Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2011, 11:36   #841
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Chokri was blijkbaar niet de enige die die waarschuwing niet echt duidelijk begrepen had. Er liepen daar naar het schijnt nog 60000 mensen.
Maar van die 60.001 mensen zal er maar èèn verantwoordelijk gehouden worden.

Tip, het zijn niet die 60.000.
Oud 21 augustus 2011, 11:37   #842
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Chokri was blijkbaar niet de enige die die waarschuwing niet echt duidelijk begrepen had. Er liepen daar naar het schijnt nog 60000 mensen.
Van halve kinderen hoef je dat dan ook niet te verwachten.
Oud 21 augustus 2011, 11:37   #843
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Nog iets: over die ervaring van die EHBO-mensen. Ik heb het u al eens gezegd en ik herhaal het niet meer. Dat zijn inderdaad EHBO-mensen en de meesten onder hun hebben totaal geen ervaring. Ze kijken er allemaal bijzonder naar uit omdat ze eindelijk eens hopen hun eerste slachtoffer te verzorgen. Ik ken enkele van die mensen. Dankuwel.

Desalniettemin hebben die mensen, ook al schoot de ervaring en expertise hun volledig tekort, naar ik zo hoor en gegeven die omstandigheden (de chaos, de paniek, de massa aan gewonden, het tekort aan ervaring en expertise, de veelal jonge leeftijd, ...) heel goed werk verricht die avond! Petje af voor deze en alle andere betrokken hulpverleners dus!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2011 om 11:39.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 11:41   #844
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik dacht dat dat onderzoek zelfs al was afgesloten?

Ik zeg niet dat er vele en zware fouten zijn gebeurd.

Ik zeg dat deze ramp heeft aangetoond dat de veiligheids- en voorzorgsmaatregelen op Pukkelpop te wensen overlieten.
Ik pleit voor toestanden zoals in Torhout toen het festival niet enkel in Werchter doorging. Ben er drie keer naartoe geweest. Eén groot podium, en één grote weide. Meer moet dat niet zijn. Als 't regent kruip je met vriendin en enkele bekertjes bier onder je plastiek vuilniszak. En als het donker wordt, en iets frisser, steek je gewoon je vuilniszak en tientallen bekertjes in brand. Gezellig.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 11:43   #845
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog iets: over die ervaring van die EHBO-mensen. Ik heb het u al eens gezegd en ik herhaal het niet meer. Dat zijn inderdaad EHBO-mensen en de meesten onder hun hebben totaal geen ervaring. Ze kijken er allemaal bijzonder naar uit omdat ze eindelijk eens hopen hun eerste slachtoffer te verzorgen. Ik ken enkele van die mensen. Dankuwel.
Dus ga je die maar wat zwart maken als (1) incompetente mensen (2) die hopen dat er mensen gewond gaan geraken?

Jij bent ook de tofste vriend in de wereld, denk ik dan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 11:46   #846
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wie is er hier nu degoutant???
Misschien moet je eens lezen wat hier nog zoal mensen schrijven. Over jou. Tegen jou.

En voor de rest; met jouw praten lost niets op.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 21 augustus 2011, 11:47   #847
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

De structuur van de chateau en de wablief (een enkele, kleine ingang) is echter een culminatie van weer, met het gevolg dat er binnen een enorm druk ontstond. Een mogelijke les die we hieruit kunnen leren is om bij stormweer in de toekomst de chateau helemaal open te smijten (of helemaal toe te smijten.) Dat zou een goedkope manier zijn om dit te vermijden. Denk ik.

