![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | ||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#82 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Tja, zulke mooie stations zouden wij in Nederland ook bij de vleet hebben, als ze bij de NS gewoon netjes alle oude stations hadden laten staan! Een voorbeeld van zo'n niewbouwstation van niks, Rhenen (een kopstation):
![]() Maar er zijn gelukkig ook nog mooie stations blijven staan. Niet dat van Rotterdam natuurlijk, want dat moest van die Duitse man met de snor in 1940 tegen de vlakte. Het nieuwe station zag er in 1958 (kon geen mooi recent plaatje vinden) zo uit: ![]() Wel mooi is het station Den Haag HS. http://home.residentie.net/~schram-12/dhf966.jpg (foto te breed). HS staat voor Hollands spoor, wat voor doorgaande treinen gebruikt wordt, Den Haag Centraal is nl. een kopstation. Vroeger waren er twee grote spoorwegmij. in Nederland, de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij en de (Maatschappij tot Exploitatie van) Staatsspoorwegen. Den Haag HS was het station van de HIJSM en Den Haag SS (nu Centraal, oude station is afgebroken... Dit station heeft ook nog steeds een Koninklijke Wachtkamer, net als het enorme en (eerlijk is eerlijk) schitterende station Amsterdam Centraal: Maar het oudste en misschien ook wel mooiste station van Nederland is dat van Valkenburg aan de Geul (Zuid-Limburg). Net een kasteeltje! Het is gebouwd in 1853 en sindsdien nagenoeg onveranderd gebleven. Beter dan dit kon ik helaas niet vinden (onbegrijpelijk, gezien het toerisme, maar goed): ![]() |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Minister-President
|
Tja, ik vind het spijting van alle oude stations, maar wat heeft iedereen toch tegen moderne architectuur? Ik vond het station Brussel-Zuid voor de renovatie van de laatste jaren ook niet mis, ook een jaren-50 gebouw, trouwens. Een variatie is nog het mooist van al, vind ik, en daar mogen ook wat -mooie- jaren-50-gebouwen bij.
|
|
|
|
|
|
#84 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#85 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Minister-President
|
Duitsland moet Kaliningrad nog terugwillen, hé. Voor zover als ik weet is het daar even slecht als in de rest van Rusland, of nog erger.
En ze hebben al zoveel moeite met Oost-Duitsland... |
|
|
|
|
|
#87 | |
|
|
Citaat:
Zo groot is het trouwens ook weer niet. Er wonen maar 1 miljoen mensen geloof ik. -------- Ik heb toch nog een plaatje van station Almere Centrum (voorheen Almere Centraal Station, 1987) gevonden: http://www.stationsweb.nl/almere/afb4.jpg (niet bepaald de snelste site van Nederland...) En Lelystad Centrum is ook wel aardig (1988). Hier is overigens het dak demontabel gemaakt, zodat het station makkelijk kon worden uitgebreid van twee naar vier sporen. Lelystad is nu nog het eindpunt van de Flevolijn (Weesp - Almere - Lelystad), maar er is eindelijk besloten om de lijn door te trekken naar Kampen en Zwolle, de zgn. Hanzelijn. In 2010 zal die lijn klaar zijn. De twee extra sporen zullen nodig zijn voor de Zuiderzeelijn naar Heerenveen en Groningen. Binnen een aantal jaar wordt besloten hoe die lijn wordt aangelegd. De opties zijn: een intercitylijn, een HSL, of een magneetzweefbaan...! http://www.stationsweb.nl/lelystadcentrum/afb4.jpg |
|
|
|
|
|
|
#88 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik had reeds gelezen over de Hanze- en Zuiderzeelijnen, maar had gedacht dat ze dezelfde waren |
||
|
|
|
|
|
#89 | ||
|
|
Citaat:
Ik ben overigens nog een mooi architectonisch station in Rotterdam zelf vergeten, nl. Rotterdam Blaak. Sinds 10 jaar is dit een ondergronds station. Bovengronds is er een tramstation, de eerste verdieping ondergronds is voor de metro, de tweede verdieping voor de trein (Willemspoortunnel). ![]() ![]() ![]() Citaat:
