Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2012, 18:41   #81
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
dan is de factor nog steeds een factor 3,26 ipv 5, geen 2,65.
Mijn excuus, daar heb ik inderdaad een fout gemaakt. Met deze nieuwe factor komt de kost op 5,7 Euro, t.o.v. 6,3. Nog steeds lager.

Citaat:
Lol
Dus jouw oplossing is ipv de normale prijs te kijken naar nog verder gereduceerde prijzen kijken, want dat is de echte kost?
Neen, dat is niet de 'echte kost', dat is de echte OPBRENGST. Mijn oplossing is de DAADWERKELIJKE gemiddelde inkomst per kilometer voor de NMBS te nemen. Alle andere berekeningen zijn larie. Het cijfer dat ik geef (8,3 cent per km) is hoeveel de NMBS, op basis van hun eigen cijfers, ECHT gemiddeld per reizigerskilometer binnen krijgt uit de verkoop van gewone tickets, gereduceerde tickets, rittenkaarten, abonnementen, enz. Als jij een eerlijkere manier kent, dan hoor ik die graag.

Citaat:
Waarom draaien ze nog steeds met verlies als ze volgens jou hun volledige kostprijs binnen krijgen via hetzij tickets, hetzij dotaties?
Waar heb ik dat beweerd? De verliezen komen trouwens voor een groot gedeelte op rekening van NMBS Logistics, en zijn in deze discussie dus weinig relevant.

Citaat:
een non-redenering
De enige reden waarom je deze redenering een 'non-redenering' noemt is omdat het resultaat ervan je niet aanstaat. Je vraagt mij al een tijdje om het te hebben over de daadwerkelijke kost. Wel, ik toon je de daadwerkelijke kost, en in detail hoe ik er aan kom. Als er dingen zijn in mijn berekening of redenering die niet kloppen, (zoals de factor die je aanhaalde) voel je dan vrij om dat te melden, maar met opmerkingen als 'non-redenering' en een paar wisecracks ga je er niet komen.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 22 januari 2012 om 18:42.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 18:50   #82
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Neen, dat is niet de 'echte kost', dat is de echte OPBRENGST. Mijn oplossing is de DAADWERKELIJKE gemiddelde inkomst per kilometer voor de NMBS te nemen. Alle andere berekeningen zijn larie.
Nee, jouw berekening is larie. Jouw berekening is weinig meer dan het opsmukken van cijfers, om toch maar je grote wereldbeeld niet in duigen te zien vallen. Jij berekent de gemiddelde inkomst per gereden kilometer, inclusief het complete aanbod van gereduceerde tarieven en abonnementen, niet de kost.
Again, als jij zelfs niet eens naar kosten kijkt bij het vergelijken, dat moet je niet verbaasd zijn dat de anderen ook alleen maar naar iets futiel als de dieselkost kijken.

Citaat:
Het cijfer dat ik geef (8,3 cent per km) is hoeveel de NMBS, op basis van hun eigen cijfers, ECHT gemiddeld per reizigerskilometer binnen krijgt uit de verkoop van gewone tickets, gereduceerde tickets, rittenkaarten, abonnementen, enz. Als jij een eerlijkere manier kent, dan hoor ik die graag.
Die eerlijke manier heb ik je gegeven
Kijk naar de prijs van een ticket.
Nog eerlijker zou zijn om de echte kostenplaatjes eens op te zetten, maar ga je zelfs niet eens aan beginnen.

Citaat:
Waar heb ik dat beweerd? De verliezen komen trouwens voor een groot gedeelte op rekening van NMBS Logistics, en zijn in deze discussie dus weinig relevant.
De opbrengsten uit taxen en accijnzen op brandstof die gebruikt worden voor het financieren van die 3 miljard zijn ook niet echt relevant; zullen we die alvast uit de kost halen van de wagen?

Citaat:
De enige reden waarom je deze redenering een 'non-redenering' noemt is omdat het resultaat ervan je niet aanstaat.
Euh, neen; maar als ik idiote redeneringen zie, dan mag ik die ook als dusdanig aanduiden.

