![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo zijn er nog leuke anekdotes. In de jaren '50 besliste men dat Landen niet langer deel kon uitmaken van de Franstalige provincie Luik. In 1963 wordt het dan ook overgeheveld naar Brabant - niet naar Limburg. Waarom niet? Volgens de bronnen van Le Soir omdat Limburg beschouwd werd als 'te flamingant'. Le Soir is nu wel notoir slecht in het maken van een onderscheid tussen 'Vlaams' en 'Vlaamsgezind', maar dat is toch al veelzeggend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#822 |
Europees Commissaris
|
![]() En wat mag daarvan dan wel niet de reden geweest zijn...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#823 |
|
![]() Zoiets heb ik trouwens enkel nog maar meegemaakt bij Nederlandse Limburgers, die nochtans zo goed beschermd zouden zijn. En dan heb ik het niet eens over diglossie: hun dagelijks taalgebruik bezat letterlijk 0,0% Limburgse kenmerken. Van een Vlaming zal je daarentegen altijd horen of het een Limburger is, ook al spreekt hij dan niet het heilige, zuivere dialect van zijn voorvaderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#824 |
|
![]() Omdat men niet houdt van plotse veranderingen, en omdat de plaatselijke Franstalige elite hevig begon aan te sturen op een terugkeer naar Luik. Ondanks dit alles was bijna 40% van de bevolking wél voorstander van de overheveling naar Limburg. Zij werden dan ook geterroriseerd door de 'heldhaftige' Luiksgezinden. Men ging zelfs zo ver dat men de grafsteen van de uit Bilzen afkomstige, pro-Vlaamse pastoor Hendrik Veltmans heeft gevandaliseerd. Dat zal dan wel die verbondenheid zijn waar men het hier zo graag over heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Adrian, in België wordt alles 'gekommunautariseerd' tot een met de positie van het Limburgs in dit forum. Alleen gij houdt hier een zuivere diskussie omdat ge U van dat onderhuids aanwezige spanningsveld niet bewust zijt of waart. In elke diskussie in dit forum staan Belgische staatsnationalisten tegenover Vlaamse volksnationalisten, en het Limburgs, ach, dat is daarin gewoon de zoveelste speelbal. Het gaat om het diskussieschaakspel tussen deze twee groepen en in deze draad vormt het Limburgs de pionnen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#826 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar als ge de moeite had gedaan de wetenschappelijke studie te lezen waarnaar ik bladzijden geleden verwezen heb, dan wist ge dat taalgrenzen eigenlijk niet bestaan. Behalve voor de poltitieke wereld. Ik denk dat gij en Jan de laatste bladzijden een serieuze bok geschoten hebt. En de kastanjes voor mij uit het vuur gehaald hebt met uw reacties. Ik heb zo een vermoeden dat mijn Maaslandse streekgenoot (en anderen) daardoor de laatste dagen heel wat minder Vlaamsgezind geworden is door de minachting voor Limburg(ers) en hun cultuur die uit die reacties blijkt. Ik herhaal: als ge de moeite gedaan had die studie te lezen, wist ge dat Het Limburg gevoel in Nederland vooral ontstaan is na 1839, juist door diezelfde minachting vanuit Holland. En dat erkenning van de Limburgse taal in Nederland er toe geleid heeft dat dit afzetten tegen Holland een halt toegeroepen werd. En men zich nu meer Nederlander voelt. Maar zoals de laatste bladzijden klaar en duidelijk aangetoond is door anderen: hier moet alles zelfs de eigen bevolking wijken voor de machtshonger van enkele Vlamingen. Voor de broekschijters die in panische angst leven dat mensen uit eigen vrije wil zouden kiezen voor de Franse standaardtaal, niettegenstaande hun moedertaal Germaans is. Voeren was daar een duidelijk voorbeeld van. Laatst gewijzigd door pajoske : 14 januari 2013 om 10:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#827 |
|
![]() Welke 'minachting' mag dat dan wel zijn? In welke zin wijkt onze houding tegenover het Limburgs af van onze houding tegenover het West-Vlaams of het Brabants? Geef daar eens een aantal voorbeelden van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#828 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar Frans is taalkundig wel de totaal andere wereld. Wat bezielt die mensen dus? Us taalidentifikatie is dus eigenlijk heel zwak of zelfs onbestaande... Waarom jankt ge dan uiteindelijk dat het Limburgs niet is erkend? Waarom jankt ge niet dat het Limburgs in de provincie Luik (de jekervallei, de Platdieste streek en de landen van Overmaas) morsdood is terwijl het Limburgs in de provincie Limburg er veel beter aan toe is? Om de 'flaminganten' in de gordijnen te jagen dus.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Eigenlijk zou ik het spijtiger vinden dat het Limburgs (of het Vlaanders) zou uitsterven dan het Brabants. (Brabants is toch 'bijna' ABN.) En het kan tellen dat ik U dat zeg als Brabander!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#830 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Op geen enkele wijze kon dit irredentisme in Zeeuws-Vlaanderen of in Nederlands-Limburg op enige bijval rekenen. Langs voor die lege-doos-erkenning voelden de Limburgers zich door en door Nederlander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#831 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk best wel een grootgebied waar het Limburgs plaats heeft moeten maken voor het Frans. Maar d�*t zal nu net Pajoske worst wezen.... 2. In wikipedia vindt men welke gmeenten van taalgebied wisselden bij het vastleggen van de taalgrens. Maar waar vind ik welke gemeenten veranderden bij elke van de tienjaarlijkse talentellingen zo lang die bestonden?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#833 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zou je de resultaten van de talentellingen op moeten naslaan. Jammer genoeg vind ik die niet online. Wel zijn alle documenten - met bijzonder uitgebreide documentatie - te vinden in het Grammensarchief aan de universiteit van Kortrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#834 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verdere gemeenten zijn Gemmenich (verfranst tot Plombières), Welkenraad (Welkenraedt) en Raren (Raeren), maar ongetwijfeld wist u dat al. Waarom vermeld ik Wezet? Traditioneel gingen heel wat Voerense boeren daar indertijd naar de veemarkt, waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat een Limburgs dialect ook daar een zekere bekendheid genoot. In de meeste gevallen konden de Voerense boeren ook een woordje Waals (geen Frans). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#835 |
Europees Commissaris
|
![]() - Haha! Flor Grannens had dus een archief en dat bevindt zich in Kortrijk!
Wanneer krijgt die man eigenlijk een standbeeld of tenminste straatnamen naar zijn naam.... ![]() - En wordt dat onderwerp niet behandeld in een of ander boek???
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 12:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#836 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gemmenich en Welkenraad behoren tot de Platdietse streek. Citaat:
Ik heb dus al: - Aubel - Limburg - Bleiberg/Plombières
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 13:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#837 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is trouwens iets niet juist in dat kaartje, nl. het door elkaar haspelen van Ripuarische en Limburgische dialecten. In de Duitse dialectologie wordt dat onderscheid weldegelijk gemaakt, net zoals trouwens ook in de onze. Het Ripuarisch verschilt op meerdere punten van het Limburgs. Daarnaast is het ook onvolledig: de sleep- en stoottonen komen in een aantal andere dialecten in de streek voor. In het dialect van de Moesel bijvoorbeeld. Dat is een Frankisch dialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#838 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien in het boek van Verroken over de vastlegging van de taalgrens? Ergens in mijn bibliotheek zit dat boek. Waar evenwel...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#839 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#840 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, Balen behoort dus wél volgens Wiki tot de Platdietse streek.
De Platdietse streek schijnt dus deel uit te maken van wat gij 'Landen van Overmaas' noemt. Mijn vraag is dus welke gemeenten daar wel deel van uitmaken en die niet opgesomd worden in het wikistuk over de Platdietse streek. Pas dat Wikistuk toch over landen van Overmaas toch aan Jan..... Daarin worden namelijk geen gemeenten genoemd die van oorsprong Limburgstalig waren en nu verfranst zijn. Ook wordt zelfs geen gewag gemaakt over de verfransing.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2013 om 13:20. |
![]() |
![]() |