![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me ook niet voorstellen dat gordeldracht tot minder ongevallen leidt.
![]() |
![]() |
#82 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er bij die 67 % aangegordelde doden ook doden bij veroorzaakt door niet-aangegordelde passagiers. Wacht even googlen, net eentje uit het veilgste land van Europa, Zweden: 50 % van de verkeersdoden in de Zweedse steden waren niet aangegordeld. Zweden heeft een *algemeen gordeldrachtpercentage van 92% vooraan en 73 % achteraan, mss dat in de stad wat minder hun gordel dragen. Bij zwaardere voertuigen zoals camions / bus wordt nog minder de gordel gedragen. *bron: http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en tabel 2 en 3. Citaat:
http://oesv1.orf.at/stories/292940
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 14:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan 'm met de beste wil van de wereld niet verwijten dat de maatschappij geld in hem geïnvesteerd heeft en dat dat geld nu niet gerendeerd heeft omdat hij op z'n 21e aan z'n einde kwam. Ik kan 'm ook niet verwijten dat hij het risico genomen heeft om zwaargewond te zijn en daarmee dus een ferm risico genomen heeft om de maatschappij op serieuze kosten te jagen. Dat hij een onverantwoordelijke zak was omdat hij door de ruit is gevlogen en godbetert iemand had kunnen verpletteren in zijn val die daar nu toevallig passeert, is nu ook niet echt m'n gedachtengang. Het enige waartoe ik kom is nog steeds dat ik 'm mis, ook na 15 jaar, en dat het stoem was om z'n gordel nie aan te hebben (hoewel hij het wellicht ook niet had overleefd had hij wel z'n gordel aangehad), maar financiële verwijten kan ik er niet bij maken. Het is en blijft z'n eigen keuze. Ik voel me ook geen onrecht aangedaan, noch door hem, noch door de bestuurder van het voertuig waarin hij z'n laatste seconden heeft beleefd. Nu, er zullen vast mensen verbolgen zijn dat een arts tijd heeft moeten steken in hem dood verklaren, maar die mensen mogen van mijn part zo verbolgen zijn dat ze er een beroerte van krijgen.
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 17 november 2011 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Alleen letselongevallen worden officieel geregistreerd in België en komen in de nationale statistiek ... de rest moet jullie nu eens eindelijk zelf denken. ![]() edit: wegens veranderen naar meervoudsvorm je jullie wil willen.... ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 14:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, het kan ook zijn dat ik wat beter moet zoeken ze
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie zegt trouwens dat uw uitleg de correcte is? Doet me een beetje aan die belspellekes denken: 3 puntjes zetten, waarvan de eerste een R is, en de laatste een T, en ze zoeken een dier. Vanaf er iemand "rat" zegt, is dit niet goed, en komen er ineens 6 puntjes bij.
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 17 november 2011 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het gaat niet over 'jullie' - dronkoers heeft een iets andere mening over gordeldragen dan ik.
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als er staat 'door X zijn er minder ongevallen' dan weet iedereen dat dat wil zeggen 'door X zijn er minder kwetsuren'. als ge een blinddoek voordoet, gaat ge wellicht meer ongevallen hebben, nog voor ge ooit effectief de baan op gaat (stoeme garagepoort enzo), maar er is in belgië geen manier om dat uit te drukken...
