Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2012, 15:52   #81
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Zoals de flaminganten dus?
lult niet zo.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 15:58   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Sorry mannen. Ik heb geen goesting in een welles nietes spelletje met klein kinderen die een redenering opbouwen waaruit ieder zinnig nadenkend mens zou moeten besluiten dat Gdansk tot het Nederlandstalige taalgebied zou moeten horen.
Lees dat eens voor u weer eens onzinnige praat hier spuit:

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003198...01_01_0191.php
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 19:00   #83
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry mannen. Ik heb geen goesting in een welles nietes spelletje met klein kinderen die een redenering opbouwen waaruit ieder zinnig nadenkend mens zou moeten besluiten dat Gdansk tot het Nederlandstalige taalgebied zou moeten horen.
Waarbij ge U helaas laat kennen van uw kleinste kant door anderen 'kleine kinderen' te noemen omdat Uw eigen kennis terzake blijbaar onvoldoende is....

1. Het is belachelijk te verwijzen naar Gdansk want de (Neder)duitsers die daar woonden zijn het slachtoffer geworden van ethische zuivering en zij die niet tijdig konden vluchten werden het slachtoffer van genocide. Maar soit, dat is een ander onderwerp...

2. Alles wat boven de BL zit zijn weliswaar Nederduitsers maar dat is slechts een verzamelbegrip voor oa. Nederfranken, Nedersaksers enz....
Net zoals bijvb. Nederfankisch ook weer een verzamelbegrip is....
(HET Nederduits en HET Nederfrankisch bestaat niet als dusdanig)

3. Louter linguïstisch bekeken zouden de Nederlanden het best samenvallen met het Nederfrankische gebied maar dat veronderstelt dan een hypotetische gebiedsruil met Duitsland waarbij de Nedersaksische gebieden van NL (grofweg de streek ten oosten van het IJsselmeer) geruild wordt voor
de Nederfrankische gebieden in Duitsland (Kleve, Wesel tot Duisburg).
(En dan maak ik even een abstraktie van Friesland.)
Vermits we het hier hebben op het niveau der dialekten en zodoende jammer genoeg (weldra) over de verleden tijd, zijn al deze bespiegelingen een beetje wereldvreemd en sterieel. De staatsgrens is (weldra) een taalgrens geworden.

4. Uw Maas-Rijn Regio die niet alleen op het niveau van de standaardtaal, maar ZELFS niet eens op het dialektniveau een eenheid vormt (Brabants en Limburgs) is een wereldvreemdheid in het kwadraat, althans op het taalniveau.
Rheinmaasländisch........wie heeft dat eigenlijk 'uitgevonden'. Dat beantwoordt toch aan geen enkele linguïstische werkelijkheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 mei 2012 om 19:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 22:02   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
4. Uw Maas-Rijn Regio die niet alleen op het niveau van de standaardtaal, maar ZELFS niet eens op het dialektniveau een eenheid vormt (Brabants en Limburgs) is een wereldvreemdheid in het kwadraat, althans op het taalniveau.
Rheinmaasländisch........wie heeft dat eigenlijk 'uitgevonden'. Dat beantwoordt toch aan geen enkele linguïstische werkelijkheid.
Inderdaad, daarnaast is het in leven geroepen door een Europese ambtenarij met als eerste doel de economische contacten te vergemakkelijken.
Oud 13 mei 2012, 08:00   #85
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarbij ge U helaas laat kennen van uw kleinste kant door anderen 'kleine kinderen' te noemen omdat Uw eigen kennis terzake blijbaar onvoldoende is....

1. Het is belachelijk te verwijzen naar Gdansk want de (Neder)duitsers die daar woonden zijn het slachtoffer geworden van ethische zuivering en zij die niet tijdig konden vluchten werden het slachtoffer van genocide. Maar soit, dat is een ander onderwerp...

2. Alles wat boven de BL zit zijn weliswaar Nederduitsers maar dat is slechts een verzamelbegrip voor oa. Nederfranken, Nedersaksers enz....
Net zoals bijvb. Nederfankisch ook weer een verzamelbegrip is....
(HET Nederduits en HET Nederfrankisch bestaat niet als dusdanig)

3. Louter linguïstisch bekeken zouden de Nederlanden het best samenvallen met het Nederfrankische gebied maar dat veronderstelt dan een hypotetische gebiedsruil met Duitsland waarbij de Nedersaksische gebieden van NL (grofweg de streek ten oosten van het IJsselmeer) geruild wordt voor
de Nederfrankische gebieden in Duitsland (Kleve, Wesel tot Duisburg).
(En dan maak ik even een abstraktie van Friesland.)
Vermits we het hier hebben op het niveau der dialekten en zodoende jammer genoeg (weldra) over de verleden tijd, zijn al deze bespiegelingen een beetje wereldvreemd en sterieel. De staatsgrens is (weldra) een taalgrens geworden.

U bewijst met uw reactie dat u mijn linken niet eens bekeken heeft.
U weet niet waar de euregio Maas-Rijn ligt.
U praat gewoon naast de kwestie.

U denkt dat regio's en politiek bepaald worden door kunstmatige (standaard-)taalgrenzen. Economie, cultuur (andere dan taal-), natuurlijke verbindingen, een gemeenschappelijk verleden, omgevingsfactoren, enz. zijn veel belangrijker.

bron: http://www.euregio-mr.com/nl

Citaat:
Nieder- oder mitteldeutsche Dialektgruppe?

Die limburgische Dialektgruppe besitzt also Spracheigenschaften, die sie zum einen mit der niederdeutschen und zum anderen mit der mitteldeutschen Sprachgruppe teilt. (Einen genaueren Überblick auf die Spracheigenschaften bietet der nächste Abschnitt.)

Aufgrund dessen wird das Limburgische unterschiedlich klassifiziert:

Die Vertreter der „niederdeutschen Theorie“ stellen das Limburgische zu den niederdeutschen Dialekten, da es sich – mit Ausnahme des Umlandes von Kerkrade – nördlich der Benrather Linie befindet. Das heißt, dass das Wort machen auch im Limburgischen als maken ausgesprochen wird.
Dagegen stehen die Vertreter der „mitteldeutschen Theorie“, die feststellen, dass das Limburgische sich südlich der Uerdinger Linie befindet. Das heißt, auch im Limburgischen wird das Wort ich als iech bzw. als hochdeutsches ich ausgesprochen. Teilweise wurde auch die mich-Linie als Grenze genommen, die das Venloer Platt dem mitteldeutschen Bereich zuschlägt....
bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Limburg...alektgruppe.3F

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 mei 2012 om 08:02.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 13:43   #86
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zit ernaast:

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 15:01   #87
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U zit ernaast:

Ik dank u.
Waarmee u eigenlijk bewijst dat niet ik maar diegenen die dat menen er naast zitten. toevallig waren dat uw Flamingante medestaanders.

Ik krijg dus hulp uit onverwachte hoek.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 16:06   #88
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik dank u.
Waarmee u eigenlijk bewijst dat niet ik maar diegenen die dat menen er naast zitten. toevallig waren dat uw Flamingante medestaanders.

Dat valt te betwijfelen. Het Nederduitse taalgebied valt samen met het Nedersaksische taalgebied - en dat reikt tot Danzig (Gdansk).
Oud 13 mei 2012, 17:29   #89
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat valt te betwijfelen. Het Nederduitse taalgebied valt samen met het Nedersaksische taalgebied - en dat reikt tot Danzig (Gdansk).

Gdansk ligt meer dan 300 km naar het oosten ten opzichte van het geel ingekleurde gebied.
Het bovenstaande kaartje houdt gewoon op bij het eiland Usedom. De huidige grens van Polen en Duitsland.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 mei 2012 om 17:29.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 19:20   #90
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

De conservator van het Maison de la Bataille de Peene gaf een privérondleiding en vertelde uitgebreid, in het Nederlands, over het verloop van de slag aan de Peene in 1677 en hoe deze is verbeeld in het museum aan de hand van een maquette, schilderijen, vitrines, gebruiksvoorwerpen en een audiotour. Klasse!

