Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 10:03   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ikzelf ben nooit werkgever geweest, dus ik weet de sijfers niet zo presies.
Er zijn op dit forum wel kleine (in aantal werknemers) werkgevers, en die zeggen ons hoeveel bruto een aanwerving kost, tegenover hoeveel netto die werknemer mee naar huis kan nemen.

Mijn grote sjef (echtgenote) is een jaar of twee zelfstandige geweest. Ik weet dus perfekt hoeveel ze destijds (moest) afdragen.

Voorts is het allemaal nogal moeilijk vergelijken. Bestaat dat sisteem voor zelfstandigen voor de ziekenkas (kleine risiko's , grote risiko's) nog (is het alleszins niet afgezwakt ...). Wie kiest om de kleine risiko's ook te verzekeren, betaalt natuurlijk 'het maksimum', maar ge beseft toch dat dat niet is voor uw pensioen, maar alleen voor de ziekenkas ?
Om een arbeider 10€ netto per uur te laten verdienen, ben je er als werkgever 30 kwijt, zonder al de verplichte verzekeringen die je ook nog eens moet betalen.

Veel werkgevers zetten trouwens niet enkel het bedrag dat van loon op de loonbrief, maar ook de verplichte werkgeversbijdragen.

Een arbeider kost gemiddeld zo'n 38€ per uur aan een werkgever. Alles inbegrepen.

Ja,ja Mambo, jij zal wel met andere cijfers afkomen.Maar jij hebt geen gemiddelde arbeiders. De jou kosten je nog meer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 10:35   #82
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Proficiat, u heeft me betrapt op een spellingsfout. Dank u voor de inhoudelijke reactie.
Je moet niet alles tegelijk willen verkrachten, zoals de intellectuele hygiëne en de spelling.

Dat soort fouten is verschrikkelijk vervelend, als je genoeg peilers ziet ga er er nog in geloven en ze zelf ook bedrijven..

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 februari 2010 om 10:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 11:00   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Voor de rest schijnt dat nog goed mee te vallen met die diskriminasies in Vlaanderen.

Eigenlijk is er alleen maar diskussie over de pensioenen; diskussie, geen 'bewijs' van diskriminasie ..., diskussies over historisch gegroeide zaken ...

(denk aan het verschil inzake arbeiders/bedienden)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 11:01   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je moet niet alles tegelijk willen verkrachten, zoals de intellectuele hygiëne en de spelling.

Dat soort fouten is verschrikkelijk vervelend, als je genoeg peilers ziet ga er er nog in geloven en ze zelf ook bedrijven..
Van mij verdraagt ge dat toch hé ? Ge zijt me al goed gewoon, en ge weet dat ik diep in de grond een brave mens ben hé.
Een goed hart maar een slecht karakter.
De bonne famille mais de mauvaise réputation.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 februari 2010 om 11:02.
Oud 4 februari 2010, 11:19   #85
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kom zeker niet af met een foefje.

Dat spel van dat uitgesteld loon, staat gewoonweg in ons 'arbeidskontrakt (*)'.
Destijds hebben we moeten 'kiezen': loonopslag nu of die loonsverhoging opsparen voor een beter pensioen. We hebben gekozen. Het zijn onze senten. Punt uit.

Ik zou trouwens bij gewone werknemers eens willen zien wat er gebeurt, als een element uit het kontrakt niet nageleefd wordt. Direkt den blok erop, zoals VW-Vorst, en ze komen eruit met een premie waar een ambtenaar nooit van zal moeten dromen.