![]() |
![]() |
#90 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Andere ongevallen (die met iedereen gordel aan) waar geen gewonden zijn of ongevallen met materiele schade komt wel in de statistieken van **Assuralia, ik denk ongeveer letselongevallen x 10. Informeer je eerst eens op statbel.fgov.be Citaat:
Citaat:
![]() Letselongevallen Be-statistiek, officieel zowat 50.000 / jaar Citaat:
![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 14:40. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook de zaak hier blijft; de verantwoordelijkheid naar niet enkel jezelf toe maar ook naar die van anderen. Wees kritisch maar erken feiten. Zo red een gordel meer levens dan hij kost. Zo herstel je van een gebroken rib maar meestal niet van door je ruit te gaan met je hoofd of lijf. => Ooit klasgenoot gehad die zichzelf zo doodgereden heeft, altijd als een zot over de baan scheuren zonder gordel tot die ene tevele stuurfout en huppa.. hij en alle inzitende geen gordel en allemaal door de ruit; 2 hun hoofd eraf en een derde uit de wagen geslingerd en gebroken nek. Draag uw gordel, houd afstand, pas rijstijl aan naar weersomstandigheden en drukte aan kortom voorkom en wees veilig. Openbare weg is geen racecircuit. En da's de pure essentie. Geen betutteling maar gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel. Wie dat niet heeft hoort in feite niet op de baan.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens, maar een fractie van de verkeersongevallen komen uiteindelijk in de statistieken (lammar, 2006, enzo). Hoe kunt ge zeker zijn dat het staal ook representatief is wat betreft gordellozen?
Ik kan me echt wel voorstellen dat heel wat accidenten met gordelloze bestuurders die nauwelijks gewond zijn de statistieken niet halen - zeker de eenzijdige ongevallen, laat staan dat ooit geregistreerd worden als ongeval waarbij de bestuurder de gordel niet droeg. Ge rijdt ergens tegen, uw knie doet wat zeer, uw auto is kaput, ge stapt uit om de schade op te meten,... ge gaat dan niet spontaan zelf gaan zeggen dat ge uw gordel niet droeg. Hoe wordt bij elk van die lichte ongevallen verzekerd dat de gordeldracht correct geregistreerd wordt?
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In # andere landen # worden deze ´bagatel´-ongevallen wel zo goed mogelijk geregistreerd in hun statistieken. Maar die landen doen ook echt aan ongevaloorzaakonderzoek. In Be is het meer natte vinger en gewonden en doden tellen = ongevalgevolg. Het symptoom proberen te zalven ipv de oorzaken aan te pakken (2 vliegen in ... ) Daarom ook dat Be terplaatse trappelt in hun verkeersveiligheidsbeleid. Je weet toch ook dat de Belgische politie (bijna) nooit komt bij een verkeersongeval zonder gewonden waar de voertuigen nog van de weg afkunnen, en waar beide of meer partijen verzekerd zijn ? "Hallo nog eens... , regel het zelf maar met het Europees ongevallenformulier" hé. # VU Sach = Verkehrsunfall mit Sachschaden of verkeersongeval met materiele schade # # bron # http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf # page 1 = alle mogelijke ongevallen page 2 = alle letselongevallen of VU PERSonenschaden
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2011 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k Ga nog wat voortzeveren in k&k, want ik begin het hier wat te lucht op te nemen
![]()
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot wild rijden en de cowboy uithangen zie ik nog steeds niet hoeveel gekwetsten er worden gemaakt door de gordel niet aan te hebben. Ge gaat me hier niks horen zeggen over bijv. iemand die z'n kinderen niet veilig vastgespt - dat is nl. iets helemaal anders. Een kind kiest er immers niet zelf voor om je aan dat hoger risico bloot te stellen. Een volwassen bestuurder of een volwassen passagier die in een auto kruipt waar hijzelf of een andere persoon in die auto de gordel niet aanheeft kiest daar wel voor, maar ik zie niet in welke schade die daarmee toebrengen aan mensen buiten die wagen. Ge maakt mij niet wijs dat een andere aangereden bestuurder zwaarder gewond is omdat de passagier z'n gordel niet aanheeft zenne. In die zin vind ik het net van dezelfde aard als eender ander bewust gekozen risicovol gedrag. Of dat nu trampolinespringen is, of met je fiets door de Alpen denderen, of zonder gordel in de auto zitten.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 17 november 2011 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ...allez, stoorde... het stoort me nog altijd
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 17 november 2011 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |