Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2008, 20:47   #81
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Omtrent die wet: die k�*n niet afgeschaft worden (�* perpétuité).
Onzin, elke wet kan afgeschaft worden. Een gewone wet met een gewone meerderheid, de grondwet met een 2/3 meerderheid.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 21:01   #82
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Een eventuele samenwerking moet gebaseerd zijn op vrijwilligheid en een gedeelde toekomstvisie.
Dat lijkt mij geen slecht principe. Een sociaal contract of hoe zou je dat noemen? Alleen, hoe ga je dat in de praktijk brengen?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 21:33   #83
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat is natuurlijk onzin: elke wet kan afgeschaft worden als daarvoor een meerderheid is. Deze racistische Belgische wet zegt enkel dat de leden van de familie Oranje-Nassau "�* perpétuité" uitgesloten zijn van de Belgische troon, niet dat de wet "�* perpétuité" niet kan afgeschaft worden.
Dit doet mij denken aan die oude Engelse wet die bepaalde dat iedereen die trachtte een verbinding tot stand te brengen tussen de Britse eilanden en het Europese vasteland ter dood gebracht diende te worden. Toen men de Chunnel groef, stelde men plotseling vast dat die wet nog altijd bleek te bestaan. Wat deed men toen? Men schafte gewoon die wet af, natuurlijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 21:51   #84
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Om de heel eenvoudige reden dat er, aangenomen dat er geen ander decreet bestaat dan degene die ik aangehaald heb, sowieso geen huwelijk tussen een Oranje en een Coburg verbiedt.
Het decreet sluit de Oranjes uit van de Troon, het verbiedt geen huwelijken.
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:02   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Om de heel eenvoudige reden dat er, aangenomen dat er geen ander decreet bestaat dan degene die ik aangehaald heb, sowieso geen huwelijk tussen een Oranje en een Coburg verbiedt.
Eigenlijk toont u zich allemaal toch aan een zeer, zéér zwakke kant. U bent nu aan het discussiëren over een huwelijk tussen een Coburg en een Oranje. Wat een waanzin. Beseft u dan niet dan het 'koningschap', de 'monarchie' een middeleeuwe instelling is? Volledig anachronistisch instituut?? Dat zonder verwijl moet afgeschaft worden of het nu Oranje is of een Coburg. Kom tot bezinning, tot de realiteit. We leven in 2008, niet in 1008! Het enige wat -misschien!- ergens(?) te verrechtvaardigen is, is een zeer en louter 'protocolaire' monarchie, die dus géén enkele macht heeft. Is dit zinvol? Misschien wel (in tegenstelling tot een president die ergens partijdig blijft) indien de deze monarch dan onpartijdig is. Kan de monarch dit? Moeilijk te beantwoorden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:36   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eigenlijk toont u zich allemaal toch aan een zeer, zéér zwakke kant. U bent nu aan het discussiëren over een huwelijk tussen een Coburg en een Oranje. Wat een waanzin. Beseft u dan niet dan het 'koningschap', de 'monarchie' een middeleeuwe instelling is? Volledig anachronistisch instituut?? Dat zonder verwijl moet afgeschaft worden of het nu Oranje is of een Coburg. Kom tot bezinning, tot de realiteit. We leven in 2008, niet in 1008! Het enige wat -misschien!- ergens(?) te verrechtvaardigen is, is een zeer en louter 'protocolaire' monarchie, die dus géén enkele macht heeft. Is dit zinvol? Misschien wel (in tegenstelling tot een president die ergens partijdig blijft) indien de deze monarch dan onpartijdig is. Kan de monarch dit? Moeilijk te beantwoorden.
Akkoord met jou maar in België moet men accepteren dat we een koningshuis hebben. Ik heb het natuurlijk over de mensen die zoals ik voor België zijn. Een republiek is onmogelijk in een Belgisch kader. Ik ben helemaal geen koningsgezind maar republikein sinds ik 6 jaar ben en dit dankzij de Franse zanger Gérard Lenorman :

