Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2008, 08:08   #81
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Ach ja, etiquette en gedoe
nee nee ook de frieten mag je met je handen eten hoor don't worry...heeft niks met etiquette te maken meer met "normaal zijn"; mosselen eet men nu eenmaal met frieten.

Behalve misschien in zuid frankrijk en italië waar de mosselen zo klein zijn dat je een microscoop nodig hebt om ze eruit te peuteren. sjah dan moet je wel iets anders eten erbij...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 08:08   #82
Anna List
Banneling

Standaard

slecht geslapen largo ? pfft raar dat ge nog niet met mosselen in t zuur afkwam ...

rauwe verse mosseltjes
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 08:09   #83
largo_w

Standaard

Citaat:
Hier een smoske met rosbief
was da?

smos= toch kaas en hesp op een broodje?
Hesp veranderen in rosbief of zo? Aanrader?
Koop jij rosbief voor op den boterham? Al op voorhand gekookt?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 23 oktober 2008, 08:10   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
zo van die goeie uit den aldi met massas zand in en als je erop bijt dan maakt dat zo een leuk lawaai tussen u tanden...
tiens, al zeker 5-6 keer mosselen uit den aldi gegeten dit jaar, nog gene keer zand gehad. waar koop jij je mosselen?? of wie maakt ze gereed bij jou??
Oud 23 oktober 2008, 08:11   #85
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
slecht geslapen largo ? pfft raar dat ge nog niet met mosselen in t zuur afkwam ...

rauwe verse mosseltjes
opeerbest geslapen... Bedankt om te vragen; jij (niet dat ik ermee inzit of zo hoor gewoon even vragen uit beleefdheid you know...)?

Mosselen in zuur da kunde in den delhaize kopen is niet zo lekker liever haring in zuur...

Rauwe mosselen? De pa van nen maat van mij eet ze soms rauw om te proeven denkk...
Citaat:
Oud 23 oktober 2008, 08:13   #86
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tiens, al zeker 5-6 keer mosselen uit den aldi gegeten dit jaar, nog gene keer zand gehad. waar koop jij je mosselen?? of wie maakt ze gereed bij jou??
Ik heb er nog maar 1x gegeten vandejaar (te duur) mama is ze bij de vishandel gaan kopen...

Slecht jaar!

Ey mij hoor je niet klagen over de aldi maar je zal maar aan mij denken als er zo tussen uw tanden plots "kr kr kr" zand is he
Citaat:
Oud 23 oktober 2008, 08:15   #87
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
was da?

smos= toch kaas en hesp op een broodje?
Hesp veranderen in rosbief of zo? Aanrader?
Koop jij rosbief voor op den boterham? Al op voorhand gekookt?
Een smos is bij mijn weten nog steeds een broodje (of piccolo of whatever) met groenten, eieren, soms mayo en beleg tussen
Deze keer is m'n beleg een paar schellekes rosbief

En ja, bokes met rosbief
In de winkel kunt ge dat kopen als beleg eh
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 08:20   #88
largo_w

Standaard

Citaat:
Een smos is bij mijn weten nog steeds een broodje (of piccolo of whatever) met groenten, eieren, soms mayo en beleg tussen
Mijn weten rijkt zo ver niet...ik kom een broodjeszaak binnen en zeg "geef mij nen smos" en dan krijgk zo één me kaas en hesp, nah!
Citaat:
nice next time zalk es vragen in de broodjeszaak... "nen smos met tonijnsalade alstublieft"...
Citaat:
En ja, bokes met rosbief
mosselen
Citaat:
of ge kunt da gewoon ook zelf koken en beleg van maken...lees er circe's bedenking op na "waarom gaan mensen op restaurant"...

MOSSELEN!!!
Citaat:
Oud 23 oktober 2008, 08:31   #89
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn weten rijkt zo ver niet...ik kom een broodjeszaak binnen en zeg "geef mij nen smos" en dan krijgk zo één me kaas en hesp, nah!
Misschien omdat gij dat altijd vraagt?
Citaat:
nice next time zalk es vragen in de broodjeszaak... "nen smos met tonijnsalade alstublieft"...
Perfect mogelijk
Citaat:
mosselen
Met een goeie frisse pint
Citaat:
of ge kunt da gewoon ook zelf koken en beleg van maken...lees er circe's bedenking op na "waarom gaan mensen op restaurant"...

MOSSELEN!!!
Jah se, waarom moeilijk maken, heb heus geen kilo rosbief nodig

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 23 oktober 2008 om 08:32.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 09:48   #90
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Als je een "open haard" hebt, dan zit daar een schouw aan. De klep naar die schouw kan je dicht of open doen, in mijn voorbeeld doe je die dus OPEN.

je kuist die haard uit en je zet er een BBQ stelletje in: de rook gaat door de schouw en je kan zo binnen in huis lekker geroosterd vlees roosteren.

je kan dus ook zo'n wegwerpdingeske in de open haard zetten

let wel Groentje: ik bedoel een OPEN HAARD (geen FLAM-ding dat dicht is hé),

------------------------

ik laat het nu gewoon staan, maar mijn was misschien wel misplaatst.

Een "open haard" is iets wat zeer tijdelijk in de mode was rond de jaren zeventig of zo?
Wij hadden thuis geen "open haard" en de generatie na 1975 hadden alras door dat het enkel over een "nice to have" warmtebronnetje was dat vooral veel hout verbruikte en veel stof maar weinig warmte gaf. Vele mensen die met de toenmalige oliecrisis meenden het licht te hebben gezien kochten toen zo'n zeer duur element (FLAM? of zoiets, met glas en blazerkes) om in dat open haardgedoe te zetten waardoor de houtwarmte toch wel beter benut kon worden. anderen die op de toenmalige alternatieve toer gingen kochten terug een kachel (hout of kolen, leeghalen, opkuisen, aansteken.... het was toen "in").

Ik ben niet zozeer trendgevoelig moet ik zeggen: mijn "open haard" heb ik al in de zeventiger jaren afgesloten met deurtjes van een ontwerp uit de 18de eeuw dat ik liet maken, en de klep kan ook dicht. Het neemt bij mij gewoon ruimte in, geen warmteverlies als het niet brandt. MAAR ik heb altijd nog een haard in geval ik hem nodig heb. Soms doe ik er vuurtje stook in voor "de gezelligheid"(nooit voor de warmte), soms BBQ, soms zet ik het vol met kaarsen, en ik gebruik ht dus ook om midden in de winter aan tafel (mijn tafel staat er ondertussen voor, ook net zoals in de 17de eeuw) om er roosterdingen in te maken hé! .

ik vond je vraag in het begin zo raar, maar zoals zo dikwijls al gezegd, zijn vragen dat dus NOOIT en je hebt gelijk: enkel huizen die tussen 1975-1980 gebouwd zijn bezitten zo'n onooglijk plaats-innemend geval; Voor die tijd had men ook schouwen (met kachels ervoor), maar die had men laten afbreken, n�* die tijd ging het over energiebezuinigen (oliebezuinigen dus, maar men was de kolen toen nog zo beu dat men meende dat hout een betere oplossing én vooral gezelliger was - maar al snel had men door dat die open haard niet zo bepaald veel warmte gaf en dus ook geen (olie)chauffage bespaarde).

Maar ik heb er dus nog eentje. en ja daar kan ik in BBQ'en en mosselen in bakken op wegwerpbbqstelletjes die in de zomer niet gebruikt werden...

Hiermede dus.

Ik weet best wel wat een open haard is, Circe.
Alleen vond ik je zinsconstructie nogal vreemd. Je was erbij vergeten te zetten dat je dus wel degelijk eerst een bbq op die plek ging zetten en dat de schouw als 'dampkap' moest dienen.

Zo'n "flam ding" noemen ze volgens mij ook wel een 'caset' (god knows hoe 't wordt geschreven), in mijn contrijen toch.L
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 09:52   #91
Groentje-18

Standaard

Citaat:
wtf?

Frans brood met mosselen

Laat me raden gij eet puré met uw kip curry en rijst met uw bolognaise
Met frieten, zoals de Belgische gewoonte, is dat vééél te zwaar, is mijn mening.
Het smaakt wel, maar dan ben je je mosselen heel snel beu omdat je frieten je al verzadigd hebben. Het is bovendien zonde om zoiets gezond als mosselen te combineren met vette fastfood-stokjes.
Trouwens, mosselen op kot lijkt ineens haalbaar.
Mosselfestijn met de vrienden!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 oktober 2008 om 09:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 09:56   #92
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Mosselfestijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 09:57   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met frieten, zoals de Belgische gewoonte, is dat vééél te zwaar, is mijn mening.
Het smaakt wel, maar dan ben je je mosselen heel snel beu omdat je frieten je al verzadigd hebben. Het is bovendien zonde om zoiets gezond als mosselen te combineren met vette fastfood-stokjes.
wij zijn toch ook je vrienden hé??
Oud 23 oktober 2008, 09:57   #94
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
forummeeting op Groentje-18s kot

