Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel punten geven jullie Desiderius?
1 2 7,14%
2 0 0%
3 0 0%
4 0 0%
5 0 0%
6 0 0%
7 2 7,14%
7.5 0 0%
8 1 3,57%
8.5 0 0%
9 5 17,86%
9.5 11 39,29%
10 7 25,00%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 20:19   #61
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Desiderius,
in wat voor autotjes rijden onze (achterklein)kinderen in het jaar 2050? Als ze dan nog kunnen/mogen rijden, tenminste.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:23   #62
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
In uw beschrijving staat er: "i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist,"
Waarom ooit ervoor gekozen (beide), en waarom ervan afgestapt? (vooral van Franco dan, van Marx afstappen is een evidentie)
Ik heb geleidelijkaan een probleem met 'autoriteit' ontwikkeld. Bij de meeste mensen dient zich dat aan rond de puberteit; welnu, bij mij is het iets dat zich is gaan ingroeien naarmate ik meer over de dingen ben ga nadenken. Power corrupts; dat is een ijzeren wet. Slechts zeer uitzonderlijk kan je misschien een voorbeeld van het tegendeel vinden (en dan nog...)

Het mag melig klinken, maar het 'leven' is me heilig. En met 'het' leven bedoel ik heel concreet 'elk' leven in gelijkwaardigheid. Daar speel je geen mathematische spelletjes mee; je kan dus niet stellen dat het individu zich maar moet opofferen tot 'nut van 't algemeen'. Want 'het algemeen' bestaat in mijn ogen slechts bij de gratie van het individu.

Om het nog simpeler te stellen: we lopen hier potjandorie maar gemiddeld tachtig jaar rond (ik blijf optimist); ik ga m'n leven niet verkloten door het 'op te offeren' voor één of ander anoniem collectief. Ik verwacht omgekeerd ook van niemand om dit ook te doen.

In het boek 'Trawler: A Journey through the North Atlantic' slaat Redmond O'Hanlon spijkers met koppen: om een 'held' te zijn moet je goed gek zijn. Die talloze monumenten voor de grote helden uit verre en minder ver vervlogen tijden, zijn niet zelden odes aan geestesgestoorden. Als ze zich niet hadden opgeofferd voor hun land of ideaal, waren het misschien seriemoordenaars geworden.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:25   #63
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is financieel onafhankelijk zijn, in cijfers uitgedrukt?
Dat is wel heel indiscreet...

(laten we zeggen dat ik iets beter boer dan Albert II Van Saksen Coburg, als we zijn vermogensstaat mogen geloven tenminste...)

Oud 3 oktober 2007, 20:27   #64
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie is uw favoriete politicus in Vlaanderen, en in de wereld?
Wel, met Bart De Wever zou ik nog menige pint kunnen pakken onder het hoogoplopende gediscussieer. ('op niveau' natuurlijk)

Op wereldschaal? Nou, daar moet ik echt eens goed over nadenken...

Oud 3 oktober 2007, 20:30   #65
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wat indien immigratie selectief wordt aangepakt? Bepaalde vacatures worden niet ingevuld, en niet iedereen beschikt over de competenties en kwalificaties om aan de behoefte te voldoen;
Ik geloof in een 'win-win' -situatie: laat mensen toe die hier nodig zijn, die hier de beste kansen hebben om hun verwachtingen in te lossen. Want de lat ligt hier ontzettend hoog; wij hebben nogal eens de neiging om dat te onderschatten. Voorts moeten we dringend onze eigen mensen (autochtoon én allochtoon) activeren.

Oud 3 oktober 2007, 20:31   #66
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Hoe sta je tegenover directe democratie?
Zeker niet afkerig!
Maar het gevaar op volksverlakkerij is nog een stuk groter dan met een representatieve democratie. In dat laatste geval kan je de manipulatoren tenminste nog fysiek onderscheiden.

Democratie is een gevaarlijk beestje...

Oud 3 oktober 2007, 20:35   #67
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Is dat niet een beetje 'watjesgedrag'. Waarom nog een confederatie starten in een EU? Omdat anders de veranderingen veel te snel gaan?
Misschien ben ik ook wel een watje op dat vlak.

