Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2010, 23:39   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Gisteren was er in 166 Catalaanse gemeenten een soort referendumpje over onafhankelijkheid.

Uitslag: 94.71% voor onafhankelijkheid.
Opkomst eerder mager: amper 27%.

Men wil een echt referendum op 25 april.

Wat is jullie analyse? En wanneer Vlaanderen?

Een Nederlandstalige online bron vind ik niet onmiddellijk. Wel op BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8410730.stm (met meerdere links op deze pagina)
en natuurlijk bij alle Spaanse kranten (behalve de sportkranten).

Hiero de resultaten gemeente per gemeente:
http://www.lavanguardia.es/premium/p...PARTICION=2006
in Vlaanderen heeft Belgie ervoor gezorgd dat zulk een referendum illegaal is. en de Vlaming pikt dat.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 23:41   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik houd me enkel bij de feiten. Spanje houdt een referendum over Catalaanse onafhankelijkheid tegen, maar tegelijkertijd is er geen meerderheid van de Catalanen er voorstander van en heeft Catalonie zeer ruime autonomie.
U houdt zich niet bij "de feiten", maar beperkt zich tot één enkel feitje dat dan onnodig uitvergroot wordt, zonder met de context rekening te houden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 23:42   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in Vlaanderen heeft Belgie ervoor gezorgd dat zulk een referendum illegaal is. en de Vlaming pikt dat.
In Catalonië is zo'n referendum ook niet wettig hoor, dat is de reden waarom de opkomst relatief klein was (de opkomst bij Europese verkiezingen is trouwens even klein maar dan wordt de uitslag blijkbaar niet in vraag gesteld...).
Oud 2 maart 2010, 23:56   #84
kgeefgenefok
Banneling

Standaard

Als het niet wettig is, dan is dat meestal om de burgers te kloten.

Ons kloten is zowat de enige taak waarmee de beleidsmakers zich bezighouden. Maar ook niet té veel natuurlijk, want anders zou er wel eens revolutie kunnen ontstaan.
KLOTEN KLOTEN KLOTEN
kgeefgenefok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 23:57   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kgeefgenefok Bekijk bericht
Als het niet wettig is, dan is dat meestal om de burgers te kloten.

Ons kloten is zowat de enige taak waarmee de beleidsmakers zich bezighouden. Maar ook niet té veel natuurlijk, want anders zou er wel eens revolutie kunnen ontstaan.
KLOTEN KLOTEN KLOTEN
in belgie is dat net : als het wettig is, dan is dat meestal om de burger te kloten, geloof ik
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 01:58   #86
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik denk dat je de verkeerde analyze maakt. Niemand heeft een bezwaar tegen solidariteit op zich, wel als die zogezegde solidariteit een zwart gat is. Geld dat verdwijnt in de handen van de maffia, in de handen van corrupte ambtenaren. Zuid-italie heeft veel meer kansen om rijk te worden dan Noord-italie, waarom is Noord-italie dan zoveel rijker?
Landen als Ierland, Slovenie, Estland , Tjechie, Slovakije tonen elke dag aan dat je een arme regio op korte termijn kunt ontwikkelen tot een welvarende regio, ook zonder oneindig lange uitzichtsloze solidariteit.
Wat hebben ze gemeen: een homogene taal, homogene kultuur, arbeids-ethos en trots op de eigen regio.
Waarom zou je dat willen onthouden aan de Schotten, de Catalanen, de Basken, de Vlamingen?
Het is het staats-nationalisme dat volkeren onderdrukt houdt dat de oorzaak is van haat en geweld, niet het regionalisme. En ik zie geen reden waarom je dat zou willen vervangen door een Europese staat die bepaalde regios tot in de eeuwen der tijden geld gaat toesteken als beloning voor een gebrek aan inspanningen.
Kijk eens naar Spanje en Portugal: toen ze lid werden van de EEG waren ze allebei even arm. En kijk vandaag eens. Komt dat omdat Portugal minder middelen had dan Spanje? Kom, kom. De enige reden is dat de Spanjaarden gewerkt hebben voor hun economisch wonder, terwijl de Portugezen nog altijd de communistische mentaliteit blijven aanhangen: "ze" zullen wel zorgen voor ons.
Dus: onafhankelijke regios met een duidelijk samenhorigheidsgevoel, homogene taal en kultuur en de opdracht er iets van te maken. Die samenwerken omdat dat voor elks een voordeel is, maar zeker geen verplichte solidariteit. Iedere regio neemt zijn verantwoordelijkheid.
Het zogenaamde "economische wonder" in Spanje en Ierland is door de economische crisis totaal ongedaan gemaakt. Het toekennen van massaal veel Europees geld aan de zogenaamde armere regio's zal de welstand van de bevolking voor een korte periode artificieel aanzwengelen,maar bij de minste tegenslag totaal teniet doen. Ierland gebruikte Europees geld om buitenlandse bedrijven aan te trekken die dan gedurende 10 jaar vrijgesteld werden van belastingen. Nu dat die 10 jaar verstreken zijn vertrekken deze bedrijven weer. Gevolg geen enkel voordeel op lange termijn. Spanje gebruikte het eurogeld om massaal veel openbare werken te laten uitvoeren. Dit verschafte werk aan miljoenen spanjaarden. Nu dat de werken gerealiseerd zijn is Spanje het land met de hoogste werkloosheid van gans de unie. Hier ook heeft het eurogeld geen enkel voordeel op lange termijn opgeleverd.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 08:12   #87
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
De doorsnee Vlaming is dan ook niet geïnteresseerd in politieke inspraak, maar in 'Mijn Restaurant'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 17:38   #88
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
U houdt zich niet bij "de feiten", maar beperkt zich tot één enkel feitje dat dan onnodig uitvergroot wordt, zonder met de context rekening te houden.
Ik houd wel degelijk rekening met de context. Jij doet dat klaarblijkelijk niet door in termen als 'Spaanse fascistoïde staatsnationalisten' te spreken, terwijl de realiteit is dat Catalonie zeer ruime autonomie heeft. Ook wil de meerderheid van de Catalanen geen onafhankelijk Catalonie.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 4 maart 2010 om 17:39.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 17:55   #89
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Onafhankelijkheid

