Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2003, 18:48   #81
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar zijn er treinen vanuit bijv. Oost-Vlaanderen naar Limburg, die niet via Brussel rijden? Zijn er überhaupt wel doorgaande treinen van oost naar west?
Nee. Je kan wel overstappen in Antwerpen-Berchem op een IR die tot in Luik rijdt, over Limburg. Maar je moet of overstappen of over Brussel.

Citaat:
In Nederland zijn die er ook nauwelijks, buiten Roosendaal-Zwolle.
Je kunt wel, voor als je nog eens in Nederland komt:
- van Groningen/Leeuwarden (treinen worden gekoppeld in Zwolle) naar Rotterdam/Den Haag (1 per uur, ontkoppeld in Utrecht) en Amsterdam/Schiphol (1 per uur, ontkoppeld in Amersfoort)
- van Enschede naar Rotterdam/Den Haag (1) en Amsterdam/Schiphol (1)
- van Amsterdam naar Vlissingen (1) en Brussel (1)
- van Haarlem naar Maastricht (2 per uur, waarvan 1 tot Eindhoven)
- van Den Haag naar Heerlen (1) en Venlo (1)
- van Den Helder naar Nijmegen (2)
Dat zijn zo'n beetje alle Nederlandse intercitylijnen. Aanvullend zijn er nog een aantal sneltreinlijnen, waaronder Roosendaal-Zwolle. Sneltreinen stoppen i.t.t. intercity's ook in de kleinere steden en knooppunten, bijv. Gouda of Oss, of rijden een gedeelte als stoptrein. Internationaal gezien komt het waarschijnlijk overeen met de InterRegio-treinen.
In België is de officiële hiërarchie HST-IC-IR-L, met de P(iekuur)-trein die vaak iets van alles heeft. Echt merken doe je dat wel niet altijd...

Citaat:
Opvallend dat er wel een aparte verbinding van Gent naar Rijssel is, maar niet van Antwerpen naar Maastricht bijv. Die lijn is overigens, net als de verbindingen met Weert, Tilburg (vanuit Turnhout, spoor is inmiddels verdwenen) en Terneuzen, al direct na WO II voor reizigersvervoer gestopt. De sporen worden al tientallen jaren enkel voor goederenvervoer gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat een heringebruikname geen goede zaak is. Het zou betekenen dat de grensplaatsen Lanaken, Hamont en Zelzate en Sas van Gent weer een spoorverbinding krijgen.
Inderdaad.

Citaat:
Ze kunnen Australië ook weer Nieuw-Holland worden, zoals Abel Tasman het ooit noemde. We spreken immers ook van Nieuw-Zeeland.
Heel actueel in Europa: gebruik de naam Koningsbergen voor Kaliningrad, de stad en exclave van Rusland tussen Polen en Litouwen.
Een beetje verregaand, denk ik... Kaliningrad is idd een probleem. Voor mij is de ideële oplossing dat Kaliningrad zich afscheidt van Rusland, en al dan niet bij Litouwen of Polen aansluit. Met minderheidsrechten voor de Russischtaligen, natuurlijk. Maar dat zal er wel nooit van komen... En of de inwoners van K. dat wel willen?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 19:49   #82
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Tja, zulke mooie stations zouden wij in Nederland ook bij de vleet hebben, als ze bij de NS gewoon netjes alle oude stations hadden laten staan! Een voorbeeld van zo'n niewbouwstation van niks, Rhenen (een kopstation):

Maar er zijn gelukkig ook nog mooie stations blijven staan. Niet dat van Rotterdam natuurlijk, want dat moest van die Duitse man met de snor in 1940 tegen de vlakte. Het nieuwe station zag er in 1958 (kon geen mooi recent plaatje vinden) zo uit:

Wel mooi is het station Den Haag HS. http://home.residentie.net/~schram-12/dhf966.jpg (foto te breed).
HS staat voor Hollands spoor, wat voor doorgaande treinen gebruikt wordt, Den Haag Centraal is nl. een kopstation.
Vroeger waren er twee grote spoorwegmij. in Nederland, de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij en de (Maatschappij tot Exploitatie van) Staatsspoorwegen. Den Haag HS was het station van de HIJSM en Den Haag SS (nu Centraal, oude station is afgebroken... ) van de Staatsspoorwegen. HIJSM en SS fuseerde in 1937 tot de Nederlandse Spoorwegen.
Dit station heeft ook nog steeds een Koninklijke Wachtkamer, net als het enorme en (eerlijk is eerlijk) schitterende station Amsterdam Centraal:

