Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 augustus 2010, 20:40   #881
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik heb nooit gezegd dat het huidige federale systeem werkbaar is.
.
Maar blijkbaar kan jij wel geen voorbeeld geven van een constructief positief wervend project dat Belgie ons als Vlamingen zou kunnen voorstellen.
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:40   #882
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Sinds zij een gewest vormen, zijn "wij" daar de baas niet meer, inderdaad.

Kijk Xeno hoe realistisch Brusselaars jou "plan" vinden:

Hoe leuk ze het wel of niet vinden heeft er weinig mee tezien.

Ga je me nu echt zeggen dat een Hoofdstedelijk gewest zijn recht geeft op onafhankelijkheid?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 augustus 2010 om 20:41.
Xenophon is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:41   #883
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hebben jullie al prikkeldraad besteld voor de corridor of zal het via Melsbroek gaan?
Als de Brusselaars persé een volwaardig gewest willen hebben, dat ze dan verdomme zelf een luchthaven aanleggen op hun heilig territorium
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:41   #884
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als de Vlamingen het willen, dan zijn jullie "Bruxellois" eigenlijk volkomen machteloos. Jullie hebben onze centen meer dan nodig. En dan zal er eens serieus gepraat worden. "We'll make you an offer you cannot refuse ..."
Jij hebt een kristallen bol uiteraard?
Oud 10 augustus 2010, 20:42   #885
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maar blijkbaar kan jij wel geen voorbeeld geven van een constructief positief wervend project dat Belgie ons als Vlamingen zou kunnen voorstellen.
Ik ga geen honderd keer blijven herhalen dat enkel een unitair België (zonder grendels en pariteiten) of een meerpolig gefederaliseerd België - op basis van provincies of arrondissementen - werkbaar is.
BWarrior is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:44   #886
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik ga geen honderd keer blijven herhalen dat enkel een unitair België (zonder grendels en pariteiten) of een meerpolig gefederaliseerd België - op basis van provincies of arrondissementen - werkbaar is.
Stel dát maar eens voor aan de francofone politici. "Bonne chance!"
Oud 10 augustus 2010, 20:48   #887
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk dat de mensen die denken dat Brussel iets anders dan een Vlaamse stad zal zijn in het post-Belgische tijdperk bedrogen gaan uitkomen. Toen ik jong was dan was Brussel gewoon een stad in Vlaanderen, en na Belgie zal ze dat weer zijn.
Dan ben jij al serieus in de veertig of vijftig. In die tijd was België nog 95% unitair, met maar het begin van het federaliseringsproces.
Brussel begint echt "apart" te worden vanaf 1970 (hoewel het al lang voor het grootste deel verfranst was). Nu, indien jij heimwee hebt naar die periode, mij niet gelaten, hoor.

Citaat:
En diegenen die denken dat wanneer Belgie stopt men Belgische wetten zal kunnen inroepen om Brussel te claimen als lebensraum, die gaan uitgelachen worden. Net zoals diegenen die Brussel gaan claimen "omdat wij Frans spreken", die gaan uitgelachen worden.
Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat het onozelste is: "Brussel is overwegend Franstalig maar wordt Vlaams", of "Brussel is overwegend Franstalig maar wordt Franstalig". Om het zeer eenvoudig te houden hé.
Oud 10 augustus 2010, 20:52   #888
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als de Brusselaars persé een volwaardig gewest willen hebben, dat ze dan verdomme zelf een luchthaven aanleggen op hun heilig territorium
Ge zou kontent moeten zijn dat Zaventem in Vlaanderen ligt, kan Vlaanderen er tenminste voor 100% van profiteren op economisch gebied ...
Oud 10 augustus 2010, 20:54   #889
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dan ben jij al serieus in de veertig of vijftig. In die tijd was België nog 95% unitair, met maar het begin van het federaliseringsproces.
Brussel begint echt "apart" te worden vanaf 1970 (hoewel het al lang voor het grootste deel verfranst was). Nu, indien jij heimwee hebt naar die periode, mij niet gelaten, hoor.

Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat het onozelste is: "Brussel is overwegend Franstalig maar wordt Vlaams", of "Brussel is overwegend Franstalig maar wordt Franstalig". Om het zeer eenvoudig te houden hé.
Ik ben 49 en heb geen heimwee naar de unitaire staat, dat zeg ik nergens.

En de fout die je maakt betreft Brussel, die zit in het woordje "wordt". Je spreekt daarover alsof een stad recht op onafhankelijkheid heeft. Moet ik u echt zeggen dat dit niet zo is?

Brussel wordt juist niets, Brussel blijft liggen waar het ligt en gaat nergens heen. En een corridor komt er ook niet.

En de Brusselaars, eender wat taal ze spreken, die hebben niet te kiezen. Netzomin als dat Gentenaars of Luikenaars te kiezen hebben.
Oud 10 augustus 2010, 20:55   #890
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zou kontent moeten zijn dat Zaventem in Vlaanderen ligt, kan Vlaanderen er tenminste voor 100% van profiteren op economisch gebied ...
Logisch ook, met dat Zaventem Vlaams is.
Oud 10 augustus 2010, 20:55   #891
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als de Vlamingen het willen, dan zijn jullie "Bruxellois" eigenlijk volkomen machteloos. Jullie hebben onze centen meer dan nodig. En dan zal er eens serieus gepraat worden. "We'll make you an offer you cannot refuse ..."
Dit Vlaanderen wil ik eerst zo'n voorstel zien doen vooraleer ik dat geloof.

Laatst gewijzigd door Andy : 10 augustus 2010 om 20:57.
Andy is offline  
Oud 10 augustus 2010, 21:06   #892
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben 49 en heb geen heimwee naar de unitaire staat, dat zeg ik nergens.

En de fout die je maakt betreft Brussel, die zit in het woordje "wordt". Je spreekt daarover alsof een stad recht op onafhankelijkheid heeft. Moet ik u echt zeggen dat dit niet zo is?

Brussel wordt juist niets, Brussel blijft liggen waar het ligt en gaat nergens heen. En een corridor komt er ook niet.

En de Brusselaars, eender wat taal ze spreken, die hebben niet te kiezen. Netzomin als dat Gentenaars of Luikenaars te kiezen hebben.
Ge moogt dat gerust blijven zeggen en denken hoor, dat verandert niks aan het feit dat Brussel, i.t.t. Gent en Luik, een Gewest is en blijft, en dat Vlaanderen nougabollen te vertellen heeft over wat Brussel doet met haar eigen bevoegdheden.

Ge moogt gerust blijven zeggen en denken dat het BHG een minderwaardig Gewest is, dat verandert absoluut niks aan het feit dat het een Gewest is.

Hoe je het ook draait of keert, Brussel ZAL een rol spelen indien België zou barsten. Hoe en wat het resultaat daarvan zal zijn, daarvoor heb je een glazen bol voor nodig, en die heb ik niet. Maar een rol zal het zeker spelen, zelfs indien de Franstaligen Brussel zouden loslaten (en dat zie ik niet snel gebeuren, zelfs zonder glazen bol)...
Oud 10 augustus 2010, 21:09   #893
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu net de reden dat ik schrik heb voor een onafhankelijk Vlaanderen. Dictatuur van de overheid. Of hoe noem je dat als de bevolking geen inspraak heeft?
pajoske is offline  
Oud 10 augustus 2010, 21:17   #894
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is nu net de reden dat ik schrik heb voor een onafhankelijk Vlaanderen. Dictatuur van de overheid. Of hoe noem je dat als de bevolking geen inspraak heeft?
België
leuri is offline  
Oud 10 augustus 2010, 21:24   #895
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge moogt dat gerust blijven zeggen en denken hoor, dat verandert niks aan het feit dat Brussel, i.t.t. Gent en Luik, een Gewest is en blijft, en dat Vlaanderen nougabollen te vertellen heeft over wat Brussel doet met haar eigen bevoegdheden.