t moe ni altijd met de vrienden zijn hé

ps mosseltjes zijn idd een heel makkelijke bereiding, maar heb je dan wel kookpotten die groot genoeg zijn ? dat zou ik nu niet ddll verwachten op een kot
Oud 23 oktober 2008, 09:59   #95
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En ja, bokes met rosbief
Een 'smos met rosbief', dat klinkt voor mij zoals een 'club met kaas en hesp'. Dan krijg je dus in feite ipv een club een smos. Terwijl een echte club een broodje is met américain, eieren, tomaat, mayonaise en tuinkers.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 10:00   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet best wel wat een open haard is, Circe.
Alleen vond ik je zinsconstructie nogal vreemd. Je was erbij vergeten te zetten dat je dus wel degelijk eerst een bbq op die plek ging zetten en dat de schouw als 'dampkap' moest dienen.

Zo'n "flam ding" noemen ze volgens mij ook wel een 'caset' (god knows hoe 't wordt geschreven), in mijn contrijen toch.L
ha ok.

maar je hebt gelijk: in principe kan je ook je mosselen in dat papilloteke van hierboven gewoon tussen de brandende houtblokken leggen en ze er nadien uitvissen... lijkt me ook een leuke winterse bezigheid.

nog tip: als je geen grote pot hebt: met een grote wok kan je ook heerlijk mosselen koken, zelfs nog beter want ze worden gelijkmatiger gaar.

En neen, ik hoef ook geen frieten bij mosselen: bruin boter met boerenboter.

Vroeger moesten we ook na het eten van de mosselen een glas melk drinken voor het geval er een vergiftigde bijzat (ik denk dat ze bedoelden: eentje die al dood of half verrot was? zo'n vieze).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 oktober 2008 om 10:03.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 10:07   #97
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Circe, dit recept wil ik wel eens genieten.
Kunnen we geen ruil afspreken?

Maddox, dit klinkt bijna als een oneerbaar voorstel.... verduidelijk eens wat je exact bedoelt?

Ge wilt me toch niet aan de kook zetten of zo?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 oktober 2008, 10:07   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha ok.

maar je hebt gelijk: in principe kan je ook je mosselen in dat papilloteke van hierboven gewoon tussen de brandende houtblokken leggen en ze er nadien uitvissen... lijkt me ook een leuke winterse bezigheid.

nog tip: als je geen grote pot hebt: met een grote wok kan je ook heerlijk mosselen koken, zelfs nog beter want ze worden gelijkmatiger gaar.

En neen, ik hoef ook geen frieten bij mosselen: bruin boter met boerenboter.

Vroeger moesten we ook na het eten van de mosselen een glas melk drinken voor het geval er een vergiftigde bijzat (ik denk dat ze bedoelden: eentje die al dood of half verrot was? zo'n vieze).
yuk bruine boter
Oud 23 oktober 2008, 10:10   #99
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
yuk bruine boter
oops. boerenbrood met boerenboter dan... beter hé!

Oud 23 oktober 2008, 11:18   #100
largo_w

Standaard

Citaat:
Zeg dan gewoon dat je frieten te zwaar vindt... Of zijn mosselen in een waterige jus soms zwaar?
Citaat:
Het smaakt wel,
Da zal wel zijn de perfecte combinatie zou ik zelf zeggen...Frans brood daarentegen
Citaat:
maar dan ben je je mosselen heel snel beu omdat je frieten je al verzadigd hebben.
Ik eet nooit frieten alleen... Misschien bakken ze die frieten daar bij u in de limburg 'verzadigender' dan bij ons
Citaat:
Het is bovendien zonde om zoiets gezond als mosselen te combineren met vette fastfood-stokjes.
Fastfood stokjes? Je hebt het over de heilige friet hé... "De lekkere stokjes van bij ons"... 't is niet omdat ze iets soortgelijks verkopen in de fast foods dat het daarom al zo een connotatie moet krijgen hé.
Bak ze eens zelf zou ik zeggen... Ga bintjes halen bij de dichtsbijzijnde boer schil ze snij ze en smijt ze (in twee keer) in de friteuse...
fast foodstokjes

Citaat:
Is altijd haalbaar geweest...heb het nog niet gedaan though.
Citaat:
festijn met de vrienden
"geeeeeeef mmmmmmiiiiijjjj eeeeeeennnssss deeeeee moooossssseeeeellllleeeeen dooooooor"
->oeps die zijn al koud
Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be