Maar het oudste en misschien ook wel mooiste station van Nederland is dat van Valkenburg aan de Geul (Zuid-Limburg). Net een kasteeltje! Het is gebouwd in 1853 en sindsdien nagenoeg onveranderd gebleven. Beter dan dit kon ik helaas niet vinden (onbegrijpelijk, gezien het toerisme, maar goed):
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 19:58   #83
groentje
Minister-President

Standaard

Tja, ik vind het spijting van alle oude stations, maar wat heeft iedereen toch tegen moderne architectuur? Ik vond het station Brussel-Zuid voor de renovatie van de laatste jaren ook niet mis, ook een jaren-50 gebouw, trouwens. Een variatie is nog het mooist van al, vind ik, en daar mogen ook wat -mooie- jaren-50-gebouwen bij.
Oud 12 januari 2003, 20:35   #84
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Nee. Je kan wel overstappen in Antwerpen-Berchem op een IR die tot in Luik rijdt, over Limburg. Maar je moet of overstappen of over Brussel.
Dat bedoel ik dus. Overigens kunnen na de verbouwing van Antwerpen Centraal straks wel rechtstreekse treinen van Nederland naar Gent en Brugge gaan rijden.

Citaat:
In België is de officiële hiërarchie HST-IC-IR-L, met de P(iekuur)-trein die vaak iets van alles heeft. Echt merken doe je dat wel niet altijd...
Nederland wijkt af wat betreft de naamgeving, maar hier is het ook Internationale (snel)trein-Intercity-Sneltrein-Stoptrein.

Citaat:
Een beetje verregaand, denk ik... Kaliningrad is idd een probleem. Voor mij is de ideële oplossing dat Kaliningrad zich afscheidt van Rusland, en al dan niet bij Litouwen of Polen aansluit. Met minderheidsrechten voor de Russischtaligen, natuurlijk. Maar dat zal er wel nooit van komen... En of de inwoners van K. dat wel willen?
Dat zal moeilijk gaan, want de gehele bevolking is Russisch, met nog groepen uit andere vrml. Sovjetlanden. Men heeft er overigens, i.t.t. tot wat Poetin denkt (hij wilde een speciale corridor naar Rusland), wel een hekel aan Rusland en wil graag bij Europa horen. Het was altijd strikt gesloten voor buitenlanders vanwege de militaire haven. Maar ik heb berichten gelezen dat zelfs binnen de nog overgebleven marine velen zich willen afscheiden van Rusland. Het meest logische zou zijn als het gebied dan aan Duitsland zou worden teruggegeven, of het moet onafhankelijk worden, maar daar is het te zwak voor denk ik. Als je een referendum over aansluiting bij Duitsland zou uitschrijven, denk ik dat de meerderheid er zelfs wel voor is...
Oud 12 januari 2003, 20:41   #85
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tja, ik vind het spijting van alle oude stations, maar wat heeft iedereen toch tegen moderne architectuur? Ik vond het station Brussel-Zuid voor de renovatie van de laatste jaren ook niet mis, ook een jaren-50 gebouw, trouwens. Een variatie is nog het mooist van al, vind ik, en daar mogen ook wat -mooie- jaren-50-gebouwen bij.
Oh, maar daar heb ik op zich niets op tegen. Het station van Rotterdam hierboven vind ik best mooi, alleen het vroegere station was nog wat mooier. Een mooi voorbeeld van een nieuw station is dat van Almere, alleen kan ik er geen foto van vinden...
Oud 12 januari 2003, 20:56   #86
groentje
Minister-President

Standaard

Duitsland moet Kaliningrad nog terugwillen, hé. Voor zover als ik weet is het daar even slecht als in de rest van Rusland, of nog erger.
En ze hebben al zoveel moeite met Oost-Duitsland...
Oud 12 januari 2003, 21:48   #87
Dimitri

Standaard

Citaat:
Duitsland moet Kaliningrad nog terugwillen, hé. Voor zover als ik weet is het daar even slecht als in de rest van Rusland, of nog erger.
Ja, okee, maar er wonen veel mensen in Duitsland die zelf of waarvan de ouders geboren zijn in Koningsbergen, toen het nog Duits was. Zij zijn na de oorlog allemaal weggejaagd of gedeporteerd door de Russen. Die mensen zullen maar al te graag zien dat het gebied weer Duits wordt.
Zo groot is het trouwens ook weer niet. Er wonen maar 1 miljoen mensen geloof ik.