Citaat:
Je vraagt mij al een tijdje om het te hebben over de daadwerkelijke kost. Wel, ik toon je de daadwerkelijke kost, en in detail hoe ik er aan kom. Als er dingen zijn in mijn berekening of redenering die niet kloppen, (zoals de factor die je aanhaalde) voel je dan vrij om dat te melden, maar met opmerkingen als 'non-redenering' en een paar wisecracks ga je er niet komen.
Je hebt het nergens over de kost; je hebt het over inkomsten, wisenose
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 19:02   #83
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, jouw berekening is larie. Jouw berekening is weinig meer dan het opsmukken van cijfers, om toch maar je grote wereldbeeld niet in duigen te zien vallen. Jij berekent de gemiddelde inkomst per gereden kilometer, inclusief het complete aanbod van gereduceerde tarieven en abonnementen, niet de kost.
Ben jij nu echt niet slimmer? Nogmaals:

INKOMSTEN per kilometer: 8,3 cent.
KOSTEN per kilometer: 8,3 x 3,26 = 27 cent

Dat is nu toch echt zo moeilijk niet lijkt me?

Citaat:
Die eerlijke manier heb ik je gegeven
Kijk naar de prijs van een ticket
OK, laat ons eens de prijs van het ticket nemen. 3,20 Euro voor 21 km. Per kilometer is dat dus 15,2 cent. We doen dat even maal het aantal reizigerskilometers in 2010 (10,2 miljard), en komen dan op 1,554 miljard Euro inkomsten uit het reizigersvervoer. Daadwerkelijke inkomsten, per NMBS zelf: 862 miljoen.

Verklaar.

Citaat:
Nog eerlijker zou zijn om de echte kostenplaatjes eens op te zetten
Laat dat nu precies zijn wat ik je hier voorgerekend heb...

Citaat:
Je hebt het nergens over de kost; je hebt het over inkomsten, wisenose
Serieus kerel, dit is nu toch ECHT zo moeilijk niet he?
Oud 23 januari 2012, 08:44   #84
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben jij nu echt niet slimmer? Nogmaals:

INKOMSTEN per kilometer: 8,3 cent.
KOSTEN per kilometer: 8,3 x 3,26 = 27 cent

Dat is nu toch echt zo moeilijk niet lijkt me?
Ik ben inderdaad slimmer dan dat
Spijtig eh, daardoor slik ik je zever immers niet

Citaat:
OK, laat ons eens de prijs van het ticket nemen. 3,20 Euro voor 21 km. Per kilometer is dat dus 15,2 cent. We doen dat even maal het aantal reizigerskilometers in 2010 (10,2 miljard), en komen dan op 1,554 miljard Euro inkomsten uit het reizigersvervoer. Daadwerkelijke inkomsten, per NMBS zelf: 862 miljoen.

Verklaar.

Laat dat nu precies zijn wat ik je hier voorgerekend heb...
Nee, dat heb je niet gedaan. Gemiddelde inkomsten is niet hetzelfde als kost.

Citaat:
Serieus kerel, dit is nu toch ECHT zo moeilijk niet he?
Kost en inkomsten zijn inderdaad niet hetzelfde. Vind je dat een moeilijk concept?
Oud 23 januari 2012, 11:03   #85
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben inderdaad slimmer dan dat
Spijtig eh, daardoor slik ik je zever immers niet
In plaats van gewoon de über-arroganteling uit te hangen, waarom vertel je ons niet eens wat er precies fout is aan de berekening die je citeert?

Citaat:
Gemiddelde inkomsten is niet hetzelfde als kost.
No shit, Sherlock? Dat heb ik ook nooit beweerd he! Maar om de daadwerkelijke KOST van een bepaalde rit te kennen, hebben we wel de gemiddelde inkomst als uitgangspunt nodig, omdat we ook de factor waarmee vermenigvuldigd dient te worden berekend hebben, NIET op ticketprijs, maar op INKOMSTEN. Dat principe lijkt me precies net iets te ingewikkeld voor jou.

Citaat:
Kost en inkomsten zijn inderdaad niet hetzelfde. Vind je dat een moeilijk concept?
Ik niet, maar jij duidelijk wel. Net zoals het je precies niet helemaal duidelijk is dat er een wezenlijk verschil is tussen de kostprijs van een gewoon standaard ticket en de daadwerkelijke gemiddelde inkomst per verplaatsing.

Ik mag hopen dat jij in je professionele leven nooit met cijfertjes moet werken, want daar is het duidelijk best droevig mee gesteld.

