![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De doodstraf is een menselijke uitvinding, dus in zich onmogelijk 100 % onfeilbaar. Maar het is de enige echt eerlijke straf voor bvb lustmoordenaars en dergelijk krapuul & krankzinnigen. De 0,1 percent onschuldig veroordeelden moet men er maar bijpakken. Dat is beter als ALLE menselijke monsters in leven te laten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() En moest er nu een sadistische moordenaar bij u binnenbreken en heel uw familie uitmoorden na ze verkracht te hebben, moet die dan in leven gehouden worden volgens u, voor nog een goede 20 of 30 jaar, en deels op uw kosten dan ook nog? Of maakt u daarvoor een "uitzondering" ? Zoals ik al eens horen zeggen heb: "ik ben tegen de doodstraf, behalve voor ...(zelf invullen...)"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
EN Razende mensen mag men doodschieten. Brave mensen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
In verband met de doodstraf afkomen met zaken als 'Het lijkt me evident, Men kan maar best, men moet er op letten enz. enz....' just doesn't cut it. Zeker niet als het rechtssysteem mensen zou dwingen tot het vellen van bepaalde oordelen, terwijl zij onafhankelijk tot een oordeel zou moeten komen waarbij zij enkel rekening dienen te houden met de grenzen die dit rechtssyteem afbakent.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 15 januari 2008 om 09:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat vind jij een aanvaardbare foutenmarge? 1%? 10%? Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De argumentatieve waarde is me een beetje vreemd?
Citaat:
Vrij goede incentive om te zorgen dat er wat minder mensen veroordeeld worden tot de doodstraf, me dunkt. Citaat:
Ik vind niet dat bepaalde mensen gedwongen moeten worden tot oordelen, dus dat is al geen probleem. Nog iets?
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Magere troost misschien voor mensen die lange tijd onschuldig hebben moeten zitten, maar wat ze daarna nog hebben, hebben ze tenminste nog. Citaat:
Citaat:
Elk speelt zijn rol. Er hoeft nog geen fraude gepleegd te worden om tot een gerechtelijke dwaling te komen hoor. Men heeft b.v. DNA ontdekt, dat bepaalde zaken uit het verleden een ander perspectief heeft gegeven. Naderhand ontdekt men dan weer bepaalde zaken in verband met de contaminatie van DNA, die ook weer bepaalde zekerheden op de helling zetten. Mijn hele punt draait om de absolute zekerheid omtrent de feiten opgrond waarvan geoordeeld moet worden'. Hoe zeker moet je zijn om iemand de doodstraf te geven. Als jurylid ben je daarvoor afhankelijk van de informatie die jou wordt voorgelegd. Je kijkt enkel naar het resultaat. En rekent op het afschrikwekkend effect van de doodstraf op de doodstrafgevers. En als achteraf blijkt....Hoe zou dat precies moeten blijken? Je moet dus al de chance hebben dat iemand zich na jouw begrafenis zich over jouw zaak wilt buigen. Zaakwaarneming voor iemand die in de bak zit is al iets heel anders dan voor iemand die in zijn kist ligt (of urne). Citaat:
Citaat:
In de zomer moet de zon schijnen en moet het lekker warm zijn, ook al schijnt ze niet en is het koud. Citaat:
![]() En 'mensen moeten voorzichtig zijn of anders zelf pang!' is wat te armzalig om nog verder op in te gaan.
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoe omschrijf je dergelijke misdaden precies?
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 15 januari 2008 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou zeggen enkel de beul, daar hij de enige is die effectief iemand dood... Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Ik hoop dat je al wat mee bent in libertarische principes?) Citaat:
Goede incentive, imo, om goede rechtspraak na te streven. Citaat:
Citaat:
Wat ik bedoelde met theorethisch geblaat is dat: Citaat:
Citaat:
Zie, jij stelt: Citaat:
Citaat:
Immers, er is een verschil tussen vaststellen dat iemand schuldig is, en effectief die straf uitvoeren. Als een rechter stelt dat iemand schuldig is, maar hij vindt niemand die dat ook vindt (i.e. niet het risico wilt nemen die persoon de doodstraf te geven), dan zal er wrslk wel iets verkeerd zijn met zijn motivatie en uitspraak. Snap je het zowat? Neen?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 15 januari 2008 om 14:53. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Daarom dat de discussie nu wss. doodbloedt. Ik heb volstrekt niets tegen deze doorgaans rationele principes, maar ik ben al lang dood en vergaan voordat er ooit in deze wereld er nog maar een begin mee gemaakt wordt.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 15 januari 2008 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() Citaat:
Ik heb die vraag al meerdere keren gesteld: hoe organiseer je een vooronderzoek? Wie doet het? Je hebt een lijk, maar geen dader. Er is niemand in de buurt die die persoon kent. Wat moet er dan gebeuren? Citaat:
Nabestaanden, je zegt het zelf, is maar een voorbeeld. En wie zegt dat de zaken die nu naar boven gespit zijn de ijsberg zijn, en niet enkel maar het topje. Misschien blijft de ijsberg grotendeels onderwater bij gebrek aan nabestaanden. Wie weet wat in de krochten van het gerecht ligt. Dat soort gedachten zijn subjectief en wezenlijk niet rationeel te bevatten, maar ze doen mij de hielen in het zand duwen wanneer de doodstraf ter sprake komt. Citaat:
![]() Jullie hebben de luxe van pure ratio, die nooit bezoedeld kan worden door kloterige praktijkgevallen. Buiten internetfora hoor ik ze daarom zelden. Citaat:
Je kan het ook lezen als: zo houd ik altijd een slag achter de hand om tijdig te relativeren. Citaat:
Ik kom hier niet veel, de libertarische idealen zijn geen tweede natuur bij mij, behalve bepaalde ethische opvattingen misschien. Citaat:
Recht is geen pure theorie. Recht is praktijk in een maatschappelijk context. En dat punt scheidt ons in deze discussie. Ik ageer tegen mensen die de overheid de mogelijkheid wil toekennen via haar rechtsysteem doodstraffen uit te spreken. En de geschiedenis levert genoeg praktijkgevallen aan om dat standpunt grondig te onderbouwen. Natuurlijk in de hypothese van een gemeenschap van rationele individuen die geen overheid nodig hebben, begrijp ik je en geef ik je zelfs volledig gelijk. Maar daar koop je toch niets voor.
![]() |
![]() |
#97 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Uiteraard. Mourir, c'est polluer un peu.
Gelukkig laten de boetes mij dan ook steenkoud.
![]() |
#98 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is toch geen discussie die je hier moet voeren, hé? Citaat:
Citaat:
'Recht is alles wat gebeurt in een rechtzaal!' Neen, dat is het niet. Citaat:
Soit, er is een verschil tussen theorie en theorethisch geblaat. De wereld moet perfect zijn versus de wereld is imperfect maar op basis van een aantal richtlijnen kunnen we hem beter maken. Deze uitspraak: Citaat:
Citaat:
Enkel het slachtoffer kan rechtsspreken - in die mate dat er rekening wordt gehouden met proportionaliteit, die dan weer gewaarborgd dient te worden door anderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Halo... als ik me afvraag wat een ‘geciviliseerde’ samenleving eigenlijk is dan is een van de criteria die bij me opkomt het aantal moorden die er gepleegd worden, en of er de doodstraf bestaat. Het is mijns inziens een teken van beschaving als men het ‘niet nodig heeft’ elkaar te doden. Dat geeft ons Europeanen een streepje voor op andere ‘groten’ der aarde, want we spelen het klaar een relatief vreedzame samenleving te hebben zonder ons te ‘verlagen’ tot het doden van de medemens met de pretentie de sociale orde te handhaven. Sowieso kan men twijfelen aan de ‘deterrent’ waarde van doodstraf. Ik meen mij studies te herinneren uit de VS waaruit blijkt dat het aantal moorden niet stijgt in staten waar de doodstraf afgeschaft werd. Vergelijk ook bijvoorbeeld landen waar doodstraffen uitgevoerd worden met het aantal moorden die er plaatsvinden. Men kan soms twisten over de kip en het ei, maar de twijfel is er. “Liever de doodsstraf dan de rest van je leven in een cel” schrijft iemand op dit forum, wat de twijfel over de effectiviteit van ‘het doden door de staat om het doden door het individu te verhinderen’ onderstreept.