--------

Ik heb toch nog een plaatje van station Almere Centrum (voorheen Almere Centraal Station, 1987) gevonden:

http://www.stationsweb.nl/almere/afb4.jpg (niet bepaald de snelste site van Nederland...)

En Lelystad Centrum is ook wel aardig (1988). Hier is overigens het dak demontabel gemaakt, zodat het station makkelijk kon worden uitgebreid van twee naar vier sporen. Lelystad is nu nog het eindpunt van de Flevolijn (Weesp - Almere - Lelystad), maar er is eindelijk besloten om de lijn door te trekken naar Kampen en Zwolle, de zgn. Hanzelijn. In 2010 zal die lijn klaar zijn. De twee extra sporen zullen nodig zijn voor de Zuiderzeelijn naar Heerenveen en Groningen. Binnen een aantal jaar wordt besloten hoe die lijn wordt aangelegd. De opties zijn: een intercitylijn, een HSL, of een magneetzweefbaan...!

http://www.stationsweb.nl/lelystadcentrum/afb4.jpg
Oud 12 januari 2003, 23:02   #88
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja, okee, maar er wonen veel mensen in Duitsland die zelf of waarvan de ouders geboren zijn in Koningsbergen, toen het nog Duits was. Zij zijn na de oorlog allemaal weggejaagd of gedeporteerd door de Russen. Die mensen zullen maar al te graag zien dat het gebied weer Duits wordt.
Zo groot is het trouwens ook weer niet. Er wonen maar 1 miljoen mensen geloof ik.

--------

Ik heb toch nog een plaatje van station Almere Centrum (voorheen Almere Centraal Station, 1987) gevonden:

http://www.stationsweb.nl/almere/afb4.jpg (niet bepaald de snelste site van Nederland...)

En Lelystad Centrum is ook wel aardig (1988). Hier is overigens het dak demontabel gemaakt, zodat het station makkelijk kon worden uitgebreid van twee naar vier sporen. Lelystad is nu nog het eindpunt van de Flevolijn (Weesp - Almere - Lelystad), maar er is eindelijk besloten om de lijn door te trekken naar Kampen en Zwolle, de zgn. Hanzelijn. In 2010 zal die lijn klaar zijn. De twee extra sporen zullen nodig zijn voor de Zuiderzeelijn naar Heerenveen en Groningen. Binnen een aantal jaar wordt besloten hoe die lijn wordt aangelegd. De opties zijn: een intercitylijn, een HSL, of een magneetzweefbaan...!

http://www.stationsweb.nl/lelystadcentrum/afb4.jpg
Inderdaad leuke prentjes, maar zo traag vond ik de site niet, hoor...
Ik had reeds gelezen over de Hanze- en Zuiderzeelijnen, maar had gedacht dat ze dezelfde waren . Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een IC-lijn, waar met Pendolino's kan worden gereden, een Italiaanse technologie, die snelheden kan bereiken die niet veel moeten onderdoen voor HST's, zonder de veel duurdere aanleg van een aangepast HST-spoor... Dit is een van de dingen waar ik het oneens over ben met Groenlinks, zij willen de Zuiderzeelijn uitstellen, terwijl die echt wel het potentieel heeft om cruciaal te worden... Voor de rest, geen slecht plan voor het OV, kijk maar eens op hun site...
Oud 13 januari 2003, 20:03   #89
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad leuke prentjes, maar zo traag vond ik de site niet, hoor...
De site zelf is niet erg vlot hoor. Of je hebt misschien een hele snelle verbinding (ik heb ook ADSL, maar bij mij gaat deze site echt traag).
Ik ben overigens nog een mooi architectonisch station in Rotterdam zelf vergeten, nl. Rotterdam Blaak. Sinds 10 jaar is dit een ondergronds station. Bovengronds is er een tramstation, de eerste verdieping ondergronds is voor de metro, de tweede verdieping voor de trein (Willemspoortunnel).

Citaat:
Ik had reeds gelezen over de Hanze- en Zuiderzeelijnen, maar had gedacht dat ze dezelfde waren . Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een IC-lijn, waar met Pendolino's kan worden gereden, een Italiaanse technologie, die snelheden kan bereiken die niet veel moeten onderdoen voor HST's, zonder de veel duurdere aanleg van een aangepast HST-spoor... Dit is een van de dingen waar ik het oneens over ben met Groenlinks, zij willen de Zuiderzeelijn uitstellen, terwijl die echt wel het potentieel heeft om cruciaal te worden... Voor de rest, geen slecht plan voor het OV, kijk maar eens op hun site...
Ach, ik vergis me ook weleens in die namen, maar het is in ieder geval beter dan "lijn 50" of zoiets.

Concreet is er toch wel een groot verschil tussen de 3 Zuiderzeelijnopties. De zweeftrein (400 km/u) doet over Schiphol - Groningen maar 50 minuten, een HST (300 km/u) 1 uur 15 en een intercity (max. 200 km/u) 1 uur 30. Vreemd is wel dat er vanuit gegaan wordt dat alle treinen stoppen in Heerenveen, een plaatsje met maar 30.000 inwoners. Volgens mij is dat alleen om Friesland tevreden te houden. Als de HST daar niet zou stoppen, zou het voor de HSL waarschijnlijk een kleine 10 minuten schelen in reistijd. Verder wordt alleen gestopt op Amsterdam-Zuid en Almere Centrum.

De kosten van een zweeftrein zijn wel belachelijk hoog, € 6,5 miljard (14,5 miljard gulden, 262 miljard BEF). De HSL is al stukken goedkoper, € 4 miljard (9 miljard gulden, 161 miljard BEF), en een intercitylijn kost € 2,5 miljard (5,5 miljard gulden, 101 miljard BEF).

De voorkeur van de grote politieke partijen gaat uit naar een snelle verbinding, dus HSL of magneetzweefbaan (MZB). De zweeftrein zal waarschijnlijk te duur zijn de komende jaren (er wordt denk ik deze kabinetsperiode nog over besloten, volgens het ministerie moet vóór 2010 worden begonnen met de aanleg nl., maar er wordt in de campagne niets over gezegd!) dus zal een HSL de meeste kans hebben. Er kunnen dan, naast twee HST's per uur, aparte treinen komen die ook stoppen in de kleinere plaatsen langs de Zuiderzeelijn: Lelystad, Emmeloord en Drachten. Als ze H'veen laten vallen is zo'n HST toch bijna een half uur sneller dan een intercity en reis je in een uurtje van Amsterdam naar Groningen.

(Evt. is het nog mogelijk de lijn door te trekken van Groningen naar Hamburg, via Oldenburg en Bremen, hoewel het de vraag is of die lijn rendabel genoeg is).

Het OV-plan van GL had ik al eens gelezen en het klinkt inderdaad erg goed. Helaas zal er vermoedelijk weinig van terecht komen, want een volledig linkse coalitie (PvdA-SP-GL-D66) is volgens de peilingen erg onwaarschijnlijk. Het ziet er nu naar uit dat het CDA-PvdA gaat worden.
Oud 13 januari 2003, 23:01   #90
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ach, ik vergis me ook weleens in die namen, maar het is in ieder geval beter dan "lijn 50" of zoiets.
Sorry !
Lijn 50 is de lijn die Gent met Brussel-Noord verbindt, en over Aalst en Ternat gaat. Lijn 50a is de lijn vanuit Brugge over Gent naar Brussel-Zuid, maar zonder intermediaire stops en ook veel rechter. Zie ook http://www.b-rail.be/rnvn/N/info/stations/index.html, en dat even doorklikken op "Netkaart".

PS: idd een mooi station, maar net iets te grotesk, vind ik persoonlijk.

De IC-lijn lijkt me nog steeds het meest aangewezen, omdat die niet alleen het betaalbaarste is, maar ook omdat ik persoonlijk een HSL zonder traditionele parallelle lijn nogal egoïstisch vind. Een IC-lijn is ook snel, zeker met nieuwe Pendolino's, en kan veel meer tussenstops aan zonder veel aan draagkracht en concurrentiële snelheid te verliezen. Je haalt zelf het voorbeeld van de stop in H'veen die zoveel tijd doet verliezen aan een HST. Bovendien vind ik een HST vaak bovenmatig duur, maar dat is iets persoonlijks...
Oud 14 januari 2003, 17:38   #91
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Sorry !
Lijn 50 is de lijn die Gent met Brussel-Noord verbindt, en over Aalst en Ternat gaat. Lijn 50a is de lijn vanuit Brugge over Gent naar Brussel-Zuid, maar zonder intermediaire stops en ook veel rechter. Zie ook http://www.b-rail.be/rnvn/N/info/stations/index.html, en dat even doorklikken op "Netkaart".
Is lijn 50a geschikt voor hogesnelheid? Het ziet er wel zo uit...
Het valt me trouwens op dat er in Limburg inderdaad veel minder lijnen zijn dan in de rest van Vlaanderen. Die groene kleur betekent waarschijnlijk een diesellijn, of niet?

Citaat:
PS: idd een mooi station, maar net iets te grotesk, vind ik persoonlijk.
Mwah, je moet wat neerzetten natuurlijk. Het is wel een treinstation, je kunt het niet afdoen met een gat in de grond en een bordje erbij, zoals bij de metro.

Citaat:
De IC-lijn lijkt me nog steeds het meest aangewezen, omdat die niet alleen het betaalbaarste is, maar ook omdat ik persoonlijk een HSL zonder traditionele parallelle lijn nogal egoïstisch vind.
Wat bedoel je met egoïstisch?

Citaat:
Een IC-lijn is ook snel, zeker met nieuwe Pendolino's, en kan veel meer tussenstops aan zonder veel aan draagkracht en concurrentiële snelheid te verliezen. Je haalt zelf het voorbeeld van de stop in H'veen die zoveel tijd doet verliezen aan een HST. Bovendien vind ik een HST vaak bovenmatig duur, maar dat is iets persoonlijks...
Vanwege de kostbare optrek- en afremtijd is de zweeftrein ook in beeld gekomen. Die kan nl. in 1 uur tijd van Schiphol naar Groningen rijden én overal stoppen (A'dam, Almere, L'stad, Emmeloord, H'veen, Drachten en Groningen)! Een intercity zou daar zeker drie kwartier meer voor nodig hebben (die 1 uur 30 is gebaseerd op alleen stoppen in A'dam, Almere en H'veen).

Maar het belangrijkste is dat ook bij een HSL Emmeloord en Drachten een station krijgen. De HST (2 keer per uur volgens plan) stopt daar dan niet, maar de gewone sneltreinen die daartussen gaan rijden wel.
Het probleem met een gewone intercitylijn is, dat het waarschijnlijk niet heel veel zal toevoegen aan de dan bestaande verbinding. Vanaf 2010 zal dat de verbinding via de Hanzelijn zijn, waardoor intercity's de afstand Schiphol-Groningen in 2 uur en 5 minuten kunnen afleggen. Door opwaarderen van de bestaande spoorlijn Zwolle-Groningen zou dat zelfs teruggebracht kunnen worden tot 1 uur 45 minuten. Vandaar dat GL waarschijnlijk liever de lijn wil uitstellen.

Ik denk dat een HSL voorlopig de beste oplossing is. Een zweeftrein vind ik te duur en te riskant (je kunt de baan ook nergens anders voor gebruiken), maar een intercity heeft dan weer te weinig meerwaarde. Dat is eigenlijk ook de reden waarom de hele Zuiderzeelijn er nog niet ligt. In de jaren tachtig, toen de aanleg ook al speelde, bleek nl. uit studies dat de lijn nooit rendabel zou kunnen zijn. Het ging toen uiteraard om een gewone intercitylijn (weliswaar van 160 i.p.v. 200 km/u).
Oud 14 januari 2003, 18:20   #92
groentje
Minister-President

Standaard

Groene lijnen zouden idd diesellijnen moeten zijn, maar de lijnen Athus-Meuse en Luik-GHLuxemburg zijn ondertussen wel geëlektrificeerd, zij het met de Franse voltage ipv de standaard-Belgische.
Als de HSL ook gereden zal worden met IC's, dan vervalt mijn argument, eigenlijk. Ik bedoelde met 'egoïstisch', niet de juise term, eigenlijk, dat het al die plaatsen waar het met een rotvaart aan voorbijzoefd in de kou laat staan, waardoor wel de lasten, geluidsoverlast en zo, maar niet de lusten, een goed openbaar vervoer, voor hen zou zijn.
Oud 14 januari 2003, 21:22   #93
Dimitri

Standaard

Citaat:
Groene lijnen zouden idd diesellijnen moeten zijn, maar de lijnen Athus-Meuse en Luik-GHLuxemburg zijn ondertussen wel geëlektrificeerd, zij het met de Franse voltage ipv de standaard-Belgische.
Heeft België naast een afwijkende rijrichting (links i.p.v. rechts) nu ook al een afwijkend voltage?! Hoe gaat dat dan eigenlijk met de HSL?

Citaat:
Als de HSL ook gereden zal worden met IC's, dan vervalt mijn argument, eigenlijk. Ik bedoelde met 'egoïstisch', niet de juise term, eigenlijk, dat het al die plaatsen waar het met een rotvaart aan voorbijzoefd in de kou laat staan, waardoor wel de lasten, geluidsoverlast en zo, maar niet de lusten, een goed openbaar vervoer, voor hen zou zijn.
Aha. Ja, dat zou inderdaad oneerlijk zijn, maar zonder extra intercity's is ook een HSL niet rendabel. Een spoorlijn van € 4 miljard aanleggen die slechts 2 keer per uur gebruikt wordt, dat kan natuurlijk niet.
Overigens gebeurt dat ook bij de HSL Schiphol - Rotterdam - (Breda) - Antwerpen, waar binnenlandse intercity's ook gebruik van gaan maken.
Oud 14 januari 2003, 22:25   #94
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heeft België naast een afwijkende rijrichting (links i.p.v. rechts) nu ook al een afwijkend voltage?! Hoe gaat dat dan eigenlijk met de HSL?

Citaat:
Aha. Ja, dat zou inderdaad oneerlijk zijn, maar zonder extra intercity's is ook een HSL niet rendabel. Een spoorlijn van € 4 miljard aanleggen die slechts 2 keer per uur gebruikt wordt, dat kan natuurlijk niet.
Overigens gebeurt dat ook bij de HSL Schiphol - Rotterdam - (Breda) - Antwerpen, waar binnenlandse intercity's ook gebruik van gaan maken.
Nou, zo uitzonderlijk is onze rijrichting niet, hoor. Europa zal zo ongeveer gelijk verdeeld zijn tussen links- en rechtsrijdenden.
Deze link http://bueker.net/trainspotting/maps_europe-voltage.php geeft je een idee van de verschillende voltagesystemen in Europa, dus Nederland is nog veel meer "achter" op dat vlak dan wij. Dat deze kaart een idee geeft, maar ook niet meer dan dat, toont bijvoorbeeld dat tussen Zwitserland en Duitsland of Oostenrijk ook van locomotief moest worden gewisseld, ondanks dezelfde voltage. De hoogte van de elektriciteitsdraden verschilt immers in beide landen... Voor de HST is dat hetzelfde als bij jullie, het zijn multivoltagelocs, die verschillende voltages aankunnen. Ook andere locomotieven kunnen meerdere voltages aan, bijvoorbeeld onze klasse 13 (treinen met nummer 13**), waardoor ze dus kunnen rijden op dat nieuwe stuk.

In dat opzicht is ons netwerk toch minder stroomgevoelig dan dat van jullie. In Nederland gaan immers al maar meer stemmen op om, althans bepaalde lijnen, de Franse (die van de HST) voltage te geven. Je kan ook sneller optrekken.
Oud 15 januari 2003, 13:17   #95
Dimitri

Standaard

Dat klopt inderdaad, maar de investeringen worden er nog niet voor vrijgemaakt. Ik geloof dat er met een hoger voltage ook sneller kan worden gereden op veel plaatsen. Daarbij ligt er een nieuw beveiligingssysteem in de la, waardoor treinen korter achter elkaar kunnen rijden en de frequentie dus verhoogd kan worden. Ik hoop dat het er eindelijk eens door komt, want vooral dat laatste is in Nederland wel handig. Wij schijnen nl. het drukstbereden spoorwegnet in de wereld te hebben.

Maar ik zie dat de HSL al in het nieuwe voltage wordt aangelegd, dus dat is alvast goed nieuws.

De rijrichting in diverse landen heb ik hierboven al een keer op een rij gezet, en het is inderdaad ongeveer gelijk verdeeld. Toch vind ik het nog steeds merkwaardig dat treinen in veel landen links rijden, terwijl het wegverkeer wel rechts rijdt. Kijk, dat treinen in GB links rijden, dat is nog te begrijpen, maar in België is het niet erg logisch natuurlijk.
Oud 15 januari 2003, 13:34   #96
groentje
Minister-President

Standaard

De eerste Belgische koning Leopold I heeft voor zijn koningschap nog gevreeën met een Engelse prinses. Het was onder zijn bewind dat de spoorweg werd aangelegd. Misschien had het een met het ander te maken?
Ook bij ons ziet het er niet naar uit dat de voltage in het groot zal worden aangepakt, maar de nieuw te elektrificeren lijnen zijn wel allemaal in Franse uitvoering. De lijn Luik-Luxemburg was al geëlektrificeerd, en daar is het in de Franse standaard, en ook Athus-Meuse gaat recht naar GHL. Vrij logisch denk ik.
Oud 15 januari 2003, 19:06   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste Belgische koning Leopold I heeft voor zijn koningschap nog gevreeën met een Engelse prinses.
Alleen maar ge(v)reeën?
Misschien spoorde hij er stiekem nog (s)links naartoe toen hij om één of andere reden op een Franse trien, oeps trein, moest overschakelen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 20:18   #98
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
De eerste Belgische koning Leopold I heeft voor zijn koningschap nog gevreeën met een Engelse prinses.
Alleen maar ge(v)reeën?
Misschien spoorde hij er stiekem nog (s)links naartoe toen hij om één of andere reden op een Franse trien, oeps trein, moest overschakelen?
Gevreeën zullen ze ook wel, zeker, ze waren getrouwd. Maar toen 'm koning van België werd, was zij reeds gestorven... Voil�*, voldoende, mijn beste royaltyfans?
Oud 15 januari 2003, 21:22   #99
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Alleen maar ge(v)reeën?
Gevreeën zullen ze ook wel, zeker, ze waren getrouwd. Maar toen 'm koning van België werd, was zij reeds gestorven... Voil�*, voldoende, mijn beste royaltyfans?
Ik zal toch eens wat buitenlandse geschiedenisboeken moeten gaan opdiepen om daar de waarheid, de waarheid en niets dan de waarheid over te weten te komen, denk ik.
En nu maar verder sporen....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 22:22   #100
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
En nu maar verder sporen....
Inderdaad.
Het Europees Hof van Justitie lijkt blijkbaar problemen te hebben met toelagen van de overheid, bijvoorbeeld om ook in afgelegen gebieden een postkantoor open te houden, zoals in Zweden, of om personenverkeer uit te baten, zoals in bijna elk West-Europees land.
Moet het mogelijk blijven, dat omwille van de zgn basismobiliteit de uitbater van een OV-maatschappij wordt betoelaagd? Kortom, moet de NMBS geld blijven krijgen om zijn taken te blijven uitvoeren aan een redelijke prijs?
Ik vind het niet meer dan normaal, dat de overheid er mee voor zorgt, dat mensen waar ook een redelijke service mogen verwachten als ze gebruik willen maken van het openbaar vervoer, en dat ze dit zo aangenaam mogelijk maken, door goedkope biljetten, modern materieel en infrastuctuur, tariefintegratie (is er nog steeds niet, zelfs in Brussel komt het niet echt van de grond)... Maar koken kost geld, en een toelage lijkt me dan ook niet meer dan normaal. Reacties?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be