Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2010, 18:49   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wel, ge moet wel weten hoé je het moet doen, met wélk gereedschap (dat je dan ook nog moet zien aan te kopen of huren - schijnt niet gratis te zijn), en je moet ook nog tijd hebben.
Ik maak ontzettend graag dingen. Ik heb hier nog plannen in m'n kast liggen voor kastjes, salontafelkes,... Maar ik zou begot nie weten wanneer ik daar ooit eens aan moet beginnen?
Daar zijn dus Maddoxjes voor. (1 PM'etje kan veel doen).
En gereedschap, als je een vakman laat komen, dan betaal je mee aan dat gereedschap nietwaar.
Oud 24 oktober 2010, 18:59   #82
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zou wel iets voor u zijn denk ik.
Een buizenplooier 16 ton kost geen geld.
En je kan het werk bij wijze van spreken in de garage voorbereiden.
De rest is toch maatwerk ter plekke.
Goed opmeten, deftige plannen maken, en een sluitende afspraak maken.

Citaat:
Je hebt ook speciaalzaken waar je wellicht heel wat voorbereid werk gewoon kunt kopen. Bochten en steuntjes en dergelijke.
Gewoon uw percentje op nemen en ter plekke assembleren. Uurloon + percentje = aardig centje.
Klopt. helaas, wie wil/kan dat betalen?

Citaat:
Eens gaan leuren bij wat bouwbedrijven?
Te formeel, en die mannen willen ook het onderste uit de kan.

Citaat:
Dit heb ik gevonden van iemand die dat zo een beetje doet blijkbaar.
Alle onderdelen en buizen om zelf uw trapleuning te maken zonder te lassen en te polieren;
Heel mooi en super stevig en helemaal niet moeilijk.
kan u zagen en boren? wel dan kan u ook zelf een prachtige trapleuning of balustrade maken en tegelijk massa's geld besparen
reken 1/2 dag tot 1 dag werk voor een gemiddelde trapleuning;
richtprijs: muurhandgreep: 35 �* 45€/m
trapleuning: 100�* 120€/m
Er zijn verschillende firma's die dat doen, Spira bijvoorbeeld, die zitten over heel België.
Citaat:
Ik neem aan dat gelaste elementen wel een stuk hoger in prijs gaan dan die "doe het zelf systemen".
Die doe het zelf systemen zijn allemaal in't zelfde bedje ziek. Of de koppelingen zijn groot en zwaar uitgevoerd, en dus duur, of het is een elegant design, maar met het risico dat het net allemaal wat wankel en slap gaat aanvoelen.

Citaat:
In elk geval 100 �* 120 euro de lopende meter ...+ nog wat fantasietjes natuurlijk. Enfin meter na meter loopt dat aardig op allemaal.
U hebt blijkbaar de RVS prijzen niet goed bekeken de laatste tijd.
€6 per kilo is abnormaal weinig (particulier gezien) Een dunwandig meubelbuiske loopt al gauw tegen de 15 kg aan voor een standaard industrielengte, dus reken maar uit. En dan komt oompje Fiscus nog een partij meespelen.
Oud 24 oktober 2010, 20:30   #83
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Goed opmeten, deftige plannen maken, en een sluitende afspraak maken.
Klopt. helaas, wie wil/kan dat betalen?
Te formeel, en die mannen willen ook het onderste uit de kan.

Er zijn verschillende firma's die dat doen, Spira bijvoorbeeld, die zitten over heel België.
Die doe het zelf systemen zijn allemaal in't zelfde bedje ziek. Of de koppelingen zijn groot en zwaar uitgevoerd, en dus duur, of het is een elegant design, maar met het risico dat het net allemaal wat wankel en slap gaat aanvoelen.

U hebt blijkbaar de RVS prijzen niet goed bekeken de laatste tijd.
€6 per kilo is abnormaal weinig (particulier gezien) Een dunwandig meubelbuiske loopt al gauw tegen de 15 kg aan voor een standaard industrielengte, dus reken maar uit. En dan komt oompje Fiscus nog een partij meespelen.
Tja de prijzen in deze soort van werken ken ik niet. Maar ik neem aan dat wie er mee bezig is wel zijn weg weet.
Als vakman krijg je natuurlijk uw vakmanskorting hé. 35% is meestal normaal. In sommige gevallen zelfs 50% naargelang leverancier. Je moet dan wel met een geldig btw nr werken (eventueel van iemand anders) en uw leverancier daar op aanspreken.

En wat betreft bepaalde stukken kopen is het in vele gevallen stukken goedkoper dan de tijd die men er in steekt om ze zelf te maken.

Enfin het is dus een beetje zoeken naar het gezonde evenwicht in zulke maatwerken.
Oud 24 oktober 2010, 20:30   #84
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zijn dus Maddoxjes voor. (1 PM'etje kan veel doen).
En gereedschap, als je een vakman laat komen, dan betaal je mee aan dat gereedschap nietwaar.
mja, de leute is nu wel van het zélf te doen eh. als ik het iemand anders laat doen heb ik natuurlijk wel een kast, maar dan kan ik het niet meer zelf doen. dus ik WIL niet eens een kast, want dan is de fun er wel af.
hopelijk dit voorjaar meer tijd.
Oud 24 oktober 2010, 20:40   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mja, de leute is nu wel van het zélf te doen eh. als ik het iemand anders laat doen heb ik natuurlijk wel een kast, maar dan kan ik het niet meer zelf doen. dus ik WIL niet eens een kast, want dan is de fun er wel af.
hopelijk dit voorjaar meer tijd.
Ik zie het probleem zo niet. 'k wil je gerust gereedschap komen aangeven hoor. Op dit moment is het spelen voor me, geen job.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mambo
Tja de prijzen in deze soort van werken ken ik niet. Maar ik neem aan dat wie er mee bezig is wel zijn weg weet.
Als vakman krijg je natuurlijk uw vakmanskorting hé. 35% is meestal normaal. In sommige gevallen zelfs 50% naargelang leverancier. Je moet dan wel met een geldig btw nr werken (eventueel van iemand anders) en uw leverancier daar op aanspreken.
Bof, de firma's waar ik regelmatig koop kennen me wel, en ik kan zeggen dat ik op sommige stukken belachelijke kortingen krijg. Bouten als perfect voorbeeld. Koop bij Gamma een plastic verpakking met 10 Chinese kauwgomstalen 4.6 bouten en betaal €9. Koop een grote doos 8.8 bouten bij de juiste vakhandel, en betaal €9 voor 100 bouten.

Citaat:
En wat betreft bepaalde stukken kopen is het in vele gevallen stukken goedkoper dan de tijd die men er in steekt om ze zelf te maken.
Hangt er van af voor wie de stukken zijn. Voor mezelf is het geen probleem een weekje aan een stuk te werken, als het geen extra geld kost. Maar als ik dat voor iemand anders zou doen, een weekloon, zelfs aan Roemeense standaard, is al te voelen, dan is kopen waarschijnlijk de veel betere oplossing.
Helaas is maatwerk zelden koopbaar.

Citaat:
Enfin het is dus een beetje zoeken naar het gezonde evenwicht in zulke maatwerken.
Ik ben een slechte zakenman, en laat over't algemeen de "koper" beslissen wat ie er aan uit wil geven- materiaalkost is natuurlijk niet bespreekbaar-
Is't echt te weinig, zal ik dat ook zeggen, maar ook als't teveel is.
Ik moet zeggen, mensen durven niet snel te weinig aangeven. (wat weeral bewijst dat mensen bedrogen willen worden, 't is duur, dan is het ook veel beter.)
Oud 24 oktober 2010, 20:46   #86
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie het probleem zo niet. 'k wil je gerust gereedschap komen aangeven hoor. Op dit moment is het spelen voor me, geen job.
Ik werk 12 �* 15 u per dag, 7/7 (vandaag eens effe mijn huishouden gedaan voor de verandering) en daarnaast studeer ik aan de hogeschool.
ik zie het probleem wél.
Oud 24 oktober 2010, 20:49   #87
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Maddox:

Ik denk dat ik in bepaalde gevallen mijn woorden een beetje moet terug nemen en misschien moet vaststellen dat in geval van inox het idd interessant is om zelf één en ander te maken.
Die gasten slaan er niet nevens moet ik zeggen.
Op deze link zie je heel wat prijzen van zulke dingetjes.
Amai...dat loopt serieus op.
http://www.keynox.com/23-rechthoekige-stijlen
Oud 24 oktober 2010, 21:48   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk zijn hun prijzen nog redelijk. Zo'n stukje 50*10*1.5 RVS rechthoekbuis weegt 1.5kg per meter. Ze rekenen gewoon elke meter aan als een volle industriële lengte. Op die manier kunnen ze bepaalde kosten gewoon uit de boeken houden voor de klanten, zoals zaagbladen, slijpschijven, en de machines an sich. Je kan de klant toch moeilijk een "machinebijdrage" aanrekenen.

Ik heb al erger meegemaakt. Voor een glasvezelstaaf van 1000 frank nog eens 500 frank verwerkingskost en 800 frank zaagkosten aanrekenen, terwijl ik de staaf zelf uit hun magazijn heb getrokken en met een handzaag die in stukken heb gezaagd...
Oud 24 oktober 2010, 21:49   #89
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik werk 12 �* 15 u per dag, 7/7 (vandaag eens effe mijn huishouden gedaan voor de verandering) en daarnaast studeer ik aan de hogeschool.
ik zie het probleem wél.
Met zoveel werkuren moet je wel bulken van de poen.... of ben je zelfstandige met een luizige winstmarge?
Oud 24 oktober 2010, 21:49   #90
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met zoveel werkuren moet je wel bulken van de poen.... of ben je zelfstandige met een luizige winstmarge?
gewoon een beetje idealistisch vrees ik.
Oud 24 oktober 2010, 21:58   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn hun prijzen nog redelijk. Zo'n stukje 50*10*1.5 RVS rechthoekbuis weegt 1.5kg per meter. Ze rekenen gewoon elke meter aan als een volle industriële lengte. Op die manier kunnen ze bepaalde kosten gewoon uit de boeken houden voor de klanten, zoals zaagbladen, slijpschijven, en de machines an sich. Je kan de klant toch moeilijk een "machinebijdrage" aanrekenen.

Ik heb al erger meegemaakt. Voor een glasvezelstaaf van 1000 frank nog eens 500 frank verwerkingskost en 800 frank zaagkosten aanrekenen, terwijl ik de staaf zelf uit hun magazijn heb getrokken en met een handzaag die in stukken heb gezaagd...
Ergens hierboven heb je gezegd dat je geen goed zakenman bent.
En toch als ik je bezig hoor lijk je mij dat wel te zijn.

Je klink als een pro.
Geef het eens een kans zou ik zeggen. In bijberoep of als bijverdienste bij een bestaand bedrijf en kijk eens hoe die mannen hun zaakjes regelen alvorens je beslist.
Oud 24 oktober 2010, 22:04   #92
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ergens hierboven heb je gezegd dat je geen goed zakenman bent.
Nope, ik weet dat van mezelf. Ik kan moeilijk mensen in't zak zetten.

Citaat:
En toch als ik je bezig hoor lijk je mij dat wel te zijn. Je klinkt als een pro.
Dank je.

Citaat:
Geef het eens een kans zou ik zeggen. In bijberoep of als bijverdienste bij een bestaand bedrijf en kijk eens hoe die mannen hun zaakjes regelen alvorens je beslist.
In bijberoep lijkt me dan de betere optie. Alleen heb ik geen idee hoe aan klanten te geraken, of hoe het te combineren met mijn leven zoals ik het nu heb.
Oud 24 oktober 2010, 22:19   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope, ik weet dat van mezelf. Ik kan moeilijk mensen in't zak zetten.
Een goed zakenman zet niemand bewust in de zak. Je maakt je rekening van je materiaal en je schat de tijd in om de zaak te klaren en daar zet je uw prijs op aan een eerlijk uurloon volgens de tarieven in die sector. Het is aan uzelf om binnen uw tijdsbestek de klus te klaren en dus relatief goed betaalt te zijn of er een beetje de kantjes van af te lopen. In elk geval is een goed en eerlijk vakman een man die de daad bij zijn woord voegt en ook als hij bv een prijs "te laag" heeft gezet ervoor zorg draagt dat de klant een volwaardig kwalitatief werk afgeleverd krijgt zoals overeen gekomen.
En de volgende keer maak je die fout ook niet meer.
En heb je wat geld extra over omdat je wat sneller dan voorzien klaar was, dan is dat ereloon.
De klant betaalt voor een bepaald werk en niet voor wat anders.

Citaat:
In bijberoep lijkt me dan de betere optie. Alleen heb ik geen idee hoe aan klanten te geraken, of hoe het te combineren met mijn leven zoals ik het nu heb.
Er zijn daar diverse manieren voor. Je kan een internet dienst aanspreken voor mensen die prijzen opvragen voor bepaalde zaken zoals op "aankoper.be" of vergelijkbaar een andere dienst.
Je kan wat reclame zetten op internet of in bepaalde doelgroep boekjes of krantjes. Wijkkrantjes buiten de stad kosten weinig.
Je kan een mailing doen naar mensen die bv een bouwvergunning gevraagd hebben, waar je aan die adressen moet komen weet ik niet meteen maar er moet daar ook een manier in bestaan. Misschien via gemeentebesturen of zo?
Je kan via bestaande bouwbedrijven je adres nalaten. Probeer hun wat te laten zien eerst natuurlijk zodat ze ook weten dat je een betrouwbaar vakman bent. Eventueel met een klein commissie loontje per aangebrachte klant of een attentie ?
Je kan één en ander eens als voorbeeld maken en bv eens een paar architecten op de koffie ontvangen en hun je werk laten zien.

Enfin creatief zoeken naar de beste manier is de boodschap.
Oud 24 oktober 2010, 23:17   #94
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bedankt voor't advies Mambo. Ik denk dat ik een partner ga zoeken die meer people skills heeft dan ik.
Oud 24 oktober 2010, 23:34   #95
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De vastgoed maffia.

Vandaag liet men via de radio omroepen dat alle woningen tegen het jaar 2020 volledig van isolatie moeten voorzien zijn, of men mag ze niet langer te huur aanbieden.

Het eigenaars syndicaat van zijn kant heeft inmiddels laten weten dat alle kosten hieraan verbonden rechtstreeks voor de huurder is. Het schijnt zo bij wet goedgekeurd te zijn inmiddels.

Dus huurders als vandaag of morgen een rekening van pakweg 10’000 euro in de bus ligt om uw huurwoning te laten isoleren….t’ is dus de wet! ’t Kan ook wat meer zijn.

Ik stel me hier ernstige vragen bij.
Kan dit zomaar?
Is dit nog ernstig?
Ik vraag mij af of dit wel een gezonde situatie is want de huurmarkt zou weleens heel rap krap kunnen worden.

De overheid moet toch eens grondig en vooral wat logischer over haar wetten en standpunt nadenken, maar dat is wel wat teveel gevraagd als je het beleid van de laatste 50 jaar ziet.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 23:40   #96
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dit wel een gezonde situatie is want de huurmarkt zou weleens heel rap krap kunnen worden.
Een klein aanbod stimuleerd hogere prijzen, wat mensen aanzet om te gaan verhuren (iemand een 1 kamer woningplekje huren? Slechts €400 per maand, verwarming en een huisbaas die snel en afdoende reparaties uitvoert inbegrepen).
Ergo, het zal zich wel normaliseren.

Citaat:
De overheid moet toch eens grondig en vooral wat logischer over haar wetten en standpunt nadenken, maar dat is wel wat teveel gevraagd als je het beleid van de laatste 50 jaar ziet.
De overheid als organisatie kan nog niet eens serieus afrukken, laat staan een kwakje dat naast de jackpot gespetterd is afvegen.
Oud 25 oktober 2010, 21:01   #97
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
bezitdenken is achterhaald. De mens mag afstand nemen van deze kinderlijke drang.
gade nu al zeggen wat ik mag doen met mijn zuurverdiende centjes?
Oud 25 oktober 2010, 22:49   #98
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt voor't advies Mambo. Ik denk dat ik een partner ga zoeken die meer people skills heeft dan ik.
Ik ben er redelijk zeker van dat je de skills al hebt.
Face it; je kan draaien, frezen, lassen, slijpen, boren, meten, zagen, monteren en nog een aardig ding electronica en god weet wat nog allemaal.
Je bent zeldzaam geworden in deze wereld.

Ventileer uw kennis.

Ik ken zelfstandigen die overal niks van kennen en overal werken en ik kan vakmannen die van alles kennen en nergens gaan werken. Tenzij voor die cowboys.
't is een raar iets.

Die klant komt wel en als die tevreden is komt de volgende ook wel.
Maak in afwachting een muur vrij waar je wat voorbeelden kan laten zien...eventueel in miniatuur of in gewoon staal.
De beste manier om een klant te maken is een houding aannemen van dat het u allemaal niet zo veel kan schelen dat ze klant worden.

Ik ben 20 jaar geleden ongeveer begonnen als zelfstandige en had niet 1 klant.
Sindsdien heb ik niet 5 minuten zonder werk gezeten!
In het begin heb ik wel onderaanneming voor grote bedrijven gedaan.
Al lange tijd doe ik voor niemand nog onderaanneming maar zoek ik geregeld zelf onderaannemers. (die heden ten dage ook al niet meer te vinden zijn)

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 oktober 2010 om 23:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 11:17   #99
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo, met andere woorden, als ik zelfstandige in bijberoep zou zijn, kan je me wel aan de slag helpen voor speciallekes?
Oud 26 oktober 2010, 20:05   #100
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo, met andere woorden, als ik zelfstandige in bijberoep zou zijn, kan je me wel aan de slag helpen voor speciallekes?
Ik heb totaal geen vraag van mensen naar zulke werkjes.
Mensen richten zich doorgaans tot mensen die daar mee bezig zijn.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be