‘Wat is een mensenleven waard ?’ is een vraag die in deze discussie regelmatig terugkeert. Iemand schrijft ‘Ik vind dat geen enkel mensenleven, vooral niet dat van een onschuldige, "te verwaarlozen" is.’ Terwijl iemand anders vindt dat ‘... het is de enige echt eerlijke straf voor bvb lustmoordenaars en dergelijk krapuul & krankzinnigen. De 0,1 percent onschuldig veroordeelden moet men er maar bijpakken.’ Als het echter om de maatschappij te beschermen niet nodig is de doodstraf toe te passen dan hoeft men ook niet dat reële risico van onschuldig veroordeelden te lopen. Levenslang is enigermate herroepelijk, de doodstraf niet. Willen we dan doden uit wraak? Omdat een mensenleven een ander mensenleven vraagt met het risico van een onschuldig mensenleven? Wel, dit niet nodig vinden is wat ik geciviliseerd vind. Maar het is inderdaad voor een stuk ingaan tegen een wraakreflex, want “... moest er nu een sadistische moordenaar bij u binnenbreken en heel uw familie uitmoorden” dan zouden ook diegenen die rationeel tegen doodstraf zijn in staat zijn tot moord, en roepen om wraak. De taak van de gemeenschap is dan om dit te kanaliseren tot iets leefbaars voor iedereen. Ben ik te zeer gesteld op individuele vrijheid als ik de macht en het recht te kunnen beslissen over leven en dood liever niet aan een ‘overheid’ overlaat? Vergissingen en misbruiken bestaan. Bijvoorbeeld is het een feit dat voor een gelijkaardig misdrijf een zwarte in de VS meer kans heeft ter dood veroordeeld te worden dan een blanke. Moest zo’n (tussen haakjes ‘duur’) systeem in België geïmplementeerd worden zou het me verwonderen moesten gelijkaardige onrechtvaardigheden zich hier ook niet beginnen voordoen. Als we ons zo’n gebrekkig ‘systeem’ willen veroorloven als het om mensenlevens gaat, getuigd dat dan niet juist voor een gebrek aan respect voor het mensenleven. Ik heb het moeilijk te begrijpen dat iemand oprecht respect zou hebben voor het leven van slachtoffers van moord en tegelijkertijd de dader zien als een monster dat moet gedood worden. Empathie is niet zo partieel. Voor sommigen is de oplossing ‘eenvoudig’ en ligt ze in handen van een overheid, “Indien je iemand de doodstraf geeft - wat voor welgeteld 1 misdaad maar mogelijk is - hoop ik voor jou dat achteraf niet blijkt dat 'ie onschuldig is. Anders ben je zelf een moordenaar en kan je zelf veroordeeld worden tot moord.”. voor mij is dit juist een argument om een overheid geen recht tot doodstraf te geven want de ambtenaar kan moeilijk gefusilleerd worden voor zijn ‘vergissing’, en het bedrijf waaraan je de doodstraffen wil uitbesteden zal hoogstens zijn licentie verliezen. Of wordt hier voorgesteld de CEO te onthoofden,...ik bedoel in te spuiten? ...Sorry, dit thema is serieus. Een individu kan gerechtigheid menen te zien in moord, maar als gemeenschap verliezen we aan menselijkheid als we niet de ‘heiligheid’ van het leven pogen te beschermen, en dat kan je niet door zelf te doden. Het ‘waardigd’ ons dat we niet menen het recht tot doden van de medemens te hebben ondanks onze neiging ertoe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |