Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2010, 12:52   #81
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is er aan het Zuid-Nederlandse volk gevraagd in 1815 of wij bij het Noorden wensten gevoegd te worden?
Staat- en natievorming kwam pas op gang na 1815 (congres van Wenen). Belgie heeft zich na 1830 geprofileerd als Franstalige natiestaat, terwijl de meerderheid van de bevolking Nederlands sprak. De Belgische problemen van nu hebben dus voor een groot deel te maken met het verleden.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 16:20   #82
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het verbaast mij niet dat gij op francophonedebruxelles.com rondhangt. Iedereen hier weet wellicht dat jij een fransdolle Brusselaar bent ...

Maar gezien je hieruit moed haalt levert het bewijs dat ge nu nog altijd niet weet welke juridische procedure eigenlijk nodig is voor uwe gedroomde élargissement de Bruxelles .. Blijven dromen straatrue
Nee, op tv gezien en via Google naar een link ter bevestiging gezocht.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 17:03   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Staat- en natievorming kwam pas op gang na 1815 (congres van Wenen). Belgie heeft zich na 1830 geprofileerd als Franstalige natiestaat, terwijl de meerderheid van de bevolking Nederlands sprak. De Belgische problemen van nu hebben dus voor een groot deel te maken met het verleden.
Ja ja, leg het maar uit. Het historische werkelijkheid is zelfs nog erger. En dat word nooit verteld in de geschiedenisboekjes op school in Nederland.

Want wat schrijven Hermans en Hooghiemstra bij de aanvang van het VKN in 1815? Dit schrijven ze:

"De meeste Belgen wilden niet horen bij het stijve Holland. Zij wilden geen protestantse koning zoals Willem I: een prototype Hollander , zuinig, koppig en stug. Het lidmaatschap van de Nederlanden was hen bij de conferentie van Londen opgedrongen. Daar was, na stevig lobbyen van Willem Frederik (de latere Willem I), besloten om noord en zuid te verenigen, zodat Willem Frederik zich vanaf 1815 ‘koning der Nederlanden ‘ mocht noemen.

De Nederlanden moesten een bastion vormen tegen eventueel nieuw revolutiegevaar uit Frankijk. De ‘Hollandse’ rekenkunde van Willem I had van de volksraadpleging die in het zuiden over de grondwet was gehouden, een farce gemaakt. De meerderheid der Belgische regenten hadden tegen vereniging met het noorden gestemd en toch luidde het dat de meeste Belgen vóór waren."

(Hermans en Hooghiemstra, Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren)

Dus het hele VKN begint met een bedrog of indien u wilt: met een vervalsing. Merk op, dat schrijven twee Nederlandse historicae.

Laatst gewijzigd door system : 29 april 2010 om 17:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 08:16   #84
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

En ik die dacht dat een stemming van de ene taalgemeenschap tegen de andere totaal ongehoord en onaanvaardbaar was...Zoals vaker met bepaalde Franstaligen is het dus "Luister naar wat ik zeg, kijk niet naar wat ik doe", allesbehalve verbazingwekkend...Ze gaan buiten Brussel wonen omdat ze de rust wensen maar wensen blijkbaar niet bij dat fascistische Vlaanderen te horen...

Tot op zekere hoogte kan ik hun wens wel begrijpen, je woont bij voorkeur daar waar de politici je taal aanmoedigen inplaats van je een andere taal te laten leren, dat was ook een van de bronnen van het Vlaamse verzet...Als het Frans de meest gesproken taal is kan men al eerder spreken van faciliteiten voor de Nederlandstaligen wat meer aan de werkelijkheid zou beantwoorden. Recht van de mens houd nu eenmaal meer steek dan recht van de grond...

Tot op die hoogte snap ik het wel maar zulk een redenering roept toch vragen bij me op? Waarom is de situatie daar zo? Omdat een deel van hen weigert te aanvaarden dat ze in Vlaanderen wonen en als een consequentie ze verwacht worden de voertaal te leren. Als we die logica gaan hanteren, wat houd mensen dan tegen om de Nederlandstaligen zo te spreiden dat er overal een Vlaamse meerderheid is en gans België bij Vlaanderen te voegen? Natuurlijk hebben de gemeente deze bevoegdheid niet maar als men toch alles aan de "realiteit" wenst aan te passen moeten we bepaalde gemeentes aan Vlaanderen, Wallonië, Nederland, Turkije,... gaan geven.

