Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 15:50   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirupo Bekijk bericht
Zijn wij dan zoveel beter dan de yoegoslaven, vraag ik mij af?
Voor een volk dat al eeuwen bezet, onderdrukt en genegeerd wordt zijn wij nog tamelijk braaf.
Aan alles komt een eind zelfs voor de lamme goedzak die men vlaming noemt.
Helaas is de perceptie anders (en onterecht, m.i.!). Vlamingen worden in het buitenland vaak gezien als het rijkere landsdeel dat zijn welvaart niet met het arme Wallonië wil delen. De Walen zelf vinden dat natuurlijk ook...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:58   #62
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirupo Bekijk bericht
Zijn wij dan zoveel beter dan de yoegoslaven, vraag ik mij af?
Voor een volk dat al eeuwen bezet, onderdrukt en genegeerd wordt zijn wij nog tamelijk braaf.
Aan alles komt een eind zelfs voor de lamme goedzak die men vlaming noemt.
Wij zijn zowiezo niet beter dan andere volkeren. Aan alles komt een eind, idd, maar ik zie niet in wat de meerwaarde van uw affiche is. Een Vlaamse leeuw aan uw balkon of venster zegt genoeg, me dunkt. Met die affiche lijkt je wel te pleiten voor een invasie van WL.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:12   #63
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is het besluit heel eenvoudig: dat ze dan maar verpauperen... En de Walen zullen hen zeker niet helpen.
De Walen HEN helpen? Wallonië denk op steun van Brussel te kunnen rekenen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:15   #64
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Laten we ons maar voorbereiden op het Europees district Brussels, we zijn Brussel toch kwijt.
Wieee gaat dat betaaaaaalen
Wieeee heeft zooooveel geld?
Wieeee heeft zooooveel pinkepinke
Wieeee heeft zooooveel geld?

.
Oud 19 september 2007, 16:17   #65
dirupo
Burger

dirupo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Wij zijn zowiezo niet beter dan andere volkeren. Aan alles komt een eind, idd, maar ik zie niet in wat de meerwaarde van uw affiche is. Een Vlaamse leeuw aan uw balkon of venster zegt genoeg, me dunkt. Met die affiche lijkt je wel te pleiten voor een invasie van WL.
Soms moet men de arrogante waal eens de gordijnen injagen.
Mss zegt hij dan iets meer dan "non"
En een vlaamse leeuw?
Brussel is ook van ons vergeet dat niet.
Oud 19 september 2007, 16:45   #66
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart overduidelijk de maatschappelijke zetel van een bedrijf met het daadwerkelijk bedrijf. Ongetwijfeld zijn er veel Vlamingen die op de maatschappelijke zetel van een bepaald bedrijf werken, terwijl de productieve eenheid van dat bedrijf zich in Vlaanderen of elders bevindt. M.a.w. Brussel is ook in dat opzicht gewoon een administratief centrum. Bedrijven zullen bij een boedelscheiding een nieuwe maatschappelijke zetel zoeken... in Vlaanderen en Wallonië.
Heeft u daar cijfers van?
Oud 19 september 2007, 16:48   #67
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het eens van een Vlaams-nationalist wilt horen: de meeste Vlaams-nationalisten hebben al lang een kruis gemaakt over Brussel. Officieel, in de toespraken, wordt Brussel nog als integraal deel gezien, maar in de harten is dat niet zo.

In mijn ogen mag men Brussel weldegelijk loslaten op dit moment. Door de enclavering en de economische invloed van Vlaanderen komt Brussel toch in Vlaams vaarwater, maar Brussel zal dan geen stok achter de deur meer zijn in de Franstalige argumentatie en zal geen beletsel meer vormen voor de weg naar Vlaamse onafhankelijkheid.

Wat mij betreft, Brussel aan de Brusselaars en die moeten maar zelf uitzoeken waar ze willen bij zijn. Voor het overige blijven de grenzen wat ze zijn. Geen vierkante centimeter krijgen ze van het Vlaams Gewest.

ziezo
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:53   #68
schoffie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Roepen dat we het niet loslaten volstaat niet en is uiteraard gemakkelijk. Maar Vlaanderen kan - de dag dat het zover is - aan Brussel toch een voorstel doen?

Wat denk je zelf? Zou Brussel er niet beter bij varen? Zie jij andere oplossingen?
Dat zou Vlaanderen inderdaad kunnen doen. En Brussel zou er inderdaad wel bij varen. Zou. Want dat is nou net wat ik wou zeggen: dat zal NIET gebeuren omdat hier bijna geen Vlamingen wonen. De huidige gemiddelde Brusselaar zal nog liever op trotse en koppige wijze verpauperen dan zich bij Vlaanderen aan te sluiten. Ik denk dat vele Vlamingen niet beseffen hoe diep de Vlamingenhaat (of eerder Vlaanderenhaat) hier geworteld zit.

Ik denk dat we eerder Machiavelaans tegenover Brussel zouden moeten staan. Forget about Brussels en investeer het vrijgekomen geld in Vlaanderen. Het enige dat in de voorbije 40 jaar de positie van Nederlands in Brussel heeft verbeterd is geld, geld en nog eens geld. En dan bedoel ik niet het geld dat geïnvesteerd wordt in lessen Nederlands of in Vlaamse instellingen in Brussel, maar wel het geld dat in de zakken van de Vlamingen steekt. Hoe rijker de Vlamingen en hoe minder ze zich een moer van Brussel aantrekken, hoe sneller Brusselaars Vlamingen zullen omarmen (het dansaertstraateffect). Hoe meer je het opdringt, hoe meer ze ervan weglopen. Dus, fuck Brussel! Zet die Vlaamse schijnwerpers en die centen voluit op Antwerpen en Gent. En na 10 jaar kijken ze hier rijkhalzend uit naar wat daar allemaal aan 't gebeuren is. Gegarandeerd. Dat is gewoon de psychologie van het verwende kind.

Een Brusselaar.
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 17:35   #69
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
Dat zou Vlaanderen inderdaad kunnen doen. En Brussel zou er inderdaad wel bij varen. Zou. Want dat is nou net wat ik wou zeggen: dat zal NIET gebeuren omdat hier bijna geen Vlamingen wonen. De huidige gemiddelde Brusselaar zal nog liever op trotse en koppige wijze verpauperen dan zich bij Vlaanderen aan te sluiten. Ik denk dat vele Vlamingen niet beseffen hoe diep de Vlamingenhaat (of eerder Vlaanderenhaat) hier geworteld zit.

Ik denk dat we eerder Machiavelaans tegenover Brussel zouden moeten staan. Forget about Brussels en investeer het vrijgekomen geld in Vlaanderen. Het enige dat in de voorbije 40 jaar de positie van Nederlands in Brussel heeft verbeterd is geld, geld en nog eens geld. En dan bedoel ik niet het geld dat geïnvesteerd wordt in lessen Nederlands of in Vlaamse instellingen in Brussel, maar wel het geld dat in de zakken van de Vlamingen steekt. Hoe rijker de Vlamingen en hoe minder ze zich een moer van Brussel aantrekken, hoe sneller Brusselaars Vlamingen zullen omarmen (het dansaertstraateffect). Hoe meer je het opdringt, hoe meer ze ervan weglopen. Dus, fuck Brussel! Zet die Vlaamse schijnwerpers en die centen voluit op Antwerpen en Gent. En na 10 jaar kijken ze hier rijkhalzend uit naar wat daar allemaal aan 't gebeuren is. Gegarandeerd. Dat is gewoon de psychologie van het verwende kind.

Een Brusselaar.
Ik heb hier een enorm lange post in mijn gedachten, maar ik ga me nog even inhouden. Wél wil ik dit kort zeggen : zijn we dat eigenlijk al niet aan het doen? Laten we niet voelen waar ze de centen moeten komen zoeken? Waarom denk je dat ze pleiten voor Belgische éénheid? Omdat ze dan hun centen ZOGEZEGD van België krijgen, en niet van Vlaanderen...
Ze zijn trouwens weeral aan het roepen... ze hebben centen nodig... En in Wallonië schijnen ook al sommige budgetten op te zijn... In Vlaanderen hadden we dan weer overschot...

.
Oud 20 september 2007, 08:16   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe rijker de Vlamingen en hoe minder ze zich een moer van Brussel aantrekken, hoe sneller Brusselaars Vlamingen zullen omarmen (het dansaertstraateffect). Hoe meer je het opdringt, hoe meer ze ervan weglopen. Dus, fuck Brussel! Zet die Vlaamse schijnwerpers en die centen voluit op Antwerpen en Gent. En na 10 jaar kijken ze hier rijkhalzend uit naar wat daar allemaal aan 't gebeuren is. Gegarandeerd. Dat is gewoon de psychologie van het verwende kind.
Een bijzonder wijze post waarin heel wat historische en terreinkennis samengebald zit.

Ik zou het oplossen door een officieel Vlaams plan voor Brussel op te stellen (met cultureel zelfbestuur, strikte tweetaligheid en investeringsplan), en tegelijk in de Vlaamse grondwet een artikel op te nemen dat Brussel een gepriviligieerde partner is die mag aansluiten bij de Vlaamse staat wanneer hij dat wil.