Zeer de moeite waard om het museum te bezoeken.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 13 mei 2012 om 19:33.
Oud 13 mei 2012, 19:32   #91
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

De audiotour in het Maison de la Bataille. In het Nederlands en in het West-Vlaams.
Oud 13 mei 2012, 20:49   #92
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar dat is een énge moderne definitie die ik verwerp. Nederfrankisch is ook Nederduits.
Oud 13 mei 2012, 21:27   #93
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bewijst met uw reactie dat u mijn linken niet eens bekeken heeft.
U weet niet waar de euregio Maas-Rijn ligt.
U praat gewoon naast de kwestie.
Ik heb zeker Uw linken bekenen zij het met verbazende meewarigheid..
En uiteraard heb ik niet naast de kaarten kunnen kijken die ge hebt gepost.

Citaat:
U denkt dat regio's en politiek bepaald worden door kunstmatige (standaard-)taalgrenzen. Economie, cultuur (andere dan taal-), natuurlijke verbindingen, een gemeenschappelijk verleden, omgevingsfactoren, enz. zijn veel belangrijker.
Een gemeenschappelijk verleden is nu net kunstmatig, ge moet niet verder kijken dan het kunstmatige België dat aan geen enkele völkische realiteit beantwoordt.
Uw - voor mij uiterst verwerpelijk - standpunt is dat van de staatnationalist en daarmee moet ge natuurlijk niet afkomen bij een volksnationlaist voor wie de tael gansche het volk is en voor wie de moedertaal het vaderland is.
Ga eens tegen een ETA- of PKK-lid zeggen dat de gemeenschappelijke Spaanse/Turkse kultuur (andere dan taal), geschiedenis en ekonomie belangrijker zijn....

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Inderdaad: Wanneeer hielden de Sioux op Sioux te zijn?
Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden.
Niet op het ogenblik dat ze geen veders ,meeer in hun haar staken.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.
[/quote]

De kaart die ge hierboven post daar verschijnt nu plots ook de provincie Luik bij terwijl dat ontbrak in Uw vorige kaart van Rheinmaasländisch. Waar wilt ge eigenlijk heen?

Limburgs op basis van de Uerdinger Linie indelen bij 'Mitteldeutsch' is een beetje belachelijk omdat die isoglosse slechts betrekking heeft op 1 klankverschuiving (k/ch) én dan nog maar bij 1 woord. Weg dus met die 'Mitteldeutsche Theorie' met betrekking tot Limburgs. Wikipedia toch....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 mei 2012 om 21:44.
Oud 13 mei 2012, 21:32   #94
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De audiotour in het Maison de la Bataille. In het Nederlands en in het West-Vlaams.
En zodoende dat de gids vol trots kon melden dat dit museum wellicht het énige ter werled is waar een audiogids in het dialekt bestaat.
(In normale omstandigheden zou ik zoiets toejuichen, in de Frans-Vlaamse kontekst heeft dat echter een bittere bijsmaak.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 mei 2012 om 21:33.
Oud 13 mei 2012, 21:37   #95
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik dank u.

Uw reaktie bewijst alleen maar uw onbegrip want ze toont aan dat ge geen fundamenteel verschil ziet tussen de kaart in # 85 en 86....
Oud 13 mei 2012, 21:49   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dank u.

Neen, helemaal niet. Ik denk dat u toch eens iets moet gaan leven over de 19e eeuwse Aldietse taalbeweging. Misschien leert u dan het verschil tussen wat er in die beweging leefde (en waarover we het zijdelings hadden in deze discussie) en de draagwijdte van het kaartje.
Oud 13 mei 2012, 21:53   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zodoende dat de gids vol trots kon melden dat dit museum wellicht het énige ter werled is waar een audiogids in het dialekt bestaat.
(In normale omstandigheden zou ik zoiets toejuichen, in de Frans-Vlaamse kontekst heeft dat echter een bittere bijsmaak.)
De vraag is trouwens als het eigenlijk nog echt dialect is. De werkgroep die zich immers met het onderricht van het Frans-Vlaams dialect bezighoudt, heeft zelf een meerderheid aan mensen die het dialect niet als moedertaal hebben. Uit de werking van het Reuzekoor (Duinkerke) is die groep immers gegroeid. Als je hen het dialect hoort spreken, merk je zo dat het om aangeleerd dialect gaat. Met een typische Franse toets, die de nog van-huis-uit Vlaamstaligen niet hebben. Daarnaast is wat zij als "het" Frans-Vlaams beschouwen, een soort artificiële hutsepot van een aantal Frans-Vlaamse dialecten. Alhoewel ik het graag anders zou willen zien, beschouw ik hun inzet als een doodlopend straatje.
Oud 13 mei 2012, 22:25   #98
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is trouwens als het eigenlijk nog echt dialect is. De werkgroep die zich immers met het onderricht van het Frans-Vlaams dialect bezighoudt, heeft zelf een meerderheid aan mensen die het dialect niet als moedertaal hebben. Uit de werking van het Reuzekoor (Duinkerke) is die groep immers gegroeid. Als je hen het dialect hoort spreken, merk je zo dat het om aangeleerd dialect gaat. Met een typische Franse toets, die de nog van-huis-uit Vlaamstaligen niet hebben. Daarnaast is wat zij als "het" Frans-Vlaams beschouwen, een soort artificiële hutsepot van een aantal Frans-Vlaamse dialecten. Alhoewel ik het graag anders zou willen zien, beschouw ik hun inzet als een doodlopend straatje.
Ge bedoelt dus dat de dadelijk NL zouden moeten leren. Misschien wel.
Dat is misschien een volgende stap. Alhoewel, de Vlaamssprekende vouw in het museum zei me dat het te moeilijk was en sprak bijgevolg enkel dialekt en Frans.
Die mensen hun inzet is echt wel voorbeeldig; dat ze Gantois achterna de moeite doen om hun taal weer te vinden. Dat dwingt toch respekt af.
Ik vrees echter dat er zo maar een handvol zijn.
Oud 13 mei 2012, 22:34   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge bedoelt dus dat de dadelijk NL zouden moeten leren. Misschien wel.
Dat is misschien een volgende stap. Alhoewel, de Vlaamssprekende vouw in het museum zei me dat het te moeilijk was en sprak bijgevolg enkel dialekt en Frans.
Die mensen hun inzet is echt wel voorbeeldig; dat ze Gantois achterna de moeite doen om hun taal weer te vinden. Dat dwingt toch respekt af.
Ik vrees echter dat er zo maar een handvol zijn.
Kijk, het dialect zou een opstap naar het AN kunnen zijn, maar in de situatie van Frans-Vlaanderen vormt het een belemmering. U moet immers weten dat in die vereniging er een uitgesproken afkeer bestaat tegen het AN. Zij vinden dat hun Vlaams niets te maken heeft met het AN en dat het AN iets vreemds en totaal oninteressants is voor Frans-Vlamingen.

Het probleem zit daar. Niet bij hun inzet die ongetwijfeld heel groot en edelmoedig is. Alleen zullen ze er nergens mee geraken, daar de status van het Vlaams dialect bijzonder laag is, zelfs onder Vlaamstaligen.

Gantois was voorstander van de taaleenheid met Belgisch-Vlaanderen en Nederland. Dit even terzijde.
Oud 13 mei 2012, 23:00   #100
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Goed, maar als ze NL leren kunnen ze er niets mee aanvangen in Fr.-Vl. omdat er meer dialekt gesproken wordt dan NL. Of zie ik dat verkeeerd?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 mei 2012 om 23:02.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be