Ge moogt gerust blijven zeggen en denken dat het BHG een minderwaardig Gewest is, dat verandert absoluut niks aan het feit dat het een Gewest is.

Hoe je het ook draait of keert, Brussel ZAL een rol spelen indien België zou barsten. Hoe en wat het resultaat daarvan zal zijn, daarvoor heb je een glazen bol voor nodig, en die heb ik niet. Maar een rol zal het zeker spelen, zelfs indien de Franstaligen Brussel zouden loslaten (en dat zie ik niet snel gebeuren, zelfs zonder glazen bol)...
Als Belgie barst is Brussel niks gewest meer. Als Belgie barst is Brussel een stad in Vlaanderen, dat is alles.

Wat gaan ze zeggen? Brussel roept de onafhankelijkheid uit gebaseerd op het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en een minderheid Franstaligen?

Zeg het maar hoor, op welk recht Brussel onafhankelijk wordt, maar kom niet met Belgische wetten af he?
Oud 10 augustus 2010, 21:25   #896
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebben Brusselaars niet genoeg aan stemrecht in Vlaanderen?

Maak er is geen onnozelheids-wedstrijd van aub.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 augustus 2010 om 21:25.
Xenophon is offline  
Oud 10 augustus 2010, 21:28   #897
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Belgie barst is Brussel niks gewest meer. Als Belgie barst is Brussel een stad in Vlaanderen, dat is alles.
Als België barst bestaat er geen Brussels gewest meer, geen Waals gewest en geen Vlaams gewest. Dan is er gewoon niks meer.
Ik zie ook niet op welke basis een nieuwe Vlaamse staat recht zou hebben op de stad Brussel.
Vlaanderen maakt niet meer of minder aanspraak op Brussel dan Luik op het oude land van Loon.
pajoske is offline  
Oud 10 augustus 2010, 21:39   #898
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als België barst bestaat er geen Brussels gewest meer, geen Waals gewest en geen Vlaams gewest. Dan is er gewoon niks meer.
Ik zie ook niet op welke basis een nieuwe Vlaamse staat recht zou hebben op de stad Brussel.
Vlaanderen maakt niet meer of minder aanspraak op Brussel dan Luik op het oude land van Loon.
Als Belgie barst is er inderdaad geen enkel gewest meer, alleen nog Vlaanderen en Wallonie.

En waar ligt Brussel dan? In Vlaanderen of Wallonie?
Van welke staat is Brussel dan de hoofdstad, van Vlaanderen of Wallonie?
Oud 10 augustus 2010, 21:42   #899
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat gaan ze zeggen? Brussel roept de onafhankelijkheid uit gebaseerd op het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en een minderheid Franstaligen?

Zeg het maar hoor, op welk recht Brussel onafhankelijk wordt, maar kom niet met Belgische wetten af he?
Weet je, als ik uw redenering volg, dan is Vlaanderen ook "niks gewest" (of gemeenschap) meer. Kunnen wij de ganse huidige realiteit achterwege laten en alles opnieuw herzien.

En weet je wat? Dan gaat niet enkel Brussel zeggen "wij zijn geen deel van Vlaanderen", dan kan de ganse Rand dat ook zeggen, en met redenen... Dus is Vlaanderen niet alleen Brussel kwijt, maar ook tenminste de faciliteitengemeentes, en is er van een "enclave" zelfs geen sprake meer : ge kunt niet eens meer gaan vertellen dat "Brussel ligt in Vlaanderen"...

Zijt gij er zeker van dat de huidige wetgevingen niet meer in aanmerking moeten komen?

En tot nader orde zal iedereen serieus lachen wanneer je hen gaat vertellen dat Brusselaars deel uitmaken van het Vlaamse volk.
Oud 10 augustus 2010, 21:52   #900
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En tot nader orde zal iedereen serieus lachen wanneer je hen gaat vertellen dat Brusselaars deel uitmaken van het Vlaamse volk.
Brusselaars zijn een volk apart?

LOLLERSKATES.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be