Dat is een richtsnoer voor de Brusselaars, en het kan op termijn zjin werk doen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 september 2007 om 08:17.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 08:43   #71
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we eerder Machiavelaans tegenover Brussel zouden moeten staan.
Wij gaan het eens geraken ! Maar mijn voorstel kan ook gezien worden als een verfijning van jouw plan : indien Vlaanderen eerst een redelijk voorstel doet, en de Brusselaars verwerpen dat (wat best mogelijk is, maar volgens mij niet zeker), dan heb je een kiem gezaaid die zal inwerken op de Brusselse psyche terwijl Vlaanderen dan jouw plan uitvoert.

Want bedenk dit : indien jij gelijk krijgt en de Brusselaars slaan hun eigen weg in, en het wordt maar niets, dan zal je na een tijdje mensen hebben die met heimwee terugdenken aan het Vlaams voorstel "on aurait dû dire oui, je vous l'avais bien dit". En hoe slechter het daar wordt in Brussel, hoe meer mensen dat voorstel zullen apprecieren.

Wij hebben dus niets te verliezen met een dergelijk voorstel. Als ze dat verwerpen, dan zullen we tenminste een alternatief hebben geboden die twijfelende Brusselaars later misschien zullen gebruiken als argument tegen hun elite.

We moeten wel één ding vermijden en dat is dat Brussel ooit in de handen van Frankrijk valt. Want dan zie je Brussel nooit terug en wordt de druk op heel de rand onhoudbaar.
Oud 20 september 2007, 08:46   #72
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat is een richtsnoer voor de Brusselaars, en het kan op termijn zjin werk doen.
Haha, we waren op hetzelfde moment ongeveer hetzelfde naan het schrijven.

En nu moeten de politici nog naar ons luisteren. Waarom werd ik nog niet gecontacteerd?
Oud 20 september 2007, 08:46   #73
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
We moeten wel één ding vermijden en dat is dat Brussel ooit in de handen van Frankrijk valt. Want dan zie je Brussel nooit terug en wordt de druk op heel de rand onhoudbaar.
Ik schrijf me helemaal in in jouw zienswijze over Brussel en Vlaanderen.

Ook die laatste conclusie. Alleen: hoe vermijden we de Franse annexatie?
Oud 20 september 2007, 09:00   #74
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ook die laatste conclusie. Alleen: hoe vermijden we de Franse annexatie?
Wij moeten er eerst voor zorgen dat Brussel de hoofdstad van de EU blijft. Zolang dat zo is kunnen wij aannemen dat veel lidstaten die hoofdstad niet graag in de handen van Franrkijk zien vallen. Zeker London zal dat niet graag zien gebeuren.

Wij hebben echter geen garanties. Vandaar ook dat Vlaanderen zeker heel hard moet proberen om Brussel binnen te rijven.
Oud 20 september 2007, 09:03   #75
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij moeten er eerst voor zorgen dat Brussel de hoofdstad van de EU blijft. Zolang dat zo is kunnen wij aannemen dat veel lidstaten die hoofdstad niet graag in de handen van Franrkijk zien vallen. Zeker London zal dat niet graag zien gebeuren.

Wij hebben echter geen garanties. Vandaar ook dat Vlaanderen zeker heel hard moet proberen om Brussel binnen te rijven.
En waarom zou er wel een garantie zijn dat ze blijven als BXL bij de Rep. Vlaanderen hoort?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:06   #76
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En waarom zou er wel een garantie zijn dat ze blijven als BXL bij de Rep. Vlaanderen hoort?
Eenmaal Brussel bij Vlaanderen hoort, is de EU niet meer belangrijk. De EU moet alleen maar dienen om te vermijden dat Frankrijk Brussel annexeert.
Oud 20 september 2007, 09:07   #77
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Eenmaal Brussel bij Vlaanderen hoort, is de EU niet meer belangrijk. De EU moet alleen maar dienen om te vermijden dat Frankrijk Brussel annexeert.
Eenmaal de Rep. Vlaanderen en BXL verhuizen die van de EU naar een stabiele omgeving. En dan is BXL de nachtmerrie van Vlaanderen.
Oud 20 september 2007, 09:09   #78
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eenmaal de Rep. Vlaanderen en BXL verhuizen die van de EU naar een stabiele omgeving. En dan is BXL de nachtmerrie van Vlaanderen.
Sorry, die eerste zin versta ik niet. Kan je die nog eens herparafraseren?
Oud 20 september 2007, 09:09   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel zonder de EU-instellingen zou een heel goede zaak zijn. Dan kan men eens beginnen met het verwijderen van de vele betonblokken, en de stad weer herscheppen in die leefbare stad die het eens was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:13   #80
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Brussel zonder de EU-instellingen zou een heel goede zaak zijn. Dan kan men eens beginnen met het verwijderen van de vele betonblokken, en de stad weer herscheppen in die leefbare stad die het eens was.
En de kabouterkes gaan dat zeker gratis komen doen. Nu de vlamingen zijn wel keien in jobs kwijtspelen dus ze gaan hun daar zeker kunnen uitleven dan.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be