Kijk, ik ben me absoluut rot geschrokken toen de vlam in de pan sloeg in de Balkan. Ik had dat NOOIT voor mogelijk gehouden op het oude continent. En toch... Die beelden (uit een land dat ik bijzonder goed kende) hebben me wellicht meer getekend dan ik me rekenschap wil geven.

Sta me toe niet te houden van 'veranderingen die veel te snel gaan'. You don't want to mess with that...

Oud 3 oktober 2007, 21:14   #68
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Desiderius, u hebt het gerecht dus van zeer dichtbij meegemaakt. Gelooft u dat ons justitieel apparaat efficiënt en correct verloopt? Wat zou u doen om het te verbeteren?
Oud 3 oktober 2007, 21:28   #69
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht

(laten we zeggen dat ik iets beter boer dan Albert II Van Saksen Coburg, als we zijn vermogensstaat mogen geloven tenminste...)
Mijn leerkracht geschiedenis had het er ook over vandaag, en hij was juist zo wantrouwig als jij over die cijfers! Volgens hem behoor jij dus tot de 20.000 Belgen rijker dan de koning.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 21:34   #70
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Ik.
verkeerde.
studie.
gekozen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 21:51   #71
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Desiderius,

Stel, je kan een ganse week elke avond gaan eten met een favoriete gesperkspartner in de verschillende domeinen,
wie kies je in:
- de muziekwereld
- de filmwereld
- de politiek
- de sportwereld
- de TV personnages
- de filosofen
- de ganse wereld

Laatst gewijzigd door Gun : 3 oktober 2007 om 21:51.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 21:52   #72
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Desiderius,

Over welke aspecten in het leven heb je al iets bijgeleerd, opgestoken op P.be?
Oud 3 oktober 2007, 21:57   #73
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Politieke oriëntatie: na talloze omzwervingen van het ene extreem van het politieke spectrum naar het andere (i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist), ben ik er uiteindelijk van overtuigd geraakt dat er geen goeie verrechtvaardiging te vinden is voor die blijkbaar onstuitbare drang om zich te moeien in de persoonlijke levenssfeer van anderen. Betutteling doet me steigeren en de vraag ernaar –een soort politiek masochisme- nog véél meer. Noem me een libertariër die z’n idealistische veren al een tijdje verloren heeft.

Persoonlijk: ik ben een kind van de late fifties; iets te jong om tot de generatie van de soixante-huitards gerekend te worden. Heb recht en economie gestudeerd, ben een tijdje (straf-)pleiter geweest als gevolg van een kortstondige opstoot van sociaal engagement en heb me kort na het uitfladderen van m’n dochters geconcentreerd op m’n hobbies: fotografie en journalistieke reportages (= lullen bij mooie plaatjes) over toerisme en lifestyle. Ben momenteel wat men noemt ‘financieel onafhankelijk’ en dat geeft me vooral veel tijd om me onder andere op dit forum te amuseren of zelfs af en toe op te winden... In mijn familie- en vriendenkring is het not done om over politiek te zeiken, dus doe ik het maar hier.
Desiderius,

Zou je aan de hand van de persoonlijke info (en de evolutie daarvan) de politieke oriëntatie (en de evolutie daarvan) kunnen verklaren? Is de keuze voor een libertarische oriëntatie uiteindelijk een logisch gevolg van financiële onafhankelijkheid en in die zin misschien zelfs geen keuze?

Groet,
Den Duisteren Duikboot
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:13   #74
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Desiderius, economen uit de Verenigde Staten die erom bekend staan toch redelijk neoliberaal te denken, komen deze week in een bekend Vlaams weekblad aan het woord in de context van een analyse van de snel groeiende ongelijkheid die het Westen steeds meer in zijn greep houdt.

...

In welke mate zie jij de snel groeiende economische ongelijkheid in het Westen als een bedreiging voor de globalisering en het kapitalisme? Noteer dat dezelfde trend waarneembaar is in de snel ontwikkelende economieën als China en India, waar de kloof nog sneller groeit.

