![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#82 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ooh, een persoonlijke aanval, chique zeg. En nu die belachelijke uitspraak over de fierheid van de Vlaming over de nederlandstaligheid van Suriname proberen goed te praten. Das niet even makkelijk hé?
![]()
#83 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Na de onafhankelijkheid zal dat ook gebeuren hoor.
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken er hier ettelijke,en sommigen daarvan die hier al 10 jaar wonen kunnen nog altijd géén goedemorgen zeggen en nog minder "een groot wit brood " bestellen bij de bakker waar ze al jaren gaan... |
|
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Franstaligen wilden een groter Brussel; maar de VL wilden niet en stelden toen voor om facilitieten in te voeren. Faciliteiten afschaffen => Brussel uitbreiden.
|
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Nee; waarom zouden ze dan hun tong breken over woorden die ze nooit zo goed zullen kunnen uitspreken als in hun moedertaal. |
|
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een kwestie van respect. Ik woon niet in Vlaanderen maar ik ga heel vaak naar de Kust. Ik vind het maar normaal dat ik er Nederlands in spreek als ik er iets wil kopen (café, restaurant, winkel, enz.............).
|
![]() |
![]() |
#88 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Na 2014 zal dat wel anders zijn. Wie geen nederlands leert kan desnoods buitengepest worden. Bvb elke week iemand naar het gemeentehuis laten komen, ze eerst een uur doen wachten, en dan ze mededelen dat volgende week een afspraak hebben op het gemeentehuis. Of bouwaanvragen wat treger behandelen, een paar decennia trager - zelfs een vereniging kan dat grotendeels realiseren - gewoon systematisch bouwaanvragen van franstaligen die zich niet aanpassen tegenwerken. 1001 gelijkaardige zaken die men zou kunnen doen. De franstaligen hebben on in SGR getoond hoe het moet, het is geen raadsel dus.
#89 | |
|
![]() Citaat:
maar aan de kust komen ze vaak in winkels waar de klanten voor hen al zonder moeite in het FR geholpen werden en waarom zouden ze dan de winkelier afremmen door iets te zeggen dat hij misschien eerst niet goed zal begrijpen en enz. Veel Franstaligen hebben zelden de kans om NL te horen, laat staan te spreken en voor de paar dagen dat ze aan de kust zijn... Bovendien is er ook de traditie van de VL middenstanders dat de klant koning is: je maakt daarom zelfs kans op het volgende: je spreekt als FR NL in een VL winkel; maar de winkelier hoort aan je acccent dat je FR bent en beantwoordt je vraag in het FR: veel FR vinden dat een vernedering (Is mijn NL dan zo slecht? denken ze). |
|
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het soms te véél gevraagd om de taal te kennen van de gemeenschap waarin men vertoefd... Zijn ze te dom,te lomp ,te arrogant,of zijn ze qua taal gewoon minderwaardig tegenover de Vlamingen...Ik gok op allemaal... |
|
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Als je moet pesten, dan ben je al heel laag gevallen. |
|
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
En in Leuven maak je dan kans dat ze je raar aankijken; daar moet het een grijs brood zijn. |
|
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op: http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23 Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 21 augustus 2011 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
- Ah oui, mais vous Flamands avez le don des langues. - Non, il faut juste faire un effort, comme tout le monde ![]()
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weet ik niet maar het is wel al gebeurd dat ik naar de bakker aan de Kust ging en dat ik een andere Franstalig voor mij had, die "un pain blanc, s'il vous plait" bestelde. Excuseer maar dat is een gebrek aan respect. In mijn familie is er iemand die gehandicapt is en die nooit de mogelijkheid zal hebben om echt Nederlands te leren. Een echte discussie in het Nederlands voeren, dat zou onmogelijk zijn en dit voor logische redenen. Hij heeft geen mentale capaciteiten om een andere taal te leren, wat die taal mag zijn. MAAR ik heb hem wel "kleine woorden" geleerd : dank u, alstublieft, dag,................. zo'n woorden. En hij gebruikt die "kleine woorden" aan de Kust bijvoorbeeld. Hij "spreekt" al beter Nederlands dan veel Franstaligen.
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar zelfs als ge niet voor de uitbreiding van Brussel zijn (rechtstreeks en onrechtstreeks (zie ring/zone metropolitaine/kiesdistricht SGR etc etc), ik durf wedden dat ge in ieder geval voor een partij stemt die voorstander is van een uitbreiding, en dus de facto voor een corridor zijn (belgicysten mogen zoveel rook blazen als ze willen, maar als de FRs het over een uitbreiding hebben dan bedoelen ze minimum en altijd SGR). Meteen wordt ook duidelijk dat dit land geen enkel toekomst heeft - het kan enkel bestaan zolang de rechten van een van de twee bevolkingsgroepen met de voet getreden wordt. Daarom dat ik totaal tegen een Etat Belgoflammand ben - ik wil niet even degoutant doen tov de franstaligen als zij nu doen tov ons. We zijn jullie nonsens beu, en op welke manier dan ook geraken we ervan af hoor. Het verbaast mij telkens dat de franstaligen dan toch elke keer weer de Vlaming richting onafhankelijkheid duwen, terwijl dit voor hen economische zelfmoord is.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 21 augustus 2011 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hebde gij ooit wat er in Komen is gebeurd veroordeeld? Kom dan niet met dat schijnheilig gedoe over pesten.
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Veel Vlaams-radicalen halen echter hun vendel al boven om mee te zwaaien als ze nog maar van ver een FR zien afkomen. |
|
![]() |