Nu, los daarvan; iedereen weet dat je tijdens onweer 'beter niet' schuilt. Die mensen hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid.
Toen ik als jonkie naar festivals ging zei mijn immer overbezorgde mama altijd: 'als het heel hard waait niet in de tent blijven eh, dat kan wegwaaien'.
Ik denk dat iedereen dat wel weet.
Het probleem met de chateau is inderdaad dat het een gesloten tent is. De mensen die erin staan hebben weinig zicht op het weer buiten. Je merkt het pas als het al te laat is. Bovendien kwam er alleen maar volk bij door die hagel.
Oud 21 augustus 2011, 11:48   #848
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Van halve kinderen hoef je dat dan ook niet te verwachten.
Daar heb je wel een punt. Langs de andere, die jongeren stonden wel in voor speelpleinwerking enkele dagen tevoren. Maar ze zijn daar om eens goed uit de bol te gaan en zouden zich inderdaad niet moeten bezig houden met zulke zorgen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 11:54   #849
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Grappig hoe je weer dingen uit je reet zit te trekken.

Het dringt blijkbaar niet door dat de club, de marquee, de shelter, de boiler en de dancehall gewoon zijn blijven staan. (De schade daar was, zover ik weet, niet door het weer, maar door rondvliegende zaken.)

Dus hoe zo; 'ze staan er om bekend niet zo wind en stormvast te zijn'? Ik denk dat ze net kei hard hebben bewezen enorm stormvast te zijn.

De structuur van de chateau en de wablief (een enkele, kleine ingang) is echter een culminatie van weer, met het gevolg dat er binnen een enorm druk ontstond. Een mogelijke les die we hieruit kunnen leren is om bij stormweer in de toekomst de chateau helemaal open te smijten (of helemaal toe te smijten.) Dat zou een goedkope manier zijn om dit te vermijden. Denk ik.

Nu, los daarvan; iedereen weet dat je tijdens onweer 'beter niet' schuilt. Die mensen hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid.
Informeer je eens alvorens dingen op je toetsenbord beginnen te tikken die kant noch wal raken en hier onzin zitten rond te spuien. Zoals je zelf hebt gezegd is dat compleet onverantwoordelijk.

Of moet ik misschien zeggen dat je leugens zit te verkondigen en doe je het bewust? Laat me hopen van niet!

De marquee: stond te daveren op zijn grondvesten, het hele dak schudde heen en weer. Zou het niet veel langer gehouden hebben volgens ooggetuigen.

Boiler-room:
Citaat:
tent zakte op een bepaalde plaats tot tegen de grond door de watermassa.
Club: hebben ze moeten kapot steken met een mes, was het aan het begeven onder het water

Dance Hall is iedereen uit moeten vluchten (heel het plafond en dingen eraan bewogen te hard)

De schade was niet door het weer maar door rondvliegende zaken. Die zaken zijn vanzelf beginnen rondvliegen ofzo??

In die tenten is trouwens een deel van de bazaar die opgehangen was (ge zijt er ook geweest dus ge weet wat daar allemaal tegen het plafond hangt hé) naar beneden gekomen

Diezelfde ooggetuigen beweren:
Citaat:
Het viel De Baere vooral op hoe weinig hulpverlening er op het terrein aanwezig was, zowel tijdens als kort na de storm. “Bij het verlaten van het terrein zag ik amper twee combi’s. De mensen die ik aansprak op het terrein zelf, waren vrijwilligers. Ondertussen was er bij de festivalgangers totale ontreddering.”
Iemand die ik ken zat bij een man met een afgerukte arm, aan de Boiler Room waar gij 't hier over hebt ... het heeft inderdaad lang geduurd vooraleer het Rode Kruis is komen helpen (het Rode Kruis hebben ze er bij moeten roepen, normaal gezien wordt de hulpverlening daar gedaan door het Vlaamse Kruis). Hij weet niet of de man het gehaald heeft ... al heel veel bloed verloren.

Ongelofelijk toch, dat jij hier lessen uit wil trekken. Ik ben aangedaan. En nu moet ik ook beginnen roepen dat dat op de kap van al die slachtoffers is zeker ofzo? De omgekeerde logica der waanzin die jij hier hanteert?
Oud 21 augustus 2011, 11:57   #850
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zijn er hier geen mensen met herexamens in de zaal?
Oud 21 augustus 2011, 11:59   #851
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ook die veertig doden zijn niet erg, want op dezelfde tijd stierven er in de Soedan minstens 80 van de honger.
Yup, zo zie je maar dat je alles in zijn perspectief moeten bekijken. Of zijn mensen van hier meer waard dan daar?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2011, 12:00   #852
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Dat klopt.

Nu, het zijn uiteraard niet enkel mensen van Stageco die daaraan meewerken. Het merendeel van de podiumbouwers werkt voor aparte crew-firma's die door Stageco worden ingehuurd.
Stageco heeft niet alles gezet, maar blijkbaar wel alles wat nog "rechtstond". Zeggen zij althans.

Citaat:
In vergelijking met wat in andere landen gebeurt, wordt de infrastructuur op festivals in ons land minder gecontroleerd. Dat zegt Tom Bilsen, operations director bij podiumbouwer Stageco en voorzitter van de sectororganisatie Belgian Event Supplier Association (BESA).
Citaat:
"In Duitsland en Engeland kijken officiële instanties veel nauwer toe", klinkt het ook. "Daar komt een keuringsbureau ter plaatse en worden berekeningen gemaakt." Volgens Bilsen laten heel wat festivals in ons land zelf een keuring uitvoeren. Of dat bij Pukkelpop ook het geval was, weet hij niet.
Citaat:
De podia en andere structuren op het festivalterrein in Kiewit worden door verschillende firma's gebouwd. Stageco plaatste onder meer het hoofdpodium. "Alles wat wij bouwden, lijkt overeind gebleven", klinkt het.

http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festiv...troleerd.dhtml
Oud 21 augustus 2011, 12:04   #853
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Informeer je eens alvorens dingen op je toetsenbord beginnen te tikken die kant noch wal raken en hier onzin zitten rond te spuien. Zoals je zelf hebt gezegd is dat compleet onverantwoordelijk.

Of moet ik misschien zeggen dat je leugens zit te verkondigen en doe je het bewust? Laat me hopen van niet!

De marquee: stond te daveren op zijn grondvesten, het hele dak schudde heen en weer. Zou het niet veel langer gehouden hebben volgens ooggetuigen.

Boiler-room:

Club: hebben ze moeten kapot steken met een mes, was het aan het begeven onder het water

Dance Hall is iedereen uit moeten vluchten (heel het plafond en dingen eraan bewogen te hard)
De boilerroom is niet ingezakt. Wat is ingezakt is een aparte soort van tentconstructie naast de boillerroom. Die informatie klopt simpelweg niet. Sorry.

Waar haal je vandaan dat de club is kapot gestoken? Ik ken alleen mensen die de chateau hebben kapot gestoken om te vluchten. Ik zie ook niet echt een reden om de club kapot te steken met een mes; zover ik weet/zie is dat de enige tent die nog geen schade had, samen met de marquee en dance hall. (Boiler had wel schade, maar is niet ingezakt.)

En de dance hall is dus blijven staan, net zoals marquee, club, shelter en boilerroom. Wablief weet ik eigenlijk niet.

Citaat:
In die tenten is trouwens een deel van de bazaar die opgehangen was (ge zijt er ook geweest dus ge weet wat daar allemaal tegen het plafond hangt hé) naar beneden gekomen
Zover ik weet, is dat enkel in de Chateau (for obvious reasons) gebeurd. Waar haal jij vandaan dat het nog in andere tenten is gebeurd?

Nu; het merendeel is allesinds ind e andere tenten niet naar beneden gekomen. Straf, he. (En dat heeft dus niets met de tenten zelf te maken; die zijn gewoon blijven staan.)

Citaat:
Iemand die ik ken zat bij een man met een afgerukte arm, aan de Boiler Room waar gij 't hier over hebt ... het heeft inderdaad lang geduurd vooraleer het Rode Kruis is komen helpen (het Rode Kruis hebben ze er bij moeten roepen, normaal gezien wordt de hulpverlening daar gedaan door het Vlaamse Kruis). Hij weet niet of de man het gehaald heeft ... al heel veel bloed verloren.
Omdat iemand weinig hulp verlening ziet, betekent niet dat er weinig hulpverlening *is*. Nu goed; de 'hoeveelheid' hulpverlening op een festival die noodzakelijk is, weet ik niet. Misschien is daar wel iets aan de hand, maar op basis van 1 getuigenis oordelen vind ik wat snel/straf.

De hulpverlening op een festival _lijkt_ me een zwaar misgegane moshpit wel te moeten aankunnen; wat een redelijk risico is, maar wel iets dat wel kan gebeuren. Als dat niet is, dan is er misschien daar wel een probleem.
Oud 21 augustus 2011, 12:04   #854
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat dat onderzoek zelfs al was afgesloten?

Ik zeg niet dat er vele en zware fouten zijn gebeurd.

Ik zeg dat deze ramp heeft aangetoond dat de veiligheids- en voorzorgsmaatregelen op Pukkelpop te wensen overlieten.
Neen, deze ramp heeft aangetoond dat ge u niet op alles kunt voorbereiden.

- Had er een vliegtuig op het veld gevallen, waren er meer slachtoffers gevallen (er was gezegd dat het veld onder een vliegroute lag)
- Er kon een heidebrand ontstaan zijn en honderden doden veroorzaakt
- Er kon een aardbeving geweest zijn die de tenten deed instorten
- ...

Wat deze en ook nog andere gelijkaardige rampen aangetoond hebben is dat wanneer er veel mensen samen zijn de kans op doden enorm stijgt.

Het enige wat ge er aan kunt doen is concerten beperken tot een 1000-tal bezoekers.
Maar dan gaat ge geen meerdere artiesten zien, of enkel onbekende artiesten, ofwel een fortuin betalen voor een ticket.
Oud 21 augustus 2011, 12:06   #855
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wishfull thinking.
Oud 21 augustus 2011, 12:06   #856
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Yup, zo zie je maar dat je alles in zijn perspectief moeten bekijken. Of zijn mensen van hier meer waard dan daar?
In tegendeel zeker?
Oud 21 augustus 2011, 12:07   #857
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wishfull thinking.
Je denkt dat het gerechtelijk onderzoek zal besluiten dat er niemand verantwoordelijk is?
Oud 21 augustus 2011, 12:08   #858
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ga je die maar wat zwart maken als (1) incompetente mensen (2) die hopen dat er mensen gewond gaan geraken?

Jij bent ook de tofste vriend in de wereld, denk ik dan.
De rode kruis vrijwilligers die ik ken, worden getraind en moeten voortdurend bijscholen en examens afleggen om hun vrijwilligerswerk te mogen voortzetten.

Ze hopen evenmin dat er gewonden vallen. Wat niet wegneemt dat ze niet lachen met wat de zattekloten allemaal uitsteken op festivals. En zattekloten durven wel degelijk met hun zatte kloten met hun kop den beton stuiken en andere fraaie toeren uitspoken. Ieder festival worden ze geconfronteerd met breuken en hoofdwonden.
Oud 21 augustus 2011, 12:08   #859
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Laat me raden : de dader is de Marokkaan
Oud 21 augustus 2011, 12:09   #860
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hulpverlening op een festival _lijkt_ me een zwaar misgegane moshpit wel te moeten aankunnen; wat een redelijk risico is, maar wel iets dat wel kan gebeuren. Als dat niet is, dan is er misschien daar wel een probleem.
Doet me denken aan dit artikel:
http://www.festivalinfo.nl/news/1850...d_voor_beleid/

Overloos gezwets, als ge weet dat achteraf gebleken is dat de man niet overleden is tgv zijn lever, maar aan een hartafwijking.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be