Citaat:
Ik houd wel degelijk rekening met de context. Jij doet dat klaarblijkelijk niet door in termen als 'Spaanse fascistoïde staatsnationalisten' te spreken, terwijl de realiteit is dat Catalonie zeer ruime autonomie heeft. Ook wil de meerderheid van de Catalanen geen onafhankelijk Catalonie.

Dat is misschien zo, maar hoe wéét jij dat ???
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 18:06   #90
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
[/b]

Dat is misschien zo, maar hoe wéét jij dat ???
1) De verkiezingsuitslagen.
2) Boeken over Spanje en ik heb een auteur gesproken over de onafhankelijkheidsdrang van Catalonie.
Oud 4 maart 2010, 18:22   #91
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De doorsnee Vlaming is dan ook niet geïnteresseerd in politieke inspraak, maar in 'Mijn Restaurant'.
Boh, de doorsnee Europeeër ook niet. Zoals ik al schreef in deze draad was de gemiddelde opkomst bij de Europese verkiezingen van 2009 43,2%.

Citaat:
Het Catalaans onafhankelijkheidsstreven bespotten en ondertussen op dit forum oproepen tot een Groß-Nederland. Gebiedsuitbreiding is dus het enige dat jou drijft, wat je tot een staatsnationalist maakt. Dat was natuurlijk al duidelijk door je houding t.a.v. de Friezen.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 18:27   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat wel degelijk om Spaanse fascistoïde staatsnationalisten. De duidelijk aantoonbare rechtstreekse erfgenamen van het Francoregime.
Oud 4 maart 2010, 18:28   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) De verkiezingsuitslagen.
2) Boeken over Spanje en ik heb een auteur gesproken over de onafhankelijkheidsdrang van Catalonie.
Goh, dat zijn pas werkelijk neutrale, objectieve en duidelijk representatieve criteria.

Ik heb ook eens een auteur gesproken over de onafhankelijkheidsdrang van Catalonie weet je.
Oud 4 maart 2010, 18:31   #94
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Boh, de doorsnee Europeeër ook niet. Zoals ik al schreef in deze draad was de gemiddelde opkomst bij de Europese verkiezingen van 2009 43,2%

Het Catalaans onafhankelijkheidsstreven bespotten en ondertussen op dit forum oproepen tot een Groß-Nederland. Gebiedsuitbreiding is dus het enige dat jou drijft, wat je tot een staatsnationalist maakt. Dat was natuurlijk al duidelijk door je houding t.a.v. de Friezen.
Jij raaskalt:
1) Ik bespot nergens het Catalaanse onafhankelijkheidsstreven. Ik geef geen oordeel, maar spring in op onjuistheden en cliches.
2) Indien Vlaanderen onafhankelijk wordt, ben ik voorstander van een vereniging van Vlaanderen en Nederland, omdat ik meen dat we er beide beter van worden. Als Vlaanderen dat niet wil, houdt het op.
3) Ik ben en geen staatnationalist en ik ben niet uit op gebiedsuitbreiding. Ik ben hoogstens een Nederlandse patriot.
4) Jij bekijkt Friesland met een Belgische bril. In Friesland voelt iedereen zich Fries en Nederlander.
Oud 4 maart 2010, 18:42   #95
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij raaskalt:
1) Ik bespot nergens het Catalaanse onafhankelijkheidsstreven. Ik geef geen oordeel, maar spring in op onjuistheden en cliches.
Wat ik jou hier allemaal zie neerschrijven, zie ik ook de belgicisten op dit forum doen.

Citaat:
2) Indien Vlaanderen onafhankelijk wordt, ben ik voorstander van een vereniging van Vlaanderen en Nederland, omdat ik meen dat we er beide beter van worden. Als Vlaanderen dat niet wil, houdt het op.
3) Ik ben en geen staatnationalist en ik ben niet uit op gebiedsuitbreiding. Ik ben hoogstens een Nederlandse patriot.
Bekijk je handtekening dan toch! Jij bent voor een aansluiting van Vlaanderen bij Nederland, omdat het economisch voordeliger zou zijn, niet vanuit een volksnationalisme. Wat blijft er dan over? Staatsnationalisme. Een eenvoudige deductie, nietwaar.

Citaat:
4) Jij bekijkt Friesland met een Belgische bril. In Friesland voelt iedereen zich Fries en Nederlander.
Jij door de bril van de Haagse eenheidsstaat. Echt niet elke Fries voelt zich Nederlander.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 19:55   #96
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat wel degelijk om Spaanse fascistoïde staatsnationalisten. De duidelijk aantoonbare rechtstreekse erfgenamen van het Francoregime.
Dit is een voorbeeld van cliche-denken. De Partido Popular is een democratische, Spaans-patriottistische christelijk-conservatieve partij. De partij is inderdaad oorspronkelijk opgericht door ex-Franco aanhangers. De standpunten lijken in die zin erop dat geloof en patriottisme centraal staan, maar zijn niet te vergelijken met die van Franco's beweging.
Oud 4 maart 2010, 20:07   #97
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat ik jou hier allemaal zie neerschrijven, zie ik ook de belgicisten op dit forum doen.
Misschien moet jij je horizon dan wat verbreden.

Citaat:
Bekijk je handtekening dan toch! Jij bent voor een aansluiting van Vlaanderen bij Nederland, omdat het economisch voordeliger zou zijn, niet vanuit een volksnationalisme. Wat blijft er dan over? Staatsnationalisme. Een eenvoudige deductie, nietwaar.
1) Ik praat niet in termen als aansluiting.
2) Economische redenen vind ik zeer goede redenen om samen te gaan. Samen met culturele en politieke argumenten ben ik voor een samengaan.
3) Nationalistische motieven spelen bij mij enkel een rol in het feit dat we beide Nederlands spreken.

Citaat:
Jij door de bril van de Haagse eenheidsstaat. Echt niet elke Fries voelt zich Nederlander.
Een cliche, maar dan ken jij Friesland en Nederland niet.
Oud 4 maart 2010, 20:31   #98
AVVVVK1302
Vreemdeling

AVVVVK1302's schermafbeelding

Standaard

Mooie uitslag van dat referendum, spijtig van de magere opkomst.
Maar aan ieder volk: vecht voor jullie afhankelijkheid! Ook de Palestijnen dus.
Oud 4 maart 2010, 21:08   #99
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij raaskalt:

Ze hebben wel geen andere keuze.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 23:06   #100
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ze hebben wel geen andere keuze.
Nee, niets houdt Friesland tegen om meer autonomie te verkrijgen, maar de realiteit is dat er geen vraag naar is.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be