Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2013, 04:28   #821
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie is "jullie"?

De Limburgers onder elkaar?
Inderdaad. Er wordt weer een poging gemaakt om een kunstmatige barrière te creëren tussen Limburg en de rest van Vlaanderen, maar dat houdt natuurlijk geen steek, en zeker niet in dit geval. Want het zijn vooral de Limburgse autoriteiten die zich hebben toegelegd op de hernederlandsing van de Voerstreek. Zo is de middelbare school afhankelijk van de provincie, en zorgt men er op plaatselijk niveau voor dat Voeren wat allerhande diensten betreft zoveel mogelijk georiënteerd is op de rest van het Arrondissement Tongeren.

Zo zijn er nog leuke anekdotes. In de jaren '50 besliste men dat Landen niet langer deel kon uitmaken van de Franstalige provincie Luik. In 1963 wordt het dan ook overgeheveld naar Brabant - niet naar Limburg. Waarom niet? Volgens de bronnen van Le Soir omdat Limburg beschouwd werd als 'te flamingant'. Le Soir is nu wel notoir slecht in het maken van een onderscheid tussen 'Vlaams' en 'Vlaamsgezind', maar dat is toch al veelzeggend.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2013, 04:36   #822
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kuch. Als het van de Limburgers afhing, was Voeren Franstalig geworden. De Limburgse bevolking in die dorpen waren immers naar meerderheid Waalsgezind.
En wat mag daarvan dan wel niet de reden geweest zijn...?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2013, 04:38   #823
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het nu net een afwijking als men helemaal niet kan horen waar iemand vandaan komt. Als ik niet kan horen dat iemand uit Limburg komt dan is dat voor mij geen Limburger.
Zoiets heb ik trouwens enkel nog maar meegemaakt bij Nederlandse Limburgers, die nochtans zo goed beschermd zouden zijn. En dan heb ik het niet eens over diglossie: hun dagelijks taalgebruik bezat letterlijk 0,0% Limburgse kenmerken. Van een Vlaming zal je daarentegen altijd horen of het een Limburger is, ook al spreekt hij dan niet het heilige, zuivere dialect van zijn voorvaderen.
Oud 14 januari 2013, 04:47   #824
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
En wat mag daarvan dan wel niet de reden geweest zijn...?
Omdat men niet houdt van plotse veranderingen, en omdat de plaatselijke Franstalige elite hevig begon aan te sturen op een terugkeer naar Luik. Ondanks dit alles was bijna 40% van de bevolking wél voorstander van de overheveling naar Limburg. Zij werden dan ook geterroriseerd door de 'heldhaftige' Luiksgezinden. Men ging zelfs zo ver dat men de grafsteen van de uit Bilzen afkomstige, pro-Vlaamse pastoor Hendrik Veltmans heeft gevandaliseerd. Dat zal dan wel die verbondenheid zijn waar men het hier zo graag over heeft.
Oud 14 januari 2013, 04:55   #825
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier wordt zo lyrische gedaan over een erkenning die een lege doos is, maar schijnbaar wordt de vastlegging als "bemoeien" afgedaan terwijl die vastlegging en de toepassing van de taalwetten er wel voor gezorgd heeft dat het Limburgs in Voeren wel nog levendig is. Anders was het al lang geruild voor het Frans, iets wat gebeurde bij de Waalsgezinden in Voeren alsook in al die Waalse buurdorpen.
En dat is voor mij het allerbeste bewijs dat de positie van het Limburgs wordt aangegrepen door de Belgicisten om zich af te zetten tegen Vlaanderen.

Adrian, in België wordt alles 'gekommunautariseerd' tot een met de positie van het Limburgs in dit forum. Alleen gij houdt hier een zuivere diskussie omdat ge U van dat onderhuids aanwezige spanningsveld niet bewust zijt of waart.
In elke diskussie in dit forum staan Belgische staatsnationalisten tegenover Vlaamse volksnationalisten, en het Limburgs, ach, dat is daarin gewoon de zoveelste speelbal.
Het gaat om het diskussieschaakspel tussen deze twee groepen en in deze draad vormt het Limburgs de pionnen.
Oud 14 januari 2013, 10:23   #826
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net alsof die erkenning bij de perceptie van Jan met de Pet iets uitmaakt. Die weet begod niet eens dat het Limburgs erkend is als streektaal. Uw post lijkt mij een zeer persoonlijk mening. Wat zijt gij toch geobsedeeerd door die erkenning die in de praktijk geen zak uitmaakt.