(*) voor de gevorderden: ja, we weten het, ambtenaren hebben zelfs geen recht op een arbeidskontrakt. Alles ligt vast in een statuut. Of mooier gezegd: een rechtspositieregeling.
Maar het straffe is toch wel dat de openbare werkgevers in tegenstelling tot de privé nooit één cent hebben bijgedragen om de pensioenen van hun werknemers te betalen. Om de pensioenen van de ambtenaren te kunnen blijven betalen moest de privé steeds meer sociale zekerheid betalen wat een echte discriminatie is.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 11:32   #86
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Begin maar te ekonometreren met 10 prosent van mijn ambtenarenpree, die vanaf mijn eerste wedde als net afgestudeerde, ononderbroken tot aan mijn pensioen, afgedragen werd.
Momenteel verdient een ir die bij de staat begint meer dan in de privé,
dus niet zeveren. Het is wel zo dat de doorgroeikansen in de privé hoger liggen maar daar moet je dan wel voor werken.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 11:33   #87
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw vader heeft wel korrekt bijgedragen wat men, als zelfstandige, zo heeft afgesproken.

Maar werknemers uit de privé hebben, zelf en via hun werkgever (dit laatste zo bedongen door vooruitziende vakbonden die solidariteit prediken, in tegenstelling tot zelfstandigen, die eigen verantwoordelijkheid prediken), veeeeeel meer afgedragen, in hun eigen pensioenkas.

En ambtenaren hebben nog veeeele veeele veeeele keren meer afgedragen.

Maar daarin zit juist de discriminatie.

Jouw redenering zou kloppen indien de pensioenen van ambtenaren, werknemers, zelfstandigen enkel zouden uitbetaald worden van de bijdragen die ooit daarvoor gestort werden.
Idd. voor de uitkeringen van kindergeld, werkloosheid enz.

Is er ooit een werknemer geweest die een storting gedaan heeft om een prepensioen te bekostigen? Hebben de mijnwerkers, of hun werkgevers ooit super hoge bijdragen betaald om een mijnwerkerspensioen te krijgen na 20 jaar werken?

Neen, er word met gelden geschoven van de ene kas naar de andere. met belastinggeld worden tekorten aangezuiverd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:45   #88
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Waarmee u de bal al onmiddellijk misslaat: http://www.belgopocket.be/nl/030_Lis...f=918&idBis=80
Herstructurering bij het spoor.
Mensen op 52 op pensioen.

Herstructurering bij Ford Genk (2004)
Mensen op 52 jaar op den dop met een kleine bijbetaling.
Oud 4 februari 2010, 13:26   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar het straffe is toch wel dat de openbare werkgevers in tegenstelling tot de privé nooit één cent hebben bijgedragen om de pensioenen van hun werknemers te betalen. Om de pensioenen van de ambtenaren te kunnen blijven betalen moest de privé steeds meer sociale zekerheid betalen wat een echte discriminatie is.
Gij zoudt graag hebben dat de Fod Finansiën telkens een som stort ... op rekening van de Fod finansiën ... zo gelijk het Zilverfonds zeker.

Al sjanse dat gij geen ambtenaar zijt, ge zoudt de prosedures nog onzinniger maken dan dat ze nu soms zijn.

Oud 4 februari 2010, 13:30   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Momenteel verdient een ir die bij de staat begint meer dan in de privé,
dus niet zeveren. Het is wel zo dat de doorgroeikansen in de privé hoger liggen maar daar moet je dan wel voor werken.
De beginweddes van universitairen aan de staat zijn iets beter.
Maar dat duurt echt niet lang.

En in de privé komt er juist voor die mannen meestal al na 6 maanden een leasingwagen en gsm-abonnement.
Kunde gij tellen ?

Oud 4 februari 2010, 13:32   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar daarin zit juist de discriminatie.

Jouw redenering zou kloppen indien de pensioenen van ambtenaren, werknemers, zelfstandigen enkel zouden uitbetaald worden van de bijdragen die ooit daarvoor gestort werden.
Idd. voor de uitkeringen van kindergeld, werkloosheid enz.

Is er ooit een werknemer geweest die een storting gedaan heeft om een prepensioen te bekostigen? Hebben de mijnwerkers, of hun werkgevers ooit super hoge bijdragen betaald om een mijnwerkerspensioen te krijgen na 20 jaar werken?

Neen, er word met gelden geschoven van de ene kas naar de andere. met belastinggeld worden tekorten aangezuiverd.
Het zit allemaal heel erg ingewikkeld ineen.

Van die mijnwerkers zou ik toch maar zwijgen. Ze hadden voordelen omdat er zovelen stoflong kregen. Met wat zwaaien van voordelen en sentjes, bleven die mannen de put in gaan. Letterlijk. En vaak ook figuurlijk.

Oud 4 februari 2010, 13:33   #92
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Herstructurering bij het spoor.
Mensen op 52 op pensioen.

Okee, voor beiden schandelijk om op 52 jaar afgeschreven te worden.

Zelfs het afkopen zoals VW-Vorst-arbeiders.

Hoeveel bedroeg hun premie ook weer ?

Oud 4 februari 2010, 15:42   #93
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beginweddes van universitairen aan de staat zijn iets beter.
Maar dat duurt echt niet lang.

En in de privé komt er juist voor die mannen meestal al na 6 maanden een leasingwagen en gsm-abonnement.
Kunde gij tellen ?

Leasingwagen na 6 maanden? Hebben die van mij nooit gehad.
GSM-abonnement: éne na verschillende jaren. Als deel van loonsverhoging bij functieverhoging.

De tijd dat men bedrijfswagens, laptop en gsm zo maar kon krijgen is toch al weer een heel tijdje achter de rug. Een aantal van die goed verdienende mannen zijn ondertussen zelfs hun werk kwijt.
Als je enen bedrijfswagen kan krijgen, maar je moet 400 �* 500 euro loon laten vallen, waar is dan je voordeel? Je moet een bepaald bedrag inbrengen als voordelen in natura. Maar bij ziekte, werkloosheid of pensionering wordt dat wel berekend op dat lagere loon want de sociale bijdrage was lager.

Er zijn mensen die echt veel verdienen in de privé.
Er zijn ook ambtenaren die echt veel verdienen. Zeker in verhouding tot de geleverde prestaties.

Vergelijken is moeilijk, zo niet onmogelijk. Mijn ervaring is wel dat ambtenaren hun lonen altijd vergelijken met dik verdieners in de privé. Nooit met de gemiddelde verdiener. En gemiddeld zijn hun lonen hoger en is werkzekerheid véél hoger.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 16:12   #94
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
GSM-abonnement: éne na verschillende jaren. Als deel van loonsverhoging bij functieverhoging.
Er zijn 3 mogelijkheden:

- Ofwel zwans je.
- Ofwel heb je geen universitairen in dienst.
- Ofwel zoeken uw universitairen na 2 jaar andere oorden op.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 16:37   #95
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn 3 mogelijkheden:

- Ofwel zwans je.
kijk
bij mijn vrouw heeft 30% van de hogere bedienden een leaswage, en dan noteer goed, uiteraard alleen maar voor mensen die gedwongen zijn veel mobiliteit te doen voor de firma. Al de rest die daar eenjob heeft van 9-5 op de buro heeft dat bij god niet.

Anderzijds bestaan er ook van die vestzak broekzak berekeningen, waar sommige bedienden tijdens hun negotiatie een lagere wedde verkiezen in ruil voor een auto.

En finaal heb je ook een pak mensen die bvb 500euro leasing krijgen, en daar een pak bijleggen om met een mooiere bakuit te pakken, wat bvb bij mijn vrouw absoluut niet kan. Om maar te zeggen die auto is zo ook typisch iets waar iedereen elkaar de ogen uit de kop mee stoeft...

maar toegegeven de fiscaliteit van de wagenis typisch eentje die aardig scheef loopt en een aardige discriminatie inhoudt. Feitelijk is elke privépersoon die verplicht is zelf zijn auto te betalen gediscrimineerd, en zou men beter defacto iedereen over dezelfde kam scheren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 februari 2010 om 16:40.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 17:04   #96
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Correctum : herstructurering Ford (2003)
Brugpensioen op 50 jaar
Volledige werkloos met bijpassing op 48 jaar tot 50 jaar -->brugpensioen

Citaat:
Van die mijnwerkers zou ik toch maar zwijgen. Ze hadden voordelen omdat er zovelen stoflong kregen. Met wat zwaaien van voordelen en sentjes, bleven die mannen de put in gaan. Letterlijk. En vaak ook figuurlijk.
De mijnen waren géén privé ondernemingen maar staatsinstellingen..pensioen na 20 jaar dienst in de ondergrond = op 45 jaar voor de meesten, omdat de mijnschool meetelde..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 4 februari 2010 om 17:08.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 17:13   #97
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn 3 mogelijkheden:

- Ofwel zwans je.
Er is één mogelijkheid:
-Je hebt een elitaire jobke in de privé en komt je verkneukelen over dat plebs dat geen managementsfuctie en dito voordelen heeft..Universiteit is allang geen garantie meer voor luxe jobs in de privé...
Oud 4 februari 2010, 19:45   #98
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Correctum : herstructurering Ford (2003)
Brugpensioen op 50 jaar
Volledige werkloos met bijpassing op 48 jaar tot 50 jaar -->brugpensioen

De mijnen waren géén privé ondernemingen maar staatsinstellingen..pensioen na 20 jaar dienst in de ondergrond = op 45 jaar voor de meesten, omdat de mijnschool meetelde..
Er zijn er maar enkelen op 50 jaar kunnen gaan. De meesten waren 52 of ouder.

Op 48 zijn er zelfs geen gegaan, ze hebben nog 2 jaar gewerkt tot ze 50 waren.
Oud 4 februari 2010, 21:42   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik die twee zaken aangehaald heb, dan is dat gebazeerd op de ervaring die ik zag gebeuren bij mijn bloedeigen kinderen.

Citaat:
Vergelijken is moeilijk, zo niet onmogelijk. Mijn ervaring is wel dat ambtenaren hun lonen altijd vergelijken met dik verdieners in de privé. Nooit met de gemiddelde verdiener. En gemiddeld zijn hun lonen hoger en is werkzekerheid véél hoger.
Vergelijken is zeker moeilijk.
Ik bekijk de zaken van ver, naar de gasten die bij mij in de humaniora en op den unif zaten. Daarbij zijn mijn verwachtingen van die gasten redelijk goed uitgekomen: superslim maar lui, middelmatig intelligent maar begeesterend, harde werker, een kieken, gepantenteerde dronkaard .... alhoewel er zijn die toch tot de jaren van verstand komen.

Als ambtenaar met middelmatig suksesvolle loopbaan, klaag ik zeker niet.
De werkzekerheid is eigenlijk onbetaalbaar. Toch blijft bescherming tegen de politiek nodig. Een sjef met eenderwelke andere partijkaart zou je buitengooien zonder met zijn ogen te knipperen, als hij/zij de kans krijgt een partijgenoot op je plaats te krijgen. Behalve als het direkte eigen konkurrenten zijn voor zijn eigen bevordering.

Maar ik herhaal: ik klaag niet. En ook het volgende herhaal ik: diskriminasie is niet de juiste diagnose voor het verschil tussen ambtenaren en privé.

Oud 4 februari 2010, 21:47   #100
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn er maar enkelen op 50 jaar kunnen gaan. De meesten waren 52 of ouder.

Op 48 zijn er zelfs geen gegaan, ze hebben nog 2 jaar gewerkt tot ze 50 waren.
Pardon ? ik werkte daar toen en nu nog...
VERPLICHT brugpensioen voor de 50 plussers
VERPLICHT werkloosheidsstatuut voor de 48 plussers met beschikbaarheid voor Ford..waardoor sommigen een jaar later nog een paar weekskes aan de band hebben mogen staan..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 4 februari 2010 om 21:49.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be