the south are not only refusing to resist evil, they are even fighting side by side with Sauron and his army of monsters. Let us go a bit further and try to check how these men of the south look like… well surprise surprise, they are rather dark with black hair mainly covering their faces wearing an Arab Imma and Arab clothes. All the features of being Arab are there, even the elephants of our great grandfather Hanibal the Carthagian are there, the only thing that they still actually needed to do is to let them speak Arabic. Interesting to note is that these Arab evil fighters do not exchange a word in the movie, they do not express emotions they just fight for evil and this is considered obvious. I thought that it would have been more logical if some kind of explanation was given why these people chose to fight with Sauron and his army of monsters against their fellow men. Even the Oarks get to speak and argue and fight in the movie, it is a movie where even trees could speak, but not the evil Arabs.
Zo gék is die veronderstelling niet hoor circe.

Europa heeft zijn identiteit grotendeels gehaald uit zijn meer dan duizend jaar strijd tegen de islam.

Eigenlijk zou het niet onjuist zijn om Europa te definiëren als het niet-islamitisch gedeelte van het oude continent rond de Middellandse Zee. Voor de komst van de Mohammedaanse horden vormde het Middellandse Zeebekken en de omliggende landen immers één groot geheel.

De setting van Tolkien's verhalen valt samen met de vroege Middeleeuwen, de tijd van de Hofmeiers, van Merovingers en Karolingers en de namen van helden en de plaatsen verwijzen naar Kelten en Germanen. Nu is deze tijd net de periode dat de islamieten voor het eerst "Europa" binnenvielen, de tijd van de Pepijnen en de Karel Martels.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 08:31   #66
k9

Standaard

Citaat:

Ik zou zeggen, lees het zelf eens, of lees het eens opnieuw. Heb je trouwens de Silmarilion en de "Nagelaten Vertellingen" ook gelezen ?
Yep heb het zelfs nog allemaal op mijn PC'ke hier staan

Citaat:
En nee, de waarden en normen worden niet gebroken, de hobbits leefden nog lang en gelukkig in de Gouw ( zonder importbruiden ) en ook Rohan bestaat volgens mij nog !
Laten we eens zien gondor dat van staatsvorm verandert, hobbits die normaal rustig thuisblijven gaan op avontuur, elfen die langzaam verdwijnen en hun land en plaats in de wereld word ingenomen door mensen, dwergen die plaatsen waar ze lang weg waren terug gaan "kolonieseren" .

De gouw is trouwens een vermenging van mensen en hobbits alleen niet waar frodo woont. Op andere plaatsen wonen ze bij de elfen en nog andere tussen de mensen.

...

Nogmaals je moet echt het boek eens lezen.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 20:34   #67
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Yep heb het zelfs nog allemaal op mijn PC'ke hier staan

Citaat:
Laten we eens zien gondor dat van staatsvorm verandert, hobbits die normaal rustig thuisblijven gaan op avontuur, elfen die langzaam verdwijnen en hun land en plaats in de wereld word ingenomen door mensen, dwergen die plaatsen waar ze lang weg waren terug gaan "kolonieseren" .

De gouw is trouwens een vermenging van mensen en hobbits alleen niet waar frodo woont. Op andere plaatsen wonen ze bij de elfen en nog andere tussen de mensen.

...

Nogmaals je moet echt het boek eens lezen.
Nogmaals: Het is niet omdat de verschijnselen die jij opsomt gebeuren, dat er geen sprake is van vastomlijnde tradities, verwijzingen naar de eigen specifieke volksaard, bloed en bloedverwantschap en het belang van de bodem. Dwergen wonen normaal in krochten, De elfen hebben ook specifieke plaatsen waar ze wonen, anderen trekken rond, Lothloriën is zo'n specifieke plaats waar één specifiek volk woont, en natuurlijk zijn er gasten. En of Gondor echt van staatsvorm verandert, ook dat is niet volledig: de stadshouder was een representant van de afwezige koning. Gondor en de mensen van Gondor blijven "Gondorse types", ze gaan niet ploseling allemaal bruiden uit Rohan en de gouw importeren om de vergrijzing tegen te gaan.

Trouwens, ik wil ook niet beweren dat lichte vermenging taboe zou zijn bij Tolkien. Wel vraag ik aandacht voor thema's die wij, westerlingen in onze westerse samenleving, die de meesten graag zo multicultureel mogelijk willen, eigenlijk niet meer wakker liggen van tradities, van plicht, trots, eer, afstamming. We zijn veel te egocentrisch en individualistisch geworden en vergeten de waarden van bovengenoemde zaken om ons mens-zijn te transcenderen.

En hou a.u.b. op met dat goedkoop gelul over "lees het boek eens". Ik beweer niet elk detail te kennen, maar weet heus wel welke rode lijnen erdoor lopen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 9 februari 2004, 20:53   #68
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hou a.u.b. op met dat goedkoop gelul over "lees het boek eens". Ik beweer niet elk detail te kennen, maar weet heus wel welke rode lijnen erdoor lopen.
Kei tof, maar zoals ge zelf ook wel beseffen zult is een SF-boek, hoe goed ook, niet bepaald een argument te noemen om het-is-al-eender-wat te verdedigen.

Citaat:
Wel vraag ik aandacht voor thema's die wij, westerlingen in onze westerse samenleving, die de meesten graag zo multicultureel mogelijk willen, eigenlijk niet meer wakker liggen van tradities, van plicht, trots, eer, afstamming. We zijn veel te egocentrisch en individualistisch geworden en vergeten de waarden van bovengenoemde zaken om ons mens-zijn te transcenderen.
Kei tof dat ge dat vindt, maar misschien dat ge het ook eens met argumenten kunt proberen te staven in plaats van die mening te verdedigen met als enige argument een SF-boek.
Ge kunt bijvoorbeeld al beginnen met de volgende topic eens te lezen (en eventueel te weerleggen):
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9203
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 21:11   #69
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Kei tof, maar zoals ge zelf ook wel beseffen zult is een SF-boek, hoe goed ook, niet bepaald een argument te noemen om het-is-al-eender-wat te verdedigen.

Citaat:
Wel vraag ik aandacht voor thema's die wij, westerlingen in onze westerse samenleving, die de meesten graag zo multicultureel mogelijk willen, eigenlijk niet meer wakker liggen van tradities, van plicht, trots, eer, afstamming. We zijn veel te egocentrisch en individualistisch geworden en vergeten de waarden van bovengenoemde zaken om ons mens-zijn te transcenderen.
Kei tof dat ge dat vindt, maar misschien dat ge het ook eens met argumenten kunt proberen te staven in plaats van die mening te verdedigen met als enige argument een SF-boek.
Ge kunt bijvoorbeeld al beginnen met de volgende topic eens te lezen (en eventueel te weerleggen):
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9203
Daar ging de discussie niet over, dus waarom zou ik met "argumenten" moeten komen aandraven.
Oud 9 februari 2004, 22:02   #70
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
ik citeer "vroeger was het verschil tussen gezin en andere organisaties verwaarloosbaar klein en bestond er aldus geen merkbaar onderscheid tussen datgene dat men aanduidt met de term Gemeinschaft en datgene dat men Gesselschaft noemt. Dat onderscheid is er nu wel en al heeft dat enerzijds voor een kloof tussen gezin en andere organisaties en dus het ontstaan van een kloof tussen de zogenaamde Gemeinschaft en Gesselschaft geleidt, anderzijds heeft net deze differentiatie van gezin en onderneming ertoe geleidt dat het gezin veel meer is gaan gelijken op een zuivere primaire groep en deze aldus de Gemeinschaft veel meer benadert dan enige andere organisatievorm in het verleden ooit gedaan heeft. "

En wat waren nu ook al weer de kenmerken van de Gemeinschaft ?

Ik citeer "Gemeinschaft was natuurlijk, het had wortels in het verleden, het was verbonden met het rurale en het authentieke, met het gevoel en de kunstzin, met het verzorgende en het koesterende. (dit wordt bijzonder mooi geuit in een hele hoop teksten die hier op het forum te lezen staan) "

EN

"Gemeinschaft associëren met het private en het intieme, het heeft geen specifiek doel en is dus vergelijkbaar met primaire relaties. "

Nu ben ik geen socioloog, maar, als leerkracht in het SO, en toch wel bezig als amateur met de maatschappij en maatschappelijke ontwikkelingen, kan ik toch vaststellen dat er van "het gezin" in onze tijd niet veel meer overblijft. LAT-relaties, (v)echtscheidingen, carrièredrang zowel bij man als vrouw, hebben juist het verdwijnen van het gezin als instituut of "primaire groep" doen verdwijnen ! Of als het bestaat, dan vaak als een groep individuën die elk een hotelkamertje hebben geboekt.
Ik ben even de naam van de moraalfilisoof uit Gent kwijt die hierover schreef "Gezinnen lijken steeds meer op hotels.
Oud 10 februari 2004, 00:02   #71
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader's onderschrift
In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank.
Conclusie: Brussel was toen al Frans en heel dat verfransingsgezever is dik gezwam.
Oud 10 februari 2004, 08:43   #72
k9

Standaard

Citaat:

Nogmaals: Het is niet omdat de verschijnselen die jij opsomt gebeuren, dat er geen sprake is van vastomlijnde tradities, verwijzingen naar de eigen specifieke volksaard, bloed en bloedverwantschap en het belang van de bodem.
Ziende dat de elfen aan het verdwijnen zijn , de dwergen andere plaatsen koloniseren de ... Ach ja lees het gewoon nog eens zou ik zeggen. Jij leest 1 keer bloed en bodem en je slaat tielt ingetwijfeld.

Citaat:
Trouwens, ik wil ook niet beweren dat lichte vermenging taboe zou zijn bij Tolkien.
Lichte vermengingen? Elfen en mensen in 1 koppel tiens toch iets meer dan licht zou ik zeggen.

Citaat:
Jij haalt een fantasy boek door elkaar met de werkelijke wereld.

Citaat:
Blijkbaar niet of die vergeet je snel zou ik denken.
Oud 10 februari 2004, 15:58   #73
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nogmaals: Het is niet omdat de verschijnselen die jij opsomt gebeuren, dat er geen sprake is van vastomlijnde tradities, verwijzingen naar de eigen specifieke volksaard, bloed en bloedverwantschap en het belang van de bodem.
Ziende dat de elfen aan het verdwijnen zijn , de dwergen andere plaatsen koloniseren de ... Ach ja lees het gewoon nog eens zou ik zeggen. Jij leest 1 keer bloed en bodem en je slaat tielt ingetwijfeld.
Beetje demagogisch, niet ?
Het boek situeert zich in de zogenaamde Era van de mensen. De tijd van Elfen en Dwergen is voorbij, nu is het de beurt aan de mensen. De mensen bestaan echter alleen in verschillende VOLKEREN, met eigen taal, tradities, gewoonten, aard, familiebanden. Vreemdelingen zijn gasten en dienen zich als gasten te gedragen.
Oud 10 februari 2004, 16:00   #74
k9

Standaard

Citaat:

Beetje demagogisch, niet ?
Het boek situeert zich in de zogenaamde Era van de mensen. De tijd van Elfen en Dwergen is voorbij, nu is het de beurt aan de mensen.
Nee de tijd van de elfen is voorbij , de dwergen zijn er nog steeds.

Citaat:
De mensen bestaan echter alleen in verschillende VOLKEREN, met eigen taal, tradities, gewoonten, aard, familiebanden. Vreemdelingen zijn gasten en dienen zich als gasten te gedragen.
Ach ja geloof jij dat maar
Oud 10 februari 2004, 16:02   #75
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Trouwens, ik wil ook niet beweren dat lichte vermenging taboe zou zijn bij Tolkien.
Lichte vermengingen? Elfen en mensen in 1 koppel tiens toch iets meer dan licht zou ik zeggen.
Wel, met lichte vermenging doel ik op het feit dat dit NIET de algemene regel is, dat ze je toch door moeten hebben. De Algemene regel is: men trouwt binnen het eigen volk. Hobbits met hobbits, mensen met mensen, volksgenoot met volksgenoot.
En ook de vriendschap tussen dwerg en elf is HOOGST UITZONDERLIJK. Nogmaals, Tolkien legt nadruk op bestaande waarden, normen, tradities i.p.v. te vervallen in het huidige denken van "we zijn allemaal mensen en als ik niemand fysiek schaadt, moet alles maar kunnen".
Oud 10 februari 2004, 16:04   #76
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

[
De mensen bestaan echter alleen in verschillende VOLKEREN, met eigen taal, tradities, gewoonten, aard, familiebanden. Vreemdelingen zijn gasten en dienen zich als gasten te gedragen.
Ach ja geloof jij dat maar
Nee, ik geloof dat niet, dat staat zo in de boeken van Tolkien. Je kan ook eens het Tolkien Bestiarium erop naslaan.
Oud 10 februari 2004, 16:05   #77
k9

Standaard

Citaat:

Nee, ik geloof dat niet, dat staat zo in de boeken van Tolkien. Je kan ook eens het Tolkien Bestiarium erop naslaan.
Zo kunnen we eeuwig bezig blijven jij hebt jouw gedacht ik het mijne
Oud 10 februari 2004, 16:06   #78
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Jij haalt een fantasy boek door elkaar met de werkelijke wereld.
Mis, Ik beweer gewoon dat Tolkien elementen bevat die rechtstreeks in gaan tegen het huidige sociaal-liberaal en individualistisch denken in onze maatschappij
Oud 10 februari 2004, 16:38   #79
k9

Standaard

Citaat:

Mis, Ik beweer gewoon dat Tolkien elementen bevat die rechtstreeks in gaan tegen het huidige sociaal-liberaal en individualistisch denken in onze maatschappij
En dat is complete onzin want het is fantasy, de schrijver zelf zegt dat er geen verband is en het is 50 jaar geleden geschreven.

Jij maakt er gewoon van wat je wil en negeert al de rest.
Oud 10 februari 2004, 17:05   #80
Kaal
Minister-President

Standaard

De titel van de thread is bijzonder slecht gejkozen.

John Rhys-Davies, vriend van het Vlaams Blok zou veel dichter bij de realiteit aansluiten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be