En wat zou jij ondernemen om die dreiging, als je al vindt dat het om een dreiging gaat, weg te werken?
Sta me toe dat ik daar op terugkom...
We lezen beide de Knack, zoveel wisten we al. Of we hem op dezelfde manier lezen, is een heel ander paar mouwen.

Voorlopig toch dit: ik vraag me af wat voor 'liberaals' er te vinden is in Amerika van Bush anno 2007... Ik heb de afgelopen decennia aan de overzijde van de grote plas eerder een verglijding naar een soort neo-fascisme waargenomen. (of hoe interpreteer je vandaag wetgeving als de patriot acts?) En als er iets haaks staat op 'liberalisme' ...

Het is een boeiend thema dat hier aangesneden wordt, maar sta me toe dat ik dit nog even laat bezinken.

Oud 3 oktober 2007, 22:15   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Erfenis (oftewel familiekapitaal) of zelf bijeengewerkt als advocaat ?

Ik ken CEO's die dit geld niet bijeen krijgen in hun leven.....enkel ondernemers of erfenissen kunnen dit opleveren. En er hangt geen waarde oordeel aan deze post vast hoor !

vraag 2: nooit aan gedacht om voor de fun nog iets anders te leren, aangezien geld geen issue is ?

Laatst gewijzigd door Tavek : 3 oktober 2007 om 22:17.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:18   #76
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Desiderius, u hebt het gerecht dus van zeer dichtbij meegemaakt. Gelooft u dat ons justitieel apparaat efficiënt en correct verloopt? Wat zou u doen om het te verbeteren?
Geen enkel justicieel systeem zal ooit 100% efficiënt en correct verlopen. Laten we daar alvast van uitgaan. Maar dat neemt niet weg dat justitie nog een hele weg heeft af te leggen vooraleer we kunnen besluiten dat we 'bij de tijd' zijn. Hier en daar wat nieuwe gerechtsgebouwen neerpoten of een vrachtwagen computers dumpen lost de zaak niet op. We zullen dus dieper moeten hervormen. In de procedures zelf, in de organisatie en werking van de magistratuur zelf en in het uitwerken van alternatieve systemen van 'access to justice' (rechtsbedeling buiten de rechtbanken). Die plannen bestaan ook al decennialang; toen ik student was, werd er in academische kringen al driftig aan gesleuteld.

... maar ik zou voorstellen: kijk eens wat voor capabele en visionaire ministers van Justitie we de afgelopen vijfentwintig jaar de revue hebben zien passeren. Zegt genoeg over de bereidheid van de politiek om dit hete hangijzer daadwerkelijk aan te pakken.

Oud 3 oktober 2007, 22:18   #77
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik.
verkeerde.
studie.
gekozen.

Euh, studie heeft er zeer weinig mee te maken.
Troost u.

Oud 3 oktober 2007, 22:21   #78
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Desiderius,

Stel, je kan een ganse week elke avond gaan eten met een favoriete gesperkspartner in de verschillende domeinen,
wie kies je in:
- de muziekwereld
- de filmwereld
- de politiek
- de sportwereld
- de TV personnages
- de filosofen
- de ganse wereld
Muziek.
Zonder enige twijfel...

Eten is een bijzonder intieme aangelegenheid (zo voel ik dat aan). Ik k�*n niet met smaak eten met iemand die me niet ligt; dan schroeft m'n keel dicht. En aan tafel doe je best niet te intellectueel: bij de culinaire geneugten hoort voor mij muziek.

Oud 3 oktober 2007, 22:24   #79
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Desiderius,

Over welke aspecten in het leven heb je al iets bijgeleerd, opgestoken op P.be?

Goh, ik sta soms versteld over de maturiteit van sommige heel jonge deelnemers aan dit forum. Ik voel hier vaak ook hoe media en politiek erin slagen om mensen te manipuleren in hun maatschappijbeeld. 't Is in feite één groot laboratorium hier. (weliswaar met een niet representatieve populatie)

Oud 3 oktober 2007, 22:24   #80
BenX
Burger

BenX's schermafbeelding

Standaard

Vanwaar komt jouw nick?
BenX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be