http://www.youtube.com/watch?v=22uET0PlwoI

Totaal iets onschuldigs toen natuurlijk maar jaren later heb ik wel gezien dat het niet zo onschuldig was.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:43   #87
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eigenlijk toont u zich allemaal toch aan een zeer, zéér zwakke kant. U bent nu aan het discussiëren over een huwelijk tussen een Coburg en een Oranje.
Waarom? Het enige wat ik hier in dit kader beoogde was het zoeken naar de juiste feiten: 1) is er een wet die een Oranje verbied om met een Coburg te trouwen, en 2) is die wet, of een gelijkaardige wet, nog geldig?

Verder kan het mij geen zak schelen of die mensen nu met elkaar trouwen of niet, besef ik dat dit vrij onrealistisch is en ben ik volbloed republikein.

Citaat:
Misschien wel (in tegenstelling tot een president die ergens partijdig blijft) indien de deze monarch dan onpartijdig is.
Helemaal niet, al was het maar omdat neutraliteit onmogelijk is.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:43   #88
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Het decreet sluit de Oranjes uit van de Troon, het verbiedt geen huwelijken.
Wat ik zei.

EDIT: Maar dan op grammaticaal correcte wijze
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 29 maart 2008 om 22:44.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 07:20   #89
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
En nog even terugkomend op de term ''Groot-Nederland''...als Nederlander ben ik het helemaal eens met die mensen die zeggen dat het een rare imperialistisch naampje is. Weg met dat gedrocht van een naam. We gaan gewoon voor ''De Nederlanden''...of mijn persoonlijke favo: De Verenigde Provinciën (i.v.m. het feit dat de Zuidelijke Nederlanden / Habsburgsche Nederlanden / Oostenrijkse Nederlanden moeilijkheden hebben met hun Nederlandse geschiedenis).
"Groot-Nederland" is gewoon een werknaam. Bij de onderhandelingen voorafgaand aan de hereniging zal de naam ongetwijfeld worden behandeld. Mijn gok: de officiele naam zal "de Nederlanden" bevatten en de alledaagse naam zal gewoon "Nederland" zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 07:23   #90
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Waarom gewoon niet de Nederlandse Republiek?
Het staatsbestel van de verenigde Nederlanden is in dit stadium niet te bepalen.
Oud 30 maart 2008, 09:09   #91
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Een Republiek! Zoals ze in het engels zeggen ´over my dead body´! Als ik moet kiezen tussen het opgeven van onze monarchie (op dit moment onder Beatrix of straks onder Willem-Alexander) of hereniging met Vlaanderen dan kies ik toch echt voor een Nederland zoals het nu is, met Bea en Willem en zonder Zuidelijke Nederlanden!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 11:16   #92
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Republiek! Zoals ze in het engels zeggen ´over my dead body´! Als ik moet kiezen tussen het opgeven van onze monarchie (op dit moment onder Beatrix of straks onder Willem-Alexander) of hereniging met Vlaanderen dan kies ik toch echt voor een Nederland zoals het nu is, met Bea en Willem en zonder Zuidelijke Nederlanden!
Behalve het koninklijk huis zijn er nog veel meer obstakels. Daarom wellicht eerst een statenbond van de republiek Vlaanderen met het Koninkrijk.
Oud 30 maart 2008, 11:40   #93
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Groot-Nederland is dus een utopie zoals ik het al vroeger zei. Bedankt dit te bevestigen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 12:57   #94
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Behalve het koninklijk huis zijn er nog veel meer obstakels. Daarom wellicht eerst een statenbond van de republiek Vlaanderen met het Koninkrijk.
Helemaal mee eens!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 13:10   #95
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Overigens ben ik geen tegenstander van een Heel-Nederland, alleen denk ik dat dat een utopie is: Wallonie zal nooit deel gaan uitmaken van een staat waar 80% Nederlands spreekt en Zuid-Vlaanderen is definitief verloren.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:41   #96
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Het probleem zal hem niet liggen in het feit dat de meerderheid Nederlands spreekt, maar ik denk eerder in de anti-nederlandse imborst van de Waal. Wallonië kan alleen maar profijt hebben van een unie met Vlaanderen en Nederland. Twee megarijke staten die, als ze het goed aanpakken, de Waalse economie binnen de korste keren gelijk hebben getrokken. Het gebied beschikt volgens mij over een ongelofelijk economisch potentieel dat gewoon blijft liggen of niet voldoende wordt geëxploiteerd.
Oud 30 maart 2008, 16:51   #97
lukke
Vreemdeling