Concreet is er toch wel een groot verschil tussen de 3 Zuiderzeelijnopties. De zweeftrein (400 km/u) doet over Schiphol - Groningen maar 50 minuten, een HST (300 km/u) 1 uur 15 en een intercity (max. 200 km/u) 1 uur 30. Vreemd is wel dat er vanuit gegaan wordt dat alle treinen stoppen in Heerenveen, een plaatsje met maar 30.000 inwoners. Volgens mij is dat alleen om Friesland tevreden te houden. Als de HST daar niet zou stoppen, zou het voor de HSL waarschijnlijk een kleine 10 minuten schelen in reistijd. Verder wordt alleen gestopt op Amsterdam-Zuid en Almere Centrum. De kosten van een zweeftrein zijn wel belachelijk hoog, € 6,5 miljard (14,5 miljard gulden, 262 miljard BEF). De HSL is al stukken goedkoper, € 4 miljard (9 miljard gulden, 161 miljard BEF), en een intercitylijn kost € 2,5 miljard (5,5 miljard gulden, 101 miljard BEF). De voorkeur van de grote politieke partijen gaat uit naar een snelle verbinding, dus HSL of magneetzweefbaan (MZB). De zweeftrein zal waarschijnlijk te duur zijn de komende jaren (er wordt denk ik deze kabinetsperiode nog over besloten, volgens het ministerie moet vóór 2010 worden begonnen met de aanleg nl., maar er wordt in de campagne niets over gezegd!) dus zal een HSL de meeste kans hebben. Er kunnen dan, naast twee HST's per uur, aparte treinen komen die ook stoppen in de kleinere plaatsen langs de Zuiderzeelijn: Lelystad, Emmeloord en Drachten. Als ze H'veen laten vallen is zo'n HST toch bijna een half uur sneller dan een intercity en reis je in een uurtje van Amsterdam naar Groningen. (Evt. is het nog mogelijk de lijn door te trekken van Groningen naar Hamburg, via Oldenburg en Bremen, hoewel het de vraag is of die lijn rendabel genoeg is). Het OV-plan van GL had ik al eens gelezen en het klinkt inderdaad erg goed. Helaas zal er vermoedelijk weinig van terecht komen, want een volledig linkse coalitie (PvdA-SP-GL-D66) is volgens de peilingen erg onwaarschijnlijk. Het ziet er nu naar uit dat het CDA-PvdA gaat worden. |
||
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Lijn 50 is de lijn die Gent met Brussel-Noord verbindt, en over Aalst en Ternat gaat. Lijn 50a is de lijn vanuit Brugge over Gent naar Brussel-Zuid, maar zonder intermediaire stops en ook veel rechter. Zie ook http://www.b-rail.be/rnvn/N/info/stations/index.html, en dat even doorklikken op "Netkaart". PS: idd een mooi station, maar net iets te grotesk, vind ik persoonlijk. De IC-lijn lijkt me nog steeds het meest aangewezen, omdat die niet alleen het betaalbaarste is, maar ook omdat ik persoonlijk een HSL zonder traditionele parallelle lijn nogal egoïstisch vind. Een IC-lijn is ook snel, zeker met nieuwe Pendolino's, en kan veel meer tussenstops aan zonder veel aan draagkracht en concurrentiële snelheid te verliezen. Je haalt zelf het voorbeeld van de stop in H'veen die zoveel tijd doet verliezen aan een HST. Bovendien vind ik een HST vaak bovenmatig duur, maar dat is iets persoonlijks... |
|
|
|
|
|
|
#91 | |||||
|
|
Citaat:
Het valt me trouwens op dat er in Limburg inderdaad veel minder lijnen zijn dan in de rest van Vlaanderen. Die groene kleur betekent waarschijnlijk een diesellijn, of niet? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het belangrijkste is dat ook bij een HSL Emmeloord en Drachten een station krijgen. De HST (2 keer per uur volgens plan) stopt daar dan niet, maar de gewone sneltreinen die daartussen gaan rijden wel. Het probleem met een gewone intercitylijn is, dat het waarschijnlijk niet heel veel zal toevoegen aan de dan bestaande verbinding. Vanaf 2010 zal dat de verbinding via de Hanzelijn zijn, waardoor intercity's de afstand Schiphol-Groningen in 2 uur en 5 minuten kunnen afleggen. Door opwaarderen van de bestaande spoorlijn Zwolle-Groningen zou dat zelfs teruggebracht kunnen worden tot 1 uur 45 minuten. Vandaar dat GL waarschijnlijk liever de lijn wil uitstellen. Ik denk dat een HSL voorlopig de beste oplossing is. Een zweeftrein vind ik te duur en te riskant (je kunt de baan ook nergens anders voor gebruiken), maar een intercity heeft dan weer te weinig meerwaarde. Dat is eigenlijk ook de reden waarom de hele Zuiderzeelijn er nog niet ligt. In de jaren tachtig, toen de aanleg ook al speelde, bleek nl. uit studies dat de lijn nooit rendabel zou kunnen zijn. Het ging toen uiteraard om een gewone intercitylijn (weliswaar van 160 i.p.v. 200 km/u). |
|||||
|
|
|
|
|
#92 |
|
Minister-President
|
Groene lijnen zouden idd diesellijnen moeten zijn, maar de lijnen Athus-Meuse en Luik-GHLuxemburg zijn ondertussen wel geëlektrificeerd, zij het met de Franse voltage ipv de standaard-Belgische.
Als de HSL ook gereden zal worden met IC's, dan vervalt mijn argument, eigenlijk. Ik bedoelde met 'egoïstisch', niet de juise term, eigenlijk, dat het al die plaatsen waar het met een rotvaart aan voorbijzoefd in de kou laat staan, waardoor wel de lasten, geluidsoverlast en zo, maar niet de lusten, een goed openbaar vervoer, voor hen zou zijn. |
|
|
|
|
|
#93 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Overigens gebeurt dat ook bij de HSL Schiphol - Rotterdam - (Breda) - Antwerpen, waar binnenlandse intercity's ook gebruik van gaan maken. |
||
|
|
|
|
|
#94 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Deze link http://bueker.net/trainspotting/maps_europe-voltage.php geeft je een idee van de verschillende voltagesystemen in Europa, dus Nederland is nog veel meer "achter" op dat vlak dan wij. Dat deze kaart een idee geeft, maar ook niet meer dan dat, toont bijvoorbeeld dat tussen Zwitserland en Duitsland of Oostenrijk ook van locomotief moest worden gewisseld, ondanks dezelfde voltage. De hoogte van de elektriciteitsdraden verschilt immers in beide landen... Voor de HST is dat hetzelfde als bij jullie, het zijn multivoltagelocs, die verschillende voltages aankunnen. Ook andere locomotieven kunnen meerdere voltages aan, bijvoorbeeld onze klasse 13 (treinen met nummer 13**), waardoor ze dus kunnen rijden op dat nieuwe stuk. In dat opzicht is ons netwerk toch minder stroomgevoelig dan dat van jullie. In Nederland gaan immers al maar meer stemmen op om, althans bepaalde lijnen, de Franse (die van de HST) voltage te geven. Je kan ook sneller optrekken. |
|||
|
|
|
|
|
#95 |
|
|
Dat klopt inderdaad, maar de investeringen worden er nog niet voor vrijgemaakt. Ik geloof dat er met een hoger voltage ook sneller kan worden gereden op veel plaatsen. Daarbij ligt er een nieuw beveiligingssysteem in de la, waardoor treinen korter achter elkaar kunnen rijden en de frequentie dus verhoogd kan worden. Ik hoop dat het er eindelijk eens door komt, want vooral dat laatste is in Nederland wel handig. Wij schijnen nl. het drukstbereden spoorwegnet in de wereld te hebben.
Maar ik zie dat de HSL al in het nieuwe voltage wordt aangelegd, dus dat is alvast goed nieuws. De rijrichting in diverse landen heb ik hierboven al een keer op een rij gezet, en het is inderdaad ongeveer gelijk verdeeld. Toch vind ik het nog steeds merkwaardig dat treinen in veel landen links rijden, terwijl het wegverkeer wel rechts rijdt. Kijk, dat treinen in GB links rijden, dat is nog te begrijpen, maar in België is het niet erg logisch natuurlijk. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Minister-President
|
De eerste Belgische koning Leopold I heeft voor zijn koningschap nog gevreeën met een Engelse prinses. Het was onder zijn bewind dat de spoorweg werd aangelegd. Misschien had het een met het ander te maken?
Ook bij ons ziet het er niet naar uit dat de voltage in het groot zal worden aangepakt, maar de nieuw te elektrificeren lijnen zijn wel allemaal in Franse uitvoering. De lijn Luik-Luxemburg was al geëlektrificeerd, en daar is het in de Franse standaard, en ook Athus-Meuse gaat recht naar GHL. Vrij logisch denk ik. |
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Misschien spoorde hij er stiekem nog (s)links naartoe toen hij om één of andere reden op een Franse trien, oeps trein, moest overschakelen? |
|
|
|
|
|
|
#98 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#99 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En nu maar verder sporen.... |
|||
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het Europees Hof van Justitie lijkt blijkbaar problemen te hebben met toelagen van de overheid, bijvoorbeeld om ook in afgelegen gebieden een postkantoor open te houden, zoals in Zweden, of om personenverkeer uit te baten, zoals in bijna elk West-Europees land. Moet het mogelijk blijven, dat omwille van de zgn basismobiliteit de uitbater van een OV-maatschappij wordt betoelaagd? Kortom, moet de NMBS geld blijven krijgen om zijn taken te blijven uitvoeren aan een redelijke prijs? Ik vind het niet meer dan normaal, dat de overheid er mee voor zorgt, dat mensen waar ook een redelijke service mogen verwachten als ze gebruik willen maken van het openbaar vervoer, en dat ze dit zo aangenaam mogelijk maken, door goedkope biljetten, modern materieel en infrastuctuur, tariefintegratie (is er nog steeds niet, zelfs in Brussel komt het niet echt van de grond)... Maar koken kost geld, en een toelage lijkt me dan ook niet meer dan normaal. Reacties? |
|
|
|
|