Net zoals altijd moet men in deze situatie dus een dosis gezond verstand gebruiken, zomaar gemeenten gaan opeisen heeft zeer verre gevolgen en ik vrees dat dit een bal aan het rollen zou brengen die wel eens veel kegels zou kunnen omstoten. Hoe kan je bijvoorbeeld faciliteiten verwachten als de verantwoordelijke weet dat je deze wenst om niet te integreren en zodra je met voldoende bent de gemeente op te eisen?

De timing verbaast me alvast niets. Als men wat wakker wordt dan zien we vaak genoeg verkeerde logica over de taalcijfers, zoals we al eens horen (weet het programma niet meer) "27% is Nederlandstalig, 43% Franstalig en 30% anderstalig", als besluit zeggen ze dan "7/10de van de bevolking van x is niet Nederlandstalig" wat op zich niet fout is maar wel misleiden, de uitspraak "6/10de van de bevolking is niet Franstalig" klopt evenzeer. Al te vaak telt men anderstaligen automatisch bij de Franstaligen omdat migranten vaak Frans als tweede/derde/... taal hebben terwijl een realistische visie toont dat met een goede begeleiding deze zo Nederlands kennen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 08:46   #85
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Zo fokking typisch. Ik zie een potentieel interessante draad, klik op laatste pagina en zie zaken als "1830", "VKN", "Willem I", "1815", etc. Echt waar, er is daar een gepast subforum voor: Geschiedenis.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 11:48   #86
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Als men wat wakker wordt dan zien we vaak genoeg verkeerde logica over de taalcijfers, zoals we al eens horen (weet het programma niet meer) "27% is Nederlandstalig, 43% Franstalig en 30% anderstalig", als besluit zeggen ze dan "7/10de van de bevolking van x is niet Nederlandstalig" wat op zich niet fout is maar wel misleiden, de uitspraak "6/10de van de bevolking is niet Franstalig" klopt evenzeer. Al te vaak telt men anderstaligen automatisch bij de Franstaligen omdat migranten vaak Frans als tweede/derde/... taal hebben terwijl een realistische visie toont dat met een goede begeleiding deze zo Nederlands kennen.
U zou verbaasd zijn te zien hoeveel Vlaamse nieuwsmedia deze Franstalige rekenkunde volgen.
Zo beweerde de broer van Bart de Wever onlangs dat Kraainem 85 % Franstaligen kende. En dat is dan een professor.

Er is maar één groep die de toekomst van Brussel én de Rand beslist en dat zijn de migranten.
Het eensluidende en continu gepompte Franstalige discours (gericht op die migranten) van 'Elke Vlaming is een witte fascist/racist' is dan ook zeer effectief tot nog toe. De onbeholpen en zelfingenomen Vlaamse politiek in deze versterkt dit hooguit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 11:57   #87
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U zou verbaasd zijn te zien hoeveel Vlaamse nieuwsmedia deze Franstalige rekenkunde volgen.
Zo beweerde de broer van Bart de Wever onlangs dat Kraainem 85 % Franstaligen kende. En dat is dan een professor.

Er is maar één groep die de toekomst van Brussel én de Rand beslist en dat zijn de migranten.
Het eensluidende en continu gepompte Franstalige discours (gericht op die migranten) van 'Elke Vlaming is een witte fascist/racist' is dan ook zeer effectief tot nog toe. De onbeholpen en zelfingenomen Vlaamse politiek in deze versterkt dit hooguit.
Wacht maar tot ze niet meer kunnen beschikken over het Vlaamse geld.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 12:01   #88
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Droom nog maar wat verder...geld=macht..het gewone plebs wordt soms ingeschakeld door schaduwfiguren maar bepaald uiteindelijk niks..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 12:23   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik vind het dan toch wel een beetje vreemd dat de mensen die ik hier doorgaans met het grootste enthousiasme en het duidelijkst zichtbare plezier Nederlands hoor spreken uitgerekend 'migranten' zijn.

Dat neemt natuurlijk nog lang niet weg dat de Vlaamse politiek niet onbeholpen en zelfingenomen zou zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 12:51   #90
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind het dan toch wel een beetje vreemd dat de mensen die ik hier doorgaans met het grootste enthousiasme en het duidelijkst zichtbare plezier Nederlands hoor spreken uitgerekend 'migranten' zijn.
Het probleem ligt dan ook vooral bij het feit dat veel Vlamingen géén plezier aan hun eigen taal lijken te beleven, en de door hen betaalde staatstelevisie en radio al helemaal niet.
In Nederland zelf zijn migranten in de muziek allang de drijvende en vernieuwende kracht en heeft deze groep momenteel een enorme en definierende invloed op de verandering van onze taal.

Migranten in de Oost & Zuid Periferie van Brussel (zie topic) kennen vaak een hele andere status toe aan het Nederlands. En hebben zij iha negatieve associaties bij mensen die deze taal of een variant daarvan spreken.

Ook de migranten met een lagere sociaal economische status die vanuit Brussel naar de West en Noord Rand verhuizen dragen vaak deze negatieve bagage.
Waar de Vlaming zich vooral profileert als een (economisch succesvol, want kantoortuin) wit persoon met een cultuur van uitsluiting en op-elkaar-gerichtheid, opent de Franstalige gemeenschap in Brussel (maar ook in de Rand) haar armen voor nieuwkomers (zeker in theorie) en verleidt deze dag en nacht met haar prachtige en trotse cultuur. De gemeenschappelijke vijand is tevens al voorhanden: De fascistische/racistische/onredelijke Vlaming.

Een sterk mechanisme dat niet ophoudt bij de grenzen van het Gewest Brussel.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 april 2010 om 12:53.
Oud 30 april 2010, 13:03   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem ligt dan ook vooral bij het feit dat veel Vlamingen géén plezier aan hun eigen taal lijken te beleven, en de door hen betaalde staatstelevisie en radio al helemaal niet.
In Nederland zelf zijn migranten in de muziek allang de drijvende en vernieuwende kracht en heeft deze groep momenteel een enorme en definierende invloed op de verandering van onze taal.

Migranten in de Oost & Zuid Periferie van Brussel (zie topic) kennen vaak een hele andere status toe aan het Nederlands. En hebben zij iha negatieve associaties bij mensen die deze taal of een variant daarvan spreken.

Ook de migranten met een lagere sociaal economische status die vanuit Brussel naar de West en Noord Rand verhuizen dragen vaak deze negatieve bagage.
Waar de Vlaming zich vooral profileert als een (economisch succesvol, want kantoortuin) wit persoon met een cultuur van uitsluiting en op-elkaar-gerichtheid, opent de Franstalige gemeenschap in Brussel (maar ook in de Rand) haar armen voor nieuwkomers (zeker in theorie) en verleidt deze dag en nacht met haar prachtige en trotse cultuur. De gemeenschappelijke vijand is tevens al voorhanden: De fascistische/racistische/onredelijke Vlaming.

Een sterk mechanisme dat niet ophoudt bij de grenzen van het Gewest Brussel.

http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...landais-212199

Grappig artikel over de fascistische/racistische/onredelijke Vlamingen in Halle.

Het vijand-beeld bestaat, het zou dwaas zijn dat te ontkennen.

En toch heb ik de indruk dat het z'n beste dagen heeft gehad.

Ik hoop dat ik me niet vergis.

Oud 30 april 2010, 13:07   #92
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Grappig artikel over de fascistische/racistische/onredelijke Vlamingen in Halle.

Vijand is veel gezegd hé djimi. Ze moeten wel uit mijnen hof blijven en mijn legummen laten staan.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 13:14   #93
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

is het wellicht mogelijk een kleine samenvatting te verzorgen voor de Fransonkundigen onder ons, zoals ondergetekende? Uitsluitend indien iemand zich verveelt hoor.

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd door Hollander : 30 april 2010 om 13:15.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 13:22   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
is het wellicht mogelijk een kleine samenvatting te verzorgen voor de Fransonkundigen onder ons, zoals ondergetekende? Uitsluitend indien iemand zich verveelt hoor.

Alvast bedankt.
Het artikel schetst een kort portret van iemand die al 20 jaar (!) in Halle - een stadje zonder faciliteiten voor Franstaligen - woont, en nog geen woord Nederlands spreekt. De man beweert dat hij het wel kan lezen.

Hij zegt ook dat hij nog nooit problemen heeft gehad met z'n Nederlandstalige buren/stadsgenoten, al meent hij wel dat de stemming aan het omslaan is.

Hij is in het Nederlands gehuwd, en wist gelukkig wel dat hij op een bepaald ogenblik 'ja' moest zeggen

Op het gemeentehuis werd hij ooit wél in het Frans bediend, door een ambtenaar die alvorens Frans te spreken toch eerst even schichtig om zich heen keek.

En dat vind die meneer toch wel een beetje angstwekkend.

Oud 30 april 2010, 13:22   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alvast bedankt.
in het kort:

Jacques Mercier is een bekende Franstalige (blijkbaar toch) die in Halle woont. Dit reeds al 20 jaar zonder 1 woord Nederlands te spreken. Hij heeft namelijk niet "de gifte van de talen". alhoewel hij wel al veel geprobeerd om Nederlands te leren.

voor hem is dat geen probleem, enkel op het gemeentehuis moet hij Nederlands spreken. Zo vond hij eens niet het juiste lokket en toen hij het vroeg aan iemand en die in het Nederlands zei: "daar links", verstond hij het niet. toen heeft de ambtenaar maar in Frans geantwoord, dit na eerst links en rechts te kijken of niemand dit had gehoord. Dat laatste vond mr Mercier maar terroriserend.
Oud 30 april 2010, 13:23   #96
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

lap, ik was mijne 2
Oud 30 april 2010, 14:28   #97
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
lap, ik was mijne 2
Evengoed bedankt, beide heren.

tja, de stemming is aan het omslaan. Dat verschijnsel kennen we van hier ook. Ik beschouw dat als een normaal verschijnsel van druk van een samenleving op individuen die denken weg te kunnen komen met gedrag wat objectief bezien niet helemaal wenselijk is.

Na 20 jaar mag je toch wel geacht worden de taal van het 'land' te spreken?

[retorisch modus]Of verwacht je dan NOG dat de plaatselijke bevolking het leuk vind zich aan te passen en jouw taal te spreken, wat voor hen dus een vreemde taal is? [/retorisch modus]
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 18:29   #98
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

tja, de stemming is aan het omslaan.

Na 20 jaar mag je toch wel geacht worden de taal van het 'land' te spreken?
Meneer Mercier spreekt de taal van zijn land. Frans.

Over nog eens twintig jaar is het Frans ook in Halle de meest gesproken taal, als het al niet eerder is.

Vlamingen blijven immers wegtrekken.

Inderdaad letterlijk slaat de stemming dus om.
Oud 30 april 2010, 18:53   #99
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meneer Mercier spreekt de taal van zijn land. Frans.

Over nog eens twintig jaar is het Frans ook in Halle de meest gesproken taal, als het al niet eerder is.

Vlamingen blijven immers wegtrekken.

Inderdaad letterlijk slaat de stemming dus om.
Dat zal dan grappig worden.
Iedereen zal daar Frans spreken.... maar president BDW zal decreteren dat alles er in het NL moet verlopen.... maar zal geen enkele VL meer vinden die daar nog durft gaan werken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 18:58   #100
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat zal dan grappig worden.
Iedereen zal daar Frans spreken.... maar president BDW zal decreteren dat alles er in het NL moet verlopen.... maar zal geen enkele VL meer vinden die daar nog durft gaan werken.
Ahem, het zijn Franstaligen dan dus ze werken zowiezo niet .
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be