Standaard Heel-Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Overigens ben ik geen tegenstander van een Heel-Nederland, alleen denk ik dat dat een utopie is: Wallonie zal nooit deel gaan uitmaken van een staat waar 80% Nederlands spreekt en Zuid-Vlaanderen is definitief verloren.
De kans voor Wallonie om deel uit te maken van Heel-Nederland is zeer gering, de evolutie van de laatste decennia toont aan dat Wallonie zijn keuze nog moet maken of het bij de Vlamingen blijft of bij Frankrijk gaat, dit alles heeft te maken met de tanende macht van de Brusseleirs, tot nog toe waren zij het die sinds 1830 de verfransing van de Vlamingen, maar alleszins de onderwerping van de Vlamingen hebben vooropgesteld.....
Heb de laatste dagen heel nuchtere taal gehoord aan Waalse zijde, wellicht wel overstemd door wallingantisch gebrul, de keuze bij de Walen lijkt niet te vallen op de Fransen, maar nog minder bij de brusseleirs.
Voor de Vlamingen dient er op gelet vooral nuchter te blijven, niet op te gaan in provocatie (ook in Vlaanderen bij de Gentenaars die mij doen denken aan de Generale Catholique van toendertijd of de fameuze Flandre Liberale), mar er moet gestadig verder gewerkt worden aan onze onafhankelijkheid en onze betrekkingen met onze buren, voor regeling van het verleden met die tenzuiden , maar voor de toekomst met het noorden.
Uw oordeel over Zuid-Vlaanderen is thans met reden pessimistisch, maar daar ligt ook een toekomst verborgen.
Mijn leeftijd is te ver gevorderd, maar ik hoop dat onze jeugd het mag beleven.
Luke
lukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:57   #98
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een Republiek! Zoals ze in het engels zeggen ´over my dead body´!
Als je liever doodgaat, "be my guest". Geloven dat Nederland voor altijd een monarchie blijft is een hersenschim.
Oud 30 maart 2008, 19:12   #99
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Voor altijd...nou dat hoeft niet, maar zolang ik leef en Trix en Alex doen het goed..laat ze dan maar lekker zitten. En ga in alvast maar bidden voor een republiek. Waarschijnlijk mogen we dan gauw onze eigen Bush en Chirac huldigen. De kans is voorlopig nog klein dat we achter de rest van de kudde aanrennen om een republiek te vormen. En al zouden we een republiek worden, dan kun je er vanuit gaan dat de Oranjes altijd een hele dikke vinger in de pap zullen hebben. Ze zijn eigenlijk te vergelijken met de Kennedy's in Amerika...alleen de familienaam opent al alle deuren!
Oud 30 maart 2008, 19:40   #100
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Koningshuis is leuk, maar Nederland heeft het niet nodig om het goed te doen. Kijk maar naar de Gouden Eeuw, toen Nederland een republiek was. Poppenkast is natuurlijk altijd een emotioneel argument, er zijn geen rationele argumenten om het Koningshuis te behouden. Het ligt er maar net aan wat je belangrijker vind. Volgens mij interesseert het de meeste Nederlanders niet echt...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be