Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan?
ja 67 36,22%
nee 118 63,78%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2004, 00:20   #81
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn

Dan moet u - met alle respect - wel goed gek zijn.
Vind ik niet. Wat voor voordeel heb je eraan iemand te laten doden, buiten puur en alleen wat belastinggeld, omdat hij wat dan ook gedaan heeft? Beter is - lijkt me - een voorbeeld stellen, duidelijk maken dat je als je zoiets uitspookt je nooit of te nimmer ook maar enige invloed zou hebben op wie of wat dan ook gedurende de rest van je leven. De ergste straf voor een mens is volgens mij het besef dat wat je ook nog doet gedurende je verdere leven nooit nog iets zal te betekenen hebben. Je hele bestaan herleid tot niks. Nul. Nada. Levenslang minder dan een worm. Iemand doden wordt regelmatig (en zeker door net die mensen waarvan je het niet zou willen) puur en alleen gezien als een brute daad en misschien zelfs als voldoende reden voor het voor jezelf goedpraten van hetzelfde... Geen doodstraf voor mij, dank u...
Volledig mee eens, zie maar eens naar Dutroux, hoe aandachtsgeil die is, zijn ergste straf is het wegkwijnen in de cel. Die valt straks in zo'n zwart gat dat die er depri van wordt, dan beloon je'm nog met de dood.
Zeker die massamoordenaars zijn vooral op aandacht uit, laat die maar wegzinken in de vergetelheid, een uitgelezen straf voor mensen met zo'n grootheidswaanzin.
and throw away the key !
Oud 12 juli 2004, 00:21   #82
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Rudolf Hess werd slechts echt een cult-figuur voor neo-Nazi's dankzij zijn levenslange opsluiting. Dat ontkracht dus wel uw stelling.
Dat verandert helemaal niks aan mijn stelling. Mocht Rudolf Hess geexecuteerd zijn was hij misschien ook een cult-figuur geworden. Weet jij veel...

Citaat:
Bovendien bestaat er bij levenslange opsluiting altijd het risico dat iemand die persoon helpt ontsnappen en/of dat iemand andere mensen gijzelt om de vrijlating te bekomen.
Ja vaneigens. Op die manier kan je misschien beter gelijk welke crimineel een kogel door de nek jagen. Ik had het hier over een principe, niet in hoeverre dat praktisch handig uit te voeren is
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 00:26   #83
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Da van die dwangarbeid zie ik nog wel zitten alleen is de vraag of de criminelen wel zullen meewerken, ze weten mss toch dat ze nooit vrij zullen komen. Strafverlichting mag je ook zeker niet laten afhangen van de inzet tijdens die gemeenschapsdienst.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 00:30   #84
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Mocht Rudolf Hess geexecuteerd zijn was hij misschien ook een cult-figuur geworden. Weet jij veel...
Sorry, maar dat weet ik wel. Het was precies zijn status als langdurige gevangene die van hem een cult-figuur maakte en niets anders. Zijn medeveroordeelden in Nuremberg die geëxecuteerd werden zijn ondertussen door de meeste neo-nazi's vergeten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 00:35   #85
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mocht Rudolf Hess geexecuteerd zijn was hij misschien ook een cult-figuur geworden. Weet jij veel...
Sorry, maar dat weet ik wel. Het was precies zijn status als langdurige gevangene die van hem een cult-figuur maakte en niets anders. Zijn medeveroordeelden in Nuremberg die geëxecuteerd werden zijn ondertussen door de meeste neo-nazi's vergeten.
Tja. Zelfs als je gelijk zou hebben (en ik neem dat met alle plezier van je aan) zou ik nog niet van standpunt veranderen. Dat geeft ons niet het recht zijn of gelijk wie anders' leven te beindigen. Serieus, zijn status had net zo goed kunnen afhangen van zijn daden dan van hoe hij aan zijn eind is gekomen. Dat kan je per definitie niet weten.

Maar ik wil best even verder denken over het probleem. Misschien moet aan een levenslang-vonnis wel een soort van "wreed-ver-wegsteken-en-vooral-vergeten" maatregel worden gekoppeld...
Oud 12 juli 2004, 00:37   #86
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat geeft ons niet het recht zijn of gelijk wie anders' leven te beindigen.
Bent u dan ook tegen wettige zelfverdediging?
Oud 12 juli 2004, 00:38   #87
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat geeft ons niet het recht zijn of gelijk wie anders' leven te beindigen.
Verre van. Dat heeft hier niks mee te maken.
Oud 12 juli 2004, 00:42   #88
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Maar ik wil best even verder denken over het probleem. Misschien moet aan een levenslang-vonnis wel een soort van "wreed-ver-wegsteken-en-vooral-vergeten" maatregel worden gekoppeld...
Dat lijkt mij eerder een oplossing, en geen privileges, geen bezoek, geen correspondentie, geen publikaties, een hedendaags equivalent van de vergeet-put.
Is nog veel erger dan de doodstraf voor de persoon in kwestie.
Oud 12 juli 2004, 00:46   #89
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Citaat:
Dat lijkt mij eerder een oplossing, en geen privileges, geen bezoek, geen correspondentie, geen publikaties, een hedendaags equivalent van de vergeet-put.
Precies. En iedereen mag dan pottekes speeksel opsturen naar een bepaalde postbus ergens en een onschuldige hand zal dan desbetreffend vocht in de veroordeelden hun smoel kwakken 1 keer in de week. Eerlijk verdeeld. En dat is dan het enige waardoor we weten dat die gasten echt nog ergens bestaan
Oud 12 juli 2004, 00:47   #90
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als ik iemand dood in wettige zelfverdediging dan beëindig ik ook iemands leven. En volgens u heb ik dat recht niet.
Oud 12 juli 2004, 00:49   #91
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als ik iemand dood in wettige zelfverdediging dan beëindig ik ook iemands leven. En volgens u heb ik dat recht niet.
Nee, u stelt bij deze de doodstraf gelijk aan wettige zelfverdediging, terwijl dat 2 verschillende zaken zijn.
Oud 12 juli 2004, 00:50   #92
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, u stelt bij deze de doodstraf gelijk aan wettige zelfverdediging, terwijl dat 2 verschillende zaken zijn.
Het is dus soms wel gerechtvaardigd om iemands leven te beëindigen?
Oud 12 juli 2004, 00:55   #93
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, het is gerechtvaardigd, zelfs noodzakelijk, om in sommige uitzonderingen de zaken te herbekijken/evalueren als de omstandigheden (in dit concrete geval dan wettige zelfverdediging) erom vragen. Net zoals dat nu het geval is. Dat spreekt vanzelf. Dat maakt echter niet het doden op zich gerechtvaardigd, aangezien in dit geval het doden een gevolg is van de daden van de dode zelf (volgt u nog? )...
Oud 12 juli 2004, 01:03   #94
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, het is gerechtvaardigd, zelfs noodzakelijk, om in sommige uitzonderingen de zaken te herbekijken/evalueren als de omstandigheden (in dit concrete geval dan wettige zelfverdediging) erom vragen. Net zoals dat nu het geval is. Dat spreekt vanzelf. Dat maakt echter niet het doden op zich gerechtvaardigd, aangezien in dit geval het doden een gevolg is van de daden van de dode zelf (volgt u nog? :-))...
Wel ziehier mijn redenering: volgens mij tonen sommige mensen via hun daden aan dat zij een onaanvaardbare bedreiging vormen voor de samenleving. Het logische gevolg van die daden en die bedreiging is dan ook om ze te executeren.
Daarnaast geloof ik dat er sommige misdaden zo gruwelijk zijn dat ze deze uitzonderlijke en allerzwaarste straf verdienen.
Oud 12 juli 2004, 01:10   #95
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel ziehier mijn redenering: volgens mij tonen sommige mensen via hun daden aan dat zij een onaanvaardbare bedreiging vormen voor de samenleving.
Ben ik het helemaal mee eens.

Citaat:
Het logische gevolg van die daden en die bedreiging is dan ook om ze te executeren.
Hiermee niet. Het logische gevolg is ze uit die samenleving te verwijderen. Ik zie geen verantwoorde reden om over te gaan op de doodstraf.

Citaat:
Daarnaast geloof ik dat er sommige misdaden zo gruwelijk zijn dat ze deze uitzonderlijke en allerzwaarste straf verdienen.
Absoluut, maar aan ons om die straf te bepalen en nogmaals, dat hoeft niet de doodstraf te zijn, welke volgens mij bijlange de zwaarste niet is.
Oud 12 juli 2004, 01:12   #96
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel ziehier mijn redenering: volgens mij tonen sommige mensen via hun daden aan dat zij een onaanvaardbare bedreiging vormen voor de samenleving.
Ben ik het helemaal mee eens.

Citaat:
Het logische gevolg van die daden en die bedreiging is dan ook om ze te executeren.
Hiermee niet. Het logische gevolg is ze uit die samenleving te verwijderen. Ik zie geen verantwoorde reden om over te gaan op de doodstraf.

Citaat:
Absoluut, maar aan ons om die straf te bepalen en nogmaals, dat hoeft niet de doodstraf te zijn, welke volgens mij bijlange de zwaarste niet is.
Het was een aangenaam meningsverschil, maar nu ga ik toch maar slapen want morgen wordt het weer een zware dag.
Oud 12 juli 2004, 01:22   #97
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het was een aangenaam meningsverschil, maar nu ga ik toch maar slapen want morgen wordt het weer een zware dag.
Insgelijks.

Slaapwel.
Oud 12 juli 2004, 02:22   #98
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, ik ben tegen de doodstraf. da's zonde van het leven, zelfs dat van een crimineel die vele levens heeft verpest([size=2]de meeste politici horen daar ook bij[/size]).

Neen, als iemand zo'n hoop misdaden op elkaar gestapeld heeft, dat ie- volgens mijn 3 puntenstrafsysteem- nooit of te nimmer zijn "schuld" aan de slachtoffers , de nabestaanden of de maatschappij kan terugbetalen, die zou de keuze krijgen.

Of levenslange dwangarbeid, waarvan de voedingshoeveelheid en kwaliteit en ontspanning na de vele werkuren afhangt van de geleverde prestaties.([size=2]men kan iemand perfect laten overleven op ongezoete havermoutpap met voedingsupplementen[/size])

Of vrijwillige orgaandonatie. Op die manier hebben we verse organen, die verdeeld kunnen worden over mensen die ze beter kunnen gebruiken. Het kost wat tijd om die te verdelen, en in die tijd zou de "misdadiger" die daarvoor gekozen heeft een rustige en zelfs comfortabele tijd hebben. En op een dag, is er dat laatste spuitje.
Oud 12 juli 2004, 02:46   #99
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
men zou beter de eugenetica toepassen om de criminaliteit tegen te gaan.
criminaliteit is immers grotendeels het gevolg van genetisch bepaalde gedragsstoornissen.
zijd gij daar weer met uw eugenetica? Het is voldoende bewezen, dat enkel karakteriele trekken en intelligentie erfelijk zijn. Al de rest hangt af van waar je opgroeit, met wie je in contact komt enz....
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 07:20   #100
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Citaat:
En géén playstation en canal+. Dan ben ik er misschien ook voor te vinden.

Het punt is echter dat de hedendaagse gevangenisstraffen maar een lachertje zijn. Die gevangenen beschikken over alle comfort, soms zelfs meer dan ze ooit "buiten" hadden.

Dutroux, in een zwart gat vallen? Ik denk dat hij zich goed gaat amuseren met zijn autorijkunsten te vervolmaken met GTA2 op de PS2. Een absolute favoriet onder gevangenen, naar ik hoor.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be