Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2009, 08:29   #81
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U zou zich beter moeten informeren.

Het is niet DANKZIJ de arabieren dat we de griekse kennis hebben kunnen behouden, maar ONDANKS.

Lees hierover de verschillende artikelen van Fjordmann:

Why Christians Accepted Greek Natural Philosophy, But Muslims Did Not

ook een must read van Fjordmann:

Islam, Christian Europe, and the Greek Heritage
Dankzij de Arabieren is deze kennis bewaard gebleven en in Europa terecht gekomen, dat is gewoon een feit. Trouwens, wist u dat de moslims (vooral in die periode) werden aangezet/verplicht om op zoek te gaan naar nieuwe kennis? Dat terwijl de Christelijke kerk zijn onderdanen probeerden dom te houden... .
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 08:49   #82
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Dankzij de Arabieren is deze kennis bewaard gebleven en in Europa terecht gekomen, dat is gewoon een feit. Trouwens, wist u dat de moslims (vooral in die periode) werden aangezet/verplicht om op zoek te gaan naar nieuwe kennis? Dat terwijl de Christelijke kerk zijn onderdanen probeerden dom te houden... .
amai gij kun rap lezen zeg!

-----> 12 pagina's

-----> 43 pagina's

soms is het wel de bedoeling dat je iets verder leest dan de eerste paragraaf.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 08:52   #83
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
amai gij kun rap lezen zeg!

-----> 12 pagina's

-----> 43 pagina's

soms is het wel de bedoeling dat je iets verder leest dan de eerste paragraaf.
Deze 2 teksten doen niets af aan het feit dat dankzij de Arabieren de kennis van menig klassiek filosoof is bewaard gebleven en in Europa is terecht gekomen.
Oud 2 juni 2009, 08:55   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze 2 teksten doen niets af aan het feit dat dankzij de Arabieren de kennis van menig klassiek filosoof is bewaard gebleven en in Europa is terecht gekomen.
In deze twee teksten staat klaar en duidelijk aangetoond dat de arabieren meer dan de helft van de griekse geschriften vernietigden omdat de inhoud niet strookte met wat in de koran stond!

iets dat je had geweten indien je de moeite had gedaan om te lezen.

Het is net DANKZIJ Europa dat men een deel van die verloren gegane teksten terug heeft kunnen recupereren en zo de Renaissance zijn intrede heeft kunnen maken.

Toch eens lezen zou ik zeggen.

Citaat:
One of the most persistent myths so eagerly promoted by Eurabians is that of the “shared Greco-Roman heritage” between Europeans and Arabs, which is now going to lay the foundations for a new Euro-Mediterranean entity, Eurabia. It is true that countries such as Egypt, Syria, Jordan and Algeria were just as much a part of the Roman Empire as were England or France. However, the Arab conquerors later rejected many elements of this Greco-Roman era once they invaded these nations. Some Greek and other classics were indeed translated to Arabic, but Muslims could be highly particular about which texts to exclude. There was thus a great deal of Greek thought that could never have been “transferred” to Europeans by Arabs, as is frequently claimed by Western Multiculturalists, because many Greek works had never been translated into Arabic in the first place. Muslims especially turned down political texts, since these included descriptions of systems in which men ruled themselves according to their own laws. This was considered blasphemous by Muslims, as laws are made by Allah and rule belongs to his representatives.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 juni 2009 om 09:03.
Oud 2 juni 2009, 10:10   #85
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In deze twee teksten staat klaar en duidelijk aangetoond dat de arabieren meer dan de helft van de griekse geschriften vernietigden omdat de inhoud niet strookte met wat in de koran stond!

Het is net DANKZIJ Europa dat men een deel van die verloren gegane teksten terug heeft kunnen recupereren en zo de Renaissance zijn intrede heeft kunnen maken.

>>One of the most persistent myths so eagerly promoted by Eurabians is that of the “shared Greco-Roman heritage” between Europeans and Arabs, which is now going to lay the foundations for a new Euro-Mediterranean entity, Eurabia. It is true that countries such as Egypt, Syria, Jordan and Algeria were just as much a part of the Roman Empire as were England or France. However, the Arab conquerors later rejected many elements of this Greco-Roman era once they invaded these nations. Some Greek and other classics were indeed translated to Arabic, but Muslims could be highly particular about which texts to exclude. There was thus a great deal of Greek thought that could never have been “transferred” to Europeans by Arabs, as is frequently claimed by Western Multiculturalists, because many Greek works had never been translated into Arabic in the first place. Muslims especially turned down political texts, since these included descriptions of systems in which men ruled themselves according to their own laws. This was considered blasphemous by Muslims, as laws are made by Allah and rule belongs to his representatives. <<

Ik heb dat stukje hierboven gelezen, maar zie daar niets in staan over 'vernietigen'. Misschien komt dat uit een ander stukje, dat je niet citeerde?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 10:10   #86
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
[

Euhm, het ging weldegelijk over Arabische uitvindingen uit het verleden. Nogal logisch dat ik dan teruggrijp naar het verleden nietwaar? Doch bepalen deze uitvindingen nu nog steeds een groot deel van ons leven.
Ik denk dat je gewoon niks anders hebt om naar terug te grijpen. Laat het ons even hebben over ontwikkelingen in de high-tech en de bijdrage vandaag van de Arabische wereld in vergelijking met, laat ons zeggen, China, Zuid-Korea, India. Dat is wat mij kan interesseren, en wat je objectief kan bediscussieren. Wat is de bijdrage uit de Arabische wereld, je kan ook andere vormen van spitstechnologie nemen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 10:19   #87
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat stukje hierboven gelezen, maar zie daar niets in staan over 'vernietigen'. Misschien komt dat uit een ander stukje, dat je niet citeerde?
het zijn samen 55 bladzijden ongeveer. Ik ga daar niet paragraaf per paragraaf uit citeren hoor.
Maar serieus waar: het is écht de moeite om te lezen! zeker dat essay.

het wordt duidelijk dat slechts een deel werd vertaald, een deel totaal vernietigd (en dus kwijt voor de mensheid) en een deel dat later kon worden gerecupereerd (anders hadden we het nog niet geweten).

Maar bottom line is dat het totaal ridicuul is net te doen alsof we onze grieks-romeinse roots van onze beschaving te danken zouden hebben aan de islamitische arabieren!

Laatst gewijzigd door circe : 2 juni 2009 om 10:21.
Oud 2 juni 2009, 10:21   #88
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Moslimgeleerden en wetenschappers voegden later hun eigen creatieve ideeën, ontdekkingen en uitvindingen toe, uiteindelijk brachten ze deze nieuwe kennis over naar Europa en leiden direct tot de Renaissance. .
De Islam heeft niks te maken met de Renaissance in Europa.
De Renaissance is de ontwikkeling van het individuele kritische denken, en het afwijzen van de invloed van de godsdienst op het dagdagelijkse leven. Dit staat 100% haaks op de denkwijze in het Midden-Oosten. De homo-erotische afbeeldingen van Michelangelo zijn echt niet geinspireerd door het islamdenken.
In die zin is de Renaissance de emancipatie van Europa, en de radikale afwijzing van het Oosterse denken. Het is de wedergeboorte van de oude wereld van de Romeinen en Grieken.
In Spanje waar de Islam tot einde 15° eeuw aanwezig was zie je dat: de renaissance in Spanje is er nauwelijks doorgedrongen.
Oud 2 juni 2009, 10:22   #89
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De Islam heeft niks te maken met de Renaissance in Europa.
De Renaissance is de ontwikkeling van het individuele kritische denken, en het afwijzen van de invloed van de godsdienst op het dagdagelijkse leven. Dit staat 100% haaks op de denkwijze in het Midden-Oosten. De homo-erotische afbeeldingen van Michelangelo zijn echt niet geinspireerd door het islamdenken.
In die zin is de Renaissance de emancipatie van Europa, en de radikale afwijzing van het Oosterse denken. Het is de wedergeboorte van de oude wereld van de Romeinen en Grieken.
In Spanje waar de Islam tot einde 15° eeuw aanwezig was zie je dat: de renaissance in Spanje is er nauwelijks doorgedrongen.
voil�*

Oud 2 juni 2009, 10:32   #90
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

[quote=Weiße Rose;4139466]

"en ik heb niet de indruk dat alle kennis daarvandaan komt. Wel integendeel."

U zou toch echt eens wat meer moeite moeten doen om die tekst een keer goed door te lezen. Er staat namelijk nergens dat ALLE kennis daarvandaan komt. Ik zeg enkel dat er Arabische invloeden zijn die niet vallen te ontkennen. En mss heeft u wel een verkeerde indruk geschapen?

Ik zal me anders uitdrukken.
Er zijn wel degelijk Arabische invloeden, en vandaag laten die zich voelen in de Arabische landen, of althans slechts nog voor een gering deeltje, want een groot deel van die landen is verzonken in een soort lethargie als het erop aankomt de eigen bevolking een beter leven te geven.

Daarbuiten is de invloed vandaag nihil, precies omdat niemand buiten die landen zich aan dat model wil spiegelen.
Het is buitengewoon jammer voor de mensen die daar in leven, want ik heb goeie herinneringen aan mijn Iraanse vrienden en concurrenten.
Oud 2 juni 2009, 10:42   #91
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'Tonnen van kennis die verloren zijn gegaan', tja, als het verloren is zie ik niet gioed in hoe je kan spreken van 'kennis' vermits die je niet hebt kunnen evalueren.

Herinnert u zich filosofen zoals Aristoteles, Sokrates en Plato?
Wel, hun kennis is ook een tijd lang verloren geweest, totdat de Arabische cultuur deze kennis heeft opgepikt en terug heeft verspreidt. Gaat u nu ook zeggen dat dee kennis geen kennis was?
Dit belerend toontje waarbij je mijn redenering omdraait kan je elders gebruiken. Ik heb namelijk het geluk gehad diverse universitaire diploma's aan de KUL te verwerven, en niemand moet mij komen onderwijzen in filosofie, gaande van Socrates tot les nouveaux communistes.
De Arabische cultuur heeft de geschriften van Aristoteles niet opgepikt (geschriften van Socrates en Plato? be my guest), maar een aantal teksten bewaard. De Arabische wereld heeft deze kennis niet verspreid, de teksten zijn opgepikt uit de Arabische wereld en hebben naderhand het denken vanaf de 12°, 13° eeuw in Europa beinvloed. Het gaat daarbij totaal niet om kennis, maar om een denkwijze, waarbij het dogmatische denken van Plato wordt afgewezen, en plaats maakt voor de kritisch-rationele aanpak, los van religieuze dogma's.
Oud 2 juni 2009, 10:51   #92
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier heb je het weeral mis. Ooit gehoord van Spanje, waar moslims en Christenen honderden jaren in relatieve vrede hebben weten samenleven?
Tijdens de Middeleeuwen werden de Joden over het algemeen beter behandeld door islamitische heersers dan door de christelijke heersers. Ondanks het tweedeklasburgerschap speelden de Joden prominente rollen in moslimgemeenschappen en ervoeren een "Gouden Eeuw" in Spanje van 900 tot 1100. Na het heroveren van Islamitisch Spanje werden circa 200.000 Sefardische Joden verdreven of vermoord.

Je mag dat sprookje van al-Andaluz ook uit je kop zetten - dat is immers ook al - meermaals - ontkracht.

Citaat:
De mythe van het rijke, verdraagzame en cultureel superieure Al-Andalus is sindsdien een eigen leven gaan leiden. De toeristische sector speelt graag in op de sentimenten die de overblijfselen van verloren culturen nu eenmaal oproepen bij de moderne westerling. Granada kan vergeleken worden met Pompeï, maar dan uit een recenter verleden en zonder een tastbare gewelddadige dood. Granada kan vergeleken worden met het faraonische Egypte, maar zonder opdringerige tapijtverkopers en gillende muezzins. Het is een Atlantis dat nooit verzonken is. Het Alhambra is middeleeuws, oosters, mystiek en westers tegelijk. Op een unieke, historische manier is het een soort multicultureel museum waar alle wensdromen op geprojecteerd kunnen worden.
Lees hier verder:
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=2120
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 10:54   #93
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Al 92 berichten over "de" Islam in een kutdraad over een gruweldaad gepleegd door iemand waarvan niet eens is bewezen dat hij een moslim is....(en daarbij : een daad waarvan de relevantie van iemands geloof mij zelfs volledig ontgaat)

De propagandamolen draait op volle toeren!!

Allez, giet uit!

Laatst gewijzigd door Maes_P : 2 juni 2009 om 10:55.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:09   #94
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Je mag dat sprookje van al-Andaluz ook uit je kop zetten - dat is immers ook al - meermaals - ontkracht.

Blijft er eigenlijk nog iets over?
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:13   #95
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Blijft er eigenlijk nog iets over?
Jawel hoor - achterlijkheid, ellende, armoede, onderdrukking, gruwelijke barbaarsheid enzo - Áls de Arabieren al ooit een hoogstaande beschaving gekend hebben - dan is die toch totaal verdwenen bij de intrede van de islam - net als in elk ander land ter wereld brengt islam alleen maar verval met zich mee en vernietigt ze de vorige culturen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:18   #96
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik heb de teksten idd nog niet gelezen, omdat ik momenteel mij tijd beter kan besteden. Zodra ik de tijd heb zal ik deze teksten een keer uitpluizen. Tot zolang blijf ik bij mijn standpunt.

Hier enkele bronnen van mijn kant:

http://www.refdag.nl/artikel/1323804...+Arabisch.html
http://amsterdam.nl/gemeente/college...aak_uitreiking
Oud 2 juni 2009, 11:22   #97
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik denk dat je gewoon niks anders hebt om naar terug te grijpen. Laat het ons even hebben over ontwikkelingen in de high-tech en de bijdrage vandaag van de Arabische wereld in vergelijking met, laat ons zeggen, China, Zuid-Korea, India. Dat is wat mij kan interesseren, en wat je objectief kan bediscussieren. Wat is de bijdrage uit de Arabische wereld, je kan ook andere vormen van spitstechnologie nemen.
Ik interesseer mij wel voor het verleden, wat volgens mij geen misdaad is, toch? Elke ontwikkeling in het verleden heeft zijn effect gehad op onze huidige maatschappij. De Arabische cultuur heeft ons zeer veel geleerd over diverse wetenschappen, wetenschappen die wij de dag van vandaag nog altijd beoefenen. Dus zeggen dat het verleden er niet toe doet is nogal cru.
Oud 2 juni 2009, 11:35   #98
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

Lees hier verder:
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=2120
Neen hoor, sprookjes bestaan niet .
Het is weldegelijk zo dat Moslims, Joden en Christenen in relatieve vrede hebben weten samenleven. Na de verdrijving van de moslims uit Zuid-Spanje werden ook de Joden door de Christelijke veroveraars verbannen/vermoord.
Toledo en Cordoba waren trouwens centra van wetenschappelijke kennis! Lang voordat men in Europa universiteiten had. De Arabische invloeden vallen gewoonweg niet te ontkennen.
Oud 2 juni 2009, 11:38   #99
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=Conscience;4139878]
Citaat:

"en ik heb niet de indruk dat alle kennis daarvandaan komt. Wel integendeel."

U zou toch echt eens wat meer moeite moeten doen om die tekst een keer goed door te lezen. Er staat namelijk nergens dat ALLE kennis daarvandaan komt. Ik zeg enkel dat er Arabische invloeden zijn die niet vallen te ontkennen. En mss heeft u wel een verkeerde indruk geschapen?

Ik zal me anders uitdrukken.
Er zijn wel degelijk Arabische invloeden, en vandaag laten die zich voelen in de Arabische landen, of althans slechts nog voor een gering deeltje, want een groot deel van die landen is verzonken in een soort lethargie als het erop aankomt de eigen bevolking een beter leven te geven.

Daarbuiten is de invloed vandaag nihil, precies omdat niemand buiten die landen zich aan dat model wil spiegelen.
Het is buitengewoon jammer voor de mensen die daar in leven, want ik heb goeie herinneringen aan mijn Iraanse vrienden en concurrenten.
U hebt gelijk als u zegt dat het Midden-Oosten van vandaag niet meer hetzelfde is als dat van pakweg 1000 jaar geleden. Je kan stellen dat de Arabische wereld rond 1000 n.Chr. op cultureel en wetenschappelijk niveau zeer hoog stond, hoger dan het domaniale West-Europa op dat moment. Echter zijn de rollen nu omgekeerd, wat niet wil zeggen dat de Arabische cultuur geen invloeden heeft achtergelaten in het verleden.
Oud 2 juni 2009, 11:39   #100
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen hoor, sprookjes bestaan niet .
Het is weldegelijk zo dat Moslims, Joden en Christenen in relatieve vrede hebben weten samenleven. Na de verdrijving van de moslims uit Zuid-Spanje werden ook de Joden door de Christelijke veroveraars verbannen/vermoord.
Toledo en Cordoba waren trouwens centra van wetenschappelijke kennis! Lang voordat men in Europa universiteiten had. De Arabische invloeden vallen gewoonweg niet te ontkennen.
"Relatieve" vrede, dat is al heel veelzeggend op zich.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be