Ik heb trouwens nog steeds geen antwoord gekregen op deze vraag:
Citaat:

Verklaar.
Verklaar mij dat verschil eens. Ik heb je al een keer voorgerekend hoe we aan de factor kwamen, niet? Men neme de inkomsten van de NMBS, en we kijken dan naar de hoeveelheid subsidies die de NMBS krijgt. Daarbij gingen we uit van inkomsten van 1,330 miljard Euro (jaarapport 2010 NMBS), en subsidies van in totaal 3 miljard per jaar (jouw cijfer). Op basis daarvan hebben we berekend dat om de TOTALE kost te kennen, we de inkomsten moeten vermenigvuldigen met een factor 3,26. Doen we die berekening, 1,550 * 3,26, dan komen we op 4,550 miljard, niet toevallig ook de som van de inkomsten en de totale subsidie.

Je ziet dus hoe we voor die berekening zijn uitgegaan van de ECHTE inkomsten, en de ECHTE subsidies? Wel, vertel mij dan een keer, mister wise guy, waarom we voor de berekening van dat ondertussen beruchte traject opeens NIET meer zouden moeten uitgaan van de echte inkomsten om de echte kosten te berekenen, maar wel dienen uit te gaan van de fictieve situatie waarbij opeens iedereen de volle ticketprijs betaalt?

DAT zou ik je graag eens zien uitleggen. Veel succes!
Oud 23 januari 2012, 12:07   #86
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
No shit, Sherlock? Dat heb ik ook nooit beweerd he! Maar om de daadwerkelijke KOST van een bepaalde rit te kennen, hebben we wel de gemiddelde inkomst als uitgangspunt nodig, omdat we ook de factor waarmee vermenigvuldigd dient te worden berekend hebben, NIET op ticketprijs, maar op INKOMSTEN. Dat principe lijkt me precies net iets te ingewikkeld voor jou.

Nee, om de daadwerkelijke kost van een bepaalde rit te kennen heb je niet de gemiddelde inkomsten nodig als uitgangspunt. Jij heb dat nodig omdat je per se met die maatstaf je berekening wil gaan maken, maar dat maakt het plaatje er niet realistischer op . Het kostenplaatje heb jij intussen al een hele tijd los gelaten, terwijl dat eigenlijk de kern van je hele debat zou moeten zijn gezien he streven om blijvend aan te tonen dat de NMBS goedkoper is.

Blijven proberen

Citaat:
Ik niet, maar jij duidelijk wel. Net zoals het je precies niet helemaal duidelijk is dat er een wezenlijk verschil is tussen de kostprijs van een gewoon standaard ticket en de daadwerkelijke gemiddelde inkomst per verplaatsing.

Ik mag hopen dat jij in je professionele leven nooit met cijfertjes moet werken, want daar is het duidelijk best droevig mee gesteld.
Ik werk er constant mee, beheer budgetten van ettelijke miljoenen en ben er zelfs heel succesvol in . Aardig dat je daar zo bezorgd om bent

Ik ben dan ook gewoon om het overzicht te houden in een bos van cijfers, en ik heb er zeker geen probleem mee om in te zien wanneer anderen cijfers manipuleren om hun gelijk te halen...

Maar bon; om je grote gelijk te halen, moet ik dus geen rekening houden met de standaard prijs, maar met de gereduceerde prijs, aangezien elke consument dat toch maar betaald? Wat let anderen dan om enkel de dieselprijs in rekening te brengen?

Citaat:
Je ziet dus hoe we voor die berekening zijn uitgegaan van de ECHTE inkomsten, en de ECHTE subsidies? Wel, vertel mij dan een keer, mister wise guy, waarom we voor de berekening van dat ondertussen beruchte traject opeens NIET meer zouden moeten uitgaan van de echte inkomsten om de echte kosten te berekenen, maar wel dienen uit te gaan van de fictieve situatie waarbij opeens iedereen de volle ticketprijs betaalt?

DAT zou ik je graag eens zien uitleggen. Veel succes!
Lol, ben je de weg nu al kwijt dat je uit je eigen berekeningen niet meer uit geraakt?

Kosten en inkomsten zijn niet hetzelfde. Dat antwoord had je al eens gekregen.
Oud 23 januari 2012, 15:22   #87
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, om de daadwerkelijke kost van een bepaalde rit te kennen heb je niet de gemiddelde inkomsten nodig als uitgangspunt.
Ah, en wat dan wel? De kostprijs van een gewoon ticket niet he, want ik heb je al getoond dat de rekening dan van geen kanten meer klopt.

Citaat:
Ik werk er constant mee, beheer budgetten van ettelijke miljoenen en ben er zelfs heel succesvol in
Ja, en ik ben de paus.

En ik zie geen enkel antwoord, op geen enkele van mijn concrete vragen.

Bereken ons hier eens de daadwerkelijke kostprijs, per kilometer. Toe.

Het is duidelijk dat je een erg hoge dunk hebt over jezelf, maar ook dat vanaf het moment je gevraagd wordt naar concrete bezwaren tegen mijn berekening, je niet verder komt dan wat snerende opmerkingen, en wanneer je gevraagd wordt om het dan zelf eens uit te rekenen, je rond de pot begint te draaien.

Citaat:
Lol, ben je de weg nu al kwijt dat je uit je eigen berekeningen niet meer uit geraakt?
Dat soort opmerkingen dus.

Doe ons de berekening eens voor. Je hebt alle cijfers om dat te doen: je weet hoeveel inkomsten er zijn. Je weet hoeveel subsidies er zijn. Bereken ons dan eens hoeveel een ritje Herentals - Lier daadwerkelijk kost.

Ik zeg 5,70 Euro. Graag jouw prijs. Dus stop met rond de pot te draaien, en laat het eens gewoon zien. Met berekening, met redenering.
Oud 23 januari 2012, 16:23   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik mag mijn auto volledig zelf bekostigen nietwaar, met alle taxen en uitzuigerij erbij.

En ja, een ticketje Lier-Herentals is waarschijnlijk wel €5.7. En wat heeft dat te maken met de echte werkingskost van dat treinstel?
Oud 23 januari 2012, 16:32   #89
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
En ja, een ticketje Lier-Herentals is waarschijnlijk wel €5.7. En wat heeft dat te maken met de echte werkingskost van dat treinstel?
Het ticketje kost 3,20 Euro. De echte werkingskost, per reiziger uiteraard, is die 5,70 Euro.
Oud 23 januari 2012, 17:12   #90
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, en wat dan wel? De kostprijs van een gewoon ticket niet he, want ik heb je al getoond dat de rekening dan van geen kanten meer klopt.
Nee, dat heb je niet.

Citaat:
Ja, en ik ben de paus.
Leuk voor jou .
Dat je in die hoedanigheid wat dan ook wel of niet gelooft over mijn echte functie, dat zal me letterlijk worst wezen

Citaat:
En ik zie geen enkel antwoord, op geen enkele van mijn concrete vragen.
't Lijkt me niet dat je dat waard bent, toch?

Citaat:
Bereken ons hier eens de daadwerkelijke kostprijs, per kilometer. Toe.
In je eigenste rapport zie je een operationele kost staan. Neem die, deel door je aanname van gereden kilometers en je komt aan een gemiddelde kost van 0,26€/km. Voor dat traject van 21km, wordt dat dus een kost van 5,5€.
In realiteit zal die kost hoger liggen en de kost van lange ritten wat lager, maar bon.

Citaat:
Het is duidelijk dat je een erg hoge dunk hebt over jezelf, maar ook dat vanaf het moment je gevraagd wordt naar concrete bezwaren tegen mijn berekening, je niet verder komt dan wat snerende opmerkingen, en wanneer je gevraagd wordt om het dan zelf eens uit te rekenen, je rond de pot begint te draaien.
Mijn berekening heb je al gehad. Zolang jij daar geen fundamentele bezwaren tegen kan uiten (en met fundamentele bezwaren denk ik niet aan "ik pluk een aantal cijfers uit een rapport en ik stoei daar wat mee zodat ik zelf ook wat intelelctueel overkom; kost en inkomst zijn dan maar begrippen die ik op een hoopje gooi"), hoef je niet te rekenen op andere verduidelijking. Moest ik dat doen, ik zou meegaan in jouw rond de pot draaien, en dat ben ik niet bepaald van plan. Duidelijk genoeg?

Citaat:
Dat soort opmerkingen dus.

Doe ons de berekening eens voor. Je hebt alle cijfers om dat te doen: je weet hoeveel inkomsten er zijn. Je weet hoeveel subsidies er zijn. Bereken ons dan eens hoeveel een ritje Herentals - Lier daadwerkelijk kost.

Ik zeg 5,70 Euro. Graag jouw prijs. Dus stop met rond de pot te draaien, en laat het eens gewoon zien. Met berekening, met redenering.
Zie boven dus; en correct is dat niet aangezien je de kosten van de hele holding erbij moet zetten. Bij de wagen wil jij immers ook dat de wagen zelf en de kosten voor infrastructuur mee in rekening worden gebracht. Volgens het net waren de bedrijfskosten van de NMBS over 2010 3,490 miljard. Zet dat uit tegenover je 10 miljard gereden kilometers, en je komt op een kost van ongeveer 0,35€/km of een kost van 7,3€ voor je traject van 21km.

Laatst gewijzigd door Sfax : 23 januari 2012 om 17:16.
Oud 23 januari 2012, 17:23   #91
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
In je eigenste rapport zie je een operationele kost staan. Neem die, deel door je aanname van gereden kilometers en je komt aan een gemiddelde kost van 0,26€/km. Voor dat traject van 21km, wordt dat dus een kost van 5,5€.
Ik kwam op 0,27 Euro per km en 5,7 Euro. Leuk om te zien dat jij het nog goedkoper inschat!

Citaat:
Volgens het net waren de bedrijfskosten van de NMBS over 2010 3,490 miljard. Zet dat uit tegenover je 10 miljard gereden kilometers, en je komt op een kost van ongeveer 0,35€/km of een kost van 7,3€ voor je traject van 21km.
...waarbij je één ding vergeet: die bedrijfskosten zijn voor de NMBS, NIET voor enkel de reizigersafdeling. Je vergeet dus de goederenafdeling en kosten voor andere activiteiten die niet met het reizigersvervoer te maken hebben. Je berekening klopt dus niet.

Je eerste berekening (0,26 en 5,5) is quasi dezelfde dan die ik gemaakt heb. Je komt dus met andere woorden tot dezelfde conclusie als ik!
Oud 23 januari 2012, 18:32   #92
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kwam op 0,27 Euro per km en 5,7 Euro. Leuk om te zien dat jij het nog goedkoper inschat!
Kwestie van even selectief over de rest te lezen

Citaat:
...waarbij je één ding vergeet: die bedrijfskosten zijn voor de NMBS, NIET voor enkel de reizigersafdeling. Je vergeet dus de goederenafdeling en kosten voor andere activiteiten die niet met het reizigersvervoer te maken hebben. Je berekening klopt dus niet.
Daar ontbrak een woordje: de NMBS holding.

Dus jawel, de berekening klopt wel degelijk.

Tuurlijk, 't is een benadering waarbij je een stuk van de infrastructuurkost voor goederenvervoer op het reizigersvervoer zet, maar erg is dat niet. Het gros van die infrastructuurkost valt immers terug op personenvervoer (tenzij jij plots wil gaan claimen dat alle lijnen in België aan goederenvervoer doen en het gros van alle rollend materieel + vastgoed rond de lijnen voor goederenvervoer bestempeld zijn).

Then again, jij wil geen echte activity based costing gaan doen, want dan gaat jouw kost van een goeie 7€ voor het bewuste traject nog eens stevig omhoog.

Citaat:
Je eerste berekening (0,26 en 5,5) is quasi dezelfde dan die ik gemaakt heb. Je komt dus met andere woorden tot dezelfde conclusie als ik!
Niet echt
Ik kom op een kost van meer dan 7€ voor dat bewuste traject. Met de wagen was dan nog steeds maar een dikke 5€. (en dan mag je me op je blote knietjes danken dat ik zo vriendelijk ben om de volledige kost van de wagen door te rekenen - de realiteit is ook dat voor eenieder die reeds een wagen heeft voor welke reden dan ook, het gebruik van die wagen nog een pak goedkoper zal zijn).

Laatst gewijzigd door Sfax : 23 januari 2012 om 18:33.
Oud 23 januari 2012, 18:51   #93
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar ontbrak een woordje: de NMBS holding.

Dus jawel, de berekening klopt wel degelijk.
...en de cargo-afdeling, die maakt deel uit van de NMBS-holding. En ook van de NMBS trouwens. Dus nee, de berekening klopt nog steeds niet: je deelt de bedrijfskosten van de volledige groep (reizigers, cargo, infra, vastgoed,...) door de prestatie van één onderdeel, nl reizigers.

Citaat:
Tuurlijk, 't is een benadering waarbij je een stuk van de infrastructuurkost voor goederenvervoer op het reizigersvervoer zet, maar erg is dat niet. Het gros van die infrastructuurkost valt immers terug op personenvervoer (tenzij jij plots wil gaan claimen dat alle lijnen in België aan goederenvervoer doen en het gros van alle rollend materieel + vastgoed rond de lijnen voor goederenvervoer bestempeld zijn).
De Antwerpse haven al eens goed bekeken, en de spoorinfrastructuur die daar ligt, enkel en alleen voor cargovervoer (als ik me niet vergis is Antwerpen de haven met het grootste aantal kilometers spoor ter wereld)? Grote investeringen als de Liefkenshoekspoortunnel (zuiver voor vrachtvervoer) of het derde en vierde spoor op de lijn Gent-Brugge, die vooral met het oog op cargo worden aangelegd?

Onderschat dat cijfer maar niet!

Edit: trouwens, je eerste berekening, die uitkwam op 0,26 Euro per km en 5,5 Euro voor Herenatls-Lier klopt ook al niet. Het getal waarvan je vertrekt (de totale operationele kost) is namelijk ook daar niet alleen voor het reizigersvervoer, maar ook voor cargo, vastgoed, e.d.

Had er even niet verder bij stilgestaan hoe je aan het getal kwam, ging er even van uit dat afrondingsfouten aan de basis lagen van het kleine verschil met mijn berekening. In realiteit was het puur toeval dat de getallen zo dicht bij mekaar lagen.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 23 januari 2012 om 19:20.
Oud 23 januari 2012, 19:19   #94
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
...en de cargo-afdeling, die maakt deel uit van de NMBS-holding. En ook van de NMBS trouwens. Dus nee, de berekening klopt nog steeds niet: je deelt de bedrijfskosten van de volledige groep (reizigers, cargo, infra, vastgoed,...) door de prestatie van één onderdeel, nl reizigers.
Toch wel, de berekening klopt wel. De nuance heb ik zelf al aangebracht en, zoals ook voorheen al aangegeven: je wil je niet aan een echte activity based costing wagen, want dan kom je met je 7,x€ niet toe voor dat fameuze traject

Citaat:
De Antwerpse haven al eens goed bekeken, en de spoorinfrastructuur die daar ligt, enkel en alleen voor cargovervoer (als ik me niet vergis is Antwerpen de haven met het grootste aantal kilometers spoor ter wereld)? Grote investeringen als de Liefkenshoekspoortunnel (zuiver voor vrachtvervoer) of het derde en vierde spoor op de lijn Gent-Brugge, die vooral met het oog op cargo worden aangelegd?

Onderschat dat cijfer maar niet!
Lol, ik ken de haven goed genoeg. Mijn statement blijft dan ook ongewijzigd .

De berekening klopt. 't Is een benadering, maar ze klopt niettemin.
Oud 23 januari 2012, 19:23   #95
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
De berekening klopt. 't Is een benadering, maar ze klopt niettemin.
Behalve dan dat ik je net heb uitgelegd dat ze dat niet doet, en waarom. Iets wat ik je nog niet heb zien weerleggen. Zo heb je nog altijd niet uitgelegd waarom je de kosten voor bv cargo meerekent bij de bepaling van de kostprijs per kilometer van het personenvervoer.

Je berekening klopt van geen kanten.
Oud 23 januari 2012, 19:29   #96
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve dan dat ik je net heb uitgelegd dat ze dat niet doet, en waarom. Iets wat ik je nog niet heb zien weerleggen.
Lol, je hebt dat uitgelegd?

Statements �* la "kijk eens naar de haven joh, die is zo groot! Je moet wel verkeerd zijn", daarmee toon je niet veel aan

Citaat:
Zo heb je nog altijd niet uitgelegd waarom je de kosten voor bv cargo meerekent bij de bepaling van de kostprijs per kilometer van het personenvervoer.

Je berekening klopt van geen kanten.
Ze klopt wel degelijk
't Is een eenvoudige deling hoor. Deel A door B en je hebt ze al

En waarom ik dat doe heb ik je al aangegeven. Proportioneel gezien is de infrastructuur nodig voor personenvervoer veel groter dan voor goederenvervoer. Zowel voor rollend materiaal als voor infrastructuur.

Maar ik kan jouw dooddoeners ook gebruiken hoor
Heb je alle sporen tussen Berchem en Antwerpen-Centraal wel al eens gezien joh! Daar rijdt geen enkele goederentrein door, maar 't ligt er toch maar mooi .
Of nog: heb je dat station van Luik al eens gezien joh! Daar heeft geen enkele goederentrein wat aan
Oud 23 januari 2012, 19:33   #97
Sfax
Banneling

Standaard

Enfin, ik zal nog welwillend zijn, en de prijs afronden op 7€ voor dat traject van 21km, en al even welwillend neem ik de volledige kost van de wagen mee.

Dat is dan 7€ versus als ik me goed herinner 5,5€ voor de wagen. (wanneer er alleen gereden wordt)

Laat je rekenkunstjes daar maar eens op los om aan te tonen dat de trein toch goedkoper is.
Oud 23 januari 2012, 20:05   #98
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Statements �* la "kijk eens naar de haven joh, die is zo groot! Je moet wel verkeerd zijn"
Ja, want DAT was mijn argumentatie... Zielig hoor, als je zo denkt te moeten discussiëren. Mijn argumentatie was bijzonder duidelijk: je neemt de totale kost, van ALLE activiteiten van de NMBS, en gebruikt die om de kost van het reizigersvervoer te berekenen. Te gek om los te lopen.
Je negeert dus COMPLEET:
-de volledige cargo-afdeling. Een half miljard Euro, puur aan werkingskosten, zonder de aanzienlijke investeringen in nieuwe cargo-infrastructuur te tellen (kosten die ook naar alle waarschijnlijkheid in de honderden miljoenen Euro's lopen);
-kosten voor vastgoed, o.a. commerciële ruimten in de stations, die verhuurd worden en dus niet rechtstreeks betrekking hebben op de berekening van de vervoerskost voor reizigers: voor de volledige groep spreken we over minstens 100 miljoen Euro;
-kosten gedaan voor derden. Dit zijn o.a. de privé-vervoerders die gebruik maken van het Infrabel-net, spoorwegbedrijven die onderhoudswerk laten uitvoeren door NMBS Technics,...
-...

Van je 3,5 miljard Euro moet naar schatting zo'n miljard af, als we die posten er af halen. En lo and behold, dan komen we op een prijs per kilometer die opnieuw volledig in de lijn ligt van het cijfer dat ik hier al een aantal pagina's citeer.

Citaat:
als ik me goed herinner 5,5€ voor de wagen
6,3. Je eigen berekening.
Oud 23 januari 2012, 20:16   #99
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
6,3. Je eigen berekening.
Ahja, inderdaad

Wel, 7€ dus versus 6,3€. Welke wiskunde ga je gebruiken om de NMBS toch nog als goedkoper af te doen?
Oud 23 januari 2012, 20:25   #100
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, 7€ dus versus 6,3€. Welke wiskunde ga je gebruiken om de NMBS toch nog als goedkoper af te doen?
Gezien je neiging tot selectief lezen je duidelijk weer eens in de steek laat, de deze:

Citaat:
je neemt de totale kost, van ALLE activiteiten van de NMBS, en gebruikt die om de kost van het reizigersvervoer te berekenen. Te gek om los te lopen.
Je negeert dus COMPLEET:
-de volledige cargo-afdeling. Een half miljard Euro, puur aan werkingskosten, zonder de aanzienlijke investeringen in nieuwe cargo-infrastructuur te tellen (kosten die ook naar alle waarschijnlijkheid in de honderden miljoenen Euro's lopen);
-kosten voor vastgoed, o.a. commerciële ruimten in de stations, die verhuurd worden en dus niet rechtstreeks betrekking hebben op de berekening van de vervoerskost voor reizigers: voor de volledige groep spreken we over minstens 100 miljoen Euro;
-kosten gedaan voor derden. Dit zijn o.a. de privé-vervoerders die gebruik maken van het Infrabel-net, spoorwegbedrijven die onderhoudswerk laten uitvoeren door NMBS Technics,...
-...

Van je 3,5 miljard Euro moet naar schatting zo'n miljard af, als we die posten er af halen. En lo and behold, dan komen we op een prijs per kilometer die opnieuw volledig in de lijn ligt van het cijfer dat ik hier al een aantal pagina's citeer.
Maar vertel mij gerust waarom we die kosten WEL in rekening zouden moeten brengen...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be