![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
#62 |
|
Europees Commissaris
|
Waarmee je dus niet beter bent dan gelijk welke onderdrukker : de Turkse bvb.
De meerderheiod van de bevolking uitmaken geeft je NIET het recht alleen maar met jezelf rekening te houden. ECHTE democratie houd ook rekening met een minderheid, want de minderheid van vandaag is de meerderheid van morgen!
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De talloze Vlamingen (inwijkelingen zowel als 'autochtonen') die het vertikten hun nakomelingen de moedertaal bij te brengen, zelfs nadat het allang duidelijk was dat ééntaligheid geen interessante optie kon worden genoemd, waren NOOIT gedwongen dat te doen. Er waren 'argumenten', en misschien zelfs af en toe 'dreigementen', maar er was geen 'bruut machtsvertoon'. Toch niet 'bij moeder aan de haard'. De jarenlange stadsvlucht van rijkere Franstaligen naar 'de Rand' is niet gevolgd geworden door/gepaard gegaan met een jarenlange inwijking van jonge, dynamische en zelfbewuste Vlamingen. Honderdduizenden Vlaamse pendelaars hadden van die leegloop op de hoogte kunnen zijn en er ofwel zèlf van profiteren, ofwel anderen met hun wetenschap kunnen helpen. Joost mag weten waarom dat niet gebeurd is. Dat 'we' 'onze' democratische meerderheid zijn kwijtgespeeld is een tien keer ergere zaak, omdat daardoor het wezen van de democratie wordt aangetast, en in zo'n geval doet de 'etnie' van het slachtoffer er niet toe. D�*t maakt de strijd voor een democratisering van het hele land des te belangrijker. In Wallonië en Brussel behoort het 'geautomatiseerd stemmen' wellicht voorgoed tot het verleden, in Vlaanderen is er nauwelijks oppositie tegen 'elektronische verkiezingen', en als ze er al is, wordt ze vakkundig buitenspel gezet. In Wallonië en Brussel gaan ook regelmatig stemmen op voor een invoering van het BROV, en zelfs voor de afschaffing van de monarchie/instelling van de republikeinse staatsvorm. Het invoeren van één nationale kieskring kan een mogelijke stap zijn in dit democratiseringsproces, mits een aantal voorwaarden in acht worden genomen. Ik begrijp niet goed waarom 'de Vlamingen' daar zo bang voor zijn. Daarom durf ik hier en nu pleiten voor een intensievere samenwerking met �*lle 'mede-Belgen' die voor méér democratie willen gaan, zodat de belangen van �*lle burgers van dit land zelfs binnen de huidige landsgrenzen kunnen worden gediend. Niet uitsluitend die van één of andere 'taalgroep', 'religie' of 'sociale klasse'. |
|
|
|
|
|
#64 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik ben in HV opgegroeid, mijn familie woont er nog. De franstaligen maken daar helemaal geen groot deel uit, het is een kleine minderheid (ongeveer 120.000 mensen) en ze kunnen mij evenveel schelen als de Vlamingen. Spreek dus maar voor uzelf. Uw uitspraken over de Franstaligen zijn minabel. Uw idee om Halle-Vilvoorde als koopwaar te gebruiken voor het eersteminsterschap van Leterme is dat zo mogelijk nog meer. Citaat:
|
||
|
|
|
|
#65 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De slogan van de Vlaamse onderhandelaars sinds mensenheugnis. |
|
|
|
|
|
#66 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Wat die houding van Franstalig België tegenover het BROV en de monarchie betreft, veel horen we daar toch niet van. Ik mag aannemen dat dergelijke ideeën tot nog toe niet echt binnen bestaande partijkaders geformuleerd worden? |
||
|
|
|
|
#67 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Halle-Vilvoorde is Vlaanderen, de Franstalige partijen hebben daar dus niets mee te maken (zoals Keulen bevestigde). Met de Franstaligen onderhandelen over Halle-Vilvoorde is hen zeggenschap geven over iets waar ze niets mee te maken hebben. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Banneling
|
Franstaligen zullen meestal voor meer democratie gaan als dit hun wat oplevert...
Men moet bijna al een BV zijn om dat niet te beseffen... Ze zijn er zelfs in geslaagd van één van de meest verdraagzame mensen als onverdraagzame extremisten te (laten) betitelen.. Als de Vlamingen onverdraagzaam zouden zijn, was er immers geen sprake van een verfransing.. Het feit dat er geen Waalse gemeenten vervlaamsd zijn, bewijst mss waar de onverdraagzamen zitten... |
|
|
|
|
#69 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ook Bogaert zou geen vriend zijn van Leterme; nochtans Bogaert wel ACW? Maar hier een vrouwenkwestie wordt wel eens gezegd. |
|
|
|
|
|
#70 | ||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Pleit jij soms voor het brute geweld waar het VB altijd van beschuldigd wordt? Citaat:
Ik WAS bovendien in hoofdzaak een moeder aan de haard. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan je daar één linkje van geven? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat er nauwelijks nog een maatschappelijk draagvlak voor is, zal wel kloppen. Ik betreur dat ergens wel. Dat er geen partijen meer in het hele land opkomen, klopt ook (onze vrienden van B.U.B. niet meegerekend, uiteraard). Daar zou een eventuele nieuwe partij dan natuurlijk wel een mouw kunnen aan passen. Dat het een excuustruus is, kan best wel kloppen, maar dat beschouw ik niet als een correct argument in deze discussie over eventuele pro's en contra's. Het gaat om het idee zelf, niet om de motivatie erachter. Bovendien zal BHV sowieso gesplitst worden, heeft 'men' ons beloofd. In het parlement nog wel. De nationale kieskring kan er nadien nog altijd komen. 2) U mag dat aannemen, want het zou kunnen kloppen. Ik heb echter geen toegang tot de bestaande partijkaders. Ik hoor nochtans af en toe (niet erg vaak, maar het gebeurt) een franstalige Belg pleiten voor referenda of de republiek, of zelfs beide tegelijk. Ik hoop (ik bid |
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
2) Wat kloeg u aan, en op welke manier gebeurde dat ? 3) Waar leidt u dat uit af ? Ik vrees dat hier een misverstand in het spel is. 4) Is men bij u thuis binnengevallen om te controleren of u uw kinderen wel degelijk uitsluitend in het Frans opvoedde, en u een pak rammel te verkopen bij overtreding van de 'Wetten ter definitieve uitroeiing van het Nederlands te Brussel' ? 5) Absoluut. Wat weerhield/weerhoudt de Vlamingen ervan om van 'hun' hoofdstad ook daadwerkelijk de hunne te maken ? 6) Dat mag u die partijen dan ook gerust verwijten, geen enkel probleem. 7) Handmatig stemmen alléén is niet voldoende, maar het blijft belangrijk genoeg om de strijd niet op te geven. Afschaffing van de opkomstdwang mag er wat mij betreft bij, maar vind ik toch net iets minder belangrijk. 8) Ik zal ze opzoeken. Geef me wat tijd, a.u.b., en herinner mij er af en toe aan mocht het te lang duren. 9) Als ze nu pleiten voor de herinvoering kan dat geïnterpreteerd worden als : "OK, nu hebben ze er bij te winnen, dus nu kan het weer wel. Wat een slecht volkje." Maar het voorstel kan ook worden beantwoord met : "OK, ze aanvaarden de mogelijkheid dat ze in het nationale parlement misschien wel voorgoed 'de minderheid' zullen blijven. Laten we ze niet teleurstellen!" 10) Ik hou niet van dat soort veralgemeningen, eigenlijk. Ik zou een hele reeks gemene vragen kunnen stellen, maar 't zal niet meer voor vandaag zijn. 11) De democratie moet eindelijk maar eens tot stand worden gebracht, dat zal u wel kunnen beamen. Als ik daarvoor franstalige bondgenoten kan vinden, zal ik ze zeker niet afwijzen omdat ze onvoldoende Nederlands spreken of niet goed weten wie dezer dagen het schoon weer maakt in Vlaanderen. 'België' als geografische entiteit of zelfs als eventueel 'vaderland' stoort me allerminst, wèl de ondemocratische instellingen erbinnen. En ik ben ook niet bang dat ik ooit nog 'verfranst' zal worden (tenminste niet voor zolang ik hier in België leef). Mocht ik al zo dwaas zijn er zelfs nog maar aan te denken dat eventueel wel te willen, zullen mijn vrienden en mijn familie mij wel op andere gedachten weten te brengen. |
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Minister-President
|
Ja, want verfransen is wel het ergste dat u kan overkomen, zal Kortaf wellicht denken.
Echt een heel erge ziekte, hoor. Nochtans meen ik mij te herinneren ooit gelezen te hebben dat zelfs Jozef Deleu van Ons Erfdeel zich afvroeg of we niet beter verfranst waren geweest in Vlaanderen. |
|
|
|
|
#75 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik denk dat hij vanuit Rekkem naar Frankrijk keek en zich afvroeg wat er zou gebeurd zijn , mocht VL verfranst zijn en of het misschien niet beter zou geweest zijn, gelet op de vele comm. problemen. En misschien ook wel dat VL deel zou uitgemaakt hebben van een grotere cultuur. En (maar dat zeg ik nu zelf): ik denk daarbij aan Maeterlinck en Verhaeren die door in het FR te schrijven een grotere renommee (en portemonnee?) hadden dan tijdgenoten die in het NL schreven. |
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
JIJ denkt dus dat we beter allemaal verfranst waren geweest. Maar troost je. Je bent niet de eerste de beste belgicist die er zo over denkt. Bedenk echter wel dat het bedoeling van verfransing is om ook de Vlaamse boerkescultuur te vervangen door de fijnzinnige Franse. Dat houdt in dat heel Belgique dan één groot Bruxelles-Walloni zou worden. En wie zou dan jouw Belgique nog financieel overeind moeten houden?
|
|
|
#79 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Is luxemburg beter slechter af? Calais? ... Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
||
|
|
|
|
#80 |
|
Europees Commissaris
|
Brussel zuigt al decenia de arbeiders van zowel Wallonië als Vlaanderen leeg, en zal dit niet eeuwig kunnen blijven doen!