Persoonlijk vind ik het nu net een afwijking als men helemaal niet kan horen waar iemand vandaan komt. Als ik niet kan horen dat iemand uit Limburg komt dan is dat voor mij geen Limburger. Want de Tael is gansch het Volk.

Inderdaad!

Citaat:
De Limburgs-Ripuarische tonaliteit. Deze kaart brengt het verspreidingsgebied in beeld van wat linguïstisch het hoofdkenmerk van het Limburgs is: het betekenisdragend verschil in toonhoogte.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs

Maar als ge de moeite had gedaan de wetenschappelijke studie te lezen waarnaar ik bladzijden geleden verwezen heb, dan wist ge dat taalgrenzen eigenlijk niet bestaan. Behalve voor de poltitieke wereld.

Ik denk dat gij en Jan de laatste bladzijden een serieuze bok geschoten hebt. En de kastanjes voor mij uit het vuur gehaald hebt met uw reacties. Ik heb zo een vermoeden dat mijn Maaslandse streekgenoot (en anderen) daardoor de laatste dagen heel wat minder Vlaamsgezind geworden is door de minachting voor Limburg(ers) en hun cultuur die uit die reacties blijkt.
Ik herhaal: als ge de moeite gedaan had die studie te lezen, wist ge dat
Het Limburg gevoel in Nederland vooral ontstaan is na 1839, juist door diezelfde minachting vanuit Holland. En dat erkenning van de Limburgse taal in Nederland er toe geleid heeft dat dit afzetten tegen Holland een halt toegeroepen werd. En men zich nu meer Nederlander voelt.

Maar zoals de laatste bladzijden klaar en duidelijk aangetoond is door anderen: hier moet alles zelfs de eigen bevolking wijken voor de machtshonger van enkele Vlamingen. Voor de broekschijters die in panische angst leven dat mensen uit eigen vrije wil zouden kiezen voor de Franse standaardtaal, niettegenstaande hun moedertaal Germaans is. Voeren was daar een duidelijk voorbeeld van.

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 januari 2013 om 10:25.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2013, 10:45   #827
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb zo een vermoeden dat mijn Maaslandse streekgenoot (en anderen) daardoor de laatste dagen heel wat minder Vlaamsgezind geworden is door de minachting voor Limburg(ers) en hun cultuur die uit die reacties blijkt.
Welke 'minachting' mag dat dan wel zijn? In welke zin wijkt onze houding tegenover het Limburgs af van onze houding tegenover het West-Vlaams of het Brabants? Geef daar eens een aantal voorbeelden van.
Oud 14 januari 2013, 12:08   #828
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar zoals de laatste bladzijden klaar en duidelijk aangetoond is door anderen: hier moet alles zelfs de eigen bevolking wijken voor de machtshonger van enkele Vlamingen. Voor de broekschijters die in panische angst leven dat mensen uit eigen vrije wil zouden kiezen voor de Franse standaardtaal, niettegenstaande hun moedertaal Germaans is. Voeren was daar een duidelijk voorbeeld van.
Ze verraden dus hun moedertaal. Dat ze zouden kiezen voor Duits daar zou ik dan nog een béétje begrip voor kunnen opbrengen.
Maar Frans is taalkundig wel de totaal andere wereld.
Wat bezielt die mensen dus?

Us taalidentifikatie is dus eigenlijk heel zwak of zelfs onbestaande...
Waarom jankt ge dan uiteindelijk dat het Limburgs niet is erkend?
Waarom jankt ge niet dat het Limburgs in de provincie Luik (de jekervallei, de Platdieste streek en de landen van Overmaas) morsdood is terwijl het Limburgs in de provincie Limburg er veel beter aan toe is?
Om de 'flaminganten' in de gordijnen te jagen dus.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:27.
Oud 14 januari 2013, 12:15   #829
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gij en Jan de laatste bladzijden een serieuze bok geschoten hebt. En de kastanjes voor mij uit het vuur gehaald hebt met uw reacties. Ik heb zo een vermoeden dat mijn Maaslandse streekgenoot (en anderen) daardoor de laatste dagen heel wat minder Vlaamsgezind geworden is door de minachting voor Limburg(ers) en hun cultuur die uit die reacties blijkt.
Ach,... en ik die nu net een Limburgvriend ben.
Eigenlijk zou ik het spijtiger vinden dat het Limburgs (of het Vlaanders) zou uitsterven dan het Brabants. (Brabants is toch 'bijna' ABN.)
En het kan tellen dat ik U dat zeg als Brabander!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:16.
Oud 14 januari 2013, 12:32   #830
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herhaal: als ge de moeite gedaan had die studie te lezen, wist ge dat Het Limburg gevoel in Nederland vooral ontstaan is na 1839, juist door diezelfde minachting vanuit Holland. En dat erkenning van de Limburgse taal in Nederland er toe geleid heeft dat dit afzetten tegen Holland een halt toegeroepen werd. En men zich nu meer Nederlander voelt.
Na WO I deed België pogingen om een deel van de Nederland als oorlogsbuit binnen te halen, alhoewel Nederland niet bij de vijandelijkheden betrokken was. Naast Zeeuws-Vlaanderen en delen van het Rijnland, stond ook Nederlands-Limburg op het verlanglijstje.

Op geen enkele wijze kon dit irredentisme in Zeeuws-Vlaanderen of in Nederlands-Limburg op enige bijval rekenen. Langs voor die lege-doos-erkenning voelden de Limburgers zich door en door Nederlander.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2013, 12:33   #831
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
O ja? Probeer als Limburger dan maar eens dialect te spreken in Aubel, Wezet of Plombières bijvoorbeeld. Veel kans dat ze doen alsof ze u niet begrijpen. Of gewoon dat ze u helemaal niet begrijpen.
1. Dat noemt gij dus de Landen van Overmaas eventueel met inbegrip van de Platdietse streek waartoe die 3 gemeenten niet behoren. Welke gemeenten horen nog daarbij? Waar vindt men daarover informatie?

Eigenlijk best wel een grootgebied waar het Limburgs plaats heeft moeten maken voor het Frans. Maar d�*t zal nu net Pajoske worst wezen....

2. In wikipedia vindt men welke gmeenten van taalgebied wisselden bij het vastleggen van de taalgrens.
Maar waar vind ik welke gemeenten veranderden bij elke van de tienjaarlijkse talentellingen zo lang die bestonden?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:36.
Oud 14 januari 2013, 12:35   #832
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer diezelfde onzin. In niets hebben we minachting voor Limburg of de Limburgers. U schijnt evenwel niet in staat te zijn een eerlijk intellectueel debat gaande te houden. U haast zich liever in verdachtmakingen en diabolisering te vervallen zodra mensen uw standpunt op allerlei gronden niet wensen te delen.
Oud 14 januari 2013, 12:36   #833
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. In wikipedia vindt men welke gmeenten van taalgebied wisselden bij het vastleggen van de taalgrens.
Maar waar vind ik welke gemeenten veranderden bij elke van de tienjaarlijkse talentellingen zo lang die bestonden?
Daar zou je de resultaten van de talentellingen op moeten naslaan. Jammer genoeg vind ik die niet online. Wel zijn alle documenten - met bijzonder uitgebreide documentatie - te vinden in het Grammensarchief aan de universiteit van Kortrijk.
Oud 14 januari 2013, 12:42   #834
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Dat noemt gij dus de Landen van Overmaas eventueel met inbegrip van de Platdietse streek waartoe die 3 gemeenten niet behoren. Welke gemeenten horen nog daarbij? Waar vindt men daarover informatie?
Aubel zit wat op de wip. Er zijn mensen die menen dat het bij de Platdietse streek hoort, andere weer niet. Ik geloof dat er bij de voorlaatste talentellingen (die nog min of meer betrouwbare waren - de laatste zijn dat immers niet) nog een niet verwaarloosbare minderheid Nederlandstaligen waren in die gemeente.

De verdere gemeenten zijn Gemmenich (verfranst tot Plombières), Welkenraad (Welkenraedt) en Raren (Raeren), maar ongetwijfeld wist u dat al.

Waarom vermeld ik Wezet? Traditioneel gingen heel wat Voerense boeren daar indertijd naar de veemarkt, waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat een Limburgs dialect ook daar een zekere bekendheid genoot. In de meeste gevallen konden de Voerense boeren ook een woordje Waals (geen Frans).
Oud 14 januari 2013, 12:42   #835
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

- Haha! Flor Grannens had dus een archief en dat bevindt zich in Kortrijk!
Wanneer krijgt die man eigenlijk een standbeeld of tenminste straatnamen naar zijn naam....

- En wordt dat onderwerp niet behandeld in een of ander boek???

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:44.
Oud 14 januari 2013, 12:57   #836
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aubel zit wat op de wip. Er zijn mensen die menen dat het bij de Platdietse streek hoort, andere weer niet. Ik geloof dat er bij de voorlaatste talentellingen (die nog min of meer betrouwbare waren - de laatste zijn dat immers niet) nog een niet verwaarloosbare minderheid Nederlandstaligen waren in die gemeente.

De verdere gemeenten zijn Gemmenich (verfranst tot Plombières), Welkenraad (Welkenraedt) en Raren (Raeren), maar ongetwijfeld wist u dat al.
Oei, misverstand. Raeren hoort tot de Oostkantons en is dus niet verfranst.
Gemmenich en Welkenraad behoren tot de Platdietse streek.
Citaat:
Deze nu officieel Fanstalige, maar van oudsher Limburgs-sprekende streek bestaat uit ten minste negen plaatsen. We geven hier gemakshalve de Nederlandse spelling, tussen haakjes gevolgd door de thans officiële Franse en/of Duitse:

1. Balen (Baelen)
2. Membach;
3. Gemmenich
4. Homburg (Hombourg)
5.Montzen
6.Moresnet
7.Sippenaken (Sippenaeken)
8.Welkenraat (Welkenraedt)
9. Hendrik-Kapelle
(oorspronkelijk: Hendrikskapelle) (Henri-Chapelle).
Zij zijn thans heringedeeld tot drie gemeenten, respectievelijk :

Baelen (uit 1 en 2),
Blieberg (Bleiberg/Plombières) (uit 3 t/m 7) en
Welkenraedt (uit 8 en 9).
Soms wordt ook Aubel en het oosten van Voeren daarbij gerekend. Het stadje Limburg, hoofdstad van het oude hertogdom Limburg, heeft er vroeger ook bij gehoord. Deze plaatsen zijn echter al langer verfranst.
Mijn vraag is om welke gemeenten het gaat die verfranst werden en - afgezien van de PLatdietse Streek - tot Wallonië behoren waar ze dus ten onrechte bij werden ingedeeld.

Ik heb dus al:
- Aubel
- Limburg
- Bleiberg/Plombières

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 13:09.
Oud 14 januari 2013, 12:59   #837
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als ge de moeite had gedaan de wetenschappelijke studie te lezen waarnaar ik bladzijden geleden verwezen heb, dan wist ge dat taalgrenzen eigenlijk niet bestaan. Behalve voor de poltitieke wereld.
Soms niet, soms wel. Ooit was de staatsgrens tussen Nederland-Duitsland-Vlaanderen geen taalgrens, wat evenwel niet betekent dat het zou gaan om een dialectgebied met dezelfde kenmerken. Door de toenemende invloed van de standaardtaal groeit de afstand echter wel. Zowel de invloed op de dialecten als de voortgang van de standaardtaal met daarbij horend het dialectverlies.

Er is trouwens iets niet juist in dat kaartje, nl. het door elkaar haspelen van Ripuarische en Limburgische dialecten. In de Duitse dialectologie wordt dat onderscheid weldegelijk gemaakt, net zoals trouwens ook in de onze. Het Ripuarisch verschilt op meerdere punten van het Limburgs.

Daarnaast is het ook onvolledig: de sleep- en stoottonen komen in een aantal andere dialecten in de streek voor. In het dialect van de Moesel bijvoorbeeld. Dat is een Frankisch dialect.
Oud 14 januari 2013, 13:01   #838
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Haha! Flor Grannens had dus een archief en dat bevindt zich in Kortrijk!
Wanneer krijgt die man eigenlijk een standbeeld of tenminste straatnamen naar zijn naam....

- En wordt dat onderwerp niet behandeld in een of ander boek???
Misschien in het boek van Verroken over de vastlegging van de taalgrens? Ergens in mijn bibliotheek zit dat boek. Waar evenwel...?
Oud 14 januari 2013, 13:02   #839
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei, misverstand. Raeren hoort tot de Oostkantons en is dus niet verfranst.
Gemmenich en Welkenraad behoren tot de Platdietse streek.
Juist Balen (Baelen).
Oud 14 januari 2013, 13:16   #840
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juist Balen (Baelen).
Neen, Balen behoort dus wél volgens Wiki tot de Platdietse streek.

De Platdietse streek schijnt dus deel uit te maken van wat gij 'Landen van Overmaas' noemt.
Mijn vraag is dus welke gemeenten daar wel deel van uitmaken en die niet opgesomd worden in het wikistuk over de Platdietse streek.

Pas dat Wikistuk toch over landen van Overmaas toch aan Jan.....
Daarin worden namelijk geen gemeenten genoemd die van oorsprong Limburgstalig waren en nu verfranst zijn. Ook wordt zelfs geen gewag gemaakt over de